Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d dampperi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • permanent
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 299

    530d dampperi

    Mihin parhausjärjestykseen laittaisitte nämä dampperit jos hinnalla ei väliä:

    CONTITECH VD1105

    FEBI BILSTEIN 33602

    GATES TVD1050
    Last edited by permanent; 23-07-2019, 00:17.
  • asdteme
    BTCF Member
    • Mar 2015
    • 756
    • P-Savo

    #2
    Originally posted by permanent View Post
    Mihin parhausjärjestykseen laittaisitte nämä dampperit jos hinnalla ei väliä:

    CONTITECH VD1105

    FEBI BILSTEIN 33602

    GATES TVD1050
    1. Febi (koska vahvistettu painon perusteella)
    2. Gates
    3. Contitech
    better late than never

    E90 325i
    E30 M3
    E92 M3 Competition

    Comment

    • permanent
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 299

      #3
      Eli noi muut ei ole vahvistettuja?

      Comment

      • asdteme
        BTCF Member
        • Mar 2015
        • 756
        • P-Savo

        #4
        Originally posted by permanent View Post
        Eli noi muut ei ole vahvistettuja?
        Contitech ei ainakaan, gatesille ei näkyny painoa.. Febin laitoin itsellekkin, hyvin pelas
        better late than never

        E90 325i
        E30 M3
        E92 M3 Competition

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2717
          • Tampere

          #5
          Valitisin Contitechin, joka lienee alkuperäistä vastaava ja BMW:n insinöörit lienevät moottorin suunnittelussa huomioineet myös dampperin inertian, jota en lähtisi muuttamaan erimassaisella osalla.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • asdteme
            BTCF Member
            • Mar 2015
            • 756
            • P-Savo

            #6
            Originally posted by JaniLap View Post
            Valitisin Contitechin, joka lienee alkuperäistä vastaava ja BMW:n insinöörit lienevät moottorin suunnittelussa huomioineet myös dampperin inertian, jota en lähtisi muuttamaan erimassaisella osalla.
            Näin minäkin tein, kestihän se alle vuoden. Alunperin vaihdatin orggiksen 250tkm ajettuna uuteen, ettei tule ongelmia sen kanssa... Febi sitten särkyneen Contitechin tilalle ja sehän tuo on kestäny uudellakin omistajalla :think
            better late than never

            E90 325i
            E30 M3
            E92 M3 Competition

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2717
              • Tampere

              #7
              Originally posted by JaniLap View Post
              Valitisin Contitechin, joka lienee alkuperäistä vastaava ja BMW:n insinöörit lienevät moottorin suunnittelussa huomioineet myös dampperin inertian, jota en lähtisi muuttamaan erimassaisella osalla.
              Korjaan edellistä, sekaannuksesta toivuttuani tarkoitin Cortecon dampperia 80001103, mutta sitä ei ollutkaan tuossa listassa, vaan Contitech. Siis: Corteco olisi oma valinta.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • permanent
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 299

                #8
                Kiitokset vinkeistä, Febi meni tilaukseen. Corteco ei varmasti huono valinta. Mikähän on orggis valmistaja kun KL varaosien hinta on huimat 545e sen sijaan että febit alle parisataa?

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Valitisin Contitechin, joka lienee alkuperäistä vastaava ja BMW:n insinöörit lienevät moottorin suunnittelussa huomioineet myös dampperin inertian, jota en lähtisi muuttamaan erimassaisella osalla.
                  Itse en valitsisi missään nimessä samannäköistä osaa kuin mistä autosta todennäköisesti löytyy valmiina vaan tuon mistä vulkanoitua kumia löytyy hiukan enemmän.

                  Myös bemarin valmistamissa osissa massa kasvaa eri valmistussarjojen välissä mikäli etk:n painot pitävät paikkansa.
                  7 -> 7,1 -> 7,2kg

                  Osavalmistajien keskinäiset hintaerot ovat näissä myös yllättävän suuret. Itse valitsin viimeksi BGA:n valmistaman kikkareen. (vajaa 170€)
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2717
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Itse en valitsisi missään nimessä samannäköistä osaa kuin mistä autosta todennäköisesti löytyy valmiina vaan tuon mistä vulkanoitua kumia löytyy hiukan enemmän.
                    Avaatko hieman perusteluja valintaasi? Minulla lähtökohta on laittaa lähinnä BMW:n omaa tuotetta vastaava osa, mikäli sopiva tarvikevalmistaja on olemassa.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Avaatko hieman perusteluja valintaasi? Minulla lähtökohta on laittaa lähinnä BMW:n omaa tuotetta vastaava osa, mikäli sopiva tarvikevalmistaja on olemassa.
                      Jos/kun bemari on nostanut osassa käytettävän kumin määrää osan kestävyyden parantamiseksi niin en näe mitään haittaa että myös tarviosissa olisi näin tehty. Osa tarvikeosista on tehty "vanhan" mallin mukaan ja näissä kumin määrä on vähäisempi.

                      Mikäli en katsonut väärin niin tässä on sekä uudempi ja että vanhempi bemarin originaali tuotos vierekkäin.


                      Tässä ääriesimerkki tarviosista.


                      Tarvikeosia myydään lähes kahdellakymmenellä eri merkillä, luulen kuitenkin että todellisia valmistajia on vain muutamia.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2717
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Jos/kun bemari on nostanut osassa käytettävän kumin määrää osan kestävyyden parantamiseksi niin en näe mitään haittaa että myös tarviosissa olisi näin tehty.
                        Kyllä, tästä olen samaa mieltä. Kiitos täsmennyksestä. Värinänvaimentimen tarkoitus on muuntaa liike-energiaa riittävän tehokkaasti lämmöksi ja siten vaimentimen materiaalivalinta on tärkeä, eikä se voi olla vain mitä tahansa kumiklöntti josta on valettu aiempaa suurempi osa. Pointtina minulla lähinnä se, että jos osan kestoikää halutaa lisätä vaimennuksen kustannuksella, niin se ei ole moottorin kannalta parempi ratkaisu kuin lyhytikäisempi mutta tehokkaammin toimiva vaimennin, joka joudutaan vaihtamaan useammin uuteen.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Kyllä, tästä olen samaa mieltä. Kiitos täsmennyksestä. Värinänvaimentimen tarkoitus on muuntaa liike-energiaa riittävän tehokkaasti lämmöksi ja siten vaimentimen materiaalivalinta on tärkeä, eikä se voi olla vain mitä tahansa kumiklöntti josta on valettu aiempaa suurempi osa. Pointtina minulla lähinnä se, että jos osan kestoikää halutaa lisätä vaimennuksen kustannuksella, niin se ei ole moottorin kannalta parempi ratkaisu kuin lyhytikäisempi mutta tehokkaammin toimiva vaimennin, joka joudutaan vaihtamaan useammin uuteen.
                          Eikö tämä värinänvaimennin toimi enemmänkin jousena, kuten kaksoismassavauhtipyörä. Ei sen ole tarkoitus muuttaa liike-energiaa lämmöksi.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Kyllä, tästä olen samaa mieltä. Kiitos täsmennyksestä. Värinänvaimentimen tarkoitus on muuntaa liike-energiaa riittävän tehokkaasti lämmöksi ja siten vaimentimen materiaalivalinta on tärkeä, eikä se voi olla vain mitä tahansa kumiklöntti josta on valettu aiempaa suurempi osa. Pointtina minulla lähinnä se, että jos osan kestoikää halutaa lisätä vaimennuksen kustannuksella, niin se ei ole moottorin kannalta parempi ratkaisu kuin lyhytikäisempi mutta tehokkaammin toimiva vaimennin, joka joudutaan vaihtamaan useammin uuteen.
                            Vaimentava kehä on näissä käsittääkseni täytetty silikoniöljyllä ja se on jokaisessa dampperissa samanlainen ja näinollen vaimennuskin on toisiaan vastaava. Liike-energiaa varastoi tuota kumia enemmän ulkokehällä oleva teräs, nro 4. Ja juu, toimii mielestäni hiukan samalla periaatteella kuin kaksioismassa vauhtipyöräkin.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2717
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Eikö tämä värinänvaimennin toimi enemmänkin jousena, kuten kaksoismassavauhtipyörä.
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Ja juu, toimii mielestäni hiukan samalla periaatteella kuin kaksioismassa vauhtipyöräkin.
                              Kiitos molemmille tarkennuksesta. Harmonisena värähtelijänä dampperia voidaan tosiaan tarkastella tuon jousi/kaksoismassavauhtipyörä -vertailun kautta. Vaimenemattomassa systeemissä värähtelijän potentiaali- ja kineettinen energia muuttuvat jatkuvasti toisikseen, mutta niiden summa on vakio. Tosin nyt kun kyseessä on vaimennettu systeemi, niin silloin käytännössä värähtelevään systeemiin vaikuttaa aina liikettä vastustavia kitkavoimia, joiden vaikutuksesta värähtely vaimenee ajan funktiona. Tämä kitkavoima muuntuu silloin myös lämmöksi.
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎