Ostin pari viikkoa sitten 200tkm ajetun kyseisen auton. Muutaman päivän ajettuani ilmaantui vika, että huomasin lämpimän ilman tulemisen ohjaamoon kestävän kohtuuttoman kauan. Aluksi en sitä huomannut. Mielestäni puhalsi lämmintä kyllä nopeasti.
Nyt viikonloppuna ajoin Helsinkiin ja takaisin ja kumpaankin suuntaan vika toistui. Ajettuani ehkä 10-15km idrive myös huuteli, että moottori liian kuuma (keltainen varoitus), jatkoin vielä muutaman sata metriä tai kilometrin ihmetellen vikaa ja heitti punaiselle, että pysäytä heti. Koetaulussa ei varoitusvaloja ollut. No tietenkin pysähdyin ja lämmityslaite puhalsi vaan kylmää. Kun käynnistin uudestaan niin alkoi tuleen normaalisti lämmintä ilmaa ja loppumatkasta ei mitään häiriötä.
Sama poislähtiessa, mutta ajoin useamman kerran punaiselle ja sammuttelin sitten autoa kun varoitteli. Lähti kuitenkin taas lopulta puhaltaan lämmintä eikä mitään sen jälkeen. Loppumatka 250km meni ihan taas ilman ongelmia ja auto toimi kuin uusi. Ihan tehokkaalta auto tuntui moottoritie nopeuksissa ohituksissa jne. Aiemmin alkoi puhaltamaan myös lämmintä pitkään kylmällä oltuaan ilman käynnistelyjä eli vähitellen vika tavallaan voimistunut.
Soittelin tänään ad-autolle ja sieltä veikkailtiin, että monta asiaa mahdollista, mutta ensimmäisenä tulee mieleen, että kannentiivisteet vuotaa tai kansi halki. Ei tule vastapainetta tms. Pelästyin vähän että eikö tässä nyt pienellä selvitä :/
Vein lopulta toiseen paikkaan, jossa veikkailtiin lähes varmasti vesipumppua. Päältäpäin tarkasteltuna henkilö myös arvioi, että moottorissa ei ole vaurioita.
Tietenkin klassista, että yksityinen myyjä myy moottorivikaisen auton, mutta ehkä minulla oli vaan huonoa tuuria, koska kuulemma lämpimästä tallista käyttänyt autoa, joka sinänsä oli uskottavaa, koska oli todella siisti auto kaikin puolin mitä itse osasin arvioida. Ehkä nyt kylmällä kadulta lähtiessäni on suurempi todennäköisyys, että jokin osa pettää.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että sopiiko vikakuvaus vesipumppuongelmaan hyvin? Kannattaisiko pyrkiä tekemään kuitenkin jotain lisätestejä? Jos autossa ei ole 200tkm mennessä vaihdettu vesipumppua niin käsitin, että se on jonkinlainen tyyppivika näissä ollut aiemmalta youtube-selailuilta. Ainut erikoinen juttu kun luulisi, että veden kierto ei toimisi lainkaan jos pumppu menee rikki tms. Kaverin obd-mittarilla ei muuten vikakoodeja havaittu.
Nyt viikonloppuna ajoin Helsinkiin ja takaisin ja kumpaankin suuntaan vika toistui. Ajettuani ehkä 10-15km idrive myös huuteli, että moottori liian kuuma (keltainen varoitus), jatkoin vielä muutaman sata metriä tai kilometrin ihmetellen vikaa ja heitti punaiselle, että pysäytä heti. Koetaulussa ei varoitusvaloja ollut. No tietenkin pysähdyin ja lämmityslaite puhalsi vaan kylmää. Kun käynnistin uudestaan niin alkoi tuleen normaalisti lämmintä ilmaa ja loppumatkasta ei mitään häiriötä.
Sama poislähtiessa, mutta ajoin useamman kerran punaiselle ja sammuttelin sitten autoa kun varoitteli. Lähti kuitenkin taas lopulta puhaltaan lämmintä eikä mitään sen jälkeen. Loppumatka 250km meni ihan taas ilman ongelmia ja auto toimi kuin uusi. Ihan tehokkaalta auto tuntui moottoritie nopeuksissa ohituksissa jne. Aiemmin alkoi puhaltamaan myös lämmintä pitkään kylmällä oltuaan ilman käynnistelyjä eli vähitellen vika tavallaan voimistunut.
Soittelin tänään ad-autolle ja sieltä veikkailtiin, että monta asiaa mahdollista, mutta ensimmäisenä tulee mieleen, että kannentiivisteet vuotaa tai kansi halki. Ei tule vastapainetta tms. Pelästyin vähän että eikö tässä nyt pienellä selvitä :/
Vein lopulta toiseen paikkaan, jossa veikkailtiin lähes varmasti vesipumppua. Päältäpäin tarkasteltuna henkilö myös arvioi, että moottorissa ei ole vaurioita.
Tietenkin klassista, että yksityinen myyjä myy moottorivikaisen auton, mutta ehkä minulla oli vaan huonoa tuuria, koska kuulemma lämpimästä tallista käyttänyt autoa, joka sinänsä oli uskottavaa, koska oli todella siisti auto kaikin puolin mitä itse osasin arvioida. Ehkä nyt kylmällä kadulta lähtiessäni on suurempi todennäköisyys, että jokin osa pettää.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että sopiiko vikakuvaus vesipumppuongelmaan hyvin? Kannattaisiko pyrkiä tekemään kuitenkin jotain lisätestejä? Jos autossa ei ole 200tkm mennessä vaihdettu vesipumppua niin käsitin, että se on jonkinlainen tyyppivika näissä ollut aiemmalta youtube-selailuilta. Ainut erikoinen juttu kun luulisi, että veden kierto ei toimisi lainkaan jos pumppu menee rikki tms. Kaverin obd-mittarilla ei muuten vikakoodeja havaittu.
Comment