Announcement

Collapse
No announcement yet.

530ix ja pakokaasun haju sisällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MazterI
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 312
    • Jyväskylä

    530ix ja pakokaasun haju sisällä

    Moro, N52 motilla varustetussa kulkineessa on alkanut satunnaisesti haista pakokaasu. Joskus käynnistyksen yhteydessä, joskus kesken ajon kun vaikka on seissyt valoissa tai vaikka kun ajaa parkkihalliin tms.

    Mistäs voisi vikaa etsiä? Silmämääräisesti ei ropleemeita näy, ja koska haju on varsin satunnainen niin paha paikallistaa.

    Autolla on menty 200tonnia ja vuosimalli on 2005 eli uudesta kulkineesta ei toki ole kysymys. E60 diiseleitä kai vaivasi ainakin jossain malleissa pakosarjan halkeilu, mutta kuuluuko kuvaan tässäkin?

    t.Pekka
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10057
    • KVLA

    #2
    Onko kyseessä varmasti pakokaasujen haju? Vai olisiko mahdollisesti palaneen öljyn käryä?

    Comment

    • MazterI
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 312
      • Jyväskylä

      #3
      Kyllä toi minusta on pakokaasua. Ja se haisee vain hetken: esim tänään ajellessa yhden keran yksissä valoissa selvästi tuoksahti.

      Comment

      • isa
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 40
        • Espoo

        #4
        Venttilikopan tiiviste

        Ihan normi ongelma vanhemmissa (ainakin) bensakoneissa. Venttilikopan tiiviste falskaa sopivasti kun on kovettunut. Sen huomaa monasti näin kylmien kelien tullessa - etenkin jos nokka ylämäkeen tai jarrutuksissa. Haisee vähän aikaa ja sitten loppuu. M52 koneissa ainakin pakosarjan yläpuolella (edestä katsoen vasemmalla) on sellainen ohut kirkas peltilevy, jonka päälle sitä öljyä vähän tihkuu ja siinä kärtsää. Tiiviste ja ne kaikki kumiholkit vaihtoon.
        F10 530i 2012, Havanna Metallic
        Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber

        Comment

        • MazterI
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 312
          • Jyväskylä

          #5
          Ok. Kiitos! Tämäpä voisi kovasti selittää.

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            #6
            Paitsi, että N52-moottorin venttiilikoppa on metallisella ohuenohuella kumipinnoitteisella venttiilikopan tiivisteellä ja alumiinipulteilla kiinni. Toki niissäkin kohtuu tyypillistä, että tiiviste vuotaa. Yleisempää tosin on, että Valvetronic-servomoottorin tiiviste tai Valvetronic-akselin asentoanturin tiiviste vuotaa. Näät kyllä lampun kanssa tutkimalla, onko venttiilikoppa/sylinterikansi takapäästään kostea öljystä. Ja koneen päältä kun ottaa suojamuovin pois, näkee ne edellämainitut kaksi muuta tiivistettä, jotka potentiaalisempia vuotopaikkoja.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎