Oireet alkoivat pari päivää sitten epätasaisella (tyhjä)käynnillä, en aivan tarkkaan tiedä mitä kaikkea tapahtui kun en itse silloin ajanut.
Ajattelin tämän kuullessani että perinteinen suutin / puola ongelma, helppo homma.
Töiden jälkeen laitoin piuhan kiinni ja vikakoodeja oli reilusti, vai sanotaanko normaalia enemmän.
Moottoriin liittyvät:
- 0029CC DME: Combustion misfires, several cylinders 227080
- 0029CD DME: Combustion misfires, cylinder 1 227080
- 0029CE DME: Combustion misfires, cylinder 2 227080
- 0029CF DME: Combustion misfires, cylinder 3 227080
- 0029D0 DME: Combustion misfires, cylinder 4 227080
- 0029D2 DME: Combustion misfires, cylinder 6 227080
Lisäksi oli jonkun verran alijännitteeseen viittaavia vikoja, viikonloppuna paljon lyhyttä ajoa ja paljon webaston käyttöä.
Nollasin koodit ja laitoin auton käyntiin, ei mitään ongelmaa, toimii ihan normaalisti ja ei tullut vikakoodeja. Kävin ajamassa n. 10km testilenkin, tuntuu ihan normaalilta ja vetojakin löytyi. Luin koodit testilenkin jälkeen, ei mitään. Oli jo hetken tunne, että eihän tässä mitä.
Mutta kokeilin kuitenkin vielä käynnistää auton uudelleen ja sitten käynti olikin kaikkea muuta kuin tasaista. Tyhjäkäynti heiluu niin että meinaa välistä sammua.
Vikakoodeina tällä kertaa tuli:
- 002A2B DME: Mixture control
- 002A2C DME: Mixture control 2
Liian laiha seos
Tässä vaiheessa vetäydyin lämmittelemään ja etsimään mikä tuossa voisi olla vikana. Palattuani noin parin tunnin päästä autolle, se lähti käyntiin normaalisti ja kävi tyhjäkäyntiä tasaisesti. Taas uudelleen käynnistyksen jälkeen käynti sekosi. Tämä "toimintamalli" on nyt todettu vielä pari kertaa tuon jälkeen. Eli ensimmäisellä käynnistyksellä voi ajaa vaikka tankin loppuun ilman mitään häiriöitä, mutta toisella käynnistyksellä se sekoaa heti riippumatta siitä oliko moottori lämmin vai ei.
Otin joitain arvoja ylös kylmästä koneesta.
1. käynnistys (kun kaikki tuntuu toimivan)
- Korkeapaine n. 150bar
- Matalapaine n. 5000 hPa
- Ilmamassa n. 14kg/h
- Ennakko 7,5 astetta
- Suuttimien korjausarvo -1,46 - 1,4
- Lambda 1 ennen kattia 1,97V, jälkeen 0,80V
- Lambda 2 ennen kattia 1,99V, jälkeen 0,81V
2. käynnistys (kun ei toimi)
- Korkeapaine n. 150bar
- Matalapaine n. 5000 hPa
- Ilmamassa n. 7,84kg/h
- Ennakko -4 - 20 astetta (heittelehtii kierrosten mukaan)
- Suuttimien korjausarvo -7,86 - 5,14 (heittelehtii)
- Lambda 1 ennen kattia 2,29V, jälkeen 0,02V (heittelehtii)
- Lambda 2 ennen kattia 2,43V, jälkeen 0,02V (heittelehtii)
Perstuntuma on että auto menisi oikeasti laihalle ja moottoriohjaus yrittää korjata tilannetta muuttamalla polttoainemäärää ja ennakkoa.
Outoa on miksi se tapahtuu aina vasta 2. käynnistyksen jälkeen kun auto on vähän aikaa seisonut.
Ideoita otetaan vastaan...
Ajattelin tämän kuullessani että perinteinen suutin / puola ongelma, helppo homma.
Töiden jälkeen laitoin piuhan kiinni ja vikakoodeja oli reilusti, vai sanotaanko normaalia enemmän.
Moottoriin liittyvät:
- 0029CC DME: Combustion misfires, several cylinders 227080
- 0029CD DME: Combustion misfires, cylinder 1 227080
- 0029CE DME: Combustion misfires, cylinder 2 227080
- 0029CF DME: Combustion misfires, cylinder 3 227080
- 0029D0 DME: Combustion misfires, cylinder 4 227080
- 0029D2 DME: Combustion misfires, cylinder 6 227080
Lisäksi oli jonkun verran alijännitteeseen viittaavia vikoja, viikonloppuna paljon lyhyttä ajoa ja paljon webaston käyttöä.
Nollasin koodit ja laitoin auton käyntiin, ei mitään ongelmaa, toimii ihan normaalisti ja ei tullut vikakoodeja. Kävin ajamassa n. 10km testilenkin, tuntuu ihan normaalilta ja vetojakin löytyi. Luin koodit testilenkin jälkeen, ei mitään. Oli jo hetken tunne, että eihän tässä mitä.
Mutta kokeilin kuitenkin vielä käynnistää auton uudelleen ja sitten käynti olikin kaikkea muuta kuin tasaista. Tyhjäkäynti heiluu niin että meinaa välistä sammua.
Vikakoodeina tällä kertaa tuli:
- 002A2B DME: Mixture control
- 002A2C DME: Mixture control 2
Liian laiha seos
Tässä vaiheessa vetäydyin lämmittelemään ja etsimään mikä tuossa voisi olla vikana. Palattuani noin parin tunnin päästä autolle, se lähti käyntiin normaalisti ja kävi tyhjäkäyntiä tasaisesti. Taas uudelleen käynnistyksen jälkeen käynti sekosi. Tämä "toimintamalli" on nyt todettu vielä pari kertaa tuon jälkeen. Eli ensimmäisellä käynnistyksellä voi ajaa vaikka tankin loppuun ilman mitään häiriöitä, mutta toisella käynnistyksellä se sekoaa heti riippumatta siitä oliko moottori lämmin vai ei.
Otin joitain arvoja ylös kylmästä koneesta.
1. käynnistys (kun kaikki tuntuu toimivan)
- Korkeapaine n. 150bar
- Matalapaine n. 5000 hPa
- Ilmamassa n. 14kg/h
- Ennakko 7,5 astetta
- Suuttimien korjausarvo -1,46 - 1,4
- Lambda 1 ennen kattia 1,97V, jälkeen 0,80V
- Lambda 2 ennen kattia 1,99V, jälkeen 0,81V
2. käynnistys (kun ei toimi)
- Korkeapaine n. 150bar
- Matalapaine n. 5000 hPa
- Ilmamassa n. 7,84kg/h
- Ennakko -4 - 20 astetta (heittelehtii kierrosten mukaan)
- Suuttimien korjausarvo -7,86 - 5,14 (heittelehtii)
- Lambda 1 ennen kattia 2,29V, jälkeen 0,02V (heittelehtii)
- Lambda 2 ennen kattia 2,43V, jälkeen 0,02V (heittelehtii)
Perstuntuma on että auto menisi oikeasti laihalle ja moottoriohjaus yrittää korjata tilannetta muuttamalla polttoainemäärää ja ennakkoa.
Outoa on miksi se tapahtuu aina vasta 2. käynnistyksen jälkeen kun auto on vähän aikaa seisonut.
Ideoita otetaan vastaan...
Comment