E61 530i ongelmaa. N53 ja manuaaliloota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggie
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 199
    • Pohjois-Pohjanmaa

    E61 530i ongelmaa. N53 ja manuaaliloota

    Kyselin taannoin vikakoodin 3104 syitä toisessa topicissa, mutta kun sinne ei tullut vastausta ja kun on muitakin ongelmia, niin ajattelin tehdä oman ketjun.

    Tosiaan tuolla minun koslalla on poljettu kohta 260tkm ja kilometrit alkaa näkyä.
    Tuo koodi 3104 on ilmoitellut itsestään about puolen vuoden ajan, mutta kun ajossa ei huomannut muuta ongelmia kuin ajoittaisen yskäisyn, niin nollasin sen pois ja ajelin menemään. Kesällä tuli sitten koodi 30E0, eli viallinen NOx anturi, jonka vaihdoin pari tuhatta kilometriä sitten ja tein DIS:llä tarvittavat vaihtotoimenpiteet.
    Auto vei nyt muutaman päivän enemmän bensaa ja luin vikakoodit, niin antoi taas koodin viallisesta NOx anturista.
    Mitenhän tuo nyt olisi jo mennyt rikki, vai voisiko vika olla jossain muualla, koska anturin vaihdon jälkeenkin antoi välillä tuota 3104 koodia?

    Edellisen kerran vaihdoin NOx anturin about 70tkm sitten.
    Suuttimet on vaihdettu ~80tkm sitten.
    Tulpat ja puolat on vaihdettu ~50tkm sitten
    Korkeapainepumppu on vaihdettu <100tkm käytettyyn viime vuoden kesällä.
    Kaikkien noiden polttoainepuolen osien hinnat on nousseet reippaasti siitä, kun niitä viimeksi vaihtelin ja ei kehtaisi summassa alkaa uusimaan.

    Noh, se oli ensimmäinen oire, seuraavat liittyvät voimansiirtoon, jossa on alkanut esiintyä tärinöitä ja muita epämääräisyyksiä.
    Kun moottorikierrokset on välillä 3000-4000, niin hyttiin tuntuu selvää tärinää ja ei ole väliä onko veto päällä vai moottorijarrutus.
    Kun tärinä ilmenee käytettävästä vaihteesta ja auton nopeudesta riippumatta, niin olen päätellyt sen lähteen olevan vauhtipyörä (?).
    Lisäksi kytkimen käyttö on nykyisellään aika kulmikasta, elikkä levy on varmaan loppu?

    Noiden lisäksi laatikko on alkanut rusahtelemaan varsinkin kakkoselle mentäessä, mutta myös kolmonen on muita vaihteita kulmikkaamman tuntoinen. Ylöspäin kun vaihtaa sopivalla kierrosalueella ja alaspäin auttaa kaasulla, niin vaihdot on sujuvia. Onkohan sieltä synkrot menossa?
    Huoltaakohan noita laatikoita kukaan ja mitähän sellainen operaatio maksaa?
    Olen katsellut käytettyjä laatikoitakin, mutta niitäpä ei hirveästi ole tarjolla.
    Laatikon tyyppi on GS6-37BG-TJET ja tuo lopun koodi pudottaa tarjonnan aika pieneksi.
    Minkähän eron tuo tekee jollakin toisella koodilla varustettuun?

    Öljyä pitää lisäillä mottiin ~3tkm välein, mutta se taitaa näissä olla aika normaalia?
  • JanskiAWD
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 192
    • S:t Karins

    #2
    Onko venttiilikopan kantta vaihdettu koskaan?
    Voi vuotaa öljyä tulpille/puolille ja pätkii sen takia.

    Entä onko imukanavia/imuventtiileitä koskaan putsattu karstasta?

    Noilla kilsoilla katsoisin noi kummatkin ylläolevat, varmasti oireilee jos ei ole tehty.

    Suuttimet oli vaihdettu, muistatko versiota? Index 11?

    Mulla myös vaihdettu nox -anturi kertaalleen, uusi kesti alle vuoden.
    Luovutin sen kanssa koska ei tietääkseni vaikuta muuhun kuin laihaseos -moodin toimintaan.
    e92 "330"xiA M-sport
    Mini Cooper R50

    Comment

    • Juggie
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 199
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by JanskiAWD View Post
      Onko venttiilikopan kantta vaihdettu koskaan?
      Voi vuotaa öljyä tulpille/puolille ja pätkii sen takia.

      Entä onko imukanavia/imuventtiileitä koskaan putsattu karstasta?

      Noilla kilsoilla katsoisin noi kummatkin ylläolevat, varmasti oireilee jos ei ole tehty.

      Suuttimet oli vaihdettu, muistatko versiota? Index 11?

      Mulla myös vaihdettu nox -anturi kertaalleen, uusi kesti alle vuoden.
      Luovutin sen kanssa koska ei tietääkseni vaikuta muuhun kuin laihaseos -moodin toimintaan.
      Venttiilikopan tiiviste on vaihdettu samaan aikaan kuin nuo suuttimet.

      Suuttimet oli indeksillä 11

      Imukanavien ja venttiilien puhdistukseen käytin jotain imusarjaan suihkutettavaa puhdistuslitkua viimeistä edellisen öljynvaihdon yhteydessä.
      Tuon jälkeen olen vaihtanut korkeapainepumpun ja kun imusarja oli pois, niin pääsi katsomaan imuventtiilejä, eikä ne kovin paakkuisia ainakaan silloin ollut.
      Nyt olisi tulossa öljyn vaihto, että voisi kokeilla tuota puhdistusainetta uudestaan :think

      Huomasin tuolta NOx katalysaattoriviestiketjusta klik, että edellisen anturinvaihdon yhteydessäkin olin kysellyt tuosta 30E0 koodista ja ilmeisesti se adaptaatioarvojen uudelleen nollaus auttoi, kun pysyi vika poissa kaksi vuotta.
      Silloin ei vain ollut koodia 3104...

      Comment

      • JanskiAWD
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 192
        • S:t Karins

        #4
        Originally posted by Juggie View Post
        Imukanavien ja venttiilien puhdistukseen käytin jotain imusarjaan suihkutettavaa puhdistuslitkua viimeistä edellisen öljynvaihdon yhteydessä.
        Tuon jälkeen olen vaihtanut korkeapainepumpun ja kun imusarja oli pois, niin pääsi katsomaan imuventtiilejä, eikä ne kovin paakkuisia ainakaan silloin ollut.
        Nyt olisi tulossa öljyn vaihto, että voisi kokeilla tuota puhdistusainetta uudestaan :think
        Puhuvat että noi litkut ei auta, vaan vaihtoehdot ovat pähkinänkuoripuhallus tai mekaaninen puhdistus esim aseharjalla. Mutta jos ne kanavat ei näyttäneet pahalta niin hyvä sitten.
        e92 "330"xiA M-sport
        Mini Cooper R50

        Comment

        • Juggie
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 199
          • Pohjois-Pohjanmaa

          #5
          Tietääkö kukaan minkä tietojen pohjalta ajotietokone laskee kulutuksen?
          Se tuli huomattua, että kun tuo NOx anturi on oireillut, niin kulutuslukema on alkanut poikkeamaan todellisuudesta melkein litran.

          Anturin kun vaihdoin ja nollasin adaptaatioarvot, niin kulutusmittarikin alkoi pitämään kutinsa, eli 0,1L tarkkuudella sama tankatun määrän kanssa.
          Nyt on kulutuslukemat taas alkaneet vaeltamaan.

          Ja tarkennukseksi, ymmärrän kyllä että kulutus nousee kun anturivika päällä, mutta miksi kulutusmittarikin menee sekaisin?

          BTW osaako joku kommentoida tuohon vaihdelaatikkoasiaan mitään?

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10111
            • KVLA

            #6
            Originally posted by Juggie View Post
            osaako joku kommentoida tuohon vaihdelaatikkoasiaan mitään?
            Eiköhän noilla ajomäärillä kytkin ole jo iltapuolella. Kytkinpaketin uusimisella uskoisin laatikon toiminnan myös paranevan huomattavasti. Kuluneen laaatikon (synkrojen) toimintaa parantaa varmaan myös uudet laatikkoöljyt tuon kytkinrempan yhteydessä.

            Comment

            • Maili
              BTCF Member
              • Aug 2011
              • 449
              • E-pohjanmaa

              #7
              Vaihdelaatikon rusahteluun koettausin ensin uudet ölyt ja 2x rvs käsittely. Tuo sigun vanha 328 laatikko elpyi tuolla. En tiedä kauaksiko aikaa, mutta nyt pykälät menee mukavasti sisään.
              E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
              Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

              Comment

              • Juggie
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 199
                • Pohjois-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Eiköhän noilla ajomäärillä kytkin ole jo iltapuolella. Kytkinpaketin uusimisella uskoisin laatikon toiminnan myös paranevan huomattavasti. Kuluneen laaatikon (synkrojen) toimintaa parantaa varmaan myös uudet laatikkoöljyt tuon kytkinrempan yhteydessä.
                Originally posted by Maili View Post
                Vaihdelaatikon rusahteluun koettausin ensin uudet ölyt ja 2x rvs käsittely. Tuo sigun vanha 328 laatikko elpyi tuolla. En tiedä kauaksiko aikaa, mutta nyt pykälät menee mukavasti sisään.
                Joo kyllähän se tietenkin kannattaa ainakin öljyt vaihtaa lootaan, kun kytkinremppaan alkaa.
                Mietin vaan, että kun loota kerran tulee irti ja jos sille olisi jotain muuta huoltoa järkevästi tehtävissä, niin teettäisi samalla.
                Tekeekö nuo RVS käsittelyt oikeasti jotain?

                Comment

                • Maili
                  BTCF Member
                  • Aug 2011
                  • 449
                  • E-pohjanmaa

                  #9
                  Ainakin tuossa manuaali askissa eron huomaa hyvin. Tuossa omassa autossa 2 vaihde löi näpeille pahasti ja se korjaantui 2x käsittelyllä. Ja on sillä yli 20tkm ajettu sen jälkeen, kun rvs sekoitin öljyjen mukaan.Mutta tuskin tuo ainekkaan mitään tyystin jo rikki mennyttä korjaa.
                  E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                  Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                  Comment

                  • Juggie
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 199
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by Maili View Post
                    Ainakin tuossa manuaali askissa eron huomaa hyvin. Tuossa omassa autossa 2 vaihde löi näpeille pahasti ja se korjaantui 2x käsittelyllä. Ja on sillä yli 20tkm ajettu sen jälkeen, kun rvs sekoitin öljyjen mukaan.Mutta tuskin tuo ainekkaan mitään tyystin jo rikki mennyttä korjaa.
                    Ok, kyllähän sitä pitää sitten kokeilla.
                    Varsinkin, kun minulla ei vielä ole niin pahana, että näpeille löisi.

                    Comment

                    • Juggie
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 199
                      • Pohjois-Pohjanmaa

                      #11
                      Palataanpa näihin moottorin ongelmiin...
                      Tultiin viime viikolla joululomareissulta ja viimeisillä kilometreillä alkoi kuulumaan vihellystä konepellin alta ja tyhjäkäynti meni huonoksi (jälkikäteen ajateltuna nuo oireet on voineet olla ajoittain aiemminkin), noiden lisäksi antoi vikakoodit 2A2C ja 2A2B, joita ei ole ollut aiemmin.
                      En jaksanut viikonloppuna googlettelua enempää selvitellä ja kaikki oireet viittaa CCV venttiiliin, vai mikä se onkaan venttiilikopassa.
                      Monella ulkomaan eläjällä ollut juuri vastaavia ongelmia, eli vihellystä, huono tyhjäkäynti, vikakoodit ja öljyn syönti.
                      Yllättäen kyllä monessa tapauksessa on ollut myös tuo NOx anturin vikakoodi, voisiko se olla myös johdannainen tästä, eli palaa paljon öljyä ja pilaa anturin?

                      Tuo venttiilihän ei ole näemmä tarkoitettu vaihdettavaksi, vaan pitäisi venttiilikoppa vaihtaa.
                      Google kuitenkin kertoi tällaisesta ja pistinkin tilaukseen

                      Onko noita kukaan vaihtanut, kun jäi itseä mietityttämään, että olisiko pitänyt tuo kansikin tilata. Vanha kun pitää liimoista ratkoa pois ja rikkoutumisen vaara on ilmeinen.

                      En kyllä ole ihan varma kävisikökään tuo n53:seen. Kuvauksen mukaan ei, mutta listassa on kyllä N53:sen venttiilikoppa.
                      EDIT: vertailin noita kansia kuvien perusteella ja ainakin päälle päin tuo on eri näköinen, eli ei välttämättä käy. Tuolla kaupassa olisi ollut alumiinista jyrsitty kansi, joka olisi ehkä kannattanut tilata...
                      EDIT2: youtube videoiden katselun jälkeen osasin kokeilla öljykorkkia auton käynnissä ollessa ja melkoinen alipainehan siellä oli. Korkin kun aukaisi, niin auto sammui
                      EDIT3: Kun tässä on alkuviikon autoillut tuolla selvästi huononneella käynnillä, niin kulutusmittari näyttää poikkeuksellisen optimistisia lukemia. Tässä välillä näytti ihan normaalia -0,1 todellisuudesta. Olisiko siellä ollut aiemmin sellainen pieni repeämä, joka välillä tukkeutunut :think.
                      Auton normaaliin toimintaan verrattuna erona on myös se, että kun tasakaasulta löysää moottorijarrulle, niin on pian sekunnin viive ennen kuin "jarruttaa". Tuntuu selvänä nykäyksenä.
                      Last edited by Juggie; 04-01-2018, 06:22.

                      Comment

                      • Juggie
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 199
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #12
                        Vaihdoin viikonloppuna kalvon ja viat tuntuisi korjautuneen.
                        Vaihto-operaatio meni tuon kalvoa myyvän sivun ohjeiden mukaan muuten, mutta kansi on eri näköinen N53:ssa vs. esimerkkien N52:ssa.


                        Lämmittelin kantta kuumailmapuhaltimella, mutta se ei itsessään löysännyt liimausta. Puutaltalla vääntämällä reunan alta sai sisäreunaa kiertävän vajaan millin liimanauhan ratkeamaan, mutta rannemomenttia piti käyttää jonkin verran.
                        Koetin pitää noita kolmea korvakkoa ehjänä, mutta ne oli lopulta aika herkkiä, vaikka olikin jämerän tuntuisia meisselillä heiluteltuna. Ensimmäisen korvakon väänsin rikki ja toinen irtosi taltalla kammetessa.
                        Myyjän hammastikku/tulitikkuohje on hyvä.


                        Kalvon reunuksessa oli repeämä ja kumi oli niin rapsakkaa, että sai helposti sormilla revittyä palasiksi.
                        Puhdistelin paikat asetonilla, liimasin korvakot takaisin epoksilla ja kannen sisäsaumaan sipaisin Loctiten SI 5910 silikonia.
                        Päälle pieni paine, että tuli varmasti pohjaan ja sitten kahteen kohtaan ulkoreunaan vielä epoksia, että varmasti pysyy kiinni. Annoin kuivua yön yli.
                        Voi olla, että kantta ei enää ehjänä pois saa

                        Moottorin käynti on nyt siistiä ja lineaarista, kulutusmittarin neula näyttää realistisia lukemia ja jopa vaihteenvaihdot on sujuvampia. Tuohon viimeiseen varmaan vaikuttaa se, että ei jää kaasu "päälle".
                        Nollasin myös adaptaatioarvot.
                        Pitää tarkkailla antaako vielä mitään vikakoodeja, mutta hyvältä vaikuttaa.

                        Minulla on ylimääräisenä toinen tuommoinen kalvo, jos jotain kiinnostaa
                        MYYTY
                        Last edited by Juggie; 16-01-2018, 06:55.

                        Comment

                        • Juggie
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 199
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          #13
                          Olen nyt pari tuhatta kilometriä ajellut kalvon vaihdon jälkeen ja pirssi pelaa niiltä osin mainioisti.

                          Auton peräpäähän on pakkasten myötä ilmaantunut kolinaa, vähän vastaavanlaista kuin kallistuksenvakaajan koiranluusta olisi nivel väljä.
                          Olen pari kertaa itse kontannut auton alla niveliä heiluttelemassa ja piti viime viikolla käyttää oikein huoltamollakin, että josko he löytäisivät vikaa.
                          Ei siellä vaan oikein selvää syyllistä ole, korjaaja epäili koeajon ja toisen heiluttelukierroksen jälkeen, että apurungon isot puslat alkaa olla sen verran väsyneet, että runko pääsee kolisemaan auton runkoon.
                          Nuo puslat pystyy ilmeisesti vaihtamaan mitään sen kummemmin purkamatta? BMW ohjeen mukaan tarvitsee erikoistyökalun, mutta en äkkiseltään löytänyt siitä kuvaa. Onnistuuko tuo todellisuudessa, kunhan on kierretankoa ja sopivan kokoista putkea?

                          Comment

                          Working...
                          X