530D rattilukko jumissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikiTre
    Newbiemmer
    • Aug 2018
    • 20
    • Tampere

    530D rattilukko jumissa

    Moron nääs Tampereelta! Olen silloin tällöin lueskellut tätä foorumia ja saanutkin täältä ihan hyviä vinkkejä koskien autoani. Autoni 2004 vuoden 530D, e60, 160 kw. Mittarissa vajaa puoli miljoonaa kilmoteriä. Potilas on nyt maannut 4 viikkoa korjaamon pihalla, joten jos jollakin on omakohtaista kokemusta tai vinkkejä tästä aihealueesta, niin otan niitä mielelläni vastaan.

    Autoa on aiemminkin remontoitu aika paljon. On vaihdettu mm. pakosarja, ilmastoinnin höyrystin, puhaltimen moottori, puslia, akku, raidetangon päät, moniurahihnat, tukivarsia, imamassa-anturi, automaattivaihteiston öljyt, vesipumppu, termostaatit, iskareita ja jousia koko alustasarjan muodossa, mutta viimeisin haaste on ilmeisesti vienyt korjaamoltakin mehut, tai sitten vika ei ole jostain syystä tuttu heille.

    Itse vika on siis otsikossakin mainittu rattilukon jumiutuminen, jossa avain ei pääse virtalukossa juurikaan kääntymään. Auto makaa nyt neljättä viikko korjaamolla, mutta sitä ei ole siitä huolimatta saatu vieläkään auki. Olisi kiva päästä ajamaan bemarilla taas loppukesä, eli ennen liukkaita, joten jos jollakulla on mitä tahansa vinkkejä asian hoitoon, niin saa laittaa tulemaan. Muutoin kesä on mennyt oikein mukavasti. Kiitokset etukäteen. Pideään kaikesta huolimatta lippu korkealla.
    Last edited by MikiTre; 08-08-2018, 17:49.
  • toNmbbA
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2009
    • 2332
    • Espoo

    #2
    Originally posted by MikiTre View Post
    Moron nääs Tampereelta! Olen silloin tällöin lueskellut tätä foorumia ja saanutkin täältä ihan hyviä vinkkejä koskien autoani. Autoni 2004 vuoden 530D, e60, 160 kw. Mittarissa vajaa 500 tkm. Potilas on nyt maannut 4 viikkoa korjaamon pihalla, joten jos jollakin on omakohtaista kokemusta tai vinkkejä tästä aihealueesta, niin otan niitä mielelläni vastaan.

    Autoa on aiemminkin remontoitu aika paljon. On vaihdettu pakosarjaa, ilmastoinnin höyrystintä, puhaltimen moottoria, puslia, akku, raidetangon päitä, tukivarsia, iskareita ja jousia koko alustasarjan muodossa, mutta viimeisin haaste on ilmeisesti vienyt korjaamoltakin mehut, tai sitten vika ei ole jostain syystä tuttu heille.

    Itse vika on siis otsikossakin mainittu rattilukon jumiutuminen, jossa avain ei pääse virtalukossa juurikaan kääntymään. Auto makaa nyt neljättä viikko korjaamolla, mutta sitä ei ole vieläkään saatu kuntoon. Olisi kiva päästä ajamaan bemarilla taas loppukesä, eli ennen liukkaita, joten jos jollakulla on mitä tahansa vinkkejä asian hoitoon, niin saapi laittaa tulemaan. Muutoin kesä on mennyt oikein mukavasti. Kiitokset etukäteen. Pideään kaikesta huolimatta lippu korkealla.

    Omasta meni rattilukko täysin jumiin, lopulta poistin kaiken ympäriltä + ratin ja porasin pienen reiän mistä saa irroitettua putkisokan (läpi lyömällä reiän ansiosta) mikä pitää koko lukkosylinteriä + runkoa kiinni. Sitten pöydällä loput puuhastelin, uutta lukkosylinteriä sisään ja kovaa ajoa.
    Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
    Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

    Comment

    • MikiTre
      Newbiemmer
      • Aug 2018
      • 20
      • Tampere

      #3
      Originally posted by toNmbbA View Post
      Omasta meni rattilukko täysin jumiin, lopulta poistin kaiken ympäriltä + ratin ja porasin pienen reiän mistä saa irroitettua putkisokan (läpi lyömällä reiän ansiosta) mikä pitää koko lukkosylinteriä + runkoa kiinni. Sitten pöydällä loput puuhastelin, uutta lukkosylinteriä sisään ja kovaa ajoa.
      Kiitti. Onko tuo lukkosylinteri juuri sellainen osa, mikä pitäisi tehtaalta tilata auton paperit mukana?

      Comment

      • JiiVee92
        BTCF Member
        • Mar 2017
        • 965
        • Kouvola/Myllykoski

        #4
        Kyllä, niin saat sen valmiiksi sarjoitettuna olemassa oleville avaimille.
        EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
        NYT: E61 530xd -08 käyttis
        Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

        Comment

        • MikiTre
          Newbiemmer
          • Aug 2018
          • 20
          • Tampere

          #5
          Originally posted by JiiVee92 View Post
          Kyllä, niin saat sen valmiiksi sarjoitettuna olemassa oleville avaimille.
          Jees, oisko sulla lopputuloksesta näyttää kuvaa? Siis siitä pienestä reijästä / kuskin näkövinkkelistä kuvattuna. Autokorjaamolla tämä temppu muistaakseni tiedettiin. Se oli kuitenkin käsitykseni mukaan heidän viimeinen vaihtoehto tehdä homma. Olis kiva nähdä miltä se sit näyttää. Mä en oo ite niin pilkun tarkka, että varmaan voisin tuollaisen vaihtoehdon kyllä hyväksyä. Olis kiva kuitenkin tietää etukäteen miltä se sitten näyttäisi jatkossa.

          Comment

          • MikiTre
            Newbiemmer
            • Aug 2018
            • 20
            • Tampere

            #6
            Jees, oisko sulla lopputuloksesta näyttää kuvaa? Siis siitä pienestä reijästä / kuskin näkövinkkelistä kuvattuna. Autokorjaamolla tämä temppu muistaakseni tiedettiin. Se oli kuitenkin käsitykseni mukaan heidän viimeinen vaihtoehto tehdä homma. Olis kiva nähdä miltä se sit näyttää. Mä en oo ite niin pilkun tarkka, että varmaan voisin tuollaisen vaihtoehdon kyllä hyväksyä. Olis kiva kuitenkin tietää etukäteen miltä se sitten näyttäisi jatkossa.

            Comment

            • MikiTre
              Newbiemmer
              • Aug 2018
              • 20
              • Tampere

              #7
              Siis tulisko se poraus sinne lukkosylinterille vai sitten sinne alapuolelle, niin kuin esim tässä videossa? Onko siitä jotain haittaa turvallisuudelle, vaikka sellaisen reijän poraisikin? Onko auto sitten helpompi esim varastaa? Onneks ollaan Suomessa, missä varkauksia tapahtuu vain vähän. https://youtu.be/rtiFn8KlS6E

              Comment

              • toNmbbA
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2009
                • 2332
                • Espoo

                #8
                Reikä suojamuovien alla piilossa.



                Jos en ihan väärin muista niin ympyröity sokka pitää koko hökötystä kiinni, vastapuolelle porata reikä ja lyödä jollain tappi pois. Jos siis ongelmana että lukkopesä ei pyöri ollenkaan. Mulla jäi omasta avain 1 asentoon, ei pyörinyt kumpaakaan suuntaan. Lopulta syyksi paljastui lukkosylinterin haittalevystä oli halennut palanen ja jumittanut koko sylinterin.


                Vaatii ratin + rattia ympäröivien muovien irroituksen, lukkopesän johdot ym irti, myös tuo valkoinen boksi muistaakseni irti. Hommasta aikaa pari vuotta niin ei ihan tarkalleen muista.
                Last edited by toNmbbA; 08-08-2018, 19:55.
                Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
                Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

                Comment

                • JepJap
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2018
                  • 49
                  • Suomi

                  #9
                  Itse olen joskus pelastanut auton tienposkesta kun lukko ei käänny. Otin akkuporakoneen ja sopivan poran. Porasin raakasti pesän melkein pohjaan. Sain pohjaa käännettyä avaimen päällä. Voi käyttää toki meisseliä kääntämiseen, mutta avain pitää olla todella lähellä pesää jotta saa ajoneston kuitattua. Sitten tilasin uuden virtalukon. Autolla pystyi ajelemaan kyllä osia odotellessa. Toki Tämä auto oli renu 20??vm. Uskoosin jotta sama konsti käy BMW.

                  Comment

                  • MikiTre
                    Newbiemmer
                    • Aug 2018
                    • 20
                    • Tampere

                    #10
                    Kiitokset kaikille tähän asti kommentoineille. Nyt on virtalukko saatu auki. Uuden hinta on noin 90 €, avaimen hinta koodattuna noin 350 €. Olikos jollain heittää vinkkiä, mistä tuon avaimen sais vähän huokeammalla Tampereen hoodeilta? Google mainosti jotakin paikkaa pääkaupunkiseudulla 169€:llä, mutta ei nyt sinne viittis ajella. Wishistäki kai jotku tilanneet avaimia. Vai onko mitään järkeä käyttää vanhaa avainta vielä?
                    Last edited by MikiTre; 14-08-2018, 07:00.

                    Comment

                    • Ihmemies
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 83
                      • Tampere

                      #11
                      Lielahden prisman suutari teki mulle kaukosäädettävän avaimen 99 vuoden Audiin. Toimin koekaniinina kun olivat juuri hommanneet laitteet, joten pientä alkukankeutta asiassa oli. Avaimesta kuitenkin saatiin toimiva ja hinta oli halpa. Varmaan muutkin suutariliikkeet tarjoavat tällaista palvelua, veikkaisin alle puoleen hintaan 350€:stä. Avain toki ei ole mekaanisesti ja designiltään yhtä hyvä, toiminnallisuus sama.
                      Last edited by Ihmemies; 14-08-2018, 07:15.
                      Audi A6 1999 | Audi S8 2001

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 959
                        • Salo

                        #12
                        Miksi vanhaa ei voisi käyttää? Ei kai se tuossa hommassa vääntynyt tms?

                        Itse hain V70 MK2 vara-avaimen https://www.autonavaimet.fi

                        Auto piti viedä paikalle jotta saivat ajoneston koodattua, kesti noin 30 min kaikkineen. Ilmoittavat että tekevät myös E6x avaimia.

                        Sigun autoon tilasin avaimen auton papereilla salosta http://www.salonautotalo.fi

                        Tilatessa sanoivat hinnaksi 205€ mutta eihän nuo lupaukset paikkaansa pidä, hakiessa oli hinta 200€ Ja nopea toimitus, tilasin ma, pe sai hakea.

                        Tuossakin pitää kyllä käydä paikan päällä, koska tilatessa tarkistavat että saat avaimen tilata. Eli ei sinulle apuja, matkaa on.

                        Minulla ei mitään ongelmia ollut, paitsi hermoissa. Ei kestä jos autoon vain yksi avain, siksi tilasin toisen.
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        Working...
                        X