Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 etujarrusatuloiden vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rattiandy
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 71
    • Vihti

    E60 etujarrusatuloiden vaihto

    Ohjelmassa olisi jarrusatuloiden ja levyjen vaihto etupäähän 530d -04. Onko tuota mahdollista tehdä ilman jarrujen ilmaamista remontin päätteeksi? Jos ei niin mikä helpoin tapa ilmata ilman kummempia erikoistyökaluja?
    E70 LCI 30d -11

    ex. F32 435i -13
    ex. e60 M5 -05
    ex. e87 120d M-sport -05
    ex. e65 745i -02
    ex. e60 530d -04
    ex. e38 750iA -98
    ex. e60 530d -03
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Paina jarrupoljinta hieman ja pönkkää se siihen vaikka puukapulalla penkin reunaa vasten, niin jarruletkun irrotuksen yhteydessä nestettä ei juurikaan vaju. Toki joka tapauksessa ne vaihdetut satulat on ilmattava asennuksen jälkeen. Onnistuu normaalisti poljinta painamalla ja ilmaruuvia avaamalla ilman erikoistyökalujakin.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • rattiandy
      Bimmer Rookie
      • Aug 2012
      • 71
      • Vihti

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Paina jarrupoljinta hieman ja pönkkää se siihen vaikka puukapulalla penkin reunaa vasten, niin jarruletkun irrotuksen yhteydessä nestettä ei juurikaan vaju. Toki joka tapauksessa ne vaihdetut satulat on ilmattava asennuksen jälkeen. Onnistuu normaalisti poljinta painamalla ja ilmaruuvia avaamalla ilman erikoistyökalujakin.
      Ok, kiitos
      E70 LCI 30d -11

      ex. F32 435i -13
      ex. e60 M5 -05
      ex. e87 120d M-sport -05
      ex. e65 745i -02
      ex. e60 530d -04
      ex. e38 750iA -98
      ex. e60 530d -03

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Tuo jarrupolkimen pönkääminen paras ratkaisu, niin ei valu paljon nestettä. Kun molemmat satulat on vaihdettu, pönkä pois ja ilmausnipat auki ja painovoima työntää suurimman osan ilmasta pois. Toki jarrut pitää vielä lopuksi ilma, että sinne ei varmasti jää ilmaa.

        Itse kyllä samalla vaihtaisin jarrunesteet kokonaan, kun edestä joutuu jo ilmaamaan. Tähän homman on todella näppärä sellainen paineella nestettä työntävä systeemi. Esim. Motonetistä saa hintaa 16,90€: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7651...runestetyokalu . Myös takaa kannattaa laskea satuloista vanhat nesteet ulos. Jarrunesteiden vaihdoilla pidenpää jarruosien ikää ja tuore jarruneste on ominaisuuksiltaan parempaa kuin vanha neste.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • edva
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2018
          • 306
          • Pirkkala

          #5
          Liputtasin kans tuon paineistetun työkalun puolesta, halpa, helppo eikä sotke.

          Ehottomasti kaikki nesteet vaihtoon samalla, ku kuitenki niitten kans lutraat.
          e61 530xd LCI 3/2007

          Comment

          • permanent
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 300

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Paina jarrupoljinta hieman ja pönkkää se siihen vaikka puukapulalla penkin reunaa vasten, niin jarruletkun irrotuksen yhteydessä nestettä ei juurikaan vaju. Toki joka tapauksessa ne vaihdetut satulat on ilmattava asennuksen jälkeen. Onnistuu normaalisti poljinta painamalla ja ilmaruuvia avaamalla ilman erikoistyökalujakin.
            Tämä ilmeisesti toimii jarruletkun vaihtoonkin? By the way, mihin perustuu, eikös siellä luulisi hieman paineen nousevan kun sylinteri antaa putkistoon painetta? Onko muita varteenotettavia "kikkoja"?

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 958
              • Salo

              #7
              Originally posted by permanent View Post
              Tämä ilmeisesti toimii jarruletkun vaihtoonkin? By the way, mihin perustuu, eikös siellä luulisi hieman paineen nousevan kun sylinteri antaa putkistoon painetta? Onko muita varteenotettavia "kikkoja"?
              Kikka perustuu siihen että yhteys pääsylinterin ja säiliön välillä katkeaa kun poljinta painetaan. Ei sitä poljinta pohjaan tarvitse pönkätä, ja painehan poistuu kun avaa ilmausnipan.
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 958
                • Salo

                #8
                Piti oikein katsoa aiemmin tässä säikeessä ollut motonetin linkki https://www.motonet.fi/fi/tuote/7651...runestetyokalu

                "Tämä työkalu ottaa tarvitsemansa ilmanpaineen suoraan ajoneuvon renkaasta, joten sitä voidaan käyttää ilman paineilmaa jota yleisesti tarvitaan muiden alipainetoimisten nestevaihtotyökalujen kanssa.
                - Tarkka alipaineen säätö helpottaa nesteen vaihtamista ja ilmaamista"

                Mikä alipaine ? Ei se ilman paineilmaa toimi, se on sitten eri juttu mistä sitä paineilmaa otetaan.

                No, saivartelua. Lienen ensimmäinen joka on lukenut tuon selostuksen
                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by permanent View Post
                  Tämä ilmeisesti toimii jarruletkun vaihtoonkin? By the way, mihin perustuu, eikös siellä luulisi hieman paineen nousevan kun sylinteri antaa putkistoon painetta? Onko muita varteenotettavia "kikkoja"?
                  Toimii, perustuu siihen, että pääsylinterin mäntä sulkee linjan. Tuo se kaikista kätevin. Ellet usko, niin pönkää se poljin puoleen väliin ja avaa jarrulinja. Toki aluksi tulee pieni määrä paineella, mutta loippuu todella nopeasti. Sen jälkeen ei tule mitään. Itse käytän tuota aina kun joutuu jotain tekemään.

                  Originally posted by kalevik View Post
                  Piti oikein katsoa aiemmin tässä säikeessä ollut motonetin linkki https://www.motonet.fi/fi/tuote/7651...runestetyokalu

                  "Tämä työkalu ottaa tarvitsemansa ilmanpaineen suoraan ajoneuvon renkaasta, joten sitä voidaan käyttää ilman paineilmaa jota yleisesti tarvitaan muiden alipainetoimisten nestevaihtotyökalujen kanssa.
                  - Tarkka alipaineen säätö helpottaa nesteen vaihtamista ja ilmaamista"

                  Mikä alipaine ? Ei se ilman paineilmaa toimi, se on sitten eri juttu mistä sitä paineilmaa otetaan.

                  No, saivartelua. Lienen ensimmäinen joka on lukenut tuon selostuksen
                  No siinä ei ihan ole ajatus ole ollut mukana, tai sitten kirjoittaja ei ole ymmärtänyt laitteen toimintaa. Tuollainen on kuitenkin näppärä, kun vararenkaaasta/kesärenkaasta voi ottaa paineen.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • permanent
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 300

                    #10
                    Originally posted by kalevik View Post
                    Kikka perustuu siihen että yhteys pääsylinterin ja säiliön välillä katkeaa kun poljinta painetaan. Ei sitä poljinta pohjaan tarvitse pönkätä, ja painehan poistuu kun avaa ilmausnipan.

                    Originally posted by HTK12
                    Toimii, perustuu siihen, että pääsylinterin mäntä sulkee linjan. Tuo se kaikista kätevin. Ellet usko, niin pönkää se poljin puoleen väliin ja avaa jarrulinja. Toki aluksi tulee pieni määrä paineella, mutta loippuu todella nopeasti. Sen jälkeen ei tule mitään. Itse käytän tuota aina kun joutuu jotain tekemään.
                    Kiitokset oikein paljon, well understood

                    Comment

                    • jhelen
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2015
                      • 248
                      • Ulvila

                      #11
                      Täällä ollut keskustelu jossa oli, jarrulevyjen kieroontuminen vaihdon jälkeen. Ratkaisuna oli niiden jarrusatuloiden kannatinrautojen pintojen tasoitus. Lueppa sekin,

                      Comment

                      • permanent
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 300

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Toimii, perustuu siihen, että pääsylinterin mäntä sulkee linjan. Tuo se kaikista kätevin. Ellet usko, niin pönkää se poljin puoleen väliin ja avaa jarrulinja. Toki aluksi tulee pieni määrä paineella, mutta loippuu todella nopeasti. Sen jälkeen ei tule mitään. Itse käytän tuota aina kun joutuu jotain tekemään.

                        Toimi todella hienosti, kiitokset!

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by permanent View Post
                          Toimi todella hienosti, kiitokset!
                          Hyvä kun oli tuosta apua. Mielestäni paras niksi jarruhommissa, itse tulee hyödynnettyä kun toimii riippumatta auton merkistä.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎