Onks kellää ollut vastaavaa ongelmaa et kannentiiviste uppoo kanteen ja alkaa vuotaa paineita jäähdytysjärjestelmää? 5 sylinteris oli pahin kuluma ja vuoti 10bar koeistuspaineel, jäähdytysjärjestelmään. Näyttää et sylintereiden väleist tiiviste elänyt, ja 4 ja 5 sylintereiden kohdalt tiivisteest "liekkirenkaat" halki. Kansi oikaistu 40tkm sitten ja kasattu victorrens tiivisteellä ja uusilla pulteilla. Mäntä tulee lohkosta 1mm yli ja 2 reikäsellä tiivisteellä kasattu. Seuraavaks meinasin kyl laittaa 3 reikäsen orkkis tiivisteen ja pultit. Ois mukava löytää syy miks tiiviste uponnut kanteen ettei tarvis heti uusiks tehdä. Konees 400hv/800nm mitä on myös käytettykin, mut eiks nää oo kestänyt paljon tehokkaammissakin?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
535d lci kannentiiviste vuotaa
Collapse
X
-
Hiukan liippaa aihetta joten laitetaan tähän.
Tutulla murheita sen kanssa että ei meinaa nesteet pysyä koneessa ja tyhjäkäynnillä paluuletkusta säiliöön tuleva neste näyttää varsin kuohkealle.. Kone M57 30sd eli tuplaturbo M57 X5:n keulalla. Onko näistä mennyt kuinka pahveja tai kansia halki?
Homma alko siitä kun imusarjan allaoleva vesiliitos korkkas ja vedet pääsi pihalle.
Tosin haaran sisällä ollut kalkki tms. tuskin ainakaan parantaa jäähdytystehoa ja saattaa olla jäähdyttimen huutelustakaan ei olisi haittaa.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
-
-
Tämä keissi siis missä epäiltiin jo kansipahvia/kanttakin ratkesi jäähdytysjärjestelmän puhdistuksella kidesoodalla sekä hyvällä huuhtelulla. Myös biltsun testeri kokeiltiin että tuleeko paisariin pakokaasuja. Lopullisen epäilyksenä oli tukkeutunut jäähdytin ja mahdollisesti toisiinsa sopimattomat jäähdytinnesteet jotka aiheuttivat vaahtoamista. Kannattaa olla tarkkana mitä ainetta koneeseen laittaa. Hiukankin uudempiin bemareihin kuuluu sininen G11 jäähdytysneste. Nyt siellä oli sekaisin vanhaa ja termostaattiremontin jäljiltä motonetin perusvihreää joka on lähinnä teräsvalulohkoisiin autohin tarkotettu.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Auto pelasi yli tuhat kilometria ilman ongelmia kunnes taas vedet pihalle. Lämpömittari näytti tuolloin kuulemma salavalikosta 125C.
Termostaatti ja vp on vaihdettu alle vuosi sitten. Jäähdytin on ulkoisesti huonon näköinen mutta luulisi että siitä johtuvat murheet tulisivat esille kesähelteillä enemmänkin? Nyt ajoa ei vaadittu kuin noin 15km ja välillä autolla on kuitenkin hinattu suurtakin asuntovaunua perässä ilman ongelmia.
Onko M57:ssa tullut vastaan heikosti aukeavia termostaatteja vastaan? Itse en keksi oikein muuta. Ja se tuosta tekee erikoisen kun vika ei ole jatkuva vaan vain ajoittain.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
No ainakin motonetin laatutermari [tm] hajosi itsellä sillain että rupeaa aukemaan liian aikaiseen. Miksei voisi hajota myös toisinkinpäin.
Mahtaako vesipumppu pyöriä kunnolla, eli olisiko mahdollisesti ite ratas irti akselista ? tuleeko auton sisälle siis kuumaa ilmaa/tuliko kun vika tuli esille.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by repsa View PostNo ainakin motonetin laatutermari [tm] hajosi itsellä sillain että rupeaa aukemaan liian aikaiseen. Miksei voisi hajota myös toisinkinpäin.
Mahtaako vesipumppu pyöriä kunnolla, eli olisiko mahdollisesti ite ratas irti akselista ? tuleeko auton sisälle siis kuumaa ilmaa/tuliko kun vika tuli esille.
Vesipumppu on myös käytetty irti ja sisältää metallisen juoksupyörän joka oli tukevasti akselissa kiinni. Silmämääräisesti katsottuna ehjä.
Voipi olla että tuo on juurikin mötönetin laatutermari...
Vettä oli kuulemma tarvinnut lisätä vain noin litra. Sisälle autoon oli tullut lämmintä normaalisti.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tää on tutun auto ja vieläkin vihoittelee. Vien aiheuttaja vieläkin mysteeri.
Termostaatti vaihdettu alkuperäiseen. Havainnot siitä:
-Lämpiää nopeammin
-tarvikkeen jousi heikompi ja päästää läpi suuremmalla vesivirralla, jousissa myös havaittavissa väriero
-alkuperäinen itävalta, tarvike italia
-tarvikkeen "holkit" pellistä pyöräytetyt, alkuperäisen yhtä puuta.
-alkuperäisen viimeistelyn jälki parempi
-tarvike oikealla ja vasemmalla alkuperäinen
Lisäksi autoon (x5 30sd) oli ilmaantunut vikakoodi flektistä. 41F2 ei jännitettä puheltimelle tms. Tähän lääkkeeksi on tulossa uusi lokasuojan sisällä oleva rele joka antaa sähkön flektille. Jossain foorumilla oli vastaava kirjoitus että tuo rele oli jollain toiminut ajoittain.
Kahdella eri autolla on varmistettu että M57:ssa flekti lähtee päällä 97,5:ssa asteessa ja sammuu noin 96:ssa. Tällöin flekti vielä pyörii hissukseen pienellä teholla. Käyntilämpötila M57:ssa siis lienee 88 - 96 astetta normaalisti niin ettei kone edes ala tuulettelemaan ylimääräisiä lämpöjä harakoille. Tällöin ilmastointi oli kytkettynä pois päältä. Ilmastoinnin yhtäaikaiselle käytölle voi olla erikseen joku toinen kartta.
Järjestelmä on myös paineistettu ja todettu että vuotoja ei ole, samoin korkki toimii kuten pitäisikin.
Autossa saa lämmöt nousemaan varsin korkealle kierrättämällä sitä paikoillaan noin 2000 rpm, tällöin lämmöt kävi korkeimmillaan noin 100 asteessa. Tätä kun ihmetteli tarpeeksi ja konepelti oli kiinni niin lopulta jossainkohtaa jäähdyttimen korkki alkoi hiukan päästämään höyryä läpi, kuitenkaan vedet ei tullut pihalle. Samaan aikaan jäähdyttäjästä kuului selkeästi ilmakuplien aiheuttamaa ääntä kun ne liikkuivat siellä. Epäilen että tämä johtui paikallisesta kiehumisesta jossain. Kuitenkin tällöin flekti toimi kuten pitääkin. Konepelti auki tätä ilmiöitä ei tullut vaan sitten kun pelti oli kiinni.
Tein myös taulukon jäähdytysnesteen kiehumislämpötilasta jonkun jenkkikuvan perusteella tälläisen toisen taulukon missä paineet ja lämpötilat ovat hiukan kotoisemmissa yksiköissä. Laitetaan se myös tähän jos siitä on joskus jollekkin hyötyä. Tämä perusteella kiehuminen 1,4barin paineessa tuntuu kummalliselle.
Onkos arvon raadilla sitten hyviä vinkkejä mitäs sitten? Syylärin edessä oleva ilmastoinnin kenno on kivien tukkoon hakkaama, siitä ei pääse mihinkään.Last edited by fraatti; 18-09-2018, 21:03.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostTää on tutun auto ja vieläkin vihoittelee. Vien aiheuttaja vieläkin mysteeri.
Termostaatti vaihdettu alkuperäiseen. Havainnot siitä:
-Lämpiää nopeammin
-tarvikkeen jousi heikompi ja päästää läpi suuremmalla vesivirralla, jousissa myös havaittavissa väriero
-alkuperäinen itävalta, tarvike italia
-tarvikkeen "holkit" pellistä pyöräytetyt, alkuperäisen yhtä puuta.
-tarvike oikealla ja vasemmalla alkuperäinenG31 540d xDrive -18
Comment
-
-
Noin 140tkm sitten ostin Motonetistä termarit M57 ja niistä oli BMW tekstit hiottu pois. Epäilys itselläni että olivat OMG laatua tarvikehinnalla. Viikonloppuna seurailin lämpöjä ja edelleen termarit toimii kuten pitääkin, alkuperäiset tehtaalta tulleet kesti 157tkm joten henkisesti olen valmistautunut vaihtamaan molemmat lähiaikoina.
Comment
-
-
Ite ostin joskus päätermarin motonetistä ja merkki oli triscan. Muuta ei kuulemma ollut satavilla. Kesti ehkä sen puol vuotta. Egr termarista kyllä oli motonetissälin hiottu bmw tekstit pois ja merkki oli behr. Se ilmeisesti sama kuin oem. Päätermaria en ole vielä löytänyt oem mallista tarviketta.G31 540d xDrive -18
Comment
-
-
Originally posted by Juuså View PostIte ostin joskus päätermarin motonetistä ja merkki oli triscan. Muuta ei kuulemma ollut satavilla. Kesti ehkä sen puol vuotta. Egr termarista kyllä oli motonetissälin hiottu bmw tekstit pois ja merkki oli behr. Se ilmeisesti sama kuin oem. Päätermaria en ole vielä löytänyt oem mallista tarviketta.F11 520d -12
Comment
-
-
Originally posted by Markkanenn View PostSchmiedmannilta oem bmw termari 78€, joka kestää pidempään kuin nuo tarviketermarit.Last edited by Juuså; 19-09-2018, 18:06.G31 540d xDrive -18
Comment
-
-
Originally posted by Juuså View PostBmwautopartsista vielä halvemmalla. Pointti oli se, että tuota päätermaria ei saa tarvikkeena alkuperäistä vastaavaa. Olis ehken selvinnyt jos olisit lukenut aiemmat viestit.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostAuto pelasi yli tuhat kilometria ilman ongelmia kunnes taas vedet pihalle. Lämpömittari näytti tuolloin kuulemma salavalikosta 125C.
Termostaatti ja vp on vaihdettu alle vuosi sitten. Jäähdytin on ulkoisesti huonon näköinen mutta luulisi että siitä johtuvat murheet tulisivat esille kesähelteillä enemmänkin? Nyt ajoa ei vaadittu kuin noin 15km ja välillä autolla on kuitenkin hinattu suurtakin asuntovaunua perässä ilman ongelmia.
Onko M57:ssa tullut vastaan heikosti aukeavia termostaatteja vastaan? Itse en keksi oikein muuta. Ja se tuosta tekee erikoisen kun vika ei ole jatkuva vaan vain ajoittain.
Comment
-
Comment