Announcement

Collapse
No announcement yet.

525d manuaalin kiihdytysvärinät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musscle
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 115
    • Turku

    525d manuaalin kiihdytysvärinät

    Hieman kiven alla kun mitä tahansa tietoa koittaa hakea manuaali e60- malleista, sen verran harvinainen taitaa tuo manuaali olla näissä vehkeissä.

    Auto on ohjelmoitu 177hp / 400nm --> n. 220hp / 490nm.
    Auto on 06 pre facelift 525d (eli 2,5l iskutilavuudella) Mittarissa on 330tkm.

    Tuohon tehtiin ohjelmoinnin jälkeen heti kytkin- ja vauhtipyöräremontti kun vauhtipyörä alkoi värisemään täysillä vääntömomenteilla 5- ja 6 vaihteilla.

    Nyt tuntuu, että ravistaa uusillakin osilla, kun oikein "kiusaa". Värinä rajoittuu vain ehkä 2000- kierroksen paikkeille ja on hyvin lyhytaikainen. Eli värinät loppuu heti kun kierroksia tulee enemmän koneeseen.Olen kyllä tietoinen, ettei näillä vahvasti vääntävillä manuaaleilla kannata härnätä voimansiirron komponentteja "jurnuttamalla", mutta eikös tässä pitäisi olla ihan samat hilut kuin 530d- mallissa, jossa vakiona on jo noin saman verran vääntöä?

    Voisiko tuollainen pieni värinä tulla jostain muustakin komponentista voimansiirrosta? Luulisi, ettei ihan uusi LUK:n vauhtipyörä nyt heti ala värisemään?
    Kardaania on heiluteltua auton alta, ja on ihan timmissä, ei heilu sivusuunnssa juuri. Renkaista ei pitäisi johtua, koska tekee samaa kesä ja talvirenkailla.
    Mitään värinöitä ei tule muissa tilanteissa, ei tasaisessa vauhdissa, ei jarruttaessa.

    Eli kysymys onkin, kuinka paljon uusi vauhtipyörä kestää vääntöä?
    Last edited by musscle; 22-11-2017, 09:56.
  • Cunttory
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1772
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by musscle View Post
    Hieman kiven alla kun mitä tahansa tietoa koittaa hakea manuaali e60- malleista, sen verran harvinainen taitaa tuo manuaali olla näissä vehkeissä.

    Auto on ohjelmoitu 177hp / 400nm --> n. 220hp / 490nm.
    Auto on 06 pre facelift 525d (eli 2,5l iskutilavuudella) Mittarissa on 330tkm.

    Tuohon tehtiin ohjelmoinnin jälkeen heti kytkin- ja vauhtipyöräremontti kun vauhtipyörä alkoi värisemään täysillä vääntömomenteilla 5- ja 6 vaihteilla.

    Nyt tuntuu, että ravistaa uusillakin osilla, kun oikein "kiusaa". Värinä rajoittuu vain ehkä 2000- kierroksen paikkeille ja on hyvin lyhytaikainen. Eli värinät loppuu heti kun kierroksia tulee enemmän koneeseen.Olen kyllä tietoinen, ettei näillä vahvasti vääntävillä manuaaleilla kannata härnätä voimansiirron komponentteja "jurnuttamalla", mutta eikös tässä pitäisi olla ihan samat hilut kuin 530d- mallissa, jossa vakiona on jo noin saman verran vääntöä?

    Voisiko tuollainen pieni värinä tulla jostain muustakin komponentista voimansiirrosta? Luulisi, ettei ihan uusi LUK:n vauhtipyörä nyt heti ala värisemään?
    Kardaania on heiluteltua auton alta, ja on ihan timmissä, ei heilu sivusuunnssa juuri. Renkaista ei pitäisi johtua, koska tekee samaa kesä ja talvirenkailla.
    Mitään värinöitä ei tule muissa tilanteissa, ei tasaisessa vauhdissa, ei jarruttaessa.
    Juuri samoilla oireilla poistettiin äskettäin värinät (etuvetoisesta tdi:stä kylläkin) vetarin vaihdolla.
    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4627
      • Tampere

      #3
      Originally posted by musscle View Post
      Värinä rajoittuu vain ehkä 2000- kierroksen paikkeille ja on hyvin lyhytaikainen. Eli värinät loppuu heti kun kierroksia tulee enemmän koneeseen.
      Ei kai kyse ole kaksoismassavauhtipyörän jousituksen pohjaamisesta? Matalat kierrokset(alle 2500) ja kova vääntö (poljin lattiassa ohjelmoituna) saavat helposti vauhtipyörän haukkomaan happea. Hajalle paikat saa näin varmasti.

      Tässä video kaksoismassan toiminnasta.


      Tarkemmin kun miettii niin mahtaakohan suuremmilla kierroksilla jouset olla myös pohjassa mutta koska kone käy kovemmilla kierroksilla niin sen käynti ei ole enää niin hakkaavaa ja jouset ovat vaan lopullisesti pohjassa eivätkä naputa edestakas.....?
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • musscle
        Bimmer Rookie
        • Mar 2011
        • 115
        • Turku

        #4
        Originally posted by fraatti View Post
        Ei kai kyse ole kaksoismassavauhtipyörän jousituksen pohjaamisesta? Matalat kierrokset(alle 2500) ja kova vääntö (poljin lattiassa ohjelmoituna) saavat helposti vauhtipyörän haukkomaan happea. Hajalle paikat saa näin varmasti.

        Tässä video kaksoismassan toiminnasta.


        Tarkemmin kun miettii niin mahtaakohan suuremmilla kierroksilla jouset olla myös pohjassa mutta koska kone käy kovemmilla kierroksilla niin sen käynti ei ole enää niin hakkaavaa ja jouset ovat vaan lopullisesti pohjassa eivätkä naputa edestakas.....?
        Tätä juuri itse epäilen myös. Mutta edelleen 530d:ssa tietääkseni samat hilut voimansiirrossa, ja ei kyllä siinä voi väristä vaikka kuinka rääkkäisi ja vääntö ja teholukemat noin samat.

        Vääntömomentihan alkaa pudota tuossa nopeasti max väännön jälkeen aika pieneillä kierroksilla jo?
        Last edited by musscle; 24-11-2017, 20:46.

        Comment

        • izzuL
          Bimmer Rookie
          • May 2016
          • 54
          • NURMIJÄRVI

          #5
          Itsellä 530 xd automaatti (600mn) ja samantyylistä "tärinää tai jurnutusta" tuntuu kun lähtee reippaammin liikenteeseen paikaltaan tai risteyksestä kääntymisen jälkeen, aika lyhyt kestoinen tärinä.
          Ei toistu jos vauhtia hieman enemmän esim 60 km/h vauhdista yrittää toistaa tärinää hieman hiihdyttämällä rajummin.
          X5 F15 40e - 17
          Ex: E70 40d -12
          Ex: E61 530xd -08

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4627
            • Tampere

            #6
            Originally posted by musscle View Post
            Tätä juuri itse epäilen myös. Mutta edelleen 530d:ssa tietääkseni samat hilut voimansiirrossa, ja ei kyllä siinä voi väristä vaikka kuinka rääkkäisi ja vääntö ja teholukemat noin samat.

            Vääntömomentihan alkaa pudota tuossa nopeasti max väännön jälkeen aika pieneillä kierroksilla jo?
            Täällä hiukan rontti 300hp ja 700nm 330d. Kytkin ja vp uusi. Sekä uudella että vanhalla vauhtipyörällä pohjaa jos linttaa kaasun pohjaan noin 2000 kierroksen kohdalla. Jos tästä haluaa eroon niin sitten softasta rukattava vääntöä pois reilulla kädellä tai vastaavasti painettava petaali vasta 2500 jälkeen pohjaan. Käytös on täysin samanlainen myös vanhemmissa autoissa esim e46 330d.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • musscle
              Bimmer Rookie
              • Mar 2011
              • 115
              • Turku

              #7
              Originally posted by fraatti View Post
              Täällä hiukan rontti 300hp ja 700nm 330d. Kytkin ja vp uusi. Sekä uudella että vanhalla vauhtipyörällä pohjaa jos linttaa kaasun pohjaan noin 2000 kierroksen kohdalla. Jos tästä haluaa eroon niin sitten softasta rukattava vääntöä pois reilulla kädellä tai vastaavasti painettava petaali vasta 2500 jälkeen pohjaan. Käytös on täysin samanlainen myös vanhemmissa autoissa esim e46 330d.
              Ok, eli ongelma on itseasiassa softassa joka antaa väännön liian nopeasti. Eli se selittää tuon miksi vakio 530d samoilla numeroilla ei vakiosoftalla väristele kun vakiosofta on hieman hellempi voimansiirrossa.

              Jep mutta pitää olla kiusaamatta tuota, vaikka kuinka tekisi mieli käyttää kaikkea vääntöä joka saatavilla on. Eikä enää tarvii hakea värinään syytä muualta..
              Last edited by musscle; 25-11-2017, 19:50.

              Comment

              • Cunttory
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1772
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by musscle View Post
                Ok, eli ongelma on itseasiassa softassa joka antaa väännön liian nopeasti. Eli se selittää tuon miksi vakio 530d samoilla numeroilla ei vakiosoftalla väristele kun vakiosofta on hieman hellempi voimansiirrossa.
                Eipä se kyllä sen hellempi ole, kun 160kw versio antaa 1500rpm/420Nm ja 2000-2750rpm on jo 500Nm.
                Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎