Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 M5 kk-laakerit, vanos ym. huoltoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GuGi_
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 700
    • Vantaa city

    E60 M5 kk-laakerit, vanos ym. huoltoa

    Pitäis ämmään tehdä vähän huoltavia toimenpiteitä. Autolla on ajettu nyt n.160tkm ja koneella n.100tkm. (Tehdas uusi kone vaihdettu takuuseen 62tkm kohdalla).

    Tarkoitus on vaihtaa siis kk-laakerit, vanoksen solenoidit ja korkeapainelinja sekä bensapumppu. Samalla mahdollisesti myös laatikkoon pientä huoltoa.

    Kysymys kuuluukin, että mistä kannattaisi osia alkaa haalimaan? Solenoidit tulee ebaysta. Mutta olisko jollain käytännön kokemusta mistä hommata bensapumppu ja nuo laakerit?

    Toinen kysymys olisi, että jostain olen korviini kuullut huhuja tuusulan suunnalla vaikuttavasta S-moottoreihin enemmän perehtyneestä tekijästä? Tästä kaivattaisiin vihjeitä myös. Itsellä ei oo nyt aikaa alkaa tähän savottaan.
    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

    F11 525d -11
    E60 M5 -05
    E12 530i -75
    E32 730i - 91
    Chevy Silverado 3500 -93
    R33 Skyline GTS-T -93
  • IIIolut
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 382
    • Mikkeli

    #2
    Mä tilasin BE:n valmistamat kk-laakerit UK:sta CA international firmasta. Nämä tuli sitten lopulta heidän kauttaan jenkeistä Bimmerzonesta.

    Alla osalista, mitä mulle laitettiin viime vuonna (kannattaa tarkistaa lista). Tilasin osat suoraan merkkiliikkeestä ja sen verran katsoin, että osat maksoi alennuksineen saman verran kuin bmwautopartsilta.

    Asennuksen otin myös paikallisesta merkkiliikkeestä ja homma hoitui hyvin. Ei kiinnostanut lähteä viemään autoa kauemmaksi. Työlle ja osille tuli vielä päälle 2 vuoden takuu.

    20kpl Connecting Rod Bolt 11 24 7 834 522
    5kpl Reinforcement Plate Bolts 31 10 6 772 199
    3kpl Reinforcement Plate Captured Nuts 31 10 6 779 393
    6kpl Front Strut upper nuts 31 31 6 769 731
    2kpl Steering Rack Supply line crush washers 32 41 1 093 596
    1kpl Oil Filter Kit 11 42 7 840 594
    1kpl Oil Pan Gasket 11 13 7 836 361
    1kpl Oil Pump Pickup Seal O-Ring 11 12 1 304 174
    4kpl VANOS line copper crush rings 07 11 9 963 129 (2 for VANOS accum, 2 for internal HP line at pump)
    1kpl VANOS supply microfilter 11 36 7 834 525

    1kpl Left Engine Mount 22 11 6 762 607
    1kpl Right Engine Mount 22 11 6 762 608

    1kpl VANOS High Pressure Line 11 36 7 838 669
    4kpl VANOS Line Crush Washers 07 11 9 963 129
    1kpl VANOS High Pressure Sealing O-ring 11 36 7 834 552

    1kpl Oil Pump Drive Chain Tensioning Spring 11 41 7 835 445
    1kpl Oil Pump Drive Chain Stationary Guide 11 41 7 837 576
    1kpl Oil Pump Drive Chain Tensioning Guide 11 41 7 835 156

    5kpl Oil Squirters 11 11 7 837 298

    Mulla ilmeisesti kone vaihdettu myös kertaalleen. Sisällä oli -08 ja -09 päivättyjä osia ja auto on -07. Nuo mäntien uuden malliset öljysuuttimet oli myös vaihdettu, joten vanhat jäi ylimääräiseksi. Jos jotain kiinnostaa, niin voin ne myydä.
    Last edited by IIIolut; 07-08-2019, 10:50.
    E61 ///M5 -07
    F15 X5 40e ///M-Sport -16

    Ex. E39 ///M5 -01
    -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      #3
      Originally posted by IIIolut View Post
      Mä tilasin BE:n valmistamat kk-laakerit UK:sta CA international firmasta. Nämä tuli sitten lopulta heidän kauttaan jenkeistä Bimmerzonesta.
      Päätyisin itse varmaan samoihin laakereihin:
      Bimmerzone was established in 2001 and has been providing quality parts to 10s of thousands of customers around the US and around the world. We take pride in providing top notch BMW parts, performance and accessories at the lowest possible prices and still maintaining a high quality of customer service.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • GuGi_
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 700
        • Vantaa city

        #4
        Iso kiitos osalistasta 👍

        Samoja laakereita on tuntunu suosivan moni muukin. Tuommoset taidan tilata. Onkohan noilla ARP:n pulteilla mitään hyötyä? Vai laittaako uudet vakiot?
        "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

        F11 525d -11
        E60 M5 -05
        E12 530i -75
        E32 730i - 91
        Chevy Silverado 3500 -93
        R33 Skyline GTS-T -93

        Comment

        • IIIolut
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 382
          • Mikkeli

          #5
          Originally posted by GuGi_ View Post
          Iso kiitos osalistasta 👍

          Samoja laakereita on tuntunu suosivan moni muukin. Tuommoset taidan tilata. Onkohan noilla ARP:n pulteilla mitään hyötyä? Vai laittaako uudet vakiot?
          En osaa noiden ARP:n hyödyistä sen enempää sanoa, kuin että ne voi käyttää uudelleen seuraavalla kk-laakerien remontti kerralla Otin alkuperäiset, vaikka niiden kiristys onkin hankalampaa. Hintaa puolet vähemmän, kuin ARP-pulteilla. Jenkkien gurujen mukaan OEM-pultit toimii yhtä hyvin.
          E61 ///M5 -07
          F15 X5 40e ///M-Sport -16

          Ex. E39 ///M5 -01
          -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

          Comment

          • GuGi_
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 700
            • Vantaa city

            #6
            Tässä olis myös yks varteenotettava vaihtoehto

            "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

            F11 525d -11
            E60 M5 -05
            E12 530i -75
            E32 730i - 91
            Chevy Silverado 3500 -93
            R33 Skyline GTS-T -93

            Comment

            • jhelen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2015
              • 248
              • Ulvila

              #7
              Jostakin muista lukeneeni, että vakiolaakeri + liian tiukka kiristys rikkovat laakerit, koska öljy ei enää mahdu väliin voitelemaan.

              Tuossa ylläolevassa linkissä näkyy olevan alikoon laakeriliuskatkin joka jättäisi enemmän tilaa öljylle.

              Comment

              • IIIolut
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 382
                • Mikkeli

                #8
                BE:n laakereissa on standardi mallissa isommat välykset. Jos pitäisi jotkut valita niin ottaisin nuo BE:n. Ei siksi, että itselläni on sellaiset vaan siksi, että noista on oikeasti olemassa dataa mm. öljyn virtauksen kasvamisesta laakereille jne. M3-foorumeilla on paljon juttua ko. laakereista ja siellä on myös julkaistu noita mittaustuloksia. Jos vielä saisi noita lyijyseos OEM-laakereita, niin olisin varmaan laittanut ne. Kyllä ne sen 100tkm kilometriä olisi kestänyt, ehkä...
                E61 ///M5 -07
                F15 X5 40e ///M-Sport -16

                Ex. E39 ///M5 -01
                -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by IIIolut View Post
                  BE:n laakereissa on standardi mallissa isommat välykset. Jos pitäisi jotkut valita niin ottaisin nuo BE:n. Ei siksi, että itselläni on sellaiset vaan siksi, että noista on oikeasti olemassa dataa mm. öljyn virtauksen kasvamisesta laakereille jne. M3-foorumeilla on paljon juttua ko. laakereista ja siellä on myös julkaistu noita mittaustuloksia. Jos vielä saisi noita lyijyseos OEM-laakereita, niin olisin varmaan laittanut ne. Kyllä ne sen 100tkm kilometriä olisi kestänyt, ehkä...
                  BE:n laakerit ovat lyijylliset. Siinä yksi hyvä syy miksi ottaisin ne. Lyijyttömistä/lyijyllisistä laakereista oli myös juttua tuolla "moottorit"/"N57 tms" ketjussa

                  "Additionally, these bearings are manufactured with the traditional lead-copper design (the same as the originally introduced bearings on these engines) to ensure the wear is traceable using oil analysis methods such as those provided by Blackstone. The newer part number bearing from BMW were designed to meet ROHS compliance specifications, thus were lead free, removing the primary indicator of bearing wear by these oil analysis regimens. Additionally, there is some early evidence that these newer, harder (due to being lead free) bearings are causing more damage to crankshaft journals when lubrication starved than the original design. BE Bearings therefore chose to remain with the traditional "Tri-Metal" design incorporating the softer lead Babbitt layer for maximum crankshaft protection during startup and other low oil supply conditions."
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • IIIolut
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 382
                    • Mikkeli

                    #10
                    Originally posted by fraatti View Post
                    BE:n laakerit ovat lyijylliset. Siinä yksi hyvä syy miksi ottaisin ne. Lyijyttömistä/lyijyllisistä laakereista oli myös juttua tuolla "moottorit"/"N57 tms" ketjussa
                    Tämän takia ne itsekkin valitsin ja ei isommista välyksistäkään haittaa ole Öljyinä käytän 5W50, kun ajan autolla ympäri. Mikäli auto mulla vielä on, kun 200tkm pyörähtää mittariin, avataan alakerta seuraavan kerran.
                    E61 ///M5 -07
                    F15 X5 40e ///M-Sport -16

                    Ex. E39 ///M5 -01
                    -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                    Comment

                    • tepabmw
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 834
                      • LAITAMAA

                      #11
                      Originally posted by GuGi_ View Post
                      Pitäis ämmään tehdä vähän huoltavia toimenpiteitä. Autolla on ajettu nyt n.160tkm ja koneella n.100tkm. (Tehdas uusi kone vaihdettu takuuseen 62tkm kohdalla).

                      Tarkoitus on vaihtaa siis kk-laakerit, vanoksen solenoidit ja korkeapainelinja sekä bensapumppu. Samalla mahdollisesti myös laatikkoon pientä huoltoa.

                      Kysymys kuuluukin, että mistä kannattaisi osia alkaa haalimaan? Solenoidit tulee ebaysta. Mutta olisko jollain käytännön kokemusta mistä hommata bensapumppu ja nuo laakerit?

                      Toinen kysymys olisi, että jostain olen korviini kuullut huhuja tuusulan suunnalla vaikuttavasta S-moottoreihin enemmän perehtyneestä tekijästä? Tästä kaivattaisiin vihjeitä myös. Itsellä ei oo nyt aikaa alkaa tähän savottaan.

                      Simos Performance
                      -Tepan Paja-
                      Veikkola city
                      0405203098
                      Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                      Comment

                      • GuGi_
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 700
                        • Vantaa city

                        #12
                        Originally posted by tepabmw View Post
                        Simos Performance
                        Juu tätä onkin suositeltu. Ja olinkin jo yhteydessä
                        "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                        F11 525d -11
                        E60 M5 -05
                        E12 530i -75
                        E32 730i - 91
                        Chevy Silverado 3500 -93
                        R33 Skyline GTS-T -93

                        Comment

                        • turms
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2004
                          • 34
                          • Naantali

                          #13
                          Originally posted by GuGi_ View Post
                          Pitäis ämmään tehdä vähän huoltavia toimenpiteitä. Autolla on ajettu nyt n.160tkm ja koneella n.100tkm. (Tehdas uusi kone vaihdettu takuuseen 62tkm kohdalla).

                          Tarkoitus on vaihtaa siis kk-laakerit, vanoksen solenoidit ja korkeapainelinja sekä bensapumppu. Samalla mahdollisesti myös laatikkoon pientä huoltoa.

                          Kysymys kuuluukin, että mistä kannattaisi osia alkaa haalimaan? Solenoidit tulee ebaysta. Mutta olisko jollain käytännön kokemusta mistä hommata bensapumppu ja nuo laakerit?

                          Toinen kysymys olisi, että jostain olen korviini kuullut huhuja tuusulan suunnalla vaikuttavasta S-moottoreihin enemmän perehtyneestä tekijästä? Tästä kaivattaisiin vihjeitä myös. Itsellä ei oo nyt aikaa alkaa tähän savottaan.
                          Tilasitko Vanoksen solenoidit M5boardin nimimerkkit Sophielta? minulla sieltä 1. versiot, ei mene vanos- testi puhtain paperein läpi mutta auto toimii moitteetta. jos laitat 2. versiot niin ilmoittele tuloksia, ajattelin tilailla ne itsekin kokeeksi. SMG osia (lähinnä tiivisteitä ja pikkusälää) olen tilaillut fast attack motorsportista, burkhart engineeriltä ja näyttää jotain olevan smg societyllakin mutta viimeisestä ei ole henk. koht. kokemuksia. kaasuläppämoottoreita jos jossain vaiheessa hommailet, niin suosittelen rebuild.org.uk. Jason hoiti homman niiltä osin todella hyvin.


                          Tuomas

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎