Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 steering angle sensor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -TSM-
    Bimmer Rookie
    • Jan 2016
    • 94
    • Pirkanmaa

    E60 steering angle sensor

    E60 520i -03 heitti tänään rauhallisesti ajaessa yhtäkkiä ilmoituksen, että luistonesto on pois pelistä.
    Carlylla koodit lukaisemalla antoi koodiksi 005EBA steering angle sensor. Pari kertaa koitettiin käännellä rattia molempiin suuntiin ja koodi nollattiin, mutta tuli pian taas uudelleen.

    Mikähän tässä on vikana?
    Löytyi haulla lähinnä vain ongelmia yksilöissä, joissa aktiiviohjaus. Tässä on kuitenkin ihan "karvalakkimallin" ohjaus, ei siis aktiivijuttuja eikä servoa.
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    #2
    Siellä on optinen anturi joka lukee rattiakselin mukana ympäri pyörivää astekiekkoa. Jos se anturi on basana tai joko se anturin linssi tai se kiekko likaisina, niin sitten tulee herja. Ratti irti ja viiksipatteristo levälleen niin sieltä ne löytyy.

    Toki kannattaa ekaks kattoa että se anturi antaa mitään kulmatietoa ensinnäkään kun rattia kääntelee. Jos se on likainen niin livedataa kattomalla näkee kun lähtee kääntämään rattia asteita tyyliin: 1,2,3,-276,5,6 jne eli se heittää ihan jotain utsjoki-kevoa sinne väliin jonka johdosta luistonesto lyö hanskat tiskiin.

    Comment

    • -TSM-
      Bimmer Rookie
      • Jan 2016
      • 94
      • Pirkanmaa

      #3
      Koodit nollaamalla tosiaan hetkeksi sammui, mutta syttyi heti takaisin kun rattiin koski.

      Ilmeisesti on joka tapauksessa alettava purkuhommiin, ei vissiin inpalla 0-kohdan tms. uudelleenopettamalla ole mahdollista saada toimintaan?

      Onko ratin irroitus ja viiksisysteemin purkaminen kovin isotöinen homma e60:ssä?
      Millä osanumerolla ko.anturi löytyy, jos joutuu vaihtohommiin?

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        #4
        Kattoo sillä inpalla niitä astelukuja mitä sieltä tulee kun rattia pyörittelee.

        Anturia ei ollut ainakaan ennen erikseen, meni koko katkaisinpatteristo viiksineen vaihtoon. Anturin päälle oli ainakin omassa kiesissä ruuvattu "kulmaoptiikka" johon löytyi korjaussarja jolla vika kaikkosi omasta kärrystä aikoinaan. Kuukkeli varmaan kertoo enemmän nykytilanteesta. Ja voihan se olla että pelkkä putsi piisaa.

        Comment

        • -TSM-
          Bimmer Rookie
          • Jan 2016
          • 94
          • Pirkanmaa

          #5
          Koko homma tuskin on täysin sökönä, kun tänä aamuna töihin ajaessa ongelma loisti poissaolollaan ja kaikki toimi täysin normaalisti..
          En tiedä voiko olla vaikutusta, kun eilen oli hieman pakkasta ja tänään taas plussaa, jos tunnistimeen oli tullut huurua joka oli hieman jäätynyt? Voi olla kyllä aika kaukaa haettua.. :think

          Illalla tuli kabiinin puolelta käytyä rukkimassa rattiakselin suuntaan jotain öljyä, kun on pitänyt toisinaan ärsyttävää pientä kujerrusta, joka tulee selvästi auton sisältä. Tällä nyt tosin tuskin on vaikutusta vikavaloihin..

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #6
            Tänään vastaava koodi tuli omassakin sigun e61:ssä, mutta nollaantui pois eikä toistaiseksi ole tullut takaisin. Katselin vähän jo ennakkoon saatavuutta ja hintoja varaosille, jos vika tulee takaisin ja muutama kysymys olisi aiheeseen liittyen.

            Uusien osien hinta on niin suolainen, että käytetty olisi todennäköinen vaihtoehto. Osaluetteloa katsomalla ei ole kuitenkaan ihan selvää mikä osa on oikea. Vaihtoehdot löytyvät täältä http://bmwfans.info/parts-catalog/E6..._control_unit/ ja ilmeisesti tuo 61 31 9 136 898 olisi oikea. Tällä numerolla ei kuitenkaan käytettyjä osia juuri löydy. Onko tuo kaikissa autoissa omanlaisensa, vai käykö kaikkien pre-lci mallien osat, vaikka ovat eri numerolla? Mitä tuo s920a optio (Alpina without title) oikein tarkoittaa ja mikähän tuo Puma 49971121 oikein on?

            Jos ostaa käytetyn osan niin vaatiiko se koodausta autoon vai riittääkö pelkkä anturin kalibrointi?
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Basillicus
              Bimmer Rookie
              • Feb 2010
              • 153
              • Turku

              #7
              Tämä on kyllä jännä vika, itse olen kärsinyt jo pari talvea tästä. Akku on vaihdettu, ja lisäksi olen ylläpitolaturilla pitänyt sitä täynnä, ja näin poissulkenut ettei liity mitenkään tuohon. Heti kun lämpötilat laskee about +10 alapuolelle niin tätä virhettä alkaa tulemaan ehkä kerran kuussa tms. Kesällä taas ei koskaan näy kertaakaan.

              Olen vähän himmaillut anturin vaihtoa koska se on suht kallis eikä oikein ole käynyt järkeen että miten se lämpötila voisi noin radikaalisti sen toimintaan vaikuttaa, ja toisaalta ongelma esiintyy niin harvakseltaan. Mutta ehkäpä sitä vaan pitäisi ryhtyä vaihtohommiin suosiolla.
              BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
              ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Basillicus View Post
                Tämä on kyllä jännä vika, itse olen kärsinyt jo pari talvea tästä. Akku on vaihdettu, ja lisäksi olen ylläpitolaturilla pitänyt sitä täynnä, ja näin poissulkenut ettei liity mitenkään tuohon. Heti kun lämpötilat laskee about +10 alapuolelle niin tätä virhettä alkaa tulemaan ehkä kerran kuussa tms. Kesällä taas ei koskaan näy kertaakaan.

                Olen vähän himmaillut anturin vaihtoa koska se on suht kallis eikä oikein ole käynyt järkeen että miten se lämpötila voisi noin radikaalisti sen toimintaan vaikuttaa, ja toisaalta ongelma esiintyy niin harvakseltaan. Mutta ehkäpä sitä vaan pitäisi ryhtyä vaihtohommiin suosiolla.
                Lämpötila voisi kyllä minunkin tapauksessa vaikuttaa asiaan, koska yleensä auto on lämpöisessä, mutta nyt seisoi pitkästä aikaa viikonlopun nollan tuntumassa.

                Uusi osa on kyllä todella kallis, mutta käytettynä noita näkyy olevan melko edullisesti saatavissa. Ainut ongelma mihin vielä ei ole vastausta löytynyt on se, että pitääkö varaosanumeron olla täsmälleen sama kuin autossa kiinni oleva osa vai käykö muutkin osanumerot? Netistä löytyy kyllä ohjeita liukurenkaan putsaukseenkin, mikä on jossain tapauksissa poistanut vian.

                Edit. Basillicus taitaa omistaa nappistartillisen auton, joten siinä ei ole vastaavaa liukurengasta kuin vanhemmissa.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • tabasco
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 851
                  • fin

                  #9
                  Originally posted by Basillicus View Post
                  Tämä on kyllä jännä vika, itse olen kärsinyt jo pari talvea tästä. Akku on vaihdettu, ja lisäksi olen ylläpitolaturilla pitänyt sitä täynnä, ja näin poissulkenut ettei liity mitenkään tuohon. Heti kun lämpötilat laskee about +10 alapuolelle niin tätä virhettä alkaa tulemaan ehkä kerran kuussa tms. Kesällä taas ei koskaan näy kertaakaan.

                  Ei nyt ihan sama vika, mutta active steering menee pari kertaa talvessa vikatilaan, ei koskaan kesällä, näin on ollut jo ~6-7 vuotena. Kummallisesti tulee vasta autoa parkkeeratessa, varmaan kun rattia käännellään enemmän. Nollautuu sitten kun kerran-pari käynnistää uudelleen ja pyöräyttää ratin ääriasennosta toiseen. En ulkoa muista, minkä koodin se sieltä antaa, mutta voisi liittyä samaan?

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

                    #10
                    Eikös alkupään autoissa ollut vielä sellainen hiiliharja systeemi? Muistelen muutaman tuollaisen putsanneeni.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by jaki View Post
                      Eikös alkupään autoissa ollut vielä sellainen hiiliharja systeemi? Muistelen muutaman tuollaisen putsanneeni.
                      On ja sellainen on tässä minunkin autossa. Oliko tuo putsaus väliaikainen korjaus vai korjaantuiko pidemmäksikin ajaksi? Tuolla varmaan pitää lähteä liikkeelle jos vika vielä tulee päälle.

                      Onko yksityishenkilön mahdollista nähdä mistään Puma tiedotteita? Kiinnostaisi tuo Puma 49971121 sisältö mikä on yhdistetty tähän ongelmaan.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2979
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by markok View Post
                        On ja sellainen on tässä minunkin autossa. Oliko tuo putsaus väliaikainen korjaus vai korjaantuiko pidemmäksikin ajaksi? n.
                        Eipä asiakkaasta kuulunut sen jälkeen
                        Eiihän tuo ikuinen ratkaisu ole, mutta varmaan useampi vuosi mennään
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎