Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI 525d -08 n.210tkm turbon servo ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KortitOn
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 7
    • Pohjois-savo

    E61 LCI 525d -08 n.210tkm turbon servo ongelma

    Vika alkoi pari viikkoa sitten ja ilmeni auton tehottomuutena.
    Vikakoodeja 3f77 - ahtopainesäädin - signaali viallinen (delphi: ahtopaineventtiili aktivointi katkonainen) ja 4191 - ahtopainesäädin - oikosulku maihin (ahtopaineventtiili aktivointi katkonainen)
    Hehkujen ja releen vaihdon yhteydessä korjaamolla pikaisesti paikansivat vian turbon servoon.

    Muita mahdollisia vikoja tutkittuani ja kyseltyäni vika näytti rajaantuvan nimenomaiseen turbon servoon jonka irroitin turbopaketista ja avasin. Mittailin perus jutut konkan ym. ja tutkin lankojen kunnon, pyöritin sähkömoottoria akulla.. vikaa ei löytynyt.
    Epäilin kuitenkin itseäni ja laitoin servon postilla testiin / huoltoon.
    Testi kertoi että laite olisi kunnossa, sillä poikkeuksella että testeri ei kerro servon "käden" asentoa ja vertaa asento signaaliin.
    Servo takaisin paikalleen ja tilanne ja vikakoodit samat -autossa ei tehoa - servo tekee laidasta laitaan liikkeen ja jää "hakemaan" asentoa n. minuutin, kunnes antaa vikakoodin ja pudottaa ahtimen "nollille"
    Ajaessa oireet on että tehot puuttuu, automaatti ei vaihda kun ei saa vauhtia kerättyä.
    Vauhdin saaminen 100kmh vie piiitkäään, ylämäkeen aivan jo hyytyy.
    (Huolellisen vianpaikannuksen ja servon elvytys yrityksien takana oli tieto siitä että uutta servoa ei saa irrallaan eikä korjauspalvelua ainakaan kohtuullisen ajan puitteissa.)

    Vielä varmistukseksi uudelleen tehdyn johtosarjojen ja liittimien tutkinnan jälkeen päädyin tilaamaan tehdaskunnostetun garretin 5v takuulla. n.950€ pakosarjan ja dpf peltitiivisteiden kanssa. Asennus sujui nosturilla "helposti" mutta vei aikaa.

    -pohjapahvit irti
    -öljyt koneesta pois
    -pahvien alla alumiininen pohjajäykiste - veks
    -lokasuojan alempi suojamuovi pois -näkee paremmin ja saa molemmat kädet töihin.
    -pakoputken klemmarin löysytys ja ripustimen irroitus
    - yläkautta ahtoputki ja ilmanputsarilta turbolle putki irti. dpf liittimet ja letku irti
    - alakautta dpf pönttö irti, tässä hieman pakoputken vänkäystä taaksepäin
    -moottorin nosto ja tuenta että saa turbon alla olevan moottorikorvakon irti. - itse nostin öljypohjan reunasta paksun latan välityksellä
    -turbon piuha irti ja klemmari pakosarjasta löysälle. Öljyputki ylhäältä irti ja kaksi turbon tukiraudan pulttia lohkosta - toinen edessä toinen takana.

    Turbo pöydälle, öljyn poisto putken irroitus ja tukiraudan siirto uuteen turboon. Käytin vielä öljyn meno putken irti lohkosta, putsasin ja vaihoin uudet kupariprikat.

    Vanha turbo itsessään kunnossa, välykset ok, siipien liike testattu jo aiemmin.

    Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, huolellisuutta noudattaen ettei turboon mene paskaa. Itsellä oli teipit suojana kunnes laitoin aina putken tai letkun kiinni.

    Turbo kun paikallaan niin paluuputken asennus onnistuu parhaiten sitten, työntämällä lohkoon ja yhdellä pultilla kiinni turboon - tähän uudet o renkaat. Menoreikään vähän öljyä. Mukana yleensä ruisku jossa öljyä.

    -Uudet öljyt + suodatin koneeseen.

    Auto käyntiin pari minsaa tyhjäkäyntiä ja liitoksien tarkastus. Sitten koeajolle toteamaan että tehot palautuneet ja ehkä vähän enemmänkin

    Laitoin lisäksi:
    -Uusi ilmansuodatin - tämä on oma ohjelma numeronsa
    -uusi huohotin tyyppiä vortex - paikallaan oli vain tyhjä kotelo - helppo kun laittaa samalla kun ilmansuodattimen
    -uudet tiivisteet ahtoputkiin ja uusi kumiputki turbolta lähtevään alumiiniputkeen

    Ainut jumiutunut ja katkennut pultti oli dpf pöntön ylempi pultti jonka mutteriosa on hitsattuna erilliseen korvakkoon ja sen vaihto onnistui rautasahalla ja hitsillä.

    Näytti hiukkassuodatin olevan vielä hyvässä kunnossa, idrive sanoo laskennalliseksi iäksi vielä reilu 70000.

    Tos hankala näin jälkikäteen kirjoittaa mutta jospa pääkohat tuli selville ja jospa ois jollekin apua.
  • KortitOn
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 7
    • Pohjois-savo

    #2
    Kuvia katseltavaksi

    -----
    Attached Files

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9156
      • Oulu

      #3
      Originally posted by KortitOn View Post
      Huolellisen vianpaikannuksen ja servon elvytys yrityksien takana oli tieto siitä että uutta servoa ei saa irrallaan eikä korjauspalvelua ainakaan kohtuullisen ajan puitteissa.
      Mikä on kohtuullinen aika? Onhan noita ainakin Saksassa liikkeitä, joilta saa ostettua täysin kunnostetun ja testatun servon. Pantin saa takaisin, kun laittaa oman risan paluupostissa.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • KortitOn
        Newbiemmer
        • Jan 2017
        • 7
        • Pohjois-savo

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Mikä on kohtuullinen aika? Onhan noita ainakin Saksassa liikkeitä, joilta saa ostettua täysin kunnostetun ja testatun servon. Pantin saa takaisin, kun laittaa oman risan paluupostissa.
        Viikko.
        En löytäny kun ebayn välityksellä saksasta ja ei ollu täyttä varmuutta onko kääpänen tuohon -alumiinissa numero g-72- ja sähköpostia laitoin niin en saanu vastausta. Tuon lähetys korjaukseen ois ollu yksi vaihtoehto jossa ei annettu varmuutta että tulee kuntoon. Turbotukkukin tarjosi 400 eurolla korjattua, vuoden takuulla. Ei ollut minun mielestä hinta ihan kohillaan.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9156
          • Oulu

          #5
          Mikä sulla on sen elektroniikkaosan numero? Tuolta hommasin itelle. KLIK
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • KortitOn
            Newbiemmer
            • Jan 2017
            • 7
            • Pohjois-savo

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Mikä sulla on sen elektroniikkaosan numero? Tuolta hommasin itelle. KLIK
            Hella Garrett 781751- 6NW009660. Eipä tullu google haulla vastaan, hyvä tietää jatkossa

            Comment

            • Stroop
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 286
              • Jyväskylä

              #7
              Mielenkiintoista. Vanhasta ei löytynyt mitään vikaa, mutta vaihto uuteen auttoi ongelmaan.. Itsellä oli kutakuinkin vastaavat oireet ja vika korjaantui rasvaamalla servon vivut eikä ole uusinut sen jälkeen.

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1365
                • Lempäälä

                #8
                Noissa säätimissä on pari yleistä vikatapaa :
                -kotelon sisältä kuluu hammasratas hampaattomaksi - tähän löytyy korjaussarjaa
                -elektroniikan liitospinta hajoaa siinä kopan reunassa, eli vedot menee tärinässä poikki. Tinaamalla saa kuntoon. Melko hentoja johtoja eikä niitä erota poikkinaiseksi jos ei varovasti(!!) kokeile liikuttaa.

                Jos säätimen uusii pitää sen G-numeron siinä vaihteistossa(alu-runko) olla ehdottomasti sama, se G-numero kertoo sen mekaanisen koodauksen suhteessa sisäiseen hall-anturikiekkoon.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9156
                  • Oulu

                  #9
                  Servon moottorin ja matoruuvin saa esim. tuossa videolla näkyvästä paikasta.

                  Alumiinijohteiden korjaus ei sitten onnistu ihan perustinalla.

                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1365
                    • Lempäälä

                    #10


                    kyllä mä ton kotona tallissa juotin tohon edelliseen autoon, käyttää vaan jotain millä rapsuttaa levyltä oksidin auki ja sit fluksia perän että saa tinan tarttumaan. Kova lämpö myös kolviin. Työläs se on, en sitä kyllä kiellä, mutta ihan tehtävissä jos on juotoshommia harrastanut.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • KortitOn
                      Newbiemmer
                      • Jan 2017
                      • 7
                      • Pohjois-savo

                      #11
                      Entinen turbo kun meni vaihtolaitteena maahantuojalle niin pyysin vielä testaamaan sen. Vastauksena että sähkösäädin ei vastaa code: cannot connect REA, communication failed.
                      Olisiko vika ollut jossain siellä ^mainitussa hall-anturissa.
                      Omissa testeissä vipu liikkui ihan normaalisti koodin nollauksen jälkeen mutta jäi tekemään hakevaa liikettä noin minuutiksi jonka jälkeen meni vikatilaan.
                      Vipujen rasvailuakin tuli aivan aluksi testattua.

                      Comment

                      • KortitOn
                        Newbiemmer
                        • Jan 2017
                        • 7
                        • Pohjois-savo

                        #12
                        Niin ja huollossa "tt:llä" olivat tinailleet ne liitokset uusiksi vaikkei mittaamalla ollut katkoksia.

                        Comment

                        • Strikee
                          Newbiemmer
                          • Jan 2012
                          • 11
                          • Oulu

                          #13
                          Turbon servo sökö?

                          Löytyiköhän nyt oikea lanka.. Täällä seuraavanlaista vikaa:

                          Käsittääkseni turbon servo (aktuaattori?) alkaa hakemaan oikeaa asentoa autoon laittaessa virrat. Sama toistuu kun auton sammuttaa. Tuossa videossa kuuluu täsmälleen sama "piippaava" ääni: https://www.youtube.com/watch?v=9uXmqVovp6A

                          Tehot on hukassa silloin kun tuota vikaa ilmenee. Välillä auto kiihtyy normaalisti ja silloin tuota ylimääräistä ääntä ei sammuttaessa kuulu. Savuakin pukkaa ihan riittävästi silloin kun turbo tuntuu toimivan (poistettu DPF ja imusarjan läpät + pientä tehonlisäystä ohjelmoinnilla muutama vuosi sitten)

                          Osaatteko sanoa auttaisko tuohon servon vaihto? Autoa on käytettyä useamman kerran oululaisessa turbohuollossa, jossa turbo on tarkastettu, huollettu jne. Vika palaa aina muutaman viikon (tai päivän) ajon jälkeen. Turbon pitäisi olla muuten hyvässä kunnossa.

                          Paljonko tuolta Saksasta tulee postimaksuja? Yritin Clavurionille laittaa yv:tä, mutta herjas viestiboksin olevan täynnä

                          Comment

                          • Strikee
                            Newbiemmer
                            • Jan 2012
                            • 11
                            • Oulu

                            #14
                            Servo ois irti. Miten tuon toimivuutta vois testata? Onko Oulun seudulla marmoria halvempaa pajaa, joka noista ymmärtäisi?

                            Pari sataa maksais servon tilaus posteineen Saksanmaalta..

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎