Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDA vai xiA?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlliumPorrum
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 316
    • Suomi

    xDA vai xiA?

    Jossain vaiheessa pitäisi vaihtaa kakkosautoa, ja alkupään LCI E61 olisi yksi vaihtoehto, nelivetona, automaattina, ja mielellään alle 200tkm ajettuna. Ajoa tulee luokkaa 10tkm/vuosi eli polttoainakulujen osalta ihan sama kumman ottaa, mutta mitäs olette mieltä huolettomuuden ja korjauskulujen osa, kumpi olisi paree; diisseli vaiko bensa? Äkkipäätään ajatellen voisi kuvitella että vaparikutosessa on vähemmän hajoavia (ja kalliita) osia kuin turbodiisselissä, mutta onko käytännössä noin?

    Ja korostan vielä että suorituskyvyllä ei ole mitään väliä, 525 riittäisi ihan mainiosti kummalla vaan polttoaineella.
  • Basillicus
    Bimmer Rookie
    • Feb 2010
    • 153
    • Turku

    #2
    Alkupään bensavehkeissä on M54 mikä on käsittääkseni luotettavin mosa mitä näissä on ollut. Tosin näkyy myös tehon puutteessa ja löpön kulutuksessa.
    BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
    ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 614
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Eipä taida yhdistelmää neliveto ja M54 löytyä?

      Sinänsä M57 dieselin peruskone on oikeinkin hyvä ja kestävä. Hehkut, termostaatit ja imusarjan läpät murheina lähinnä mutta sinänsä hyvä kone. Enemmän näissä e6x:ssä murheita on kaiken maailman sähkövimpainten kanssa kuin perusmoottorin.

      E

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Originally posted by ErkkiE View Post
        Eipä taida yhdistelmää neliveto ja M54 löytyä?

        Sinänsä M57 dieselin peruskone on oikeinkin hyvä ja kestävä. Hehkut, termostaatit ja imusarjan läpät murheina lähinnä mutta sinänsä hyvä kone. Enemmän näissä e6x:ssä murheita on kaiken maailman sähkövimpainten kanssa kuin perusmoottorin.

        E
        Meillä on yksi E60Lci 525xda jolla rullattu ~250tkm.
        Tähän matkaan aukottomalla huoltohistorialla vaihdettu etuiskunvaimentajien yläpäät, etulaakerit ja 5 pytyn hehku ja toki kerran termarit. Etu yläpäät ja laakerit vaihdettiin molemmat vaikka vain pelkääjän puolen oli hajalla. Jarrupaloja ja levyjä on mennyt muutamat.

        Auto toimii moitteettomasti.
        525d ei ole läppähuoliakaan.

        Kuitenkin ottaisin nyt bensakoneisen jos olisin valinnan edessä.

        Comment

        • AlliumPorrum
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 316
          • Suomi

          #5
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Meillä on yksi E60Lci 525xda jolla rullattu ~250tkm.
          Tähän matkaan aukottomalla huoltohistorialla vaihdettu etuiskunvaimentajien yläpäät, etulaakerit ja 5 pytyn hehku ja toki kerran termarit. Etu yläpäät ja laakerit vaihdettiin molemmat vaikka vain pelkääjän puolen oli hajalla. Jarrupaloja ja levyjä on mennyt muutamat.

          Auto toimii moitteettomasti.
          525d ei ole läppähuoliakaan.

          Kuitenkin ottaisin nyt bensakoneisen jos olisin valinnan edessä.
          Miksi?

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 614
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Itsellä pihassa siis kaksi kpl M57-koneisia. 330xd ja 530xda. Vaparibensakuutoaesta kaipaan lähinnä nättiä ääntä, muutoin en ole keksinyt mitään erityistä syytä valita bensaa. Ajomäärät itselläkin sellaisia, että voisi olla kumpi vaan.

            Ahdetut bensa olisi eri juttu, mutta joko niitä ei ole ollut (itselle sopivissa koreissa) tai liikaa hintaa. Harmi, kun myivät N54:ää e6x:ään vain Amerikassa. Semmoinen kelpaisi, muuten mennään kaasuöljyllä.

            E

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10057
              • KVLA

              #7
              Jos käyttökustannukset ei hirveästi ole ratkaiseva tekijä ("diiselvero") ,niin itse ottaisin diiselin. Etenkin jos isompaa kärryä vetelee. Se vääntö...

              Toki jos taas ajelee jatkuvasti lyhyttä matkaa,tulee mieleen DPF:n polton toiminta. Etenkin talvella. Vielä jos termarit ei täysin toimi. Tässä on monta moneksi. Makuasia sanoi koira kun muniaan nuoli. Sanoisin että käy testaamassa molemmat.

              Itsellä oli diiseli LCI 530xda hyvillä varusteilla useamman vuoden,eikä bensa kikotinta kyllä tehnyt mieli missään vaiheessa.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by AlliumPorrum View Post
                Miksi?
                Bensakoneinen on jotenkin sivistyneempi (hiljaisempi ja värinättömämpi) minusta. Vetoalue on laaja ja miellyttävä, voimaa on riittävästi. Vaparina kaikinpuolin hienosti käyttäytyvä moottori esim 3.0 I6

                Comment

                • AlliumPorrum
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 316
                  • Suomi

                  #9
                  Kiitos kommenteista, mutta nyt ei tosiaan ollut ollenkaan kysymys tehoista, väännöistä, äänestä tai sivistyneisyydestä, noilla ei ole meidän kakkosautossa yhtään mitään väliä. Nyt kaipaisin tosiaan kokemuksia ja näkemyksiä siitä että kumpi mahtaisi tod.näk. olla halvempi pitää, huoltaa ja korjata, jos ikää on jo 10v ja mittarissa luokkaa 200tkm?
                  Last edited by AlliumPorrum; 10-08-2017, 20:11.

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 614
                    • Espoon haja-asutus

                    #10
                    Olen edelleen sitä mieltä, että E60/61:n ylläpitokulut ei varioi kovin paljoa bensa(kuutonen) vs. diesel(kuutonen). Kuutonen siksi, että jos piti olla myös neliveto, niin konevalikoima rajallinen. Kummissakin koneissa omat tyyppivat (ei mahdottomia kuitenkaan), mutta joka tapauksessa ylläpitokulut tulee näissä enemmän muualta kuin peruskoneesta. Ja siihen muuhun ei se peruskone vaikuta juuri.

                    E

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7531
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Bensakoneinen on jotenkin sivistyneempi (hiljaisempi ja värinättömämpi) minusta. Vetoalue on laaja ja miellyttävä, voimaa on riittävästi. Vaparina kaikinpuolin hienosti käyttäytyvä moottori esim 3.0 I6
                      "Vetoalue laaja"? Tarkoitit että vetää yhtä huonosti miltei koko kierrosalueen?
                      Kyllähän bensa-vaparin vetoalue on pääsääntöisesti surkea, vetoja ei ole alle 3500 rpm juuri mihinkään... Esim. joku N53 530i on aika laiska normaalilla kierrosalueella, ripä liikkuminen vaatii kohtuutonta huudattamista.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Roito
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2009
                        • 3921
                        • Tavastila/Kotka

                        #12
                        Dieseli tottakai, vuotavasta pistoolista kun tankkailee haisuöljyä, siinä tuntee elävänsä!
                        BMW E70 X5 käyttismöhkö
                        MB W639 Kummisetä

                        Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                        Comment

                        • harriba
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 420
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Bensakoneinen on jotenkin sivistyneempi (hiljaisempi ja värinättömämpi) minusta. Vetoalue on laaja ja miellyttävä, voimaa on riittävästi. Vaparina kaikinpuolin hienosti käyttäytyvä moottori esim 3.0 I6
                          Vetoalueeseen, liikkumiseen ja miellyttävyyteen vaikuttaa myös kokonaisvälitykset ja kaasuvaste (softa). Viimeiset 12 vuotta olen näköjään ostanut joka toisen auton bensalla ja joka toisen dieselillä. Omasta mielestäni nykyinen antiikki-E39 530d on omista autoistani selvästi vaivattomin ja miellyttävin päivittäiseen ripeään liikkumiseen: Kaasuvaste on välitön, sen kun vaan koukistaa kaasuvarvasta. Jostain syystä X3 samalla koneella ei jäänyt mieleen ollenkaan niin kivana.

                          Vaparibensakoneetkin toki kaikki hienoja koneita, mutta käytännössä nopeaan liikkumiseen pitää joko vaihtaa käsin tai painella jotain sporttinappeja. Ihan ok jos haluaa itse hämmentää vaihteita, minä en
                          E500 mekkeri oli pilattu aavikkovälityksillä, antiikkisella lootalla ja todella verkkaisella kaasuvasteella.

                          S60 2.5T + automaatti oli myös hieno kokemus: Dieselin alavääntö + laajempi kierrosalue. Välitön kaasuvaste. Bensaa se tosin hörppi aika holtittomasti.

                          Noiden jälkeen jokin turaani 2.0 tdi dsg on aika karu kokemus. Ei juuri liiku missään olosuhteissa. Jos pitää esim. ripeästi liittyä risteävään liikenteeseen niin dsg saattaa yllättäen pitää sekunnin tuumaustauon.

                          Seuraavaksi talliin tulee taas bensa V8
                          Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                          X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                          Comment

                          • Basillicus
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2010
                            • 153
                            • Turku

                            #14
                            Perus D-asennossa jopa tämä sigun 200kW bensavapari on tosiaan vähän laiskan tuntuinen, mutta se onkin tarkoitettu varmaan lähinnä taloudelliseen ajoon. Sporttimoodissa sitten lähtee asiallisen rivakasti mielestäni, en ole kyllä huomannut koeajolla eroa F01 730d:hen jossa on karkeasti sama suorituskyky. Loota pitää toki silloin kierrokset ylhäällä mut mikäpä siinä kun kone kuulostaa ihan maukkaalta.
                            BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
                            ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

                            Comment

                            • AlliumPorrum
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 316
                              • Suomi

                              #15

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎