Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tärinä- ja lämmitinkysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RyhmäHau
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 4
    • Kuopio

    Tärinä- ja lämmitinkysymys

    Vinkkejä kaipaillaan...

    Auto: 530xda Touring, vm. 2005 (E61)

    Tärinää (ratissa ja perstuntumassa) motarilla reilun 100km/h vauhdissa. Samaten silloin, kun tuosta kyseisestä tai vaikka 80km/h vauhdista jarrulla hiljentelee kevyesti. Raskaampi jarrutus ei tuota oiretta. Kulku on luotisuoraa eli auto ei vaeltele, jarruttaessakaan ei vetele mihinkään suuntaan. Kolinoita tai muuta erikoista ei kuulu mistään. Jarrulevyt ja -palat on joka kulmaan sekä letkut taakse vaihdettu 2kk sitten. Katsastuksessa testit ja varsien välyksien tsekkaukset läpi ilman huomautuksia. Oisko reaktiotangon puslat tiensä päässä? Mistä lähteä vikaa onkimaan ja onko esim. nuo edellämainitut vaikea vaihtaa ihan itse?

    Toiseksi, minkälaisia moottorinlämmittimiä ootte asennelleet autoihinne? Mitä mieltä esim. TT-Thermo 1500W laitoksesta? Laakkonen sanoo ja osa nettikirjoituksista, että i-drive saattais alkaa herjailemaan jotain vikakoodia, mutta pajat jotka noita on laitelleet ja se toinen osa nettikirjoituksista on sitten ihan toista mieltä ja ilman murheita. Vink vink siis, kun säteilijää en mitenkään viitsis alkaa laittamaan. Siitä ei oo kuulunu kauheesti hyviä, mutta talveks ois kiva joku laittaa kuitenkin. Kiitos!
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10031
    • KVLA

    #2
    Kun jarruihin osia uusittiin,niin tuliko samalla satuloiden liukutapit tarkastettua/putsattua? Männät herkistelty ja carriet putsattu huolella (palojen liukupinnat)? Jos jotain halpis tarvikepaloja on käytetty,niin onhan palojen herkkä liikkuminen varmistettu? Noissa saattaa olla siinä metallisessa "palarungossa" ne reunat aika teräviä "prässin jäljiltä". Eli noista voi joutua sen terävän reunan ennen asennusta pyöristämään. Siis pelkkä osien uusiminen ei vaan riitä.

    Eli jos jarrut yhtään ylikuumenee normaalissa ajossa,niin ne laahaa ja voi aiheuttaa tärinää.

    Comment

    • Tome
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 548
      • Joensuu

      #3
      Onko tämä tärinä alkanut pikkuhiljaa vai esimerkiksi talvirenkaiden vaihdon jälkeen? Täristikö ennen jarrujen uusimista vai vasta sen jälkeen?

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10031
        • KVLA

        #4
        Originally posted by Tome View Post
        esimerkiksi talvirenkaiden vaihdon jälkeen?
        Hyvä pointti. Jos näin,niin siihen voi olla tosiaan useampia syitä. Itse oletin automaattisesti tärinän alkaneen jarruhuollon jälkeen.

        Comment

        • Sto
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 89
          • Helsinki

          #5
          VVKB:n 2kW:n letkulämmittimen asensin omaan 530xd vesiventtiilin ja lisävesipumpun väliin. Lämpenee hyvin, nopeasti ja ilman herjoja. Koemielessä pikkupakkasilla lämmitin moottorin 65c:n asti eikä antanut herjoja.

          Tuo VVKB:n tuote on lähes identtinen mitä TT-thermo myy, mutta saa puoleen hintaan ebaystä takuun kera. Defan elementtiliitin sopi sellaisenaan lämmittimen liittimeen kunhan katkaisi pari ohutta muovitappia liittimestä.
          EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Sto View Post
            VVKB:n 2kW:n letkulämmittimen asensin omaan 530xd vesiventtiilin ja lisävesipumpun väliin. Lämpenee hyvin, nopeasti ja ilman herjoja. Koemielessä pikkupakkasilla lämmitin moottorin 65c:n asti eikä antanut herjoja.

            Tuo VVKB:n tuote on lähes identtinen mitä TT-thermo myy, mutta saa puoleen hintaan ebaystä takuun kera. Defan elementtiliitin sopi sellaisenaan lämmittimen liittimeen kunhan katkaisi pari ohutta muovitappia liittimestä.
            Laitahan linkkiä, tuollainen voisi olla näppärä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • RyhmäHau
              Newbiemmer
              • Mar 2017
              • 4
              • Kuopio

              #7
              Ööö...

              Samanmoista tärinää oli ennen tuota jarruremppaa ja silloin mietinkin että voisiko olla levyt kierot tms. Rempan jälkeen oireilu oli jonkun aikaa poissa, mutta palasi sitten. Putsailtiin kyllä osat ja paikat hyvin eikä ihan sitä halvinta varaosaakaan käytetty. Ja siis teki tärinää sekä kesä- että talvirenkaiden kanssa. Muita ideoita? Kiitos näistä =)

              Lämmitinvinkistä kiitos myös =)

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10031
                • KVLA

                #8
                Originally posted by RyhmäHau View Post
                Rempan jälkeen oireilu oli jonkun aikaa poissa, mutta palasi sitten. Putsailtiin kyllä osat ja paikat hyvin eikä ihan sitä halvinta varaosaakaan käytetty. Ja siis teki tärinää sekä kesä- että talvirenkaiden kanssa.
                Jos jarrurempan jälkeen oli hetken ok,niin eikö tuo nyt sitten viittaisi siihen että siellä jarruissa on kuitenkin jotain jumia. Jos vika on palautunut takaisin. Onko levyt kuinka lämpöiset ajon jälkeen? Siitä voisi jotain päätellä.

                Raktiotankojen puslat vanhemmiten löystyessään voi tuota myös aiheuttaa. Eikä näy konttorilla ravistus testissä.

                Comment

                • RyhmäHau
                  Newbiemmer
                  • Mar 2017
                  • 4
                  • Kuopio

                  #9
                  Jees, kiitti. Täytyy kokeilla levyjen lämpöilyä. Ja onkohan nuo puslat miten hankalaa vaihtaa, isokin homma näin aloittelijalle?

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    #10
                    Jos itse remppaat niin helpompi uusia tukivarsi kokonaan kuin pelkkä pusla. Yleensä tärinän lähde on jossain pyörivässä osassa. Täysin mahdollista on esimerkiksi se että sekä kesä- että talvirenkaissa on yksi tai useampi runkovikainen rengas. Jossain pyörän navassa on heittoa tai napojen tasopintoja ei ole putsattu stanssatusta ruosteesta levyn uusimisen yhteydessä. Yksi aiheuttaja voisi olla vaikkapa etuvetari. Myös kardaani voi olla syyllinen. Onhan noita. Se on vain alettava perkaamaan aloittaen halvimmista vaihtoehdoista..

                    Comment

                    • JTP
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 506
                      • Hpj

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Laitahan linkkiä, tuollainen voisi olla näppärä.
                      Tuossa muutamia vaihtoehtoja https://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...eater&_sacat=0
                      Itsellä saksasta tilattu 2kw:n kiinalämppäri toiminut moitteetta jo 3 talvea..
                      e90 330i lci -09
                      Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                      Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                      Comment

                      • Kossu Allu
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2016
                        • 222
                        • Espoo

                        #12
                        Sigun autossa koiranluut (kallistuksenvakaajan yhdystangot) aiheutti tärinää tasasella tiellä. Vaihto onnistui noin tunnissa ja ei ollut vaikeaa, ekaa kertaa mäki vaihoin.

                        Nyt vuorossa raidetangot kun lonksahtelee :|

                        E91 320d -07 M-Sport
                        211hv / 430nm

                        Ex:
                        E60 525dA -06 "M-Sport"
                        M57TU2D25, GA6HP26
                        238hv / 510nm


                        M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎