Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d sähköongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKO
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 56

    E61 530d sähköongelma

    Pari viikkoa sitten auto jäi parkkipaikalle kun startti ei pyörittänyt, oli tuolloin vain pari edellistä starttausta ollut laiska pyörittämään, ei ilmoituksia. Korjaamolla vikaniagnoosin perusteella vaihdettiin startti ja auto toimi taas hyvin.

    Tänään startatessa oli kello nollautunut (set time and date), mutta auto lähti käyntiin. Katsoin paremmaksi lukea vikakoodit ettei auto jättäisi tielle (INPA), ei ollut vikakoodeja, mutta vikakoodeja lukiessa tuli iDriveen hälytys hyvin alhaisesta akun jännitteestä (battery charge very low).

    Mistä nyt voisi lähteä etsimään vikaa? Auto siis starttasi, ja 10 min sammuttamisesta koodeja lukiessa ilmoitti, että akkujännite on hyvin alhainen.

    Autona e61 530xdA -06 ajettu 180tkm.
  • puuki
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 38
    • Mikkeli

    #2
    Akun kunto ja päävirtakaapelin kunto

    Originally posted by MKO View Post
    Pari viikkoa sitten auto jäi parkkipaikalle kun startti ei pyörittänyt, oli tuolloin vain pari edellistä starttausta ollut laiska pyörittämään, ei ilmoituksia. Korjaamolla vikaniagnoosin perusteella vaihdettiin startti ja auto toimi taas hyvin.

    Tänään startatessa oli kello nollautunut (set time and date), mutta auto lähti käyntiin. Katsoin paremmaksi lukea vikakoodit ettei auto jättäisi tielle (INPA), ei ollut vikakoodeja, mutta vikakoodeja lukiessa tuli iDriveen hälytys hyvin alhaisesta akun jännitteestä (battery charge very low).

    Mistä nyt voisi lähteä etsimään vikaa? Auto siis starttasi, ja 10 min sammuttamisesta koodeja lukiessa ilmoitti, että akkujännite on hyvin alhainen.

    Autona e61 530xdA -06 ajettu 180tkm.

    Akun kunto ja päävirtakaapelin kunto

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      #3
      Ja IBS kaapeli
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • MKO
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 56

        #4
        Kiitos. Voiko akku tai päävirtakaapeli olla viallinen vaikka moottori starttaa? Miten IBS-kaapelin kuntoa voi testata?

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3310
          • Kajjjaani

          #5
          Originally posted by MKO View Post
          Miten IBS-kaapelin kuntoa voi testata?
          Irroitat sen pienen sinisen liittimen ja ajelet ilman IBS:ää jos noita ilmoituksia iDriveen ei enää tule teet homman takaisin päin. Jos ilmoituksia ei ilma IBS:ää tule ja muuten tulee niin eiköhän homma ole siinä.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • MKO
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 56

            #6
            Kiitos, täytyy koleilla tuota, sininen liitin on siis se joka on kiinni takavalojen tms. johtonipussa?

            Ehdin tutkia autoa tarkemmin, se starttasi aamulla "Increased Battery Discharge" ilmoituksen kera. Moottori käynnissä jännite on n. 14,6V eli laturi on ilmeisesti kunnossa, heti sammutuksen jälkeen jännite 12,6V, n. vartti sammutuksen jälkeen akusta mitattuna jännite on 11,6V, kolmen vartin kuluttua 12,1V. Akku on 3,5v sitten vaihdettu Bosch 95Ah S4.

            Vikakoodeja (INPA) oli tänään starttauksen jälkeen vino pino, liittyisivätkö nämä kaikki huonoon starttaukseen?
            ZGM 93AB 61
            DME/DDE 4332 04 rail pressure valve
            DME/DDE 43E2 04 throttle valve actuator
            DME/DDE 41AB 02 boost pressure sensor
            DME/DDE 3F25 21 boost air hose monitoring
            DME/DDE 3F35 21 boost air hose monitoring in idle running
            DME/DDE 3FF1 92 air flow meter
            KOMBI A559 20 Clamp30g_f_switch_off Bordnetzspannung 12,3V

            INPA:lla en päässyt ZGM moduliin, tai sitten en löytänyt sitä

            Vikakoodeja lukiessa moottori sammutettuna tuli iDriveen jälleen ilmoitus "Battery charge very low"

            Startin vaihdon yhteydessä mielestäni kontin läpivienti tarkastettiin, mutta saan sen varmistettua huomenna.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2717
              • Tampere

              #7
              Onko tarkistettu/varmistettu lataako?
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • MKO
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 56

                #8
                Ei ole, miten sen voi tehdä?

                Comment

                • MKO
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 56

                  #9
                  INPA-listauksesta jäi kirjoittamatta vielä nämä:
                  VIRTSG90, 91 ja 92 "ERROR_ECU_SERVICE_NOT_SUPPORTED"

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2717
                    • Tampere

                    #10
                    Jännitemittarilla.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • MKO
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 56

                      #11
                      Akun navoista moottorin käydessä n 14,3V, n. 0,1V vähemmän kuin konehuoneen plusnavasta, startatessa taas "Increased Battery Discharge". En ole vielä ehtinyt käydä ajamassa IBS liitin irrotettuna

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3310
                        • Kajjjaani

                        #12
                        Originally posted by MKO View Post
                        startatessa taas "Increased Battery Discharge". En ole vielä ehtinyt käydä ajamassa IBS liitin irrotettuna
                        Tuohon ilmoitukseen on tietty monia mahdollisuuksia mutta IBS on ymmärtääkseni yksi jos se ei toimi. Irroita se sininen liitin ja ajele pari päivää jos herjat pysyy poissa niiin se kai on siinä.

                        Nimimerkillä IBS irti tällä hetkellä ja herjat poissa :think
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • MKO
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 56

                          #13
                          Sitä en ymmärrä miksi vikakoodeja lukiessa sitten tulee ilmoitus "Battery charge very low", mutta auton saa kyllä käyntiin tästä ilmoituksesta huolimatta

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2717
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by MKO View Post
                            Sitä en ymmärrä miksi vikakoodeja lukiessa sitten tulee ilmoitus "Battery charge very low", mutta auton saa kyllä käyntiin tästä ilmoituksesta huolimatta
                            Mikäli järjestelmä ei osaa tulkita akun varaustilaa ja latauksen tarvetta oikein, se voi antaa vikailmoituksia akun todellisesta tilasta riippumatta. IBS on osa tätä kokonaisuutta, ja siksi sen toiminnanhäiriön kohdalla kuvaamasi ilmoitukset eivät ole poikkeuksellisia.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • MKO
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 56

                              #15
                              Mutta miksi sitten railipaineesta yms. tulee vikakoodeja?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎