Moro,
Auto alkoi tutisemaan tyhjäkäynnillä + tyhjäkäynti vähän "heittelehtii" kierroslukumittarin mukaan ja selvästi sylintereissä missfireä vaikkei siitä koodia tulekaan. Lisäksi pakokaasut vähän haiskahtavat. Ennen noita isompia oireita muutaman kerran n. 80-100 km/h vauhdissa tunsin aivan pienen "nykäisyn".
INPA löysi koodeiksi seuraavat:
2A2B fuel mixture control (mixture too lean - max deviation)
2C3B lambda probe in front of catalytic converter, not plugged (bank 1 sensor 1) (P2414 O2 Sensor Exhaust Sample Error)
29E0 fuel mixture control (mixture too lean)
Normaali OBD-lukija antaa koodin P0171 jonka myös INPA näyttää tuolle 2A2B ja 29E0-koodille P-arvona.
Onko tämä selvä etu-lambda-case vai voiko nuo johtua jostain muusta?
---
Ratkaisu: ongelma poistui kun vaihdettiin Bank 1:n pre-cat lambda eli osa numero 11 78 7 561 409. Lisäksi piti nollata adaptaatioarvot, jotta vikakoodit sai pysymään loitolla. Nyt auto toimii hyvin tyhjäkäynnillä ja muutenkin + kulutus tipahti radikaalisti.
Vanha lambda oli päästään pikimusta ja todella törkyinen, joten ei ihme että moottorinohjaus oli pielessä.
Tähän vinkkinä vielä muille, että jos tulee sekä P0171 että P0174 niin silloin kyseessä on melko varmasti imuvuoto TAI paskainen/viallinen MAF-anturi. MAF-anturin saa todella helposti ja nopeasti irti ja ihan katsomalla näkee onko se likainen. Jos on, niin esim. Motonetistä saa MAF Cleaneria, jolla palikan saa puhdistettua. Tämä on kuulemma yleisin fiksaus noihin vikakoodeihin. Jos tuo ei auta, kannattaa tehdä smoke-test onko imuvuotoja. Jos ei, kyseessä on todennäköisimmin lambda-anturi.
Auto alkoi tutisemaan tyhjäkäynnillä + tyhjäkäynti vähän "heittelehtii" kierroslukumittarin mukaan ja selvästi sylintereissä missfireä vaikkei siitä koodia tulekaan. Lisäksi pakokaasut vähän haiskahtavat. Ennen noita isompia oireita muutaman kerran n. 80-100 km/h vauhdissa tunsin aivan pienen "nykäisyn".
INPA löysi koodeiksi seuraavat:
2A2B fuel mixture control (mixture too lean - max deviation)
2C3B lambda probe in front of catalytic converter, not plugged (bank 1 sensor 1) (P2414 O2 Sensor Exhaust Sample Error)
29E0 fuel mixture control (mixture too lean)
Normaali OBD-lukija antaa koodin P0171 jonka myös INPA näyttää tuolle 2A2B ja 29E0-koodille P-arvona.
Onko tämä selvä etu-lambda-case vai voiko nuo johtua jostain muusta?
---
Ratkaisu: ongelma poistui kun vaihdettiin Bank 1:n pre-cat lambda eli osa numero 11 78 7 561 409. Lisäksi piti nollata adaptaatioarvot, jotta vikakoodit sai pysymään loitolla. Nyt auto toimii hyvin tyhjäkäynnillä ja muutenkin + kulutus tipahti radikaalisti.
Vanha lambda oli päästään pikimusta ja todella törkyinen, joten ei ihme että moottorinohjaus oli pielessä.
Tähän vinkkinä vielä muille, että jos tulee sekä P0171 että P0174 niin silloin kyseessä on melko varmasti imuvuoto TAI paskainen/viallinen MAF-anturi. MAF-anturin saa todella helposti ja nopeasti irti ja ihan katsomalla näkee onko se likainen. Jos on, niin esim. Motonetistä saa MAF Cleaneria, jolla palikan saa puhdistettua. Tämä on kuulemma yleisin fiksaus noihin vikakoodeihin. Jos tuo ei auta, kannattaa tehdä smoke-test onko imuvuotoja. Jos ei, kyseessä on todennäköisimmin lambda-anturi.
Comment