Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI oikean takaoven sähköinen lukitus ei toimi (Ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2732
    • Tampere

    E61 LCI oikean takaoven sähköinen lukitus ei toimi (Ratkaistu)

    Päädyin avaamaan aiheesta uuden keskustelun, kun en hakutoiminnolla vastaavaa pulmaa löytänyt. Tämä aiempi ketju luettu läpi.

    Lyhyesti oikean puolen takamatkustajan oven lukitus ei toimi sähköisesti.

    Kyseisen oven saa mekaanisesti lukkoon, kun oven ikkunalistassa olevasta lukitusnupista painaa alas (lukkoon). Tällöin oven avaaminen ei onnistu ulkopuolelta kahvasta (kuten ei kai pitäisikään), mutta sisäpuolen kahvasta oven saa auki, ja ikkunalistan nuppi nousee samalla ylös.

    Kojelaudassa sijaitsevasta keskuslukitusnapista painamalla kaikki muut ovet saa lukittua kuten pitääkin, paitsi tuon kyseisen takaoven. Myös tankkiluukku menee sähköisesti lukkoon kuten pitääkin. Avaimen kaukosäätimellä sama tulos eli muut ovet lukittuvat normaalisti + tankkiluukku.

    Autossa on Comfort Access (S322A) ja Soft Close (S323A) -optiot, jotka toimivat normaalisti kaikissa muissa ovissa, ja myös tuolla takaoikealla silloin kun ovea ei ole ikkunalistan nupista laitettu mekaanisesti lukkoon. Eli muut ovet saa siis sähköisesti lukittua tuon oikean takaoven kahvaa hipaisemalla ja myös avattua kahvaa lähestymällä. Sähköiset ikkunat toimivat kaikissa ovissa normaalisti.

    Edellä mainittujen havaintojen perusteella päättelen, että oveen tulee sähköt eikä CA-kahva vaikuta vikaantuneelta? Ja koska Soft Close -toiminto osaa vetää takaoven kiinni lukitusnupin ollessa sekä ylä- että ala-asennossa, niin päättelen että Soft Close -moottori ei ole viallinen?

    Sulakkeet kävin hansikaslokerosta läpi, eikä viallisia havaittu. Irrotin myös tuon temppuilevan oven ovipahvin ja kaikki vaijerit ja johdot vaikuttivat silmämäärisesti olevan kunnossa. Ovessa ei havaittu kosteutta. Oven avaus sisäkahvasta mekaanisesti siis onnistuu ja nupista oven saa sisäpuolelta lukkoon.

    Otin myös akunkengän irti noin tunniksi, ei vaikutusta asiaan. Akku on hyväkuntoinen ja ladattu hiljattain ylläpitolaturilla täyteen. Takakontissa tai muuallakaan ei havaittu kosteutta. Takaluukun johtosarjavikaan viittaavia oireita en ole havainnut.

    Minkäänlaisia asiaan suoraan viittaavia vikakoodeja ei näy ISTA:lla tai INPA:lla.

    Satunnaisesti iDrive ilmoittaa "Increased battery discharge", mistä päättelen, ettei auto mahdollisesti pääse nukkumaan tuon oikean takaoven sähköisen lukituksen toimimattomuuden johdosta?

    Takaovea olen kuitenkin pitänyt mekaanisesti lukittuna nupista painamalla.

    Mitähän asiaan liittyen voisi vielä tarkastaa? Jokaisessa ovessahan on "Actuator", joka voisi olla viallinen. Muita vaihtoehtoja ei monia liene.
    Last edited by JaniLap; 03-09-2017, 22:04. Reason: Sulakkeet mainittu
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 614
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Omassa e91:sä ei ole komfortia eikä soft closea, mutta tuo lukon toiminta kuulostaa ihan samalta kuin omassa sen jälkeen, kun aktuaattorista ihan konkreettisesti tuli toimintasavua ulos (luulin jo, että palaa koko premium).

    E

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2732
      • Tampere

      #3
      Tämä vikatilanne tuli kuntoon oven aktuaattorin vaihdolla käytettyyn varaosaan. Vikakoodeja ei ilmaannu, koska järjestelmä ei ole auton valvonnassa. Mitään vesivahinkoa tms. helposti pääteltävää syytä en havainnut vikaantumiseen.

      Autossa on soft-close -optio, joten tilalle piti saada kombinaatio jossa oli lukkomekanismi ja erillinen moottori tuota soft-close mekanismia varten. Oven kahvaa ei tarvinnut uusia, eli ei liitty comfort access -mekanismiin millään tavalla.

      Increased battery discharge -ilmoitukset loppuivat samalla, joten liittyivät tuohon oven vikaantuneeseen soft close -mekanisimiin

      Vaihtotyö ei ole teknisesti vaativa, eikä vaadi esim. koodausta tai erikoistyökaluja. Akun miinusnava irroitin varmuuden vuoksi ennen vaihtotyön aloitusta. Jonkin verran spatiaalista sorminäppäryyttä tarvitaan, kun paikoileen sovitteluun ei ole oven sisällä paljoakaan tilaa.
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎