Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d taka-alatukivarren puslat, PU vai ei

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    E61 530d taka-alatukivarren puslat, PU vai ei

    Ei ainakaan pikaisella haulla löytyny e61:n osalta aiheesta mitään.

    Tuli siis hommattua tuollainen -07 530d, ja molemmin puolin takana alatukivarren puslat, ainakin uloimmat, ovat vaihtokunnossa. BMW ei näytä tarjoavan tilalle kuin koko tukivartta, ei pelkkiä puslia.

    Autodoc on täynnä kahden markan puslia, joita ei innostaisi asennuttaa tilalle. Kenties jostain löytyisi Lemförderin palikat sinne, niin niitä voisi harkita.

    Tai sitten on joko Powerflexin tai Strongflexin PU-puslat yksi vaihtoehto. Asennuksen helpommuuden ja kestävyyden osalta nämä kiinnostavat, mutta onko kellään kokemuksia kuinka paljon mahdollisesti lisäävät sisään tulevaa melua?

    Auto on kuitenkin omaan korvaan mukavan hiljainen, joten sitä ei viitsisi pilata.
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    #2
    Laita Lemförderin puslat, näin tein ja hyvä tuli

    Laita Lemförderin puslat, näin tein ja hyvä tuli.

    Älä missään tapauksessa pilaa autoasi millään PU-puslilla minulta poistettiin eilen takakelkan pääpuslien ylä ja alapuolelta ns. insertit PU-keltaiset saatana mikä jyrä auto oli ennen ja nyt todella hiljainen. Takaalatukivarsien vaihtoon löytyy nykyään työkalut Englannista oli jotakin n. 100€ setti. Kysymäsi puslat löyty autonvaraosat24.fi kautta ja Lemföder merkkisenä molemmat. Niin yhdessä tukivarressa on kaksi erilaista puslaa.

    Tässä linkki sinne Englannin puslien poisto ja asennus työkalusivulle. https://www.ebay.com/itm/BMW-5-E60-E...JV17cG1nFqjVvU

    Tässä taas autonvaraosat24.fi Lemföder Tukivarren Hela sivun linkki, jotka numerolla: 34934-01 ja 34933-01.





    Originally posted by lj123 View Post
    Ei ainakaan pikaisella haulla löytyny e61:n osalta aiheesta mitään.

    Tuli siis hommattua tuollainen -07 530d, ja molemmin puolin takana alatukivarren puslat, ainakin uloimmat, ovat vaihtokunnossa. BMW ei näytä tarjoavan tilalle kuin koko tukivartta, ei pelkkiä puslia.

    Autodoc on täynnä kahden markan puslia, joita ei innostaisi asennuttaa tilalle. Kenties jostain löytyisi Lemförderin palikat sinne, niin niitä voisi harkita.

    Tai sitten on joko Powerflexin tai Strongflexin PU-puslat yksi vaihtoehto. Asennuksen helpommuuden ja kestävyyden osalta nämä kiinnostavat, mutta onko kellään kokemuksia kuinka paljon mahdollisesti lisäävät sisään tulevaa melua?

    Auto on kuitenkin omaan korvaan mukavan hiljainen, joten sitä ei viitsisi pilata.
    Last edited by 325E; 20-10-2018, 01:07.

    Comment

    • lj123
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2015
      • 1215
      • Lohja

      #3
      Kiitos vastauksesta!

      Tuolla tosiaan saa sen verran ajaa, että meteliä ei viitsi kuunnella ja sen verran vakaasti muutenkin kulkee, että on koe tarvetta mitenkään saada mitään jäykemmäksi.

      Jää tuon työkalun kanssakin hinta vielä reilusti alle sen mitä varsinkin Powerflexit maksaa. Itse en ala tuota nyt tekemään, kun ei ole sopivaa paikkaa ja aikaa. Pohja näytti kyllä sen verran siistiltä, että pulttien voisi olettaa aukeavan aika helpolla.

      Mutta tuossa on yksi paja, jonka omistajalla on samanlainen auto, niin pitää vielä varmistaa, että siltä löytyy sopivat työkalut. Tai vaikka tuon työkalun ostaisi itse niin jos sillä säästää tunnin työkustannuksista niin maksaa itsensä takaisin.

      Lemförderin osat löytyi tuolla numerolla
      E39 M5 -99
      F11 530d Xdrive -14

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        Hyvä jos oli apua ja teit viisaan loppupäätöksen

        Pulttien kanssa ei ole yleensä ongelmaa jos itse asentaja ei ryssi homaa omalla amatööri työllään. Jos vielä viitsii pultteihin voidella kiinni laitettaessa vaikka vaseliiniä koko pulttiin niin se teko myöhemmin kiittää, ei jumitu.
        Moni lähtee hifistelemään omaa hyvää alustaa ja kun on tultu siihen, että joku pusla on väljä niin silloin pitäisi hillitä tuota muoti PU-puslien laittoa. Koska em. tilanteessa riittää kun laittaa uuden merkki puslan hajonneen tilalle, niin sen jälkeen meno on hiljaista hyvää ja laadukasta. Aina on vaarana kun tulee vaikka takapalkkien kohdalla se, että takapalkin 4-isoa puslaa on laitettu PU-puslat niin voima ja rasitus siirtyy toiseen pisteeseen eli nyt sinulla esillä oleviin takatukivarsien eli kynkkien rasitukselle. Nyt itse huomasin kun otin takapalkin pääpuslien ylä ja alapuolen PU insertit pois niin autosta tuli ajettava kun otti pois PU viritykset. Minusta BMW tehdas on ehkä hieman enemmän testannut ja hakenut alustan auton omilla puslilla sellaiseksi, että se käy joka käyttöön ja ajoon paremmin kun Esson baarin PU-pula kannattajien joukon tieto ja taito. Ainut mitä olen autoissani alustaa parantanut ja hieman jäykentänyt (lähinnä kallistelua mutkissa) esim. E39:iin 523i 1998 olen laittanut E39 M5 Touring etu ja takavakaajat ja sekä toiseen autooni E60 530D LCI 2008 on laitettu myös E61 M5 Touring etu ja takavakaajat ja muuten alusta on perus M-teknik mallia iskareiden osalta ja puslien osilta alusta on ihan vakio puslilla jotka on BMW Orginal teile puslia koko alustarakenne, ei virityksiä.

        Originally posted by lj123 View Post
        Kiitos vastauksesta!

        Tuolla tosiaan saa sen verran ajaa, että meteliä ei viitsi kuunnella ja sen verran vakaasti muutenkin kulkee, että on koe tarvetta mitenkään saada mitään jäykemmäksi.

        Jää tuon työkalun kanssakin hinta vielä reilusti alle sen mitä varsinkin Powerflexit maksaa. Itse en ala tuota nyt tekemään, kun ei ole sopivaa paikkaa ja aikaa. Pohja näytti kyllä sen verran siistiltä, että pulttien voisi olettaa aukeavan aika helpolla.

        Mutta tuossa on yksi paja, jonka omistajalla on samanlainen auto, niin pitää vielä varmistaa, että siltä löytyy sopivat työkalut. Tai vaikka tuon työkalun ostaisi itse niin jos sillä säästää tunnin työkustannuksista niin maksaa itsensä takaisin.

        Lemförderin osat löytyi tuolla numerolla
        Last edited by 325E; 20-10-2018, 19:13.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10058
          • KVLA

          #5
          Originally posted by 325E View Post
          esim. E39:iin 523i 1998 olen laittanut E39 M5 Touring etu ja takavakaajat
          Tämän jälkeen heräsit ja päästit kissan pihalle. Mistähän noita farkkumalli E39 M5:n osia voi tilata?

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14452
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Tämän jälkeen heräsit ja päästit kissan pihalle. Mistähän noita farkkumalli E39 M5:n osia voi tilata?
            Kannattaa herätä sielläkin. Sedan ja Touring käy sama vakaaja.

            Toki joo, Touring sana jännässä välissä. I give you that.
            Last edited by zener; 21-10-2018, 08:51.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #7
              Hyvä Zener sinulta hyvää asiaa tähän

              Tätä odotinkin, ostin ihan marmorilta rahalla ja sain mitä tilasin ihan löyty uudet vakaajat etu ja taka kumit ja vakaajapannat jotka piti muuttaa E60;ssa M-teknik pienempi kehäiseksi malliksi ja molemmat E39 M5 Touring ja E61 M5 Touring vakaajat ostin BMW orginaalina.

              Meinasko tuo Heguli 31, että huvikseni satuja kirjoitan, kirjoitin täysin tehdyistä muutos kokemuksestani mitä olen todellakin tehnyt autoihini, kuka sellaiset fakta asiat kyseen-alaistaa. Sen verran aineissa olin etten kissoja nähnyt.

              Onneksi nimerkki Zener tietää näköjään tekniikasta ja että rahalla saa uusia tilattua, kiitos hänelle hyvästä korjaavasta kannanotosta.

              Jos joku tarvii tosiaan apuja E39 M5 Touring vakaajien tilaamisessa autan mielelläni, koska olen sellaisen tehnyt ja tietoa on.

              Lisäksi voin sanoa vielä vakaaja remontin lopputuloksesta, että molemmissa kormalleissa E39 ja E60 em. vaikka molempiin em. Sedaneihin tuli M5 Touring vakaajat, niin autossa vakaaja balanssisuhde säilyi hyvin ei ongelmia ali tai yliohjattavuudesta.



              Originally posted by zener View Post
              Kannattaa herätä sielläkin. Sedan ja Touring käy sama vakaaja.
              Last edited by 325E; 21-10-2018, 01:43.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10058
                • KVLA

                #8
                Originally posted by 325E View Post
                Meinasko tuo Heguli 31, että huvikseni satuja kirjoitan, kirjoitin täysin tehdyistä muutos kokemuksestani mitä olen todellakin tehnyt autoihini, kuka sellaiset fakta asiat kyseen-alaistaa. Sen verran aineissa olin etten kissoja nähnyt.

                Jos joku tarvii tosiaan apuja E39 M5 Touring vakaajien tilaamisessa autan mielelläni, koska olen sellaisen tehnyt ja tietoa on..
                Kyllä vakavasti uskon sinun nähneen päiväunia tuollaisesta E39 M5 farkusta. Kyllä tuollainen kelpaisi varmaan monille,jos niitä vaan olisi oikeasti tehty.

                Kerro nyt kuitenkin meille (minulle) montako E39 M5 farkkua on Bmw/M-tehtaalla liikenteeseen valmistettu. Kun mm.varaosa katalogitkaan ei ko.ajoneuvoa tunne. Voihan sinne jotain muita farkkujen osia laitella M-sporttina. Mutta kyse ei ole ihan samasta asiasta,jos kyseessä olisi aito M5. Tällöin vakaaja olisi varmasti paksumpi,kuin ne,joita kaupoista on orkkiksena saatavilla. Aivan kuten edessäkin on. E60:n onkin sitten ihan eri asia.

                Originally posted by 325E View Post
                ja tietoa on..
                Kun sinä tunnut tietävän aina kaikesta kaiken,niin laitappa E39 M5 "touringin" takavakaajan orkkis varaosa numero kaikille näkyviin,kiitos.
                Last edited by Heguli 31; 21-10-2018, 17:40.

                Comment

                • mudybank
                  Newbiemmer
                  • Aug 2004
                  • 15
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Mulla on e60 535d:ssä edessä pitkittäisten tukivarsien isot puslat strongflexin punaset. Ollu nyt pari vuotta, ja ei mitään moitittavaa ko. muutoksesta. Paremmalle nämä tuntuvat kuin alkuperäiset neste/kumi mallit.

                  Jyrinöissä tai sisälle kantautuvissa äänissä ei mielestäni juurikaan eroa. Jos noista nyt jonkun negatiivisen asian haluaa sanoa, niin kovilla pakkasilla saattaa narista esim. hidastetöyssyssä.

                  btw. BMW ei koskaan valmistanut e39 M5 farkkua (ainakaan myyntiin asti)
                  Last edited by mudybank; 21-10-2018, 11:41.
                  320i e30 --> 320i e36 --> 328i e36 --> w201 2.0 KE-Jet --> 535d e60 lci

                  Comment

                  • 325E
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1227
                    • LAHTI

                    #10
                    Olin ensimmäinen E39 M5 Touring etu ja takavakaajien tilaaja Suomessa

                    ...

                    Olin ensimmäinen E39 M5 Touring etu ja takavakaajien tilaaja Suomessa, joka tilasi em. osat Mega-Autosta Lahdesta ja varaosamyyjä sano ettei näyttäs sille ettei kukaan koskaan ole tilannut vastaavia vakaajia BMW Orginal Teile E39 M5 Touring vakaajia varaosina Suomesta, siis BMW Orginaalina.

                    Toki E39 M5 Touring vakaajat ovat paksummat ja Sedan M5 takavakaaja on 2mm paksumpi tuossa M5 Touringissa ja E39 auto seisoo tuossa pihassa jossa ne on nytkin kiinni, tervetuloa katsomaan ihmettä.

                    Oletko lukenut tarkemmin tämän juttuni en ole tilannut E39 M5 Touring autoa, "vaan sen mallin pelkät etu ja takavakaajat".

                    Niin BMW:llä ei ole ollenkaan Farmari mallia, vaan Touring malli.


                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Kyllä vakavasti uskon sinun nähneen päiväunia tuollaisesta E39 M5 farkusta. Kyllä tuollainen kelpaisi varmaan monille,jos niitä vaan olisi oikeasti tehty.

                    Kerro nyt kuitenkin meille (minulle) montako E39 M5 farkkua on Bmw/M-tehtaalla liikenteeseen valmistettu. Kun mm.varaosa katalogitkaan ei ko.ajoneuvoa tunne. Voihan sinne jotain muita farkkujen osia laitella M-sporttina. Mutta kyse ei ole ihan samasta asiasta,jos kyseessä olisi aito M5. Tällöin vakaaja olisi varmasti paksumpi,kuin ne,joita kaupoista on orkkiksena saatavilla. Aivan kuten edessäkin on. E60:n onkin sitten ihan eri asia.



                    Kun sinä tunnut tietävän aina kaikesta kaiken,niin laitappa E39 M5 "touringin" takavakaajan orkkis varaosa numero kaikille näkyviin,kiitos.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10058
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by 325E View Post
                      Oletko lukenut tarkemmin tämän juttuni en ole tilannut E39 M5 Touring autoa, "vaan sen mallin pelkät etu ja takavakaajat".

                      Niin BMW:llä ei ole ollenkaan Farmari mallia, vaan Touring malli.
                      Olen kyllä lukenut. Mutta kun en ymmärrä miten olet saanut ko.mallin takavakaajan tilattua,kun sellaita "Touring" M5 mallia ei ole E39 korisena valmistettu. Ei näköjään vieläkään mene siellä jakeluun.

                      Laita nyt vaan tuo takavakaajan varaosa numero näkyviin,tai lopeta paskan jauhanta. Huomioi sitten,että M-Sport ja M5 on eri asiat.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2732
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by 325E View Post
                        Toki E39 M5 Touring vakaajat ovat paksummat ja Sedan M5 takavakaaja on 2mm paksumpi tuossa M5 Touringissa ja E39 auto seisoo tuossa pihassa jossa ne on nytkin kiinni, tervetuloa katsomaan ihmettä.
                        Minua kiinnostaisi asentamasi E39 M5 Touring -takavakaajan paksuus, ja mikäli tiedossasi on myös vakaajan jäykkyys, niin olisi kiinnostavaa vertailla M Sport ja vakiomallin välillä. Mikäli autosi on lähellä, niin olisiko iso vaiva käydä mittaamassa ko. takavakaajan paksuus, mikäli et muista sitä muuten?

                        E60/61-sarjassahan erimallisten vakaajien välillä on selviä eroja sekä paksuudessa että jäykkyydessä, kuten aiemmassa keskustelussa on mm. alla olevan taulukon avulla asiaa havainnollistettu:

                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10058
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by 325E View Post
                          Olin ensimmäinen E39 M5 Touring etu ja takavakaajien tilaaja Suomessa, joka tilasi em. osat Mega-Autosta Lahdesta.
                          Jokohan sitä varaosanumeroa viimein alkaisi löytymään? Nähtäisiin sitten minkä mallin osat sinulle on myyty M5:n osina. Varmaan henkilömallin "rauta" (tai joku "Touring" M-sport alustaisen)...

                          Originally posted by 325E View Post
                          varaosamyyjä sano ettei näyttäs sille ettei kukaan koskaan ole tilannut vastaavia vakaajia BMW Orginal Teile E39 M5 Touring vakaajia varaosina Suomesta, siis BMW Orginaalina.
                          Tähän löytyy hyvin looginen selitys.
                          Last edited by Heguli 31; 27-10-2018, 07:44.

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #14
                            Muistan paksuuden mittaamattakin

                            Muistan BMW E39 M5 Touring takavakaajan paksuuden mittaamattakin se on 20mm ja vastaava Sedan E39 M5 takavakaaja on 18mm. Joten tuo 2mm takavakaajan paksunnus on tuntuva ja kuten olen myös kertonut, että ajattavuus balanssi säilyi vaikka M5 Touring molemmat vakaajat tuli E39 523i Sedan koriin.

                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Minua kiinnostaisi asentamasi E39 M5 Touring -takavakaajan paksuus, ja mikäli tiedossasi on myös vakaajan jäykkyys, niin olisi kiinnostavaa vertailla M Sport ja vakiomallin välillä. Mikäli autosi on lähellä, niin olisiko iso vaiva käydä mittaamassa ko. takavakaajan paksuus, mikäli et muista sitä muuten?

                            E60/61-sarjassahan erimallisten vakaajien välillä on selviä eroja sekä paksuudessa että jäykkyydessä, kuten aiemmassa keskustelussa on mm. alla olevan taulukon avulla asiaa havainnollistettu:

                            Comment

                            • revote
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2013
                              • 1886
                              • Hollola

                              #15
                              Wikipediankaan mukaan E39 M5 Tourinkia ei koskaan valmistettu:

                              "BMW M decided not to produce an E39 M5 Touring due to financial considerations."

                              | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎