Announcement

Collapse
No announcement yet.

530xd ei käynnisty vaihteiston vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epezi
    Newbiemmer
    • Jun 2018
    • 12
    • Hämeenkyrö

    530xd ei käynnisty vaihteiston vaihdon jälkeen

    Hei

    Uusi foorumilla ja heti kiperän ongelman äärellä.
    Vaihdoin rikkoutuneen (etukardaani hajonnut ja tehnyt reiän vaihteiston kylkeen) automaattivaihteiston tilalle ehjän käytetyn, tämän jälkeen auto ei ole enään käynnistynyt. Starttaa, hörähtää ja sammuu.
    Rikkinäisellä vaihteistolla auto käynnistyi normaalisti ja kävi hienosti.

    Ensimmäisenä ajattelin että ongelma on "uudessa" vaihteiston ohjainlaitteesta, se päivitettiin, koodattiin ja valmistenumero vaihdettiin. Ei vaikutusta. Tämän jälkeen vaihdoin vielä varmuudenvuoksi vanhasta vaihteistosta ohjainlaitteen, ei vaikutusta.

    Vaihteiston vaihdon yhteydessä ei moottorista tarvinnut irroittaa kuin starttimoottori ja sieltä olen katsonut useasti että kaikki on paikallaan. Alankin jo epäillä että vaihteiston vaihdolla ei varmaan ole tämän vian kanssa mitään tekemistä.

    Ajoneston ohjainlaite ei antanut mitään herjaa ja näyttää tunnistavan molemmat avaimet. Ajonesto kuitenkin ohjelmoitiin varmuuden vuoksi uudelleen, ei vaikutusta.

    Moottorinohjaukseen tulee vikakoodit viidestä hehkusta, ei muuta.
    Polttoainetta tulee ja railipaine nousee hörähtäessä 300bariin.
    Kampiakseli pyörintänopeus tulee.
    Moottorinohjauksen sulakkeet olen tarkistanut.

    Monessa "ei käynnisty" keskustelussa väläyteltiin syyksi nokka-akselin asentotunnistinta, tosin erilaisilla oireilla. Testerilläni en päässyt sen signaalia lukemaan, kun liittimen irroittaa niin starttaus ei lopu hörähdyksen jälkeen vaan jatkuu, myöskin vikakoodi signaalista tulee. Tällä pitkällä startilla pääsin myös lukemaan railipaine en ja se nousee pyydettyyn 450bariin.

    Pitkä sepustus, mutta se toivottavasti rajaisi ongelmaa.
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    Entäs vaihteiston vikakoodit?
    Mitäs livedata näyttää vaihelaatikosta kun starttaa näkyykö siellä moottorin kierrokset?
    ja laatikon tiedot ja arvot normaaleina?
    Akku on varmaan ollutkin irti että nollaa kaikki purkit.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • Epezi
      Newbiemmer
      • Jun 2018
      • 12
      • Hämeenkyrö

      #3
      Vaihteistossa ei vikakoodeja.
      Akku on ollut irti.
      Vaihteistosta en ole lukenut arvoja, mutta ei sieltä pitäisi saada kuin turbiinin pyörintänopeuden startatessa.

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Onhan siel lämpötila ja solenoidien ja kytkinten asennot.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Epezi
          Newbiemmer
          • Jun 2018
          • 12
          • Hämeenkyrö

          #5
          On juu, ihan järkeviä näyttävät. Turbiinin pyörintänopeus näytti 128rpm kun moottori näytti 160-180rpm.

          Sellaisen huomasin että moottorin pyörintänopeus (sekä vaihteistosta että moottorilta luettuna) tipahti välillä hetkellisesti nollaan. Tätä täytyy tutkia tarkemmin, onko vain testerin yhteysongelma vai katoaako sieltä oikeesti pyörintänopeustieto välillä.

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #6
            Kampiakselin asennon tunnistin jos viallinen tai huonosti paikallaan niin ei käynnisty. Kun automaattilaatikko vaihtui niin eihän kampiakselin asennon tunnistin ottanut osumaa?
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Scitso View Post
              Kampiakselin asennon tunnistin jos viallinen tai huonosti paikallaan niin ei käynnisty. Kun automaattilaatikko vaihtui niin eihän kampiakselin asennon tunnistin ottanut osumaa?
              Tai varsinaisen etukardaanin aiheuttaman vaurion yhteydessä. Tai sama homma kampiakselin päässä olevalle lukukehälle.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Epezi
                Newbiemmer
                • Jun 2018
                • 12
                • Hämeenkyrö

                #8
                Toisella testerillä sain tasaisen kierrosluku tiedon, mutta vaihdoin anturin silti, varmuuden vuoksi. Ei vaikutusta.

                Mutta nyt se meni jännäksi. Irrottelin suuttimen johtoja yksitellen, kun yksi suutin oli irti niin saattoi hörähtää kahdesti. Kun otin kaksi suutinta irti yhtäaikaisesti se hörähti jo useamman kerran, kun otin kolme irti niin se lähti melkein jo käymään kunnes ei enään luvannut ollenkaan. Kaikki suuttimet takasin kiinni ja ei hörähdä enään ollenkaan.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Onko auto softattu? Joskus näistä on ohjelmoinnin yhteydessä onnistutta kadottamaan vikakoodit. Nytkö koodia ei tule mistään?
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Scitso
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 2816
                    • Kuusankoski

                    #10
                    Eihän ole dpf lyhistynyt ja tukossa?
                    E34 525i Touring -96 "Iris"
                    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                    E61 530d Touring -04

                    ex. E39 520ia Touring -98
                    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                    ex. E28 520i -82

                    Comment

                    • Epezi
                      Newbiemmer
                      • Jun 2018
                      • 12
                      • Hämeenkyrö

                      #11
                      Mahdollisesta tehosoftasta ei ole tietoa. Ohjainlaitteen vois kyllä päivittää.

                      Vikakoodit tulee viiden sylinteriin hehkuista, ei muuta.

                      Hiukkaspöntöstä ei tietoa, mutta ei se itsellään ole voinut tukkeutua askin vaihdon yhteydessä.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #12
                        samalla tapaa "hörähtämisen" aiheutti rikkinäinen suutin. Silloin siitä tosin tuli vikakoodi.

                        Täällä siitä juttua: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=375664
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Epezi
                          Newbiemmer
                          • Jun 2018
                          • 12
                          • Hämeenkyrö

                          #13
                          Huomenna siis yleismittari kouraan.

                          Comment

                          • Epezi
                            Newbiemmer
                            • Jun 2018
                            • 12
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            En päässyt mittaamaan suuttimia, senverta huono mittari kotona ja liittimiin pääsy hankalaa.
                            No mutta tänään oltiin tilanteessa että ei edes hörähdä ja railipaine ei noussut enään lainkaan. Moottorin ohjaukseen oli ilmestynyt vikakoodi EWS Tampering. Tein testerillä ddm ja EWS pairingin ja koodin sai poistettua. Tämän jälkeen tuli koodi rail pressure monitorin at engine start. Luonnollisesti kun railipainetta ei ole.

                            Päädyin irroittamaan määräsäätimen korkeapainepumpusta, säätimestä tai pumpusta ei löytynyt mitään poikkeavaa. Pistin säätimen takaisin ja tämän jälkeen railipaine nousee hiljalleen pitkällä startilla kunnes kone hörähtää ja sammuu.

                            Säätimen irroituksen yhteydessä päätin irroittaa samalla hehkureleeltä päävirran ja tätä irroittassa jokin säädin/solenoidi piti hetken rätinää.

                            Päävirtakaapelin läpiviennin takakontista tarkastin myös, hyvältä näytti.
                            Oon myös havainnut että joka kerta kun jonkin luukun avaa niin konehuoneessa alkaa melkoinen siinä ja surina, kaikkia lähteitä en ole saanut paikallistettua, mutta yksi surisija on ainakin tuo korkeapainepumpun määräsäädin. Liekö normaalia vai ei.

                            Comment

                            • Krampus
                              BTCF Member
                              • Nov 2017
                              • 376
                              • Keski-Suomi

                              #15
                              Onko akku oikeasti elossa/täynnä? Omassa kuului myös "omituisia" ääniä kun akku oli päässyt melkein tyhjäksi ja luulin, että olin särkenyt jotain rassauksen jälkeen vaikka ei nyt diesel olekkaan.





                              Originally posted by Epezi View Post
                              En päässyt mittaamaan suuttimia, senverta huono mittari kotona ja liittimiin pääsy hankalaa.
                              No mutta tänään oltiin tilanteessa että ei edes hörähdä ja railipaine ei noussut enään lainkaan. Moottorin ohjaukseen oli ilmestynyt vikakoodi EWS Tampering. Tein testerillä ddm ja EWS pairingin ja koodin sai poistettua. Tämän jälkeen tuli koodi rail pressure monitorin at engine start. Luonnollisesti kun railipainetta ei ole.

                              Päädyin irroittamaan määräsäätimen korkeapainepumpusta, säätimestä tai pumpusta ei löytynyt mitään poikkeavaa. Pistin säätimen takaisin ja tämän jälkeen railipaine nousee hiljalleen pitkällä startilla kunnes kone hörähtää ja sammuu.

                              Säätimen irroituksen yhteydessä päätin irroittaa samalla hehkureleeltä päävirran ja tätä irroittassa jokin säädin/solenoidi piti hetken rätinää.

                              Päävirtakaapelin läpiviennin takakontista tarkastin myös, hyvältä näytti.
                              Oon myös havainnut että joka kerta kun jonkin luukun avaa niin konehuoneessa alkaa melkoinen siinä ja surina, kaikkia lähteitä en ole saanut paikallistettua, mutta yksi surisija on ainakin tuo korkeapainepumpun määräsäädin. Liekö normaalia vai ei.
                              E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                              F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                              Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎