Vika alkoi pari viikkoa sitten ja ilmeni auton tehottomuutena.
Vikakoodeja 3f77 - ahtopainesäädin - signaali viallinen (delphi: ahtopaineventtiili aktivointi katkonainen) ja 4191 - ahtopainesäädin - oikosulku maihin (ahtopaineventtiili aktivointi katkonainen)
Hehkujen ja releen vaihdon yhteydessä korjaamolla pikaisesti paikansivat vian turbon servoon.
Muita mahdollisia vikoja tutkittuani ja kyseltyäni vika näytti rajaantuvan nimenomaiseen turbon servoon jonka irroitin turbopaketista ja avasin. Mittailin perus jutut konkan ym. ja tutkin lankojen kunnon, pyöritin sähkömoottoria akulla.. vikaa ei löytynyt.
Epäilin kuitenkin itseäni ja laitoin servon postilla testiin / huoltoon.
Testi kertoi että laite olisi kunnossa, sillä poikkeuksella että testeri ei kerro servon "käden" asentoa ja vertaa asento signaaliin.
Servo takaisin paikalleen ja tilanne ja vikakoodit samat -autossa ei tehoa - servo tekee laidasta laitaan liikkeen ja jää "hakemaan" asentoa n. minuutin, kunnes antaa vikakoodin ja pudottaa ahtimen "nollille"
Ajaessa oireet on että tehot puuttuu, automaatti ei vaihda kun ei saa vauhtia kerättyä.
Vauhdin saaminen 100kmh vie piiitkäään, ylämäkeen aivan jo hyytyy.
(Huolellisen vianpaikannuksen ja servon elvytys yrityksien takana oli tieto siitä että uutta servoa ei saa irrallaan eikä korjauspalvelua ainakaan kohtuullisen ajan puitteissa.)
Vielä varmistukseksi uudelleen tehdyn johtosarjojen ja liittimien tutkinnan jälkeen päädyin tilaamaan tehdaskunnostetun garretin 5v takuulla. n.950€ pakosarjan ja dpf peltitiivisteiden kanssa. Asennus sujui nosturilla "helposti" mutta vei aikaa.
-pohjapahvit irti
-öljyt koneesta pois
-pahvien alla alumiininen pohjajäykiste - veks
-lokasuojan alempi suojamuovi pois -näkee paremmin ja saa molemmat kädet töihin.
-pakoputken klemmarin löysytys ja ripustimen irroitus
- yläkautta ahtoputki ja ilmanputsarilta turbolle putki irti. dpf liittimet ja letku irti
- alakautta dpf pönttö irti, tässä hieman pakoputken vänkäystä taaksepäin
-moottorin nosto ja tuenta että saa turbon alla olevan moottorikorvakon irti. - itse nostin öljypohjan reunasta paksun latan välityksellä
-turbon piuha irti ja klemmari pakosarjasta löysälle. Öljyputki ylhäältä irti ja kaksi turbon tukiraudan pulttia lohkosta - toinen edessä toinen takana.
Turbo pöydälle, öljyn poisto putken irroitus ja tukiraudan siirto uuteen turboon. Käytin vielä öljyn meno putken irti lohkosta, putsasin ja vaihoin uudet kupariprikat.
Vanha turbo itsessään kunnossa, välykset ok, siipien liike testattu jo aiemmin.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, huolellisuutta noudattaen ettei turboon mene paskaa. Itsellä oli teipit suojana kunnes laitoin aina putken tai letkun kiinni.
Turbo kun paikallaan niin paluuputken asennus onnistuu parhaiten sitten, työntämällä lohkoon ja yhdellä pultilla kiinni turboon - tähän uudet o renkaat. Menoreikään vähän öljyä. Mukana yleensä ruisku jossa öljyä.
-Uudet öljyt + suodatin koneeseen.
Auto käyntiin pari minsaa tyhjäkäyntiä ja liitoksien tarkastus. Sitten koeajolle toteamaan että tehot palautuneet ja ehkä vähän enemmänkin
Laitoin lisäksi:
-Uusi ilmansuodatin - tämä on oma ohjelma numeronsa
-uusi huohotin tyyppiä vortex - paikallaan oli vain tyhjä kotelo - helppo kun laittaa samalla kun ilmansuodattimen
-uudet tiivisteet ahtoputkiin ja uusi kumiputki turbolta lähtevään alumiiniputkeen
Ainut jumiutunut ja katkennut pultti oli dpf pöntön ylempi pultti jonka mutteriosa on hitsattuna erilliseen korvakkoon ja sen vaihto onnistui rautasahalla ja hitsillä.
Näytti hiukkassuodatin olevan vielä hyvässä kunnossa, idrive sanoo laskennalliseksi iäksi vielä reilu 70000.
Tos hankala näin jälkikäteen kirjoittaa mutta jospa pääkohat tuli selville ja jospa ois jollekin apua.
Vikakoodeja 3f77 - ahtopainesäädin - signaali viallinen (delphi: ahtopaineventtiili aktivointi katkonainen) ja 4191 - ahtopainesäädin - oikosulku maihin (ahtopaineventtiili aktivointi katkonainen)
Hehkujen ja releen vaihdon yhteydessä korjaamolla pikaisesti paikansivat vian turbon servoon.
Muita mahdollisia vikoja tutkittuani ja kyseltyäni vika näytti rajaantuvan nimenomaiseen turbon servoon jonka irroitin turbopaketista ja avasin. Mittailin perus jutut konkan ym. ja tutkin lankojen kunnon, pyöritin sähkömoottoria akulla.. vikaa ei löytynyt.
Epäilin kuitenkin itseäni ja laitoin servon postilla testiin / huoltoon.
Testi kertoi että laite olisi kunnossa, sillä poikkeuksella että testeri ei kerro servon "käden" asentoa ja vertaa asento signaaliin.
Servo takaisin paikalleen ja tilanne ja vikakoodit samat -autossa ei tehoa - servo tekee laidasta laitaan liikkeen ja jää "hakemaan" asentoa n. minuutin, kunnes antaa vikakoodin ja pudottaa ahtimen "nollille"
Ajaessa oireet on että tehot puuttuu, automaatti ei vaihda kun ei saa vauhtia kerättyä.
Vauhdin saaminen 100kmh vie piiitkäään, ylämäkeen aivan jo hyytyy.
(Huolellisen vianpaikannuksen ja servon elvytys yrityksien takana oli tieto siitä että uutta servoa ei saa irrallaan eikä korjauspalvelua ainakaan kohtuullisen ajan puitteissa.)
Vielä varmistukseksi uudelleen tehdyn johtosarjojen ja liittimien tutkinnan jälkeen päädyin tilaamaan tehdaskunnostetun garretin 5v takuulla. n.950€ pakosarjan ja dpf peltitiivisteiden kanssa. Asennus sujui nosturilla "helposti" mutta vei aikaa.
-pohjapahvit irti
-öljyt koneesta pois
-pahvien alla alumiininen pohjajäykiste - veks
-lokasuojan alempi suojamuovi pois -näkee paremmin ja saa molemmat kädet töihin.
-pakoputken klemmarin löysytys ja ripustimen irroitus
- yläkautta ahtoputki ja ilmanputsarilta turbolle putki irti. dpf liittimet ja letku irti
- alakautta dpf pönttö irti, tässä hieman pakoputken vänkäystä taaksepäin
-moottorin nosto ja tuenta että saa turbon alla olevan moottorikorvakon irti. - itse nostin öljypohjan reunasta paksun latan välityksellä
-turbon piuha irti ja klemmari pakosarjasta löysälle. Öljyputki ylhäältä irti ja kaksi turbon tukiraudan pulttia lohkosta - toinen edessä toinen takana.
Turbo pöydälle, öljyn poisto putken irroitus ja tukiraudan siirto uuteen turboon. Käytin vielä öljyn meno putken irti lohkosta, putsasin ja vaihoin uudet kupariprikat.
Vanha turbo itsessään kunnossa, välykset ok, siipien liike testattu jo aiemmin.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, huolellisuutta noudattaen ettei turboon mene paskaa. Itsellä oli teipit suojana kunnes laitoin aina putken tai letkun kiinni.
Turbo kun paikallaan niin paluuputken asennus onnistuu parhaiten sitten, työntämällä lohkoon ja yhdellä pultilla kiinni turboon - tähän uudet o renkaat. Menoreikään vähän öljyä. Mukana yleensä ruisku jossa öljyä.
-Uudet öljyt + suodatin koneeseen.
Auto käyntiin pari minsaa tyhjäkäyntiä ja liitoksien tarkastus. Sitten koeajolle toteamaan että tehot palautuneet ja ehkä vähän enemmänkin
Laitoin lisäksi:
-Uusi ilmansuodatin - tämä on oma ohjelma numeronsa
-uusi huohotin tyyppiä vortex - paikallaan oli vain tyhjä kotelo - helppo kun laittaa samalla kun ilmansuodattimen
-uudet tiivisteet ahtoputkiin ja uusi kumiputki turbolta lähtevään alumiiniputkeen
Ainut jumiutunut ja katkennut pultti oli dpf pöntön ylempi pultti jonka mutteriosa on hitsattuna erilliseen korvakkoon ja sen vaihto onnistui rautasahalla ja hitsillä.
Näytti hiukkassuodatin olevan vielä hyvässä kunnossa, idrive sanoo laskennalliseksi iäksi vielä reilu 70000.
Tos hankala näin jälkikäteen kirjoittaa mutta jospa pääkohat tuli selville ja jospa ois jollekin apua.
Comment