Dpf ja katalysaattori tukossa bmw e61. Ilmalla ja lämmöllä puhallettu karstaa pois, mutta olisiko tähän saatavilla jotain ainetta tms. nyt kun ovat kerran irti?
Dpf:n ja katalysaattorin puhdistus
Collapse
X
-
Saatavilla on monenlaisia liuottimia tee-se-itse-pesua varten. Kokeilisin esim. tällä.
Käytännössä uittaisin pari päivää pönttö täynnä liuotinta (pari litraa?) ja tämän jälkeen ensin kuumavesiesipesua (pönttö täyteen kiehuvan kuumaa vettä) ja seuraavaksi painepesurilla yritys saada irtoavaa töhnää ulos. Saattaa olla paikallaan toistaa käsittely. Lopuksi kunnollinen kuivatus paineilmalla ja vaikkapa lämpöpuhaltimella.
Lopputulos vaihtelee, mutta jos pönttö on jo irti, niin miksipä ei.
Vastaavaa keskustelua käyty aiemminkin.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
-
Itellä tulee sama projekti eteen ens keväänä. Mutta ajattelin irroittaa koko dpf:n ja koettaa liottaa tuhkat ja noet pois. Mitähä filsu tykkää jos sen pöntön täyttää esim. teollisuus asetonilla tai tinnerillä, tulppaa molemmat päät ja antaa olla 2-3pvä...ja sen jälkeen kuumapesu? Uskaltaako sinne pönttöön ampua miten kovalla paineella....ettei tuu silppua ulos?
Comment
-
-
Noki kun on hiiltä, niin happopesu ei sille paljoa tee ja lisäksi pöntön rakenteiden kestävyyskään ei hapolla ainakaan lisäänny. Sen sijaan ioninvaihto-ominaisuutta voisi tuoda kaustisen soodan eli lipeän avulla tuohon edellä kirjoittamani pesuprosessin kuumavesivaiheeseen. Käytännössä kuumaan veteen lisätään hieman lipeää ja sen antaa vaikuttaa pöntössä vähän aikaa ennen painepesua.Originally posted by BMW525Xda View PostMutta miten toimisi happokylpy ?
Lopuksi huomio pöntön huolelliseen kuivatukseen ja tätä varten pönttöä kannattaa lämmittää kunnolla ja antaa paineilmaa. Itsestään ei huoneenlämmössä kuivu kovin nopeasti, vaan vaati kuivattelua. Märkä kennosto myös todennäköisesti tukkeutuu nopeammin kun virtaus on huonompi ylimääräisestä vedestä johtuen.
Liuottimina asetoni tai tinneri eivät periaatteessa ole kovin kaksisia veteen verrattuna kun kyse on hiilipartikkeleiden pesemisestä kiinteiden faasien pinnoilta. Sen sijaan nuo DPF:n pesuun tarkoitetut kaupalliset liuokset (esim. Liqui Molyn tai Wurthin) sisältävät yleensä etanoliamiinia (2-aminoetanoli) ja jotkut myös di- tai trietanoliamiinia muutaman prosentin vahvuisena vesiliuoksena. Nämä ovat kemialiselta luonteeltaan heikkoja emäksiä ja liukoisia veteen ja myös joihinkin alkoholeihin kuten metanoliin ja ketoneihin kuten asetoniin. Alkoholin mukana olo parantaa liuoksen haihtuvuutta, mutta pöntön ollessa irroitettuna tällä ei ole paljoakaan merkitystä, vaan vesipohjainen liuotin on yhtä toimiva.Originally posted by lyfi View PostItellä tulee sama projekti eteen ens keväänä. Mutta ajattelin irroittaa koko dpf:n ja koettaa liottaa tuhkat ja noet pois. Mitähä filsu tykkää jos sen pöntön täyttää esim. teollisuus asetonilla tai tinnerillä, tulppaa molemmat päät ja antaa olla 2-3pvä...ja sen jälkeen kuumapesu? Uskaltaako sinne pönttöön ampua miten kovalla paineella....ettei tuu silppua ulos?
Loppukuivatusta ajatellen jonkin hyvin juoksevan alkoholin avulla tapahtuva huuhtelu jolla syrjäytetään kennostossa olevaa vettä voisi periaatteessa jopa nopeuttaa pöntön kuivattelua.
Hiukkassuodattimen kennosto kestää muutaman kymmenen barin voimalla tehtyä painepesua oikein hyvin. Itse pitäisin 100 barin painetta jonkinlaisena ylärajana. Painepesun tekisin alkuvaiheessa pöntön virtaussuuntaa vastaan, jottei kiinteä noki pakkaudu ainakaan pesun ansiosta yhtään tiukempaan kennostoon. Myöhemmin molempiin suuntiin.Last edited by JaniLap; 24-09-2018, 00:44.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
Comment