Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d Ahto / sähkö ongelmaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juiceE36
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 73
    • Espoo

    530d Ahto / sähkö ongelmaa?

    Tuollanen - 05 farkku kummailee seuraavaa:

    Kylmänä auto käyntiin ja tien päälle, tehoja ei ole mutta toimii pintakaasulla sen verran pysyy jotenkin normaaliliikenteen mukana. Mitä enemmän painaa kaasua sitä enemmän tuntuu että tukehtuu. Savua ei tule, mitään vikavaloja ei pala.

    Vartin ajelun jälkeen kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin toimii täysin normaalisti niin kauan kunnes on taas jäähtynyt ihan täysin kylmäksi, voi siis sammutella ja käynnistellä niin paljon kun huvittaa ja toimii.

    Vikakoodia tulee ahtopaineen säätimestä, autossa siis "sähköturbo". Tässä kohtaa vastaus on helppo, säädin sökö ja vaihda turbo. MUTTA:

    Autoon on juuri vaihdettu turbo. (Fin-Turbolta, tehdaskunnostettu, Garretin laatikossa jne.) Ongelmalliseksi asian tekee se että autossa oli täysin sama vika vanhalla turbolla, jolloin tietysti ajattelin että rikkihän se ja uus tilalle. Vaan eipä ollutkaan, ihan täsmälleen samat ongelmat sekä uudella että vanhalla puhaltimella. Johdot on käyty läpi ahtimen päästä, ei pienintäkään silmin havaittavaa vikaa.

    Eli mitäs sitten? Tottakai on mahdollista että uudessakin
    turbossa on vikaa mutta jotenkin ei millään jaksaisi uskoa että juuri samalla tavalla oireileva vika olis välittömästi molemmissa.
    Voiko ahtopaineen säätimellä tuleva vikakoodi johtua jostain muusta, esim ahtopaineanturista? Toisaalta, silloin kun vika on päällä niin vnt-säätötanko ei liiku mihinkään tyhjäkäynnillä kaasutellessa, silloin ku toimii niin liikkuu...?🤔 Mihin se signaali katoaa
    e61 530da M-Sport & e36 325i
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #2
    Originally posted by juiceE36 View Post
    Tuollanen - 05 farkku kummailee seuraavaa:

    Kylmänä auto käyntiin ja tien päälle, tehoja ei ole mutta toimii pintakaasulla sen verran pysyy jotenkin normaaliliikenteen mukana. Mitä enemmän painaa kaasua sitä enemmän tuntuu että tukehtuu. Savua ei tule, mitään vikavaloja ei pala.

    Vartin ajelun jälkeen kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin toimii täysin normaalisti niin kauan kunnes on taas jäähtynyt ihan täysin kylmäksi, voi siis sammutella ja käynnistellä niin paljon kun huvittaa ja toimii.

    Vikakoodia tulee ahtopaineen säätimestä, autossa siis "sähköturbo". Tässä kohtaa vastaus on helppo, säädin sökö ja vaihda turbo. MUTTA:

    Autoon on juuri vaihdettu turbo. (Fin-Turbolta, tehdaskunnostettu, Garretin laatikossa jne.) Ongelmalliseksi asian tekee se että autossa oli täysin sama vika vanhalla turbolla, jolloin tietysti ajattelin että rikkihän se ja uus tilalle. Vaan eipä ollutkaan, ihan täsmälleen samat ongelmat sekä uudella että vanhalla puhaltimella. Johdot on käyty läpi ahtimen päästä, ei pienintäkään silmin havaittavaa vikaa.

    Eli mitäs sitten? Tottakai on mahdollista että uudessakin
    turbossa on vikaa mutta jotenkin ei millään jaksaisi uskoa että juuri samalla tavalla oireileva vika olis välittömästi molemmissa.
    Voiko ahtopaineen säätimellä tuleva vikakoodi johtua jostain muusta, esim ahtopaineanturista? Toisaalta, silloin kun vika on päällä niin vnt-säätötanko ei liiku mihinkään tyhjäkäynnillä kaasutellessa, silloin ku toimii niin liikkuu...?🤔 Mihin se signaali katoaa
    Eiköhän se vika oo tuossa säätimessä. Istassa on toiminto millä voi testata tuon säätimen toiminnan jolloin se alkaa naksuttelemaan sitä päälle/pois.

    Täällä oli muutama kuva tuosta värkistä. Lisäksi netti on pullollaan ohjeita mitä tuolta täytyy korjata.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • janne30
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 2198
      • Vantaa

      #3
      Mulla tuli kans ahto ongelmia kun laitoin imusarjanläppiä ohjaavaan servoon piuhan takaisin kiinni, mitä aikasempi omistaja oli ilmeisesti tarkoituksella pitänyt poiskytkettynä.

      Luulin että siivet jumitti ja vian etsinnässä meni helvetin kauan. Löysin sen vinkin täältä foorumilta, oli todella vanha topic ja jollain oli sama vika.

      Ilmeisesti jotenkin samassa piirissä ahtimen servon kanssa ja sen takia ahdin sekoili. Tuo imusarjanläppien servo todennäköisesti vikatilassa ja tämän takia moinen.

      Mulla siis 330d 2004 euro4, missä myös sama M57N moottori ja sähköservo ahdin.
      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


      1 x F20
      3 x E30
      2 x E36
      5 x E46
      3 x E9X

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #4
        Ja tuliko siinä "uuden" turbon mukana sitä sähköservoa?
        Tehdaskunnostetuissa ei kaikissa nimittäin tule.

        Ja se tanko ei tietenkään liiku silloin kun on vikatilassa, se on normaalia.
        Sen sähköservon lämmön mukana vaihtelevat viat ovat hyvinkin yleisiä ja silloin siellä on kylmäjuotoksia.
        Last edited by makkis; 19-02-2018, 22:48.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • juiceE36
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 73
          • Espoo

          #5
          Originally posted by janne30 View Post
          Mulla tuli kans ahto ongelmia kun laitoin imusarjanläppiä ohjaavaan servoon piuhan takaisin kiinni, mitä aikasempi omistaja oli ilmeisesti tarkoituksella pitänyt poiskytkettynä.

          Luulin että siivet jumitti ja vian etsinnässä meni helvetin kauan. Löysin sen vinkin täältä foorumilta, oli todella vanha topic ja jollain oli sama vika.

          Ilmeisesti jotenkin samassa piirissä ahtimen servon kanssa ja sen takia ahdin sekoili. Tuo imusarjanläppien servo todennäköisesti vikatilassa ja tämän takia moinen.

          Mulla siis 330d 2004 euro4, missä myös sama M57N moottori ja sähköservo ahdin.
          Tämäntyyppiset jutut on just sitä mitä lähdin hakemaan ja ehdottomasti check-listaan. Kiitos! Läppien servo varmaankin majailee jossain imusarjan alla, pääseekö käsiksi ilman suurempia purkutöitä?

          Miten muuten tuo läppien poisto käytännössä menee, ne on siis poistettu mekaanisesti mutta onko se puukottajasta kiinni että jääkö servo paikalleen elämään omaa elämäänsä vai ohjelmoidaanko se pois jne...?

          Niin ja uusi puhallin oli BoltOn-malli eli kaikki "uutta".
          e61 530da M-Sport & e36 325i

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #6
            Originally posted by juiceE36 View Post
            Tämäntyyppiset jutut on just sitä mitä lähdin hakemaan ja ehdottomasti check-listaan. Kiitos! Läppien servo varmaankin majailee jossain imusarjan alla, pääseekö käsiksi ilman suurempia purkutöitä?

            Miten muuten tuo läppien poisto käytännössä menee, ne on siis poistettu mekaanisesti mutta onko se puukottajasta kiinni että jääkö servo paikalleen elämään omaa elämäänsä vai ohjelmoidaanko se pois jne...?

            Niin ja uusi puhallin oli BoltOn-malli eli kaikki "uutta".
            Kyllä sen liittimen siitä solenoidista saa pois ilman purkamista.

            Vikakoodiahan se sieltä lyö, harvemmin sitä softasta otetaan pois vaikka sen saakin sieltä pois.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • janne30
              BTCF Member
              • Apr 2011
              • 2198
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by makkis View Post
              Kyllä sen liittimen siitä solenoidista saa pois ilman purkamista.

              Vikakoodiahan se sieltä lyö, harvemmin sitä softasta otetaan pois vaikka sen saakin sieltä pois.
              Juu kyllä saa.

              Vikakoodia tulee tosiaan kun piuha on irrotettuna. En yhtään muista antoiko koodia vaikka se piuha olisi kiinni. Mutta kannattaa tota kokeilla, jos vaikka helpolla pääsis
              G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
              E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


              1 x F20
              3 x E30
              2 x E36
              5 x E46
              3 x E9X

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎