Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d äkillinen savutus ja öljykato

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tsouns
    Bimmer Rookie
    • Jun 2010
    • 50
    • Rovaniemi

    E61 530d äkillinen savutus ja öljykato

    Noniin, eli auto alkoi sitten ajoittain pukkaamaan vaaleaa, vähän sinertävää savua ajossa. Pari kertaa jättin semmoisen kunnon savuvanan taakse ja sitten lopetti savustuksen molemmilla kerroilla n. Kilometrin ajon jälkeen. Ei tuntuvaa tehonpuutetta ollut kummallakaan kerralla. Parkkiruutuun päästyäni ilmoitti sitte öljyn olevan minimum tasolla. Auto ei kuitenkaan tiputa öljyä.

    N. 230tkm mittarissa. Soitin korjaamolle nii alkoivat miettimään jotain männänrenkaan karstottumisia siellä mutta en itte oikein usko että siitä on kyse. Tuskin olisi niin "ajoittaista" kun tosiaan tuntuu se savutus loppumaan yhtä nopeasti kuin alkaakin.

    Mistähän lähtis hakemaan vikaa?
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    #2
    Minkä vuotinen, eli millä moottori versiolla oleva auto on kyseessä.
    Tuo karstoittumis teoria ei todellakaan ole kaukaa haettu, mutta mietitään nyt muita mahdollisia ongelmia ensin.

    Oletko öljytikusta katsonut ja todennut öljyä todella olevan kadonnut?

    Savuvana kuitenkin ennemmin viittaisi ahtovuotoon tai anturi vikaan. Vaikka sanoitkin sen olevan vaaleaa, ei mustaa.
    Oletko vikakoodeja katsonut?
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • Tsouns
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 50
      • Rovaniemi

      #3
      Vuosimalli on 2005. Vikakoodeja ei vielä ole katsottu, otin yhteyttä erääseen tuttuun joka niitä on mulle joskus katellut niin mahollosesti hän lukeepi ne. Pitääpi vain pyytää kotikäynnille kun eihän tuolla uskalla nyt lähtiä liikenteeseen

      Tikusta katsoin öljyt ja olivat kyllä vähissä. Ja tosiaan vaaleaa on, ei todellakaan mustaa. Ihmetyttää sitten se että se tosiaan loppuu se savutus kuin veitsellä leikaten n. Kilometrin jälkeen siitä kun se alkaa.

      Lueskelin nuista huohottimista, mitään hajua ei ole koska tähän on sellainen vaihdettu, ja se meneekin nyt vaihtolistalle seuraavaksi.

      Mitäs luulet voisiko johtua siitä?

      Comment

      • Tsouns
        Bimmer Rookie
        • Jun 2010
        • 50
        • Rovaniemi

        #4


        Onkohan se nyt tämä mikä sinne kannattaa sen tamppoonin tilalle vaihtaa? Vai saako jostain vielä paremman? Kl :ltä yritin kattoa varaosaluettelosta mutta sieltä ei ainaskaa mun silmiin tämmöstä sattunut.

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2712
          • Tampere

          #5
          Tuo Motonetin on vastaava kuin KL:n hinnaltaan edullisempi vaihtoehto. Ja mikäli siellä se huoparulla on tällä hetkellä, niin tuohon vortex-malliseen se kannattaa vaihtaa.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Tsouns
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 50
            • Rovaniemi

            #6
            No pittääpä se vaihtaa paikalleen. Onkos jonkinlaisia vinkkipaikkoja tarkastella vaihdon yhteydessä nuita ahtovuotoja sitten, onko olemassa semmosia "yleisiä" vuotopaikkoja?

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2712
              • Tampere

              #7
              Kuvassa (alla) esitettävien ahtoputkien eheyden ja liitosten silmämääräinen tarkastus ja tiivisterenkaiden (3,8,7) uusiminen voisi olla hyvä aloitus. Tiivisterenkaita (3 kpl) esim. täältä.

              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • [Snowboarder]
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 2187
                • Karstula

                #8
                Tuo 9 putki kannattaa chekata. Alumiini osa hankautuu kumiletkuun ja tulee ahtoputkeen reikä. Foorumilla jossain tarkemmin juttua. Tosin ei se selitä öljyn häviämistä:think
                Last edited by [Snowboarder]; 14-05-2018, 20:27.
                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Sieltä tosiaan tulisi mustaa mikäli tuo putki olisi puhki.

                  Eikai sulla siellä enää huoparullaa ole?
                  Mutta jos tosiaan on niin kannattaa vaihtaa.
                  Kannattaa myös se separaattorin kalvo katsoa, ettei ole puhki.

                  Kyllähän tuo kovasti viittaisi joko huohottamiseen tai ahdin vikaan, itse veikkaan ennemmin huohotusta.

                  Eli silloin vikana joko huohotin/separaattori tai moottorin karstoittuminen.

                  Joka tapauksessa sinne pääsee nyt seistessä kasaantumaan öljyä jonka se polttaa pois siinä kilometrin aikana.

                  Kuuluuko missään vaiheessa terävää nakutusta?
                  Tai yrittääkö rynnätä?
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • Tsouns
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2010
                    • 50
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Tsekkailenpa nuita putkia samalla. Vaihtelen sinne sen vortex separaattorin. Ei ole tosiaan tällähetkellä tietoa että kummanlainen siellä on edes paikallaan, tosipuheessa en tiennytkään että siellä tommonen on.

                    Hetkinen, separaattorin kalvo? Elikkäs missäs kohtaa semmonen on, ite siinä separaattorissa vai?

                    Ajossa ei ole mun mielestä tuntunut mitenkään erikoiselta. Toisaalta kaikki huomio nyt on siihen savutukseen keskittyny sen aikana, mutta ei se kyllä ole ryntäilly tai ääniä pitänyt. Mihin nämä oireet viittaisivat mikäli niitä olisi?

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2712
                      • Tampere

                      #11
                      Häviääkö jäähdytinnestettä? Yksi vaaleaa savutusta aiheuttava tekijä voisi olla myös vuotava EGR-jäähdytin.
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        #12
                        Originally posted by Tsouns View Post
                        Tsekkailenpa nuita putkia samalla. Vaihtelen sinne sen vortex separaattorin. Ei ole tosiaan tällähetkellä tietoa että kummanlainen siellä on edes paikallaan, tosipuheessa en tiennytkään että siellä tommonen on.

                        Hetkinen, separaattorin kalvo? Elikkäs missäs kohtaa semmonen on, ite siinä separaattorissa vai?

                        Ajossa ei ole mun mielestä tuntunut mitenkään erikoiselta. Toisaalta kaikki huomio nyt on siihen savutukseen keskittyny sen aikana, mutta ei se kyllä ole ryntäilly tai ääniä pitänyt. Mihin nämä oireet viittaisivat mikäli niitä olisi?

                        Noi putkivuodot aiheuttaisivat mustaa savua, joten nekin on periaatteessa pois pelistä.


                        Onko autossa muuten dpf paikallaan?


                        Siinä mihin se vortex tulee niin se kansi kun on kaksi osainen ni sen pyöreän osan sisällä on se kalvo.


                        Jos se huohottaisi sen verran rankasti että läpi tulisi öljyä, se alkaisi käymään sen öljyn voimalla jolloin se voisi ruveta ryntäämään ja se terävä nakutus tulisi siitä että se öljy kun ei jakaudu tasaisesti joka sylinteriin niin se epätasaisuus nakuttaa.


                        Joten jos se öljy ei mene moottorin läpi, sen on tultava sen jälkeen, jolloin ruvetaan miettimään vaihtoehtoina turboa, kansipahvia jne.


                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Häviääkö jäähdytinnestettä? Yksi vaaleaa savutusta aiheuttava tekijä voisi olla myös vuotava EGR-jäähdytin.

                        Mutta ei aiheuta millään sinistä savua, eikä öljynkatoamista.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • Tsouns
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2010
                          • 50
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Jäähdytinnesteet tarkistin, ei ainakaan vielä ollut hävinnyt sen vertaa että ei olisi niiden merkkien välissä.

                          Kyllä se varmaanki on öljyä mikä siellä palaa, päätellen ainakin siitä että öljy on vähissä. Huomena vapaapäivä nii pääsen vaihtelemaan sen huohottimen sinne.

                          Joo siitä onki kokemusta kun auto alkaa öljyllä käymään. Joskus muinoin silloinen työauto sen teki, sitä ei kyllä pysäyttänyt enää millään, se olis vaikka puuhun kiivenny.

                          DPF on paikallaan.
                          Last edited by Tsouns; 15-05-2018, 18:59.

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            #14
                            Originally posted by Tsouns View Post
                            Jäähdytinnesteet tarkistin, ei ainakaan vielä ollut hävinnyt sen vertaa että ei olisi niiden merkkien välissä.

                            Kyllä se varmaanki on öljyä mikä siellä palaa, päätellen ainakin siitä että öljy on vähissä. Huomena vapaapäivä nii pääsen vaihtelemaan sen huohottimen sinne.

                            Joo siitä onki kokemusta kun auto alkaa öljyllä käymään. Joskus muinoin silloinen työauto sen teki, sitä ei kyllä pysäyttänyt enää millään, se olis vaikka puuhun kiivenny.

                            DPF on paikallaan.



                            Kannattaa katella livedataa dpf:n vastapaineista, se ei kauheasti tykkää tuosta öljystä ja sen tukkeutuminenkin voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia, myös tähän ongelmaan liittyen.
                            Se voi myös olla hajonnut kun sieltä sitä öljypöllyä läpi tulee.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Tsouns
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 50
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Okei, kiitti vinkistä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎