Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zf6hp ja sonnax zip kit kokemuksia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 605
    • Lohja

    Zf6hp ja sonnax zip kit kokemuksia?

    Onkos kukaan asennellut sonnaxin zip kittiä kyseiseen vaihteistoon? Onko minkälaisia kokemuksia, että vastaako tuo ns Mekatroniikan täysremonttia vai onko vain tekohengitystä?

    Omaan autoon olen tällöistä remonttia kaavaillut kesälle ennakoivana toimenpiteenä, onhan mittarissa vasta 360 tkm

    Olisi kiva kuulla kommenttia kokeneilta jos täältä löytyy ja että kuinka hankala oli asentaa ja oliko mukana tulevat ohjeet riittävät vai joutuiko sooloilemaan.

    Joskus Mekatroniikan solenoidit tullut toiseen autoon vaihdettua joten jos mentäisiin askel eteenpäin
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • dolby
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 70
    • Oulu

    #2
    Originally posted by Juhnukka View Post
    Onkos kukaan asennellut sonnaxin zip kittiä kyseiseen vaihteistoon? Onko minkälaisia kokemuksia, että vastaako tuo ns Mekatroniikan täysremonttia vai onko vain tekohengitystä?

    Omaan autoon olen tällöistä remonttia kaavaillut kesälle ennakoivana toimenpiteenä, onhan mittarissa vasta 360 tkm

    Olisi kiva kuulla kommenttia kokeneilta jos täältä löytyy ja että kuinka hankala oli asentaa ja oliko mukana tulevat ohjeet riittävät vai joutuiko sooloilemaan.

    Joskus Mekatroniikan solenoidit tullut toiseen autoon vaihdettua joten jos mentäisiin askel eteenpäin

    Välikysymyksenä, oliko solenoidien vaihdosta apua johonkin oireeseen?

    Comment

    • Wesku79
      Bimmer Rookie
      • Feb 2019
      • 99
      • Raahe

      #3
      Audin 6hp19a laatikkoon laitoin zip-kitin, tiivistevälilevyn ja uudet solenoidit. Laatikko rupesi niillä pelaamaan hyvin.

      Aiemmin 3. ja 5. vaihteet töksähtivät sekä ylös-, että alaspäin vaihdoissa (B-kytkimen vikaa). Lisäksi kierrosten humpaamista esiintyi 1700-1900rpm paikkeilla ärsyttävän paljon.

      Humpaaminen ei poistunut ihan täydellisesti, mutta väheni ainakin 90%.

      Kötöstelin itselleni vastaavan vakuumitesterin kuin sonnaxilla. Kaikista venttiileistä löytyi suositusten mukaiset tiiviydet - paitsi pääpaineensäätöventtiilin sisäpäästä löytyi ohivuotoa aavistuksen suositusta enemmän.

      Sitä en kyllä osaa sanoa, että oliko B-kytkimen vika alunperin solenoideissa vai jossakin venttiilissä. Epäilisin kuitenkin solenoidia.

      Sonnaxin ohjeet on erinomaiset. Venttiililohkon sisällä olevien pienten kuulien paikat niissä ei kuitenkaan tainnut näkyä. Jostain toisesta opuksesta nekin löytyivät.

      Purkamisessa ei mitään erityisen hankalaa ole. Pitää vain pitää hyvä huoli, että osat pysyy järjestyksessä. Purin venttiilit yksi kerrallaan ja laitoin numeroituihin minigrip pusseihin. HUOM. sonnaxin kuvissa useissa venttiileissä on sisäpäässä jousi, jota ei kuitenkaan laatikkoon ole alunperin välttämättä asennettu. Kannattaa merkata näissä tapauksissa ruksi ohjekuvaan, ettei hämmennä kasatessa.

      Zip-kitin päätytulppien O-renkaita pitää vähän autella pienikärkisellä talttapäämeisselillä asennuksessa. Repeävät muuten. Päätytulppien sokka-aukkojen reunoja kannattaa samasta syystä pyöristää dremelillä - äärimmäisen varovaisesti.
      Last edited by Wesku79; 28-02-2019, 14:29.
      E87 116i N45B16 2007

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #4
        Originally posted by Juhnukka View Post
        vastaako tuo ns Mekatroniikan täysremonttia vai onko vain tekohengitystä?
        Ei vastaa vaan on sitä ongelman siirtoa eteenpäin. Tuo megan remppa tarkoittaa sen oikeaa kunnostamista ja sen jälkeen uusilla osilla kokoamista. Vasta sitten voi sanoa sen korjatuksi ja kestää taas.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • Wesku79
          Bimmer Rookie
          • Feb 2019
          • 99
          • Raahe

          #5
          Jännä juttu kun kyselin tuolle mun Audin mekalle tuon paineensäätöventtiilin ylikokoon koneistusta, niin yhtäkään tekijää ei tästä maasta löytynyt. Yksi olisi tehnyt jos olisin itse hankkinut kalvainterän

          Tuon edellä mainitun venttiilin lisäksi ainoastaan turbiinin lukon säätövenassa oli havaittavaa kulumista. Kaikki muut melkein kuin pakasta vedettyjä 210tkm ajetussa.

          Niin ja tosiaan niiden alkuperäisten päätytulppien kohdalla oli kuluneisuutta. Typerä rakenne niissä sokkalukituksissa, kun tulpat pääsee nitkumaan niitä vasten.
          Last edited by Wesku79; 28-02-2019, 20:09.
          E87 116i N45B16 2007

          Comment

          • Juhnukka
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 605
            • Lohja

            #6
            Originally posted by dolby View Post
            Välikysymyksenä, oliko solenoidien vaihdosta apua johonkin oireeseen?


            Vaihdelaatikko meni vikatilaan aina kun vaihtoi vaihdetta täyskaasulla 4-5 ja tämä loppui solenoidien, öljyjen, putkilo ja kasitiivisteen vaihdon jälkeen
            Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Wesku79 View Post
              Jännä juttu kun kyselin tuolle mun Audin mekalle tuon paineensäätöventtiilin ylikokoon koneistusta, niin yhtäkään tekijää ei tästä maasta löytynyt. Yksi olisi tehnyt jos olisin itse hankkinut kalvainterän

              Tuon edellä mainitun venttiilin lisäksi ainoastaan turbiinin lukon säätövenassa oli havaittavaa kulumista. Kaikki muut melkein kuin pakasta vedettyjä 210tkm ajetussa.

              Niin ja tosiaan niiden alkuperäisten päätytulppien kohdalla oli kuluneisuutta. Typerä rakenne niissä sokkalukituksissa, kun tulpat pääsee nitkumaan niitä vasten.
              Kysyitkö Siekkiseltä tuota koneistusta? Mielestäni siellä onnistuu ainakin yleisimpiin mekatronikoihin. Sonnax:n Zip kittiä nuo ammattilaisetkin käyttää.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Wesku79
                Bimmer Rookie
                • Feb 2019
                • 99
                • Raahe

                #8
                Kysyin suurinpiirtein jokaiselta automaattipajalta, jotka googlettamalla löydettävissä.

                Jos yhdeltäkään korjaamolta työkaluja ylipäätään löytyy, niin vissiin se on parempi rahastaa mekan kaikkien venttiilien koneistuksella (joista suurin osa turhaan), mitä ruveta paria yksittäistä reikää kairaamaan.
                E87 116i N45B16 2007

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  #9
                  Originally posted by Juhnukka View Post
                  Onkos kukaan asennellut sonnaxin zip kittiä kyseiseen vaihteistoon? Onko minkälaisia kokemuksia, että vastaako tuo ns Mekatroniikan täysremonttia vai onko vain tekohengitystä?

                  Omaan autoon olen tällöistä remonttia kaavaillut kesälle ennakoivana toimenpiteenä, onhan mittarissa vasta 360 tkm

                  Olisi kiva kuulla kommenttia kokeneilta jos täältä löytyy ja että kuinka hankala oli asentaa ja oliko mukana tulevat ohjeet riittävät vai joutuiko sooloilemaan.

                  Joskus Mekatroniikan solenoidit tullut toiseen autoon vaihdettua joten jos mentäisiin askel eteenpäin
                  On tullu laitettua, ei siihen juuri ohjeita edes tarvihe jos vähänkään tetristä pelannut.
                  Välitiivistettä en ole vaihtanu kertaakaan, vaikka olisi ns. poikki ollut..Siihen on liimansa jolla saa "polun" tehtyä takaisin.

                  Aika vähän noita sinänsä enää laitellaan..Niin paljon edullisemmaksi yleensä tulee korjatun mekan laitto paikalleen.
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • Wesku79
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2019
                    • 99
                    • Raahe

                    #10
                    DIY miehelle kokonaisen mekan vaihto ei ole edullista.

                    Mitä liima olet laittanut välilevyyn? Kiinnostaisi jos tulee joskus vielä tarvetta avata tuo. Ei se levy kyllä mahdottoman kallis ollut.
                    E87 116i N45B16 2007

                    Comment

                    • -Nasse-
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 130
                      • Valkeakoski

                      #11
                      Originally posted by Arnolds View Post
                      Ei vastaa vaan on sitä ongelman siirtoa eteenpäin. Tuo megan remppa tarkoittaa sen oikeaa kunnostamista ja sen jälkeen uusilla osilla kokoamista. Vasta sitten voi sanoa sen korjatuksi ja kestää taas.
                      Pakko kysyä että mikä tämä "oikea kunnostaminen" sitten on?
                      Jos nyt laitat zip kitin, uudet solenoidit ja välitiivisteen niin mitäs muuta "oikeaa kunnostamista" on vielä tehtävissä.
                      Last edited by -Nasse-; 06-03-2019, 22:57.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2758
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by -Nasse- View Post
                        Pakko kysyä että mikä tämä "oikea kunnostaminen" sitten on?
                        Jos nyt laitat zip kitin, uudet solenoidit ja välitiivisteen niin mitäs muuta "oikeaa kunnostamista" on vielä tehtävissä.
                        Mekatroniikkahan tuosta laatikosta ensimmäisenä kuluu ja ajossa havaitun "humppaamisen" aihuttaja on yleensä kulunut momenttimuuntimen kytkimen ohjausventiili ja solenoidi, joka sitten kuluttaa momenttimuuntimen kytkinpinnat pahentaen tilanetta edelleen.

                        Mikäli mekatroniikka on enemmän kulunut, niin lienee myös mahdollista hoonata venttiilipöytää isommaksi ja asentaa sinne ylikoon venttiileitä. Tätä arvelen tuolla "oikealla kunnostamisella" tarkoitetun mekatroniikan osalta? Mutta muutoin noin yleisellä tasolla ennakoivana huoltotoimenpiteenä ja samalla myös momenttimuuntimen kytkinpintojen normaalia nopeamman kulumisen ehkäisemiseksi (kuluneen mekatroniikan johdosta) tuo Sonnaxin Zip Kit on mielestäni ihan pätevä setti. Työläs ja huolellisuutta vaativa korjaushan se on, mutta käsistään osaavalle ei mitenkään ylivoimainen, kun mukana tulevat ohjeet on erinomaiset.
                        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • -Nasse-
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 130
                          • Valkeakoski

                          #13
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Mekatroniikkahan tuosta laatikosta ensimmäisenä kuluu ja ajossa havaitun "humppaamisen" aihuttaja on yleensä kulunut momenttimuuntimen kytkimen ohjausventiili ja solenoidi, joka sitten kuluttaa momenttimuuntimen kytkinpinnat pahentaen tilanetta edelleen.

                          Mikäli mekatroniikka on enemmän kulunut, niin lienee myös mahdollista hoonata venttiilipöytää isommaksi ja asentaa sinne ylikoon venttiileitä. Tätä arvelen tuolla "oikealla kunnostamisella" tarkoitetun mekatroniikan osalta? Mutta muutoin noin yleisellä tasolla ennakoivana huoltotoimenpiteenä ja samalla myös momenttimuuntimen kytkinpintojen normaalia nopeamman kulumisen ehkäisemiseksi (kuluneen mekatroniikan johdosta) tuo Sonnaxin Zip Kit on mielestäni ihan pätevä setti. Työläs ja huolellisuutta vaativa korjaushan se on, mutta käsistään osaavalle ei mitenkään ylivoimainen, kun mukana tulevat ohjeet on erinomaiset.
                          Eipä tuola tosiaan kyseisten osin jälkeen enää kauheesti muita liikkuvia ole mitä voisi sisällyttää tuohon "oikeen kunnostamiseen".

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            #14
                            Mistä ihmiset näitä on ostellut ja mikä sarja pitäisi käydä E61 535d -05 prelci malliin, Sonnax ei osannut sanoa.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Agee-
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2010
                              • 594
                              • Jns

                              #15
                              Originally posted by makkis View Post
                              Mistä ihmiset näitä on ostellut ja mikä sarja pitäisi käydä E61 535d -05 prelci malliin, Sonnax ei osannut sanoa.
                              Juuri olin samaa kysymystä kirjoittamassa, auton speksitkin samat.
                              VW T5 -08
                              XC70 -05
                              Superb -11

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎