Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vika: 530i -05 e60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Possu81
    Newbiemmer
    • Mar 2015
    • 9
    • Pori

    Vika: 530i -05 e60

    Ostin pari viikkoa sitten 200tkm ajetun kyseisen auton. Muutaman päivän ajettuani ilmaantui vika, että huomasin lämpimän ilman tulemisen ohjaamoon kestävän kohtuuttoman kauan. Aluksi en sitä huomannut. Mielestäni puhalsi lämmintä kyllä nopeasti.
    Nyt viikonloppuna ajoin Helsinkiin ja takaisin ja kumpaankin suuntaan vika toistui. Ajettuani ehkä 10-15km idrive myös huuteli, että moottori liian kuuma (keltainen varoitus), jatkoin vielä muutaman sata metriä tai kilometrin ihmetellen vikaa ja heitti punaiselle, että pysäytä heti. Koetaulussa ei varoitusvaloja ollut. No tietenkin pysähdyin ja lämmityslaite puhalsi vaan kylmää. Kun käynnistin uudestaan niin alkoi tuleen normaalisti lämmintä ilmaa ja loppumatkasta ei mitään häiriötä.
    Sama poislähtiessa, mutta ajoin useamman kerran punaiselle ja sammuttelin sitten autoa kun varoitteli. Lähti kuitenkin taas lopulta puhaltaan lämmintä eikä mitään sen jälkeen. Loppumatka 250km meni ihan taas ilman ongelmia ja auto toimi kuin uusi. Ihan tehokkaalta auto tuntui moottoritie nopeuksissa ohituksissa jne. Aiemmin alkoi puhaltamaan myös lämmintä pitkään kylmällä oltuaan ilman käynnistelyjä eli vähitellen vika tavallaan voimistunut.

    Soittelin tänään ad-autolle ja sieltä veikkailtiin, että monta asiaa mahdollista, mutta ensimmäisenä tulee mieleen, että kannentiivisteet vuotaa tai kansi halki. Ei tule vastapainetta tms. Pelästyin vähän että eikö tässä nyt pienellä selvitä :/

    Vein lopulta toiseen paikkaan, jossa veikkailtiin lähes varmasti vesipumppua. Päältäpäin tarkasteltuna henkilö myös arvioi, että moottorissa ei ole vaurioita.

    Tietenkin klassista, että yksityinen myyjä myy moottorivikaisen auton, mutta ehkä minulla oli vaan huonoa tuuria, koska kuulemma lämpimästä tallista käyttänyt autoa, joka sinänsä oli uskottavaa, koska oli todella siisti auto kaikin puolin mitä itse osasin arvioida. Ehkä nyt kylmällä kadulta lähtiessäni on suurempi todennäköisyys, että jokin osa pettää.

    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että sopiiko vikakuvaus vesipumppuongelmaan hyvin? Kannattaisiko pyrkiä tekemään kuitenkin jotain lisätestejä? Jos autossa ei ole 200tkm mennessä vaihdettu vesipumppua niin käsitin, että se on jonkinlainen tyyppivika näissä ollut aiemmalta youtube-selailuilta. Ainut erikoinen juttu kun luulisi, että veden kierto ei toimisi lainkaan jos pumppu menee rikki tms. Kaverin obd-mittarilla ei muuten vikakoodeja havaittu.
    Last edited by Possu81; 31-10-2017, 14:27.
  • nappe74
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 2845
    • South Carelia

    #2
    Vuotaako jäähdytynestettä vesipumpun tienoilta??

    Veikkaan vahvasti rikkinäistä vesipumppua... ilman vuotoa olisko siipipyörä alkanut satunnaisesti jumettamaan... :think

    Jos on alkuperäinen vesipumppu niin ihmeen hyvin on kestänyt !! Itselläni ex autossa jossa sama moottori kesti alkup. vesipumppu alle 180tkm. Ensin ei tullut lämmintä ilmaa kabiiniin ja kohta löikin valtavan nestetulvan konehuoneeseen...

    Edit: jaa kyseessä olikin jo N- sarjan kone, kuvittelin että olisi vielä ollut M54... mutta enivei hyvä jos ongelma selvisi !!
    Last edited by nappe74; 01-11-2017, 04:32.
    G30 530e xDrive A M-Sport -20

    ex-Bimmerit:
    F10 525dA xDrive M-Sport -13
    E21 316 -80
    E91 330xdA M-Sport -06
    E53 X5 3.0iA Sport -04
    E91 335xiA M-Sport -08
    E60 530iA M-Sport -06
    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
    E91 320d -06
    E39 530iAT M-Sport -01
    E36 328iA -96
    E39 528iA -96
    E36 325i -92

    Comment

    • Possu81
      Newbiemmer
      • Mar 2015
      • 9
      • Pori

      #3
      Joo ilmeisesti oli vesipumppu syynä kun ei ollut sitä pyörittänyt testissä. Ihmettelin kun uusi maksoi 600€, mutta kai se on sitten tuollaisen sähköisen hinta ja itse pumpun korjausyritys on ennenkuulumatonta?
      Käsitin ettei nestevuotoja mut ei vaan pumppu lähteny pyöriin.

      Comment

      • Petsku333
        BTCF Member
        • Jun 2014
        • 349
        • Kerava

        #4
        Selvältä vesipumpulta kuulostaa ja kulutusosiahan ne ovat näissä ei ole mitään helppoa korjaustoimenpiteitä. Se vesi ei siellä oikein mitenkään voi kiertää kun moottorin kierrosnopeudella ja veden pyörimisellä ei ole mitään yhteyttä. Koska homma hoidetaan nimenomaan täysin sähköisellä systeemillä. Tämän vuoksi hintakin on aika tyyris mekaanisiin verrattuna.

        160tkm omassa en tiedä onko vaihdettu odotetaan vaan millon kilahtaa.
        Seat Cupra 290

        Ex. F20 118i MHD Stage 2
        E60 2006 525i

        Comment

        • Juihis
          Newbiemmer
          • Jan 2019
          • 4
          • Kuopio Finland

          #5
          Vesipumppu ei kunnolla toimi

          Mulla kans samantyylistä ongelmaa, jos auto jäähtyy kylmäksi niin ei vesipumppu pyöri eikä puhalla lämmintä.
          Moottorin lämmöt kun nousee about 114 asteeseen oon sammuttanut, sitten pumppu alkaa pyöriä, äänestä kuulee, ja sitten kun käynnistää pelittää normaalisti ja puhaltaa lämmintä. Saa vaikka parikin tuntia seistä ja kun käynnistää niin toimii, mut jos kylmäksi pääsee nii pumppu ei taaskaan toimi.
          Mikähän lienee? Auto 530xi vm.06. Luultavasti n52 kone? 258hp.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎