Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 mittaristo pimeni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trolli666
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 59

    E61 mittaristo pimeni

    Puusilmä kaipailee apuja arvon foorumilaisilta.

    Taisin aiheuttaa pienestä ongelmasta helvetin paljon suuremman ongelman.

    Eli alkuperäinen ongelmani oli että auton keskuslukitus lakkasi täysin toimimasta, avautuu ainoastaan fyysisellä avaimella kuskin ovesta.

    Päätin selvittää onko sulake-vikaa, mutta epähuomiossa olin unohtanut avaimet virtalukkoon, (ei auto sentään käynnissä ollut, mutta radio oli, huomasin ottaa avaimet pois parin sulakkeen irroituksen jälkeen) yksikään keskuslukitukseen viittaavista sulakkeista hansikaslokerossa ei ollut rikki, joten jätin ongelman selvittämisen eilen siihen. Tänään olisi pitänyt lähteä autolla ajamaan, mutta mittaristo on täysin pimeenä, I-drive toimii ok, vilkut toimii, ja auto toki käynnistyy ja pystyy ajamaan, mutta muutoin koko mittaristo on täysin pimeenä.

    Mitähän olen mahdollisesti rikkonut sulake-seikkailullani, oma mokahan tuo oli jos näin on käynyt, mutta onko jotain ehdotelmia mistä lähteä etsimään eloa mittaristoon, otin akunjohdot äsken irti jos se vaikka resetoisi "jotain"?

    BMW 530D 2006
    Last edited by Trolli666; 26-11-2017, 14:13. Reason: more info
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Onko mittariston sulake ehjä ja paikallaan?

    Auttaako akun käyttäminen irti 20 min. ajaksi ja uudelleen kytkeminen?

    Vikakoodien lukua voisi harkita, jos ei tunnu muuten tilanne ratkeavan.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Trolli666
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 59

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Onko mittariston sulake ehjä ja paikallaan?

      Auttaako akun käyttäminen irti 20 min. ajaksi ja uudelleen kytkeminen?

      Vikakoodien lukua voisi harkita, jos ei tunnu muuten tilanne ratkeavan.
      Moi, sulakekaavio minulla on mutta mikähän sulake kontrolloi mittaristoa? Kävin lähes kaikki hansikaslokeron sulakkeet läpi systemaattisesti vaihto sulakkeella, muttei mittaristo herännyt, olisiko voinut saada virtapiikin kun avain oli virtalukossa?

      Riittääköhän jos akusta ottaa pelkän miinusjohdon irti, vai pitääkö olla molemmat irti, nyt kokeilen kytkeä miinusjohdon takaisin ja startata.

      Vikakoodin lukuun vien jollei näistä ole mitään apuja.

      EDIT:

      Ei ollut akun irroittamisesta mitään iloa, myöskään I-driven kautta huolto-ohjelman toiminnot eivät näy, myöskään luistonesto-valosta ei tapahdu painamalla mitään (aiemmin idriveen tullut teksti mikäli sen kytkee pois / päälle)
      Last edited by Trolli666; 26-11-2017, 14:46. Reason: More info

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2712
        • Tampere

        #4
        Muistaakseni 7,5 A sulake positiossa 41.

        Katso nyt vielä varmuuden vuoksi ettei ole akku tyhjenemässä, kun alhainen akun jännite tuottaa kaikkea jännää ja epäselvää pseudovikaa.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Trolli666
          Bimmer Rookie
          • Jun 2008
          • 59

          #5
          Originally posted by JaniLap View Post
          Muistaakseni 7,5 A sulake positiossa 41.

          Katso nyt vielä varmuuden vuoksi ettei ole akku tyhjenemässä, kun alhainen akun jännite tuottaa kaikkea jännää ja epäselvää pseudovikaa.
          Mietin että onko se tuo "Instrument clusteriin" viittaava sulake, jolle merkitään paikat 18,33 ja 41, mutta sulaketaulussa paikka 33 ja 41 on tyhjät ja tosiaan olis muuten 7,5 amppeerin sulake.

          Sulakkeen nro. 18 kautta menee monia eri toimintoja ja sen vaihtaminen ei korjannut mitään. Pitää tarkistaa vikakoodit seuraavaksi, akku on pari vuotta vanha ja suurin mitä autoon sai, matka-ajoa on ajettu pelkästään (tuskin akusta siis, mutta se siten seuraavaksi tarkistukseen)

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2712
            • Tampere

            #6
            Kyllä vaan, instrument cluster viittaa mittaristoon. Ja jos on jaetusta sulakkeesta kyse, niin sulakevian seurauksena pimenisi muutakin.

            Joitakin tapauksia tiedän jossa mittaristo on mykistynyt prosessorivian tms. johdosta, mutta näitä on onneksi mahdollista korjauttaa ja käytettynäkin saatavilla, mikäli kyse on todella mittariston hajoamisesta.

            Vikakoodeja sitten seuraavaksi lukuun jos akku on kunnossa, ja mikäli mittaristoon ei saada BMW:n diagnostiikkaohjelmalla yhteyttä, niin silloin korjauttaminen/vaihto on ajankohtaista.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • Trolli666
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 59

              #7
              Uskomatonta.

              Lykkäämällä "extra" 7,5 amppeerin sulakkeen hansikaslokeron sulaketaulun positiion 41, alkoi mittari toimia.

              Alunperin tuo positio on ollut tyhjillään, täytyy sanoa että on kyllä perin merkillistä. Instrument clusteriin viittaavat sulakkeet 18,33 ja 41 joista siis ainoastaan positiossa 18 oli entuudestaan sulake, lisäys positioon 41 ratkaisi ongelmani.

              Ei kait ylimääräisen sulakkeen lisäämisestä sulaketauluun voi olla jotain muita seuraamuksia, jos kuitenkin amppeerit vastaavat?

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2712
                • Tampere

                #8
                Erikoinen tarina, mutta sulake saa olla paikallaan, jos se on mitoitusta vastaavalla ampeerimäärällä.

                Tavallisempaa on että auton värkkäilyn seurauksena jää tavaraa yli, kun ei muista kaikkea irroitettua osaa laittaa paikalleen. Joskus nähtävästi toisinkin päin.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Trolli666
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 59

                  #9
                  Juu, erikoinen case. Ei voinut tuo 7,5 ampsun sulakekkaan olla "oma vahinko" koska jokaista ampeerimäärä vastaavia sulakkeita on 1 kpl "varalla" ja enää ei tuota 7,5 ole pussukassa. En olis varmaan ilman ehdotelmaasi keksinyt moista kokeilla, nyt paljon helpompaa ajaa kun mittaristokin on mukana, joten suurkiitokset. Sitten voikin alkaa taistella tuon keskuslukituksen kanssa :(

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2712
                    • Tampere

                    #10
                    Tällä foorumilla on paljon asiaa myös noista keskuslukitusongelmista, joten hakutoiminnolla lisää tietoa kalastelemaan.

                    Mikäli pariston vaihto avaimeen ei korjaa tilannetta, niin seuraavaksi voisi tarkistaa onko antennivahvistin saanut takaluukun lipan sisällä kosteutta tai johtosarjassa rispaantuneita kohtia. Toimiiko takaluukun alueella kaikki normaalisti (lasinlämmitin, vilkut, valot, yms)? Onko radion kuuluvuudessa ollut ongelmia?
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Trolli666
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2008
                      • 59

                      #11
                      Keskuslukituksen toimimattomuus

                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Tällä foorumilla on paljon asiaa myös noista keskuslukitusongelmista, joten hakutoiminnolla lisää tietoa kalastelemaan.

                      Mikäli pariston vaihto avaimeen ei korjaa tilannetta, niin seuraavaksi voisi tarkistaa onko antennivahvistin saanut takaluukun lipan sisällä kosteutta tai johtosarjassa rispaantuneita kohtia. Toimiiko takaluukun alueella kaikki normaalisti (lasinlämmitin, vilkut, valot, yms)? Onko radion kuuluvuudessa ollut ongelmia?
                      Joo, täällä on hyvää porukkaa joka jakaa infoa, ja useamman vian olen saanut tämän foorumin tiedoilla itse korjattua.

                      Keskuslukitus "kuoli" laakista, ei oireillut kertaakaan aiemmin, myöskään vara-avaimella lukitus ei aukea, ei edes "hainevän" vierestä.

                      Oikeanpuolen johtosarjat on korjattu viime vuonna, koska paksi ei auennut. Nyt se toimii, mutta ongelmani on ettei lasiluukku enää aukea, joten tuohon keskuslukitusongelmaan ei pääse perehtymään ennenkuin lasiluukun kohjaa ja se lienee tuo mikrokytkin ongelma.

                      Muutoin peräpäässä, lämmitin, pyyhin, vilkut ja kaikki toimii ok. Radiokin kuuluu moitteetta.

                      Ymmärsin että avaimessa on "akku" joka latautuu kun on ajonaikana kiinni lukkopesässä? Pitää vielä tuo autonakun toiminta varmistaa ettei siellä oo jotain vuotoa.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2712
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Trolli666 View Post
                        Ymmärsin että avaimessa on "akku" joka latautuu kun on ajonaikana kiinni lukkopesässä? Pitää vielä tuo autonakun toiminta varmistaa ettei siellä oo jotain vuotoa.
                        Pitää paikkaansa, hyvä täsmennys. Omassani on Comfort access -optio, niin ei muistunutkaan että avaimessa on käytössä myös ladattavia akkuja.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Kissvesala
                          Moderator
                          • Jun 2010
                          • 3110
                          • Liminka

                          #13
                          Kyllä melkein 100% varmuudella väitän, että siinä paikassa 41 on ollu sulake ennen ku olet sulakkeita käyny läpi. Ei ole ensimmäinen kerta eikä varmaan viimeinen kun tökkää sulakkeen väärään reikään epähuomiossa.
                          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                          Kissvesala.fi
                          Priva tai o443424479

                          Comment

                          • koma
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2013
                            • 55
                            • Juupajoki/Tampere

                            #14
                            Originally posted by Trolli666 View Post
                            Joo, täällä on hyvää porukkaa joka jakaa infoa, ja useamman vian olen saanut tämän foorumin tiedoilla itse korjattua.

                            Keskuslukitus "kuoli" laakista, ei oireillut kertaakaan aiemmin, myöskään vara-avaimella lukitus ei aukea, ei edes "hainevän" vierestä.

                            Oikeanpuolen johtosarjat on korjattu viime vuonna, koska paksi ei auennut. Nyt se toimii, mutta ongelmani on ettei lasiluukku enää aukea, joten tuohon keskuslukitusongelmaan ei pääse perehtymään ennenkuin lasiluukun kohjaa ja se lienee tuo mikrokytkin ongelma.

                            Muutoin peräpäässä, lämmitin, pyyhin, vilkut ja kaikki toimii ok. Radiokin kuuluu moitteetta.

                            Ymmärsin että avaimessa on "akku" joka latautuu kun on ajonaikana kiinni lukkopesässä? Pitää vielä tuo autonakun toiminta varmistaa ettei siellä oo jotain vuotoa.
                            Lasiluukun saa avattua testerillä tai manuaalisesti peräluukun muovien alta jos se mikrokytkin on rikki

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Kissvesala View Post
                              Kyllä melkein 100% varmuudella väitän, että siinä paikassa 41 on ollu sulake ennen ku olet sulakkeita käyny läpi. Ei ole ensimmäinen kerta eikä varmaan viimeinen kun tökkää sulakkeen väärään reikään epähuomiossa.
                              Näin epäilen minäkin ja sen takia kannattaisi käydä vielä kerran kaikki sulakkeet läpi, että jokaisella paikalla on sellainen sulake mikä sinne kuuluu. Saattaa muuten tulla myöhemmin yllättäviä sähkövikoja. Kun tuolla sulakerasialla on satunnaisia tyhjiä paikkoja niin tällainen virhe tapahtuu helposti.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎