Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 touring takalasi ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samtheman1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 208
    • Mikkeli

    E61 touring takalasi ongelma

    Eli takalasi alkoi aukeilemaan itsekseen ja kellonaika nollautui. Selasin foorumia ja täällä olikin aiheesta ja mahdollisesti siitä lasin avaavasta mikrokytkimestä johtuvaa tuo oireilu. Sinne ilmeisesti pääsee vettä, joka aiheuttaa oikosulkuja. Avasin mikrokytkimen kannen ja se tila oli ainakin kuiva. Poistin kytkimestä sisukset ja toivoin vian hellittävän. Ei muutosta. Koska lasin avausta ei tarvitse mihinkään, irroitin kytkimelle tulevan liittimen ja toivon tämän auttavan ettei tarvitse alkaa pakkasessa purkamaan johtosarjoja. Keväällä voisi sitten ne uusia. Mikäli vika palaa, on vika varmuudella johdoissa. Sulakkeen poistolla voisi päästä kevääseen.

    Minkä sulakkeen takana tuo takalasin avaus on ja onko mitä muita toimintoja siinä samassa sulakkeessa?
    -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

    Exiä E39 520D, E38 735

    Nykyisiä E61 525D, E65 745
  • Art_Zi
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 170
    • Kemi

    #2
    Se kytkin voi olla rikki, vaikka näyttäis ehyeltä. Omakin oli kuiva ja muuten ehyen näkönen, mutta silti rikkinäinen. Ei ole kallis osa eikä paha rasti vaihtaakaan.

    Edit. sulaketta en muista, mutta saman sulakkeen alla taisi olla paljon muutakin, joten tuli tilattua heti tuo uus kytkin.
    E61 525dA preLCI -2007
    VW Typ2 -1967
    Ex. E46 328ia touring

    Comment

    • samtheman1
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 208
      • Mikkeli

      #3
      Kytkin ei ole kallis ja periaatteessa helppo vaihtaa. Luultavasti kuitenkin alkuperäinen ja hapettunut kiinni, eikä ilman dremeleitä lähde irti. Näin ainakin youtube:sta asiaa tutkailin.
      -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

      Exiä E39 520D, E38 735

      Nykyisiä E61 525D, E65 745

      Comment

      • kuisma
        Bimmer Rookie
        • Oct 2011
        • 48
        • Helsinki

        #4
        komppaan

        Itellä alko viikonloppuna sama ongelma ja tällä viikolla onki ollu joka aamu akku tyhjä, vaikka oon joka ilta huolehtinut, että lasi on varmasti kiinni ja aamulla, että se on myös pysynyt kiinni. Viime yön oli vielä laturikin konetilassa kiinni, ei tosin ehtinyt ladata kuin pari tuntia kun oli ajastimella ja eihän se taaskaan startatnnut. Auto menee normaalisti "nukkumaan", voiko silti purkaa akun tämän takia? Kytkimen kansi irtos joskus ennen joulua joten luultavasti kosteutta on sisässä.

        Pitikö käyttää takaluukun muovi irti, että pääsi käsiks liittimeen? Tai sitten leikkaan rohkisti sen kalvon veks, jos joku joskus haluaa korjata, joutuu kuitenkin laittaa uuden kytkimen
        G31 540d Xdrive -17
        Ex: F11 530dA -14
        Ex: E61 530dA -04
        Ex: E36 320ci -92

        Comment

        • samtheman1
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 208
          • Mikkeli

          #5
          Meillä purki akun myös tuo kytkinongelma. Otin sen kytkimen liittimen irti ja nyt ei aukee lasi, mut auto toimii muuten normaalisti. Sen liittimen löydät, kun

          1. Avaat sen lasiluukun
          2. Irroitat siitä lasiluukusta kaksi muovitulppaa pikku meisselillä tms.
          3. Irroitat kaksi 10mm mutteria, jolloin saat sen suojamuovin irti

          Lasin saa myöhemmin auki manuaalisesti, jos tulee tarve vaihtaa se mikrokytkin. Tarvii purkaa kontin suojamuoveja ja lukkorungosta löytyy reikä, josta terävällä piikillä painamalla lasi aukeaa. Jos lasiluukun aukeamistoiminto on tarpeellinen, kannattaa vaihtaa se mikrokytkin heti niin pääsee helpommalla. Osa maksaa 50-60€. Itsellä ei ole sille lasiluukulle mitään käyttöä niin laitoin sen suosiolla "mutelle" = 0€.
          -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

          Exiä E39 520D, E38 735

          Nykyisiä E61 525D, E65 745

          Comment

          • samtheman1
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 208
            • Mikkeli

            #6
            Ilo olikin lyhytaikainen. Mikrokytkimen johdon irroituksesta huolimatta luukun lasi alkoi tänään aukeilemaan itsekseen. Miten se voi olla mahdollista, kun mikrokytkimelle ei mene virtaa?

            Huomiona sellainen, että lasiluukku avautuu aina peruutettaessa. Missä kohtaa johdot ottavat yhteen, missä saranassa tms?
            Last edited by samtheman1; 20-01-2018, 11:41.
            -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

            Exiä E39 520D, E38 735

            Nykyisiä E61 525D, E65 745

            Comment

            • pablo
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 732
              • Pirkanmaa

              #7
              Vika tod näk oikeanreunimmaisessa johtosarjassa takaa katsottaessa. Vaikka napin piuhat on irti, niin kuitenkin lukolle tulee virta käsittääkseni toista kautta. Ottaskohan ne yhteen peruutusvalojen johtojen kanssa, kun aukeaa kerran peruuttaessa. Just omaan e61:seen on menossa johtosarjan parsiminen. Melko lohduton näky, vaikka mulla rupes vasta tökkii hydr avaus ja sulkeminen.

              -Anssi

              Comment

              • samtheman1
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 208
                • Mikkeli

                #8
                Saksalainen nero on laittanut tuohon tuontiauton sulakeselityksiin saksankielen asemasta kuvia. Nyt ei auta ees sanakirja Nyppäsin tuon sulakkeen nro 71 irti. Meniköhän ees sinnepäin?

                Sulakkeen irroittamisen jälkeen lasiluukku ei ole enää aukeillut. Kovalla pakkasella ei kuitenkaan lämmitettynäkään lähtenyt käyntiin, joten akkua purkanee edelleen. Kun ei oo tallia missä roplata, niin toivoo vain että selviäis jotenkin kevään lämpimämmille keleille. Sitten vois uusia nuo johdotukset saranoitten väleistä.
                Attached Files
                Last edited by samtheman1; 26-01-2018, 11:39.
                -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                Exiä E39 520D, E38 735

                Nykyisiä E61 525D, E65 745

                Comment

                • samtheman1
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 208
                  • Mikkeli

                  #9
                  Vaihdoin akun lopputalvesta, kun tyhjeni eikä ottanut enää virtaa vastaan. Oli alkuperäinen, eli kesti 12 vuotta. Tämän jälkeen takalasi ei ole aukeillut. Täytynee avata manuaalisesti, että pääsee vaihtamaan sen mikrokytkimen. Sen jälkeen täytynee katella niitä johdotuksia saranoiden väleistä.
                  -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                  Exiä E39 520D, E38 735

                  Nykyisiä E61 525D, E65 745

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7524
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by pablo View Post
                    Vika tod näk oikeanreunimmaisessa johtosarjassa takaa katsottaessa. Vaikka napin piuhat on irti, niin kuitenkin lukolle tulee virta käsittääkseni toista kautta. Ottaskohan ne yhteen peruutusvalojen johtojen kanssa, kun aukeaa kerran peruuttaessa. Just omaan e61:seen on menossa johtosarjan parsiminen. Melko lohduton näky, vaikka mulla rupes vasta tökkii hydr avaus ja sulkeminen.

                    -Anssi
                    Napille ei tule virtaa vaan nappi maadoittaa kytkintä painaessa, ts. jos napin piuha on irti ja lasi aukeilee itsekseen niin johtosarjassa on vikaa...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎