Valitisin Contitechin, joka lienee alkuperäistä vastaava ja BMW:n insinöörit lienevät moottorin suunnittelussa huomioineet myös dampperin inertian, jota en lähtisi muuttamaan erimassaisella osalla.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Valitisin Contitechin, joka lienee alkuperäistä vastaava ja BMW:n insinöörit lienevät moottorin suunnittelussa huomioineet myös dampperin inertian, jota en lähtisi muuttamaan erimassaisella osalla.
Näin minäkin tein, kestihän se alle vuoden. Alunperin vaihdatin orggiksen 250tkm ajettuna uuteen, ettei tule ongelmia sen kanssa... Febi sitten särkyneen Contitechin tilalle ja sehän tuo on kestäny uudellakin omistajalla :think
Valitisin Contitechin, joka lienee alkuperäistä vastaava ja BMW:n insinöörit lienevät moottorin suunnittelussa huomioineet myös dampperin inertian, jota en lähtisi muuttamaan erimassaisella osalla.
Korjaan edellistä, sekaannuksesta toivuttuani tarkoitin Cortecon dampperia 80001103, mutta sitä ei ollutkaan tuossa listassa, vaan Contitech. Siis: Corteco olisi oma valinta.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Kiitokset vinkeistä, Febi meni tilaukseen. Corteco ei varmasti huono valinta. Mikähän on orggis valmistaja kun KL varaosien hinta on huimat 545e sen sijaan että febit alle parisataa?
Valitisin Contitechin, joka lienee alkuperäistä vastaava ja BMW:n insinöörit lienevät moottorin suunnittelussa huomioineet myös dampperin inertian, jota en lähtisi muuttamaan erimassaisella osalla.
Itse en valitsisi missään nimessä samannäköistä osaa kuin mistä autosta todennäköisesti löytyy valmiina vaan tuon mistä vulkanoitua kumia löytyy hiukan enemmän.
Myös bemarin valmistamissa osissa massa kasvaa eri valmistussarjojen välissä mikäli etk:n painot pitävät paikkansa.
7 -> 7,1 -> 7,2kg
Osavalmistajien keskinäiset hintaerot ovat näissä myös yllättävän suuret. Itse valitsin viimeksi BGA:n valmistaman kikkareen. (vajaa 170€)
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Itse en valitsisi missään nimessä samannäköistä osaa kuin mistä autosta todennäköisesti löytyy valmiina vaan tuon mistä vulkanoitua kumia löytyy hiukan enemmän.
Avaatko hieman perusteluja valintaasi? Minulla lähtökohta on laittaa lähinnä BMW:n omaa tuotetta vastaava osa, mikäli sopiva tarvikevalmistaja on olemassa.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Avaatko hieman perusteluja valintaasi? Minulla lähtökohta on laittaa lähinnä BMW:n omaa tuotetta vastaava osa, mikäli sopiva tarvikevalmistaja on olemassa.
Jos/kun bemari on nostanut osassa käytettävän kumin määrää osan kestävyyden parantamiseksi niin en näe mitään haittaa että myös tarviosissa olisi näin tehty. Osa tarvikeosista on tehty "vanhan" mallin mukaan ja näissä kumin määrä on vähäisempi.
Mikäli en katsonut väärin niin tässä on sekä uudempi ja että vanhempi bemarin originaali tuotos vierekkäin.
Tässä ääriesimerkki tarviosista.
Tarvikeosia myydään lähes kahdellakymmenellä eri merkillä, luulen kuitenkin että todellisia valmistajia on vain muutamia.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Jos/kun bemari on nostanut osassa käytettävän kumin määrää osan kestävyyden parantamiseksi niin en näe mitään haittaa että myös tarviosissa olisi näin tehty.
Kyllä, tästä olen samaa mieltä. Kiitos täsmennyksestä. Värinänvaimentimen tarkoitus on muuntaa liike-energiaa riittävän tehokkaasti lämmöksi ja siten vaimentimen materiaalivalinta on tärkeä, eikä se voi olla vain mitä tahansa kumiklöntti josta on valettu aiempaa suurempi osa. Pointtina minulla lähinnä se, että jos osan kestoikää halutaa lisätä vaimennuksen kustannuksella, niin se ei ole moottorin kannalta parempi ratkaisu kuin lyhytikäisempi mutta tehokkaammin toimiva vaimennin, joka joudutaan vaihtamaan useammin uuteen.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Kyllä, tästä olen samaa mieltä. Kiitos täsmennyksestä. Värinänvaimentimen tarkoitus on muuntaa liike-energiaa riittävän tehokkaasti lämmöksi ja siten vaimentimen materiaalivalinta on tärkeä, eikä se voi olla vain mitä tahansa kumiklöntti josta on valettu aiempaa suurempi osa. Pointtina minulla lähinnä se, että jos osan kestoikää halutaa lisätä vaimennuksen kustannuksella, niin se ei ole moottorin kannalta parempi ratkaisu kuin lyhytikäisempi mutta tehokkaammin toimiva vaimennin, joka joudutaan vaihtamaan useammin uuteen.
Eikö tämä värinänvaimennin toimi enemmänkin jousena, kuten kaksoismassavauhtipyörä. Ei sen ole tarkoitus muuttaa liike-energiaa lämmöksi.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Kyllä, tästä olen samaa mieltä. Kiitos täsmennyksestä. Värinänvaimentimen tarkoitus on muuntaa liike-energiaa riittävän tehokkaasti lämmöksi ja siten vaimentimen materiaalivalinta on tärkeä, eikä se voi olla vain mitä tahansa kumiklöntti josta on valettu aiempaa suurempi osa. Pointtina minulla lähinnä se, että jos osan kestoikää halutaa lisätä vaimennuksen kustannuksella, niin se ei ole moottorin kannalta parempi ratkaisu kuin lyhytikäisempi mutta tehokkaammin toimiva vaimennin, joka joudutaan vaihtamaan useammin uuteen.
Vaimentava kehä on näissä käsittääkseni täytetty silikoniöljyllä ja se on jokaisessa dampperissa samanlainen ja näinollen vaimennuskin on toisiaan vastaava. Liike-energiaa varastoi tuota kumia enemmän ulkokehällä oleva teräs, nro 4. Ja juu, toimii mielestäni hiukan samalla periaatteella kuin kaksioismassa vauhtipyöräkin.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Ja juu, toimii mielestäni hiukan samalla periaatteella kuin kaksioismassa vauhtipyöräkin.
Kiitos molemmille tarkennuksesta. Harmonisena värähtelijänä dampperia voidaan tosiaan tarkastella tuon jousi/kaksoismassavauhtipyörä -vertailun kautta. Vaimenemattomassa systeemissä värähtelijän potentiaali- ja kineettinen energia muuttuvat jatkuvasti toisikseen, mutta niiden summa on vakio. Tosin nyt kun kyseessä on vaimennettu systeemi, niin silloin käytännössä värähtelevään systeemiin vaikuttaa aina liikettä vastustavia kitkavoimia, joiden vaikutuksesta värähtely vaimenee ajan funktiona. Tämä kitkavoima muuntuu silloin myös lämmöksi.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Comment