Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 ohjaustehostin katosi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    E60 ohjaustehostin katosi

    Ilmenipä sitten sellanen onklema, että tuossa autoa parkkipaikalla kääntäessäni jostain kuului kumahdus ja ohjauksen tehostus katosi.

    Ajoin auton kotiin ja ohjaus tietysti tehostamattomana helvetin raskas ja etenkin ensimmäisen kierroksen jälkeen, mutta tuntui muuten toimivan hyvin.

    Ohjaustehostimen nestettä on (on ollut vaihtolistalla kyllä), säiliössä ei vaahtoa, auto ei vuotanut asvaltille mitään, ohjausvaihde näyttää pyöränkotelosta tihraamalla kuivalta. Pumppu pyörii hihnan mukana eikä huuda lainkaan. (Aiemmin pumppu toki jurisi ääriasentojen lähellä, kun esimerkiksi parkkipaikalla veivasi autoa ympäri, mutta niinhän ne kaikki tehostimet. Nyt ei kuulu enää sitäkään ääntä.)

    Jos pumppu pumppaa, mutta ohjaus ei tehostu, niin painepuolelta pääsee jostain nesteet suoraan paluupuolelle tekemättä työtä. Onks näiden ohjaustehostimissa jotain tyyppivuotoja? Pumppu? Ohjausvaihde?

    Selvittelen lisää, jahka saan auton tallille.
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Tarkista värinänvaimentimen (kampiakselin hihnapyörä) kunto. Voi alkaa luistaa vulkanoinnista, kun hihnalle tulee kuormaa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • yason
      Bimmer Rookie
      • Feb 2016
      • 181
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Tarkista värinänvaimentimen (kampiakselin hihnapyörä) kunto. Voi alkaa luistaa vulkanoinnista, kun hihnalle tulee kuormaa.
      Hyvä vinkki, tarkistan! En olis tullut ajatelleeksi. Nyt, kun googlasin, niin tuosta kun on muissakin ketjuissa juttua.

      Hihna ja apulaitteiden hihnapyörät ja rullat pyörivät ihan normaalisti, kun katsoin niitä koneen käydessä. Ilmeisesti tuossa käytetty konstruktio pitää kuitenkin hihnapyörän paikallaan, vaikka vulkanointi kovassa kuormituksessa luistaisi?

      Entä jos tuo vulkanointi luistaa, niin pitäiskö hihnan näkyvästi pykähdellä ja kumin käydä kuumaksi, ehkä jopa lopulta savuta?

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #4
        Juu, hihnan liike alkaa pykiä tai hetkellisesti pysähtyy kokonaan, kun hihnalle tulee kuormaa. Laita sähkösyöppöjä (valot, sisäpuhallin, takalasin lämmitin) päälle, niin laturille tulee kuormaa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • yason
          Bimmer Rookie
          • Feb 2016
          • 181
          • Helsinki

          #5
          Taisi syyllinen löytyä sekä tumpsahdukseen että tehojen häviämiseen.

          Ensin lienee vääntynyt yksi tuollainen siipi jonnekin väliin ja sitten lienee katkennut voimansiirto pumpun hihnapyörältä itse pumpulle. Siivet eivät pyörineet, kun hihnapyörää pyöritti: liekö voimalinjaan suunniteltu jokin heikko kohta, joka pettää, jos pumppu menee juntturaan. Tehostimen öljyt olivat harmaat, haju sentään oli vielä ihan normaali.

          Onks tuolla tehostinpiirissä suodatinta jossain? Jos tuosta pumpusta on lähtenyt metallihileitä kiertoon, niin ne olis kiva saada pois, etteivät riko muualta tiivisteitä tms.
          Attached Files

          Comment

          • yason
            Bimmer Rookie
            • Feb 2016
            • 181
            • Helsinki

            #6
            Tehostin palasi. Oli jopa uusilla tarvikepumpuilla (marmorin listahintapumpusta puhumattakaan) sen verran hintaa, että ostin $75 purkuosan intter-Nettistä, LUK LF-30. Vaihto ei ole kovin hankala homma, joten ajattelin, että jos se kestää edes jonkun vuoden, niin uuden tarvikepumpun hinnalla saa useamman käytetyn ja samalla saa uusittua nesteet, niin ehkä ne jaksais senkin takia pyöriä pidempään.

            Motonetin CHF11S on muuten iloisen vihreää! Ainakaan ei ollut epäselvyyttä, että koska kaikki huuhteluun käyttämäni hydrauliöljy on poistunut systeemistä :-)

            Putsasin säiliön ja letkut öljystä, jota on valunut säiliöltä, jäljistä päätellen korkilta. Mikä siinä korkissa oikein vuotaa? Kääntelin tehostimen litkuja huuhdellessa säiliötä miten päin vain, ei sieltä mitään valunut korkki oli kiinni. Korkin tiivistekin vaikutti olevan ihan kimmoisa vielä.

            Eipä noi säiliöt näköjään maltaita maksa, mutta en omastani löytänyt kuitenkaan selvää vikaa. Onko korkissa huohotinreikää? Voisko se mennä niin tukkoon, että systeemin ylipaine jaksaisi puskea tiivisteen vierestä ulos?

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by yason View Post

              Eipä noi säiliöt näköjään maltaita maksa, mutta en omastani löytänyt kuitenkaan selvää vikaa. Onko korkissa huohotinreikää? Voisko se mennä niin tukkoon, että systeemin ylipaine jaksaisi puskea tiivisteen vierestä ulos?
              Kahdessa vastaavassa tapauksessa olen korjannut vuodon korkin vaihdolla. Noissa tiivisteet olivat kyllä selvästi menettäneet kimmoisuuden. O-renkaan saisi kyllä edullisesti vaihdettua erikseenkin.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎