Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d siirtopumppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ghousti
    Newbiemmer
    • Jun 2015
    • 14
    • Kuopio

    E61 530d siirtopumppu

    Tervehdys arvon kerhotoverit. Potilaana olisi -08 E61 LCI 530d jota vaivaa polttoaineen saanti. Kun 1/4 tankkia on jäljellä, loppuu löpön saanti ja auto sammuu. Yli 1/4 tankilla auto toimii normaalisti. Oireet viittaavat mielestäni tankissa olevaan siirtopumppuun ja tilalle vaihdettiinkin korjaamon toimesta joku tarvikepumppu. Tämä ei kuitenkaan korjannut tilannetta ja uusi pumppu pitää lisäksi tällaista meteliä:


    Kysymys kuuluukin mitkä kaikki osat tuohon pumpun toimintaan vaikuttaa? Infoa on löytynyt lähinnä E39:stä mutta E60:ssa systeemi on kaiketi hieman erilainen. Toimiiko tuo tankin sisäinen siirtopumppu täysin itsenäisesti vai vaikuttaako siihen esim. moottorilta tulevan paluulinjan paine tms.? Voiko huono korkeapainepumppu aiheuttaa tuon? Vuotava suutin? Systeemi vetää ilmaa jostain?

    Ja tosiaan auto toimii muuten mielestäni normaalisti ja kulutuslukemat ovat normaaleja.
  • jhelen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2015
    • 248
    • Ulvila

    #2
    Kun menet tankkaamaan pihahtaako korkki?.
    Jos pihahtaa ei saa tarpeeksi korvausilmaa ja alipainetta syntyy enemmän mitä tyhjemmäksi tankki menee.

    Comment

    • Ghousti
      Newbiemmer
      • Jun 2015
      • 14
      • Kuopio

      #3
      Mielestäni ei mitenkään mainittavasti suhahda mutta pitääpä kuulostella kun saa tankin ajettua taas tyhjemmäksi. Mistäs tämä muuten sen korvausilman ottaa?

      Niin ja siis tarkennetaan vielä että tuo pumppu pitää samaa meteliä oli tankki miten täynnä tahansa. Sinällään tuo ääni varmaan voi olla vaan surkean tarvikepumpun ominaisuus, tai sitten seurausta siitä että pumppu ei pysty toimimaan oikein. Ja jäi vielä mainitsematta että tämä uusi pumppukin on jo kertaalleen takuuseen vaihdettu korjaamon toimesta. Sen takia yritän tässä saada jotain oikeaa tietoa systeemin toiminnasta kun lompakko ei kestä mennä silmät kiinni vaihtamaan osia...

      Comment

      • Ghousti
        Newbiemmer
        • Jun 2015
        • 14
        • Kuopio

        #4
        Tänään oltiin taas aamulla tienposkessa kun hieman alle puoli tankkia ainetta jäljellä (ainakin mitarin mukaan). Varakannusta lisää ainetta tankkiin ja matka jatkui.

        Osaako joku kertoa miten tuo polttoainejärjestelmä tankin päässä toimii?

        Vai voiko nyt tosiaan olla vaan niin huono tuuri että alkuperäinen pumppu hajosi, ja kaksi tilalle vaihdettua tarvikepumppua ovat molemmat rikkinäisiä/sopimattomia?

        Netistä tuntuu löytyvän infoa lähinnä E46/E39 systeemeistä joissa on tämä alipaineella toimiva "sucking jet pump", mutta nähtävästi E6x:ssa ei ole ko. kapistusta. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
        Last edited by Ghousti; 23-11-2017, 09:25.

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Noissa e46 ja e39 puhutaan siirtopumpuksi sitä auton alla linjassa olevaa pumppua ja tankkipumpuksi sitä tankissa olevaa. e60 > on käsittääkseni vaan 1 pumppu eli polttoainepumppu (oonko oikeassa?). Kyllä siinäkin vastaava injektori on millä se polttoaine sieltä vasemmalta tulee (kuva).



          Ääni mikä videolla kuuluu, on kuin imisi ilmaa sekaan jostain. Vai onko juuri 1/4 tankkia jäljellä tilanne?

          Kai tuossakin saa jostain salavalikosta polttoainetankin puoliskojen määrät näkyviin. Sieltä voi varmaan todeta että 1/4 tilanteessa pumpun puoleinen tankki on tyhjä ja jäljellä oleva polttoaine vasemmalla. Ehjässä systeemissä pitäisi olla päinvastoin.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • Ghousti
            Newbiemmer
            • Jun 2015
            • 14
            • Kuopio

            #6
            Ääni on sama täydellä tankilla. Vasemmalla puolella tankissa on tasoanturi, joku tämän näköinen (16146765827):


            Onko tuolla jotain käytännön merkitystä tuon systeemin toimintaan? Onko tuossa jotain venttiiliä tms.? Mietin että jos tuo tasoanturi jumittaa, niin voisiko se vaikuttaa jollain tapaa?

            Jos jollain on tietoa mistä pääsee katsomaan noita tankin eri anturien arvoja niin olisin kiitollinen. INPA ja ISTA+ löytyy, jälkimmäinen tosin vielä ihan opetteluasteella.

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4627
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Ghousti View Post
              Jos jollain on tietoa mistä pääsee katsomaan noita tankin eri anturien arvoja niin olisin kiitollinen.
              Tuolta löytyy ohje: http://mr-fix.info/bmw-e60-e61-hidden-menu-obc/
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10031
                • KVLA

                #8
                Meikäläisen puolikuuroihin korviin pumpun ääni kuullostaisi siltä,kuin pumppu olisi hirttämässä kiinni tai sen siivekkeet olisi irti/irtoamassa. Ja mikäli tuo ei toimi kunnolla tai ollenkaan,niin ei käsittääkseni se tankin puoliskojen yhdistävä "pumppu" myöskään toimi. Vai onko paineita mitattu?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎