memebuy23buy

E61 LCI 535da rääkäisee kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakke84
    Newbiemmer
    • May 2008
    • 10
    • Jyväskylä

    E61 LCI 535da rääkäisee kiihdyttäessä

    Eli otsikon auton kanssa ollut jo pidemmän aikaa ongelmana, että kiihdyttäessä kuuluu joskus rääkäisy/vinkaisu. Autolla nyt ajettuna reilut 160tkm ja ongelmasta oli viitteitä jo 125tkm tienoilla, mutta ääni kuuluu nyt selvemmin ja useammin. Rääkäisy kuuluu ainoastaan kiihdyttäessä, en ole saanut ääntä aikaan paikallaan kaasuteltaessa tai jarrua vasten reviteltäessä. Kylmällä / kuumalla koneella tai säällä ei tunnu olevan vaikutusta asiaan. Ääni ei tule koskaan tasaisessa ajossa eikä rauhallisesti kiihdyttäessä.

    Omaan korvaani tuo on kuulostanut eniten hihnan vinkaisulta, joten olen vaihtanut molemmat hihnat sekä ajanut ilman ilmastoinnin hihnaa. Oon vaihtanut hihnankiristimen, hihnan ohjausrullat sekä dampperin. Vaihtanut suurimman osan alipaineletkuista (pari hankalinta on vielä vaihtamatta). Tarkistanut ahtoletkut ja vaihtanut tiivisteet turbon, välijäähdyttimen sekä EGR:n päähän. Tutkinut silmämääräisesti ettei turboissa näy missään merkittäviä vuotokohtia. Tarkistanut ettei isommassa föönissä tuntunut klappia. Mistään em. mainituista ei ole ollut apua joten on aika kääntyä raadin puoleen kun alkaa omat ideat loppua.

    Vesipumpussa tuntuu ihan pieni klappi, sellainen että sen juuri tuntee. Ohjaustehostimessa tuntuu selvempi klappi pituussuunnassa (varmaan reilun millin verran, niin että akseli lonksuu kun sitä liikuttelee). Mutta voisiko noista olla syypää tohon, että aiheuttaisi hihnan vinkumista (mielestäni tuntuvat kovin pieniltä välyksiltä)?

    Alla linkki videoon niin saa paremman käsityksen asiasta:


    -jarkko
    e61 535da m-sport -08
    ex. e39 525i -02
  • ///THe
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 842
    • Espoo

    #2
    Tulee laatikosta. Taitaa turbiini ulahtaa...
    X5 F15 ///Msport
    CRX 2gen +25psi

    Comment

    • Grapes
      BTCF Member
      • Jul 2008
      • 608
      • Hämeenlinna

      #3
      Mulla kans rääkäisee 535d -08 kun kiihdyttää ja kierrokset siinä 2000-2500, kylmällä koneella enemmän ja kun kone lämpenee niin äänikin hiljenee.

      Tähän postaukseen törmäsin ja mietin että olisiko sitten pakosarjan pultit löysällä tai tiiviste mennyt.

      Tuossa linkissä on juutuubiin parit linkit ja oma auto kuulostaa aika samalta.

      F11 M550d -13

      ex:
      E60 535d -08 405/800
      E39 M5 -99
      E60 530dA -03 302/660
      E39 523iA -98
      Lada 1600 -91
      Ford Escort Sport -72

      Comment

      • Jacques
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 574
        • pk

        #4
        Kyllä, pakosarjan pultit kannattaa tarkistaa, todennäköisesti ovat löysällä ellei ole kiristetty.
        Voi esiintyä erilaisilla äänikuvioilla.. minulla ääni tuli vedätyksissä kuin räkäinen vappupilli, ääni kantautui hansikaslokeron tietämiltä. Ei läheskään niin selvästi kuin tuon toisen topikin videoissa.
        G30 540i
        F32 435d

        Comment

        • ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 842
          • Espoo

          #5
          Nyt kun noin linkit tarkemmin kuunteli, niin laatikon ulvahdus erin kuuloinen... omassa 535d:ssä alkoi laatikko ulvahteleen
          kun oli tulossa tiensä päähän.
          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4657
            • Tampere

            #6
            Katsoisin kanssa tuolta suunnalta alkuun. Kuparimutterit tarvii uusia jos meinaa että pysyy kiinni jos tiivisteen vaihtaa.

            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Jakke84
              Newbiemmer
              • May 2008
              • 10
              • Jyväskylä

              #7
              Kiitti vinkeistä! Kovin on tutun kuuloinen ääni tossa videolla. Itsellänikin tuo ääni tulee yleensä 2000-3000rpm paikkeilla. Kävin vielä eilen tutkailemassa, vähän ehkä haisee tyhjäkäynnillä pakokaasu tossa keulimmaisen pytyn kohdalla. Täytynee ottaa asia tarkempaan tutkintaa..
              e61 535da m-sport -08
              ex. e39 525i -02

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4657
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Jakke84 View Post
                Kiitti vinkeistä! Kovin on tutun kuuloinen ääni tossa videolla. Itsellänikin tuo ääni tulee yleensä 2000-3000rpm paikkeilla. Kävin vielä eilen tutkailemassa, vähän ehkä haisee tyhjäkäynnillä pakokaasu tossa keulimmaisen pytyn kohdalla. Täytynee ottaa asia tarkempaan tutkintaa..
                Yleensä juuri tuo ensimmäinen löystyy aluksi.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Jakke84
                  Newbiemmer
                  • May 2008
                  • 10
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Eilen asiaa tutkittuani, etummaisen pytyn mutterit oli lähes sormin pyöriteltävissä, sekä tokan pytyn mutterit olivat hitusen löysällä. Eilisen ja tän aamuisen koeajon perusteella ääni katosi pelkällä kiristyksellä.
                  e61 535da m-sport -08
                  ex. e39 525i -02

                  Comment

                  • Jacques
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 574
                    • pk

                    #10
                    Loistava homma!
                    G30 540i
                    F32 435d

                    Comment

                    • Grapes
                      BTCF Member
                      • Jul 2008
                      • 608
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Pitikiö paljonkin purkaa tavaraa pois että niihin muttereihin pääsee käsiksi? Kiristitkö vain vai laitatoitko myös jotain lukitetta??

                      Illalla pitää tutkailla omaa tarkemmin.
                      F11 M550d -13

                      ex:
                      E60 535d -08 405/800
                      E39 M5 -99
                      E60 530dA -03 302/660
                      E39 523iA -98
                      Lada 1600 -91
                      Ford Escort Sport -72

                      Comment

                      • Grapes
                        BTCF Member
                        • Jul 2008
                        • 608
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Pikkaisen ehdin tutkailemaan ja tuollainen osui heti silmään kun ilmanputsarinkoteloa siirsi sivuun.
                        Putki ainakin on mustunut ja näyttäisi olevan yhdellä pultilla kiinni, eikös tuon pitäisi olla kolmella pultilla kiinni :think




                        Ja osa numero 6 tässä kuvassa:
                        F11 M550d -13

                        ex:
                        E60 535d -08 405/800
                        E39 M5 -99
                        E60 530dA -03 302/660
                        E39 523iA -98
                        Lada 1600 -91
                        Ford Escort Sport -72

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4657
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Grapes View Post
                          Pikkaisen ehdin tutkailemaan ja tuollainen osui heti silmään kun ilmanputsarinkoteloa siirsi sivuun.
                          Putki ainakin on mustunut ja näyttäisi olevan yhdellä pultilla kiinni, eikös tuon pitäisi olla kolmella pultilla kiinni :think




                          Ja osa numero 6 tässä kuvassa:
                          https://www.bmwautoparts.net/en/cata...14/L/0/2008/04
                          Tuolla putkessa on ahtopaine eli ei vuoda sieltä, sen sijaan siinä vieressä on egr-jäähdyttimelle menevät putki. Katsopa sen kunto. Samoin 1. sylinterin pakovuoto voisi olla varsin lähellä.

                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Jakke84
                            Newbiemmer
                            • May 2008
                            • 10
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Grapes View Post
                            Pitikiö paljonkin purkaa tavaraa pois että niihin muttereihin pääsee käsiksi? Kiristitkö vain vai laitatoitko myös jotain lukitetta??

                            Illalla pitää tutkailla omaa tarkemmin.
                            Irroitin ilmanputsarin kotelon sekä ne boksit mihin menee alipaineletkuja. Sit turbojen päällä oleva alumiininen lämpösuojus pois niin pääsee kirimään pultteja. Saksalainen oli suunnitellut ton niin että pikkuräikällä pääsi pakosarjan väleistä pultteihin käsiksi. En tehnyt muuta kun kiristin nyt alkuun.
                            e61 535da m-sport -08
                            ex. e39 525i -02

                            Comment

                            • Grapes
                              BTCF Member
                              • Jul 2008
                              • 608
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Pakosarjan pultit poikk 1. sylinterillä eli remontti eskaloitui ihan uusiin sfääreihin. Auto ny pajalla ja kun kerta turbotkin pitää ottaa pöydälle täs remontissa niin huollatetaan nekin ja pistellään Billet siipeä ja ohjelmaa perään.
                              F11 M550d -13

                              ex:
                              E60 535d -08 405/800
                              E39 M5 -99
                              E60 530dA -03 302/660
                              E39 523iA -98
                              Lada 1600 -91
                              Ford Escort Sport -72

                              Comment

                              Working...
                              X