Moro!
Otsikossa tärkein, mutta seuraavassa hiukan lisää – kaikki vinkit, neuvot, ohjeet ja vaikka tsemppiviestit ovat tervetulleita. Tosin eipä näytä siltä, että tänä kesänä juuri ilmastointia tarvitaan, mutta josko kuitenkin
sitten ensi kesänä.
”Searchillä” löytyi jotain aiheeseen liittyvää, mutta hiukan vanhempaa juttua, siksi päivitetty kysymys.
Tuossa reilu viikko sitten huomasin (ensimmäinen lähes lämmin päivä!!), että tilanne on sellainen, ettei
auton ilmastointi toimi. Ensimmäinen ajatus tietenkin oli, että 1) aineet ovat haihtuneet, 2) kompressori on rikki, 3) joku muu paikka ilmastoinnista on hajalla…
Kaivoin esille TEXA Axone – testerin ja tökkäsin töpselin kiinni. Pienen näppäilyn jälkeen löysin sekä vian että vikakoodin, joka poistamisen jälkeen palasi heti takaisin. Vikakoodi on 9C6A ja tekstitietona oli ”kompressorin kytkentä.”
Kurvailin ongelmani kanssa Autokaareen, ja seuraavassa hetkessä pirssissä oli kiinni letkuja kuin teho-osastolla konsanaan. Hiukan järeämmällä BMW:n testerillä löytyi sama vikakoodi (9C6A) kuin tuolla pikkukoneella, joten suunta oli oikea – ongelma on siinä ilmastoinnin kompressorin magneettikytkimessä (jos siinä sellainen nyt sitten on.)
Samalla huollettiin järjestelmä, jossa todettiin olevan vähintään riittävästi R134:sta ilmastoinnin toimintaa varten (n. 700g)
Voihan se vika olla myös johdoissa, sulakkeissa tai jossain muualla, mutta todennäköisintä (+90 %) kai lienee, että vika on tuolla kompurassa.
Ehkä helpointa ja suoraviivaisinta tässä olisi hankkia uusi kompressori ja vaihtaa sen paikalleen. Ohjeen mukaan silloin kuitenkin pitäisi vaihtaa myös kuivain ja huuhdella järjestelmä. No ei sekään mikään ongelma ole, mutta eikö vielä helpompaa olisi vaihtaa kompressorin magneettiventtiili / painekytkin – mikä tuolla nyt sitten ikinä onkaan.
REALOEM antaa kompuran numeroksi 645 091 805 48, mutta mitään varaosia tuohon ei näytä löytyvän.
Joten pitkä rivi (tyhmiä) kysymyksiä asioista paremmin perillä oleville
1) Onko kokemusperäistä tietoa siitä saako tuohon ilmastoinnin kompuraan varaosia ja saako sen korjattua kompressorin ollessa paikallaan?
2) Jos varaosien hankkiminen on arpapeliä tai hakuammuntaa, niin mistä olette hankkineet noita kompuroita tolkullisella hinnalla? Hra. G antoi nopealla haulla hintaskaalaa noin 300 -500 eur – onko noin 400 EUR about oikea, vai onko sama mistä tuon hankkii?
3) Ohjeen mukaan kompuran vaihdon yhteydessä pitäisi vaihtaa myös kuivain (juu, tiedän), mutta miten olette oikeassa elämässä toimineet?
Hyvällä onnella ja kanssa-autoilijoiden avulla tuosta voi selvitä ykkössatasilla, ja sitten sillä perinteisellä tuurilla hommaan palaa touhutonni…..
Kaikki vinkit, linkit ja neuvot otan mielelläni vastaan!
**EDIT. 6.6.2016: Ja tämä laite tuli tuolla alla mainitulla "supparin" neuvoilla ja varaosalla kuntoon! Magneettikytkimen sai vaihdettua ilman kompressorin irroittamista reilussa tunnissa,
joten kustannuksetkin jäivät tolkullisiksi. Kuten tuossa viestissäni arvelinkin, niin hyvillä neuvoilla homma hoituu ykkössatasilla, ja näin myös tapahtui!
Kiitos sinne minne se kuuluukin, tässä tapauksessa Lounais-Suomen ja Piikkiön suuntaan!
-Mika-
Otsikossa tärkein, mutta seuraavassa hiukan lisää – kaikki vinkit, neuvot, ohjeet ja vaikka tsemppiviestit ovat tervetulleita. Tosin eipä näytä siltä, että tänä kesänä juuri ilmastointia tarvitaan, mutta josko kuitenkin
sitten ensi kesänä.
”Searchillä” löytyi jotain aiheeseen liittyvää, mutta hiukan vanhempaa juttua, siksi päivitetty kysymys.
Tuossa reilu viikko sitten huomasin (ensimmäinen lähes lämmin päivä!!), että tilanne on sellainen, ettei
auton ilmastointi toimi. Ensimmäinen ajatus tietenkin oli, että 1) aineet ovat haihtuneet, 2) kompressori on rikki, 3) joku muu paikka ilmastoinnista on hajalla…
Kaivoin esille TEXA Axone – testerin ja tökkäsin töpselin kiinni. Pienen näppäilyn jälkeen löysin sekä vian että vikakoodin, joka poistamisen jälkeen palasi heti takaisin. Vikakoodi on 9C6A ja tekstitietona oli ”kompressorin kytkentä.”
Kurvailin ongelmani kanssa Autokaareen, ja seuraavassa hetkessä pirssissä oli kiinni letkuja kuin teho-osastolla konsanaan. Hiukan järeämmällä BMW:n testerillä löytyi sama vikakoodi (9C6A) kuin tuolla pikkukoneella, joten suunta oli oikea – ongelma on siinä ilmastoinnin kompressorin magneettikytkimessä (jos siinä sellainen nyt sitten on.)
Samalla huollettiin järjestelmä, jossa todettiin olevan vähintään riittävästi R134:sta ilmastoinnin toimintaa varten (n. 700g)
Voihan se vika olla myös johdoissa, sulakkeissa tai jossain muualla, mutta todennäköisintä (+90 %) kai lienee, että vika on tuolla kompurassa.
Ehkä helpointa ja suoraviivaisinta tässä olisi hankkia uusi kompressori ja vaihtaa sen paikalleen. Ohjeen mukaan silloin kuitenkin pitäisi vaihtaa myös kuivain ja huuhdella järjestelmä. No ei sekään mikään ongelma ole, mutta eikö vielä helpompaa olisi vaihtaa kompressorin magneettiventtiili / painekytkin – mikä tuolla nyt sitten ikinä onkaan.
REALOEM antaa kompuran numeroksi 645 091 805 48, mutta mitään varaosia tuohon ei näytä löytyvän.
Joten pitkä rivi (tyhmiä) kysymyksiä asioista paremmin perillä oleville
1) Onko kokemusperäistä tietoa siitä saako tuohon ilmastoinnin kompuraan varaosia ja saako sen korjattua kompressorin ollessa paikallaan?
2) Jos varaosien hankkiminen on arpapeliä tai hakuammuntaa, niin mistä olette hankkineet noita kompuroita tolkullisella hinnalla? Hra. G antoi nopealla haulla hintaskaalaa noin 300 -500 eur – onko noin 400 EUR about oikea, vai onko sama mistä tuon hankkii?
3) Ohjeen mukaan kompuran vaihdon yhteydessä pitäisi vaihtaa myös kuivain (juu, tiedän), mutta miten olette oikeassa elämässä toimineet?
Hyvällä onnella ja kanssa-autoilijoiden avulla tuosta voi selvitä ykkössatasilla, ja sitten sillä perinteisellä tuurilla hommaan palaa touhutonni…..
Kaikki vinkit, linkit ja neuvot otan mielelläni vastaan!
**EDIT. 6.6.2016: Ja tämä laite tuli tuolla alla mainitulla "supparin" neuvoilla ja varaosalla kuntoon! Magneettikytkimen sai vaihdettua ilman kompressorin irroittamista reilussa tunnissa,
joten kustannuksetkin jäivät tolkullisiksi. Kuten tuossa viestissäni arvelinkin, niin hyvillä neuvoilla homma hoituu ykkössatasilla, ja näin myös tapahtui!
Kiitos sinne minne se kuuluukin, tässä tapauksessa Lounais-Suomen ja Piikkiön suuntaan!
-Mika-
Comment