Announcement

Collapse
No announcement yet.

525dA vaihdelaatikon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kossu Allu
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2016
    • 222
    • Espoo

    525dA vaihdelaatikon vaihto

    Morjensta,

    Eilen selvisi ikäviä uutisia autosta. 2000 ja 3000 kierrosten välissä laatikko luistaa sekä tämän seurauksena tulee laatikosta öljyn hajua sisätiloihin. Edessä on siis laatikon vaihto, joten ajattelin kysyä hieman neuvoa ennen uuden laatikon hankintaa tai nykyisen korjaamista. Öljyt on vaihdettu pari kk sitten ja öljy on oikeaa, varmistin sen niin Laakkoselta kuin Schiedmann:lta.

    Korjaaminen tulisi maksamaan näillä näkymin 2000e + asennustyöt, joten tämä on viimeisin vaihtoehtoni.

    Katselin käytettyjä laatikoita, joissa on osassa 12kk takuukin ja hinnaltaan 800-1500e.

    Kysymys liittyen laatikon hankintaan on se, että autoni on 525dA ja 6HP-26 laatikolla varustettuna. Sopisiko autooni 6HP-26 laatikko esim. 530dA tai 535dA autosta? Ja onko esim. väliä onko laatikko otettu bensa tai diesel autosta ja vaikuttaako vuosimalli myös jotakin?

    Osaisitteko vielä kuvailla laatikon vaihtoprosessia? Pitääkö laatikkoa ohjelmoida millään tavalla vai onnistuuko vaihto ihan pelkän fyysisen osan vaihdolla?


    Ratkaisu:
    Paskanen jäähdytin ei jäähdyttänyt tarpeeksi turboa, jolloin se ylikuumeni ja ei jaksanut vetää loppuun saakka. Puhdistamalla ongelma korjaantui.

    Dynotuloksista näkee hyvin: http://imgur.com/PVp2du9
    Last edited by Kossu Allu; 03-05-2017, 21:28.

    E91 320d -07 M-Sport
    211hv / 430nm

    Ex:
    E60 525dA -06 "M-Sport"
    M57TU2D25, GA6HP26
    238hv / 510nm


    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10063
    • KVLA

    #2
    Kannattaisiko nyt kuitenkin ennen laatikon uusimista tutkia vanhaa hieman paremmin. Ensin vaikka vikakoodit ja öljymäärän tarkastus. Ja johtuuko luistaminen turbiinista tai jopa viallisesta venttiilikoneistosta. Sitten selvietellä mistä se öljyn haju oikeasti tulee. Onko vuotoa jossain tms. Nämä noin niin kuin aluksi. Paljonko tuolla laatikolla on ajettu?

    Tehtiinkö tuo öljynvaihto vain laatikon pohja irroittamalla ja uudet sisään vai oikein huuhtelemalla?

    Comment

    • Kossu Allu
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2016
      • 222
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Kannattaisiko nyt kuitenkin ennen laatikon uusimista tutkia vanhaa hieman paremmin. Ensin vaikka vikakoodit ja öljymäärän tarkastus. Ja johtuuko luistaminen turbiinista tai jopa viallisesta venttiilikoneistosta. Sitten selvietellä mistä se öljyn haju oikeasti tulee. Onko vuotoa jossain tms. Nämä noin niin kuin aluksi. Paljonko tuolla laatikolla on ajettu?

      Tehtiinkö tuo öljynvaihto vain laatikon pohja irroittamalla ja uudet sisään vai oikein huuhtelemalla?
      Vikakoodeja ei laatikko anna. Laatikolla on ajettu nyt 232tkm. Miten öljymäärän voin tarkistaa?

      Öljynvaihto tehty irroittamalla pohja ja laittamalla uudet öljyt sisään. Huonompi juttu, mutta autoliike kun sen maksoi...

      Pystyykö esim. Istalla tarkistamaan laatikon kuntoa jotenkin tarkemmin? Jos voisi esim. pakkojen kuntoa tarkistaa?

      E91 320d -07 M-Sport
      211hv / 430nm

      Ex:
      E60 525dA -06 "M-Sport"
      M57TU2D25, GA6HP26
      238hv / 510nm


      M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

      Comment

      • Kossu Allu
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2016
        • 222
        • Espoo

        #4
        Kävin ajelemassa ja alla muutama otos.

        Ensimmäinen: laatikko noin 46C lämmin, tasainen tie:


        Toinen: laatikko yli 50C lämmin, ylämäki:



        Osaisiko joku kertoa, että onko normaalia, että turbiini tulee jäljessä noinkin paljon? Vaikuttaako lämpötila laatikon toimintaan? (jos on alle 50C?)
        Tuo luistaminen näkyi dynossa, nimenomaan 2000 ja 3000 välissä sekä kylmällä laatikolla (max oli 334nm, eikä 400nm). Ohjelmalla 434nm, vaikka pitäisi olla noin 500nm.
        Last edited by Kossu Allu; 24-04-2017, 23:23.

        E91 320d -07 M-Sport
        211hv / 430nm

        Ex:
        E60 525dA -06 "M-Sport"
        M57TU2D25, GA6HP26
        238hv / 510nm


        M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          Miks et logannut samasta kohtaa tietä noita arvoja? Ylämäki tietysti sotkee ton vertailun täysin.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Kossu Allu
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2016
            • 222
            • Espoo

            #6
            Originally posted by jannmann View Post
            Miks et logannut samasta kohtaa tietä noita arvoja? Ylämäki tietysti sotkee ton vertailun täysin.
            Huomasin nyt, että imusarja taitaa vuotaa naftaa, joka sitten haisee sisällä lämmetessä. Moottorivuodon siis selvitän nyt ensin ja vaihan tarvittavan tiivisteen.

            Tän lisäks huomasin, että turbon jäähdytin oli aivan tukossa, jonka putsasin sen tänään ja ilman mittauksia - ajossa oli pientä parannusta.

            Ja viel ennen näitä huomaamisia/putsailuja tuli mitattua kylmänä ja ns. eka veto, meni kuten pitääkin ja lämmetessä tuli noita "nyppylöitä" takas...

            MUTTA tutkailen vielä näitä ja korjailen, jonka jälkeen laitan ratkaisua/kysymyksiä taas

            E91 320d -07 M-Sport
            211hv / 430nm

            Ex:
            E60 525dA -06 "M-Sport"
            M57TU2D25, GA6HP26
            238hv / 510nm


            M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

            Comment

            • Kossu Allu
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2016
              • 222
              • Espoo

              #7
              Jeps! Eli tämä on ratkaistu. Tehot ja väännöt kyykkäs sen takia, koska turbo ylikuumeni ja ei jaksanu vetää sinne 3000:n kierrokseen saakka - palaneen öljyn haju katosi myös samalla. Testasin lähes jokaisella vaihteella yli 10 kertaa.

              Ongelma oli tosi paskanen ja öljynen turbon jäähdytin, jota ei varmasti edelliset omistajat ole koskaan putsanneet. Haju lähti siis tästä liasta kun se oli tarpeeksi kuuma.

              Rasvanpoistoaineella, harjalla ja vesiletkulla sain jäähdyttimen melkein kuin uuden näköiseksi:


              Homma jatkuu imusarjan tiivisteen ja hehkutulppien vaihdolla
              Last edited by Kossu Allu; 03-05-2017, 22:13.

              E91 320d -07 M-Sport
              211hv / 430nm

              Ex:
              E60 525dA -06 "M-Sport"
              M57TU2D25, GA6HP26
              238hv / 510nm


              M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10063
                • KVLA

                #8
                Näin se laatikon "uusiminenkin" on joskus tosi edullista (jos tällä pesulla tosiaan tuli kuntoon). Etenkin kun itse tekee

                PS: Irroititko ja putsasit myös sisäpuolen? Koska sitä turbolta tullutta öljymoskaa voi olla siellä tosi paljon.
                Last edited by Heguli 31; 04-05-2017, 18:09.

                Comment

                • Retze
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 422
                  • Keski-Suomi

                  #9
                  Originally posted by Kossu Allu View Post
                  Jeps! Eli tämä on ratkaistu. Tehot ja väännöt kyykkäs sen takia, koska turbo ylikuumeni ja ei jaksanu vetää sinne 3000:n kierrokseen saakka
                  Selittäkääs viisaammat mulle miten tää on mahdollista
                  nyk. jalkapelillä
                  ex BMW 320i

                  Comment

                  • Kossu Allu
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2016
                    • 222
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Retze View Post
                    Selittäkääs viisaammat mulle miten tää on mahdollista
                    En ole viisain selittämään, mutta selitän sen mitä osaan.

                    Ekaks turbon toiminta: http://www.aet-turbos.co.uk/about/how-a-turbo-works
                    Tuota ei kannata kuitenkaan lukea kokonaan, lyhykäisydessään: Putting your foot down at 1200 engine RPM and having no boost until 2000 engine RPM is an example of boost threshold and not lag.

                    Riippuu turbosta, mutta tavallisimmin turbo lähtee työntämään/vetämään kun moottorissa on 1500-2000 kierrosta ja jatkaa sinne 3000:n saakka, jonka jälkeen dieselmoottori on siinä tilassa, että pystyy itse työntämään. Ja jos turbo on ylikuumentunut, se ei toimi ja kiihdytys tapahtuu vain moottorin avulla, joka on dieseleissä ennen 3000 kierrosta hidasta.

                    Dynotuloksistani näkee hyvin, että 1800-2000 kierrosalueen kohdalla tehot ja väännöt putoavat sekä nousevat 3000:n kierroksen kohdalla. Tehot ja väännöt putoavat juuri sillä alueella kun turbon pitäisi toimia. Eka veto, kylmällä turbolla näytti dynosta oikeat tulokset. Toka, kolmas ja neljäs olivat sitten vajaita ja palaneen öljyn hajua tuli sisälle. Se, että miten turbo estetään toimimasta liian kuumana tai miksi se ei toimi en tiedä... Näin jenkkiharrastaja mulle kertoi, jolla on ollut lukemattomia saksalaisia kanssa

                    Tutkin tätä laatikkovikana pitkään ja olin valmis hankkimaan uuden laatikon, mutta kun sain tietää miten turbo tarkemmin toimii ja millä kierrosalueilla tajusin, että vikahan saattaa olla turbossa - varsinkin kun tiesin kuinka paskanen sen välijäähy on. Putsaamalla välijäähyn öljystä ja paskasta; haju katosi isoissa kiihdytyksissä ja enää vääntöjen tai tehojen putoamista millään kierrosalueilla ollut enää.

                    Dynossa en ole vielä uudestaan käynyt, mutta Torquella ennen putsausta näki samat kyykkäykset (arvot vain olivat mitä sattuu). Putsauksen jälkeen ei yhtäkään kyykkäystä. Uudet tulokset dynosta lisään tänne jahka pääsen käymään jossain
                    Last edited by Kossu Allu; 05-05-2017, 01:53.

                    E91 320d -07 M-Sport
                    211hv / 430nm

                    Ex:
                    E60 525dA -06 "M-Sport"
                    M57TU2D25, GA6HP26
                    238hv / 510nm


                    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                    Comment

                    • Kossu Allu
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2016
                      • 222
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Näin se laatikon "uusiminenkin" on joskus tosi edullista (jos tällä pesulla tosiaan tuli kuntoon). Etenkin kun itse tekee

                      PS: Irroititko ja putsasit myös sisäpuolen? Koska sitä turbolta tullutta öljymoskaa voi olla siellä tosi paljon.
                      Enpä tätä tehnyt. Kiitos vinkistä jälleen!

                      Lisätään kesälomalistalle

                      E91 320d -07 M-Sport
                      211hv / 430nm

                      Ex:
                      E60 525dA -06 "M-Sport"
                      M57TU2D25, GA6HP26
                      238hv / 510nm


                      M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                      Comment

                      • Macke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 1134
                        • Porvoo

                        #12
                        Mulla teki kolmeysi ihan samaa kun oli cooleri ja jäähdytinkin sellasen pikikuran peitossa. Visko/flekti huusi simona jo pikku lämmöilläkin ja sitten kun tuli oikeasti lämmin niin moottorinohjaus ilmeisesti leikkas ahtoja kuuman koneen / imuilman johdosta. Paskojen putsaus pois vehkeistä niin taas laukkas ja auton flektikään ei kuulostanut enää mosselta/volvolta/traktorilta,

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #13
                          Originally posted by Kossu Allu View Post
                          En ole viisain selittämään, mutta selitän sen mitä osaan.

                          Ekaks turbon toiminta: http://www.aet-turbos.co.uk/about/how-a-turbo-works
                          Tuota ei kannata kuitenkaan lukea kokonaan, lyhykäisydessään: Putting your foot down at 1200 engine RPM and having no boost until 2000 engine RPM is an example of boost threshold and not lag.

                          Riippuu turbosta, mutta tavallisimmin turbo lähtee työntämään/vetämään kun moottorissa on 1500-2000 kierrosta ja jatkaa sinne 3000:n saakka, jonka jälkeen dieselmoottori on siinä tilassa, että pystyy itse työntämään. Ja jos turbo on ylikuumentunut, se ei toimi ja kiihdytys tapahtuu vain moottorin avulla, joka on dieseleissä ennen 3000 kierrosta hidasta.

                          Dynotuloksistani näkee hyvin, että 1800-2000 kierrosalueen kohdalla tehot ja väännöt putoavat sekä nousevat 3000:n kierroksen kohdalla. Tehot ja väännöt putoavat juuri sillä alueella kun turbon pitäisi toimia. Eka veto, kylmällä turbolla näytti dynosta oikeat tulokset. Toka, kolmas ja neljäs olivat sitten vajaita ja palaneen öljyn hajua tuli sisälle. Se, että miten turbo estetään toimimasta liian kuumana tai miksi se ei toimi en tiedä... Näin jenkkiharrastaja mulle kertoi, jolla on ollut lukemattomia saksalaisia kanssa

                          Tutkin tätä laatikkovikana pitkään ja olin valmis hankkimaan uuden laatikon, mutta kun sain tietää miten turbo tarkemmin toimii ja millä kierrosalueilla tajusin, että vikahan saattaa olla turbossa - varsinkin kun tiesin kuinka paskanen sen välijäähy on. Putsaamalla välijäähyn öljystä ja paskasta; haju katosi isoissa kiihdytyksissä ja enää vääntöjen tai tehojen putoamista millään kierrosalueilla ollut enää.

                          Dynossa en ole vielä uudestaan käynyt, mutta Torquella ennen putsausta näki samat kyykkäykset (arvot vain olivat mitä sattuu). Putsauksen jälkeen ei yhtäkään kyykkäystä. Uudet tulokset dynosta lisään tänne jahka pääsen käymään jossain
                          Ihan parasta läppää pitkään aikaan.....
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #14
                            Tuo pesemäsi jäähdytin ei vaikuta millään tavalla turboahtimen lämpötilaan.


                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              #15
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Ihan parasta läppää pitkään aikaan.....
                              Piti oikein miettiä, että tämä jokin pila
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎