Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 LCI N53 3.0 Lambda sökönä? [RATKAISTU]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radixen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 99
    • Finland

    E60 LCI N53 3.0 Lambda sökönä? [RATKAISTU]

    Moro,

    Auto alkoi tutisemaan tyhjäkäynnillä + tyhjäkäynti vähän "heittelehtii" kierroslukumittarin mukaan ja selvästi sylintereissä missfireä vaikkei siitä koodia tulekaan. Lisäksi pakokaasut vähän haiskahtavat. Ennen noita isompia oireita muutaman kerran n. 80-100 km/h vauhdissa tunsin aivan pienen "nykäisyn".

    INPA löysi koodeiksi seuraavat:

    2A2B fuel mixture control (mixture too lean - max deviation)
    2C3B lambda probe in front of catalytic converter, not plugged (bank 1 sensor 1) (P2414 O2 Sensor Exhaust Sample Error)
    29E0 fuel mixture control (mixture too lean)

    Normaali OBD-lukija antaa koodin P0171 jonka myös INPA näyttää tuolle 2A2B ja 29E0-koodille P-arvona.

    Onko tämä selvä etu-lambda-case vai voiko nuo johtua jostain muusta?

    ---

    Ratkaisu: ongelma poistui kun vaihdettiin Bank 1:n pre-cat lambda eli osa numero 11 78 7 561 409. Lisäksi piti nollata adaptaatioarvot, jotta vikakoodit sai pysymään loitolla. Nyt auto toimii hyvin tyhjäkäynnillä ja muutenkin + kulutus tipahti radikaalisti.

    Vanha lambda oli päästään pikimusta ja todella törkyinen, joten ei ihme että moottorinohjaus oli pielessä.



    Tähän vinkkinä vielä muille, että jos tulee sekä P0171 että P0174 niin silloin kyseessä on melko varmasti imuvuoto TAI paskainen/viallinen MAF-anturi. MAF-anturin saa todella helposti ja nopeasti irti ja ihan katsomalla näkee onko se likainen. Jos on, niin esim. Motonetistä saa MAF Cleaneria, jolla palikan saa puhdistettua. Tämä on kuulemma yleisin fiksaus noihin vikakoodeihin. Jos tuo ei auta, kannattaa tehdä smoke-test onko imuvuotoja. Jos ei, kyseessä on todennäköisimmin lambda-anturi.
    Last edited by radixen; 03-04-2017, 18:57.
    "The things you own end up owning you." - Tyler Durden
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Imuvuoto, olisko venttiilikansi halki?
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Zori
      Newbiemmer
      • Feb 2008
      • 15

      #3
      Puola tai suutinvika melko todennäkönen N53 tapauksessa.

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by radixen View Post
        2C3B lambda probe in front of catalytic converter, not plugged (bank 1 sensor 1)
        Onko tuo vika päällä, vai satunnainen?
        Jos tulee nollauksen jälkeen heti tai melkein, tuohan kertoo itse "not plugged".

        Sinällään N53, kuten edellä kirjoitettiin, kärsii yleensä NOX, puola, tulppa ja suutinvioista. ja kaupanpäälle korkeapainepumppu.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • radixen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 99
          • Finland

          #5
          Ratkaistu. Kts. eka postaus.
          "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #6
            Originally posted by radixen View Post
            Ratkaistu. Kts. eka postaus.
            Teitkö itse vai teetitkö missä pajassa?
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎