Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d (LCI) vesipumpun ja kiristimen vaihto - "ohje" ja mitä kaikkea voi mennä pielee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • okkraj
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 95
    • Espoo

    530d (LCI) vesipumpun ja kiristimen vaihto - "ohje" ja mitä kaikkea voi mennä pielee

    Kirjataas asiat ylös kun on tuoreessa muistissa - itse tosin toivon että en tarvitse enää ikinä... Mutta josko jollekin muulle räpeltäjälle olisi jotain hyötyä.

    Työaika 9+h kahdelle päivälle jaettuna eli selkeesti sellainen netissä mainostettu "3h" homma, mutta ei tuota kyllä oikeasti 3:ssa tee ellei noita romuja ropaa liukuhihnalta . Alla olevaan humpuloitiin tosin meni iso osa ajasta
    - ~45min meni siihen kun foorumilla osa väitti pyörittäneet konetta ilmastoinnin kompusta, no tässä ei ainakaan onnistu kun kompuran pyörän etuosa pyörii vapaalla. Eli autoa nippuun sen verran että sillä viitsi lähteä hakemaan tuota 31mm avainta oli IKH:n hyllyssä (motonetissä ja biltemassa ei netin mukaan ole kuin 30mm ja 32mm)
    - ~1h meni jumissa ollutta kiristäjän vartta ihmetellessä
    - ~0,5h kiristäjän pois pujottelua kunnes oli pakko heittää TIS roskiin
    - ~1h meni katkennutta tyhjennusproppua ihmetellessä
    - ~0,5h EGR-coolerin irrotusta muistellessa
    - ~1h BMW tehtaan paskomaan vesipumpun pulttiin
    - ~0,5h kun meni kiristämään aluksi EGR-coolerin "pakosarjaan"

    Siispä must have "erikoiskamat":
    - 31mm 1/2" 12 kulmainen hylsy (https://www.ikh.fi/fi/hylsy-1-2---31...-matta-xd04431) tai oikea erikoistyökalu
    - stretch belt tool (fixuksen 7e peliväline (https://www.fixusnet.fi/fin/venyvan_...p-85916-52845/) ei toimi irrotuksesa oikeastaan ollenkaan ja kiinnityksessäkin jäi toinen rulla uran päähän oikeasta paikasta jota sai sitten käsin kammeta kohdalleen (tai sitten en vaan osannut), tämä voisi olla hyvä: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...alu-2000028234)
    - 23mm vai 24mm 1/2" hylsy kiristäjän varren kääntämiseen

    Muuta huomioitavaa:
    - Homma menee "pääpiirteittäin ihan TIS:n mukaisesti" - niinhän se aina...
    - TIS oli taas vaihteeksi semisti perseestä - kuten aina.
    - "kaikki" (paitsi) 1 pultit lähti tosi/liian hyvin irti.
    - Jos jarrupalojen vaihto sujuu vaivoin en ehkä välttämättä lähtisi harjoittelemaan
    - tarvittiin kaiken näköistä avainta luokkaa T25-T55, kuusiokoloja muutamaa kokoa 5-7? ja 8 (1/4"), 10, 13 hylsyt + nuo yllä mainitut 31mm ja 23/24mm ja 10mm (räikkä)lenkki.
    - Tuo 31mm hylsy ei ole mikään täydellinen sovite, yhdellä kädellä on vähän hankala pyörittää siksi tuo strecth belt työkalu on must jos yksin ropaa.


    Sudenkuopat alla vaiheittain järjestyksessä...

    Moniurahihnan irrotus: Suosittelen piirtämään sen kulkureitin paperille, "3h:n" jälkeen sen ehkä vielä muistaa, mutta "saattaa" käydä myös niin että meneekin vähän pidempi tovi niin ei tartte sitten arvuutella että menikö se tästä vai tuosta.

    Kiristimestä: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...ement/HqhnrAjF
    - Kuva ei ole tästä autosta, kiristäjän päässä ei mm. ole mutteria vaan pultti
    - pultti on ihan haistavittu paikassa, edes räikkä lenkki sovi sinne (eikä sillä mitään oikeastaan tekiskään kun pultti on niin löysä), joku pitkä 10m lenkki olisi hyvä, mutta sen pitäisi olla luokkaa 2,5x normaali mitta. Ruuvin saa kyllä löysälle suht helposti, mutta sitten vain 15km ajetulla motilla polttaa kätensä kun koittaa ruuvata loput irti ja (huonot) hanskat kädessä taas ei edes löydä koko pulttia. Ihmettelen miten beduiini kuumalla aavikolla tämän irroittaa ilman palovammoja . Lisäksi joku oikeasti isokätinen lienee myös ihmeissään.
    - Varsi ei tullut käsin vetämällä (koko auto tuli mukana) eikä mikään lenkkiavaimella tms kampeaminen varren päästä auttanut ja sorkkarauta tms. ei sopinut väliin
    - Varren sai irti kun väänsi pulttia kiinnipäin ja tilaan sai sorkkaraudan jolla pääsi vääntään öljynsuodattimen koteloa vasten
    - Katso miten päin kiristin on siellä ennenkuin otat sen pois
    - Laturin kallistaminen ei riittänyt jotta kiristimen olisi saanut pois, myös alempi pultti piti irrottaa ja liikuttaa koko laturia ~1cm.
    - itse kasasin siten että kiristin löysällä, varsi sisään, toinen kiristimen ruuvi kiereälle, varsi pois, toinenkin ruuvi kiinni ja sitten varsi sisään -> varsi ei toivottavasti jumita seuraavalla avaajalla . Nyt oli mottikin jäähtynyt ja varren ruuvi oli helppo kiristää...

    Tyhjennyspropusta: Insinöörin muovisen älynväläyksen "korkki" katkeaa kuitenkin, sanoisin että jos ei helpolla aukea niin kannattaa suosiolla unohtaa ja vaikka katkeaa niin unohtaa asian silti ja jatkaa elämää niinkuin tuohon paskakippulaan ei olisi ikinä koskenutkaan.
    - todennäköisesti ei aukea vastakierretapilla tai lämmittämällä talttapää meisseliä - ainakaan siis ehjänä. Eli jos varaosia ei ole ja ei vuoda, niin anna olla.
    - Apparin puolen ylemmän letkun irrottamalla syyläri tyhjenee suht kivasti/sopivasti ja ihan siististi, jos haluat enemmän niin sitten alemmasta letkusta.

    EGR:stä: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-drive/Btj4h2D
    - TIS unohti mainita että tuossa 3:sen ja nuolen paikkeilla on 2 pulttia, 1:sen vasemmalla puolen 1 ja lisäksi pakosarjassa 2.
    - Lisäksi TIS unohti kertoa että pakosarjaan ei pääse käsiksi ellei irrota turbon imuputkea. Tämä taas ei käytännössä onnistu ellei ruuvaa tuota 1:sen takana olevaa alipainepumppua irti (jota ei saa irti ellei pakosarjaa lukuunottamatta kaikki muut EGR pultit ole irti ja EGR väännetty niin sivuun kun saa) TAI käytä 1/4" tuuman 8mm hylsyä ja vartta. 3/8 hylsyllä ei kuitenkaan sitä moottorin puoleista imuputken ruuvia saa kiinni kun hylsy painaa ruuvia vinoon eikä lähde vetämään eli kannattaa suosiolla operoida 1/4 hylsyllä alusta asti.

    Termari: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-drive/FvlPXSI
    - Ei se termari sieltä pumpusta kunnolla ulos tullut/liitokset auennut ellei avannut imusarjan päässä olevan EGR-"läpän"? alla olevaa vesiputken kiinnikettä, 10mm räikkälenkki oli tässä hommassa hyvä, tuon kun avasi niin kuskin suuntaan lähtevään vesiputkeen sai hyvin liikkumavaraa ja homma oli ihan triviaali sen jälkeen.

    Vesipumpusta: Kaikki pultit narskahti helposti auki, 3 tuli sen jälkeen käsinpyörittämällä pihalle, mutta yhtä sai räikällä nylkyttää koko matkan ja oli semipiukka koko ajan (kyllä, tässä vaiheessa oli taas tatti otsassa jo valmiiksi). Pihalla tuli kärjestä ~2-3mm matkan jenkat paskana/huonona oleva pultti. Reikään ei myöskään luonnollisesti mennyt nätisti "ehjä" pultti. Eikä tuo paskapulttikaan sinne takas mitenkään nätisti uponnut, kiitos BMW:n tehdas! Tovin tuskailtua mitä tekis, kierretappisarjakin oli, mutta ajattelin että ehkä se on parempi olla sörkkimättä lohkoa, pulttin kärkeä yritin vähän entrata (joka sekin oli ehkä virhe). Pumppu paikalleen ja pultit kiinni, eikö niin? No ei, eihän tuo paska pultti enää järjellisellä voimankäytöllä pohjaan asti mennyt, jäi jonkun 3-5mm auki. Pultti pois ja 8mm mutteri "prikaksi" ja vääntämään -> perille asti meni. Nyt enää jännitetään että vuotaako pumppu vai ei, 2h lenkillä ei ainakaan lientä kulunut...
    - Tiedän: paska tuuri - kuten tuntuu olevan melkein joka hommassa tän auton kanssa, normaalisti ei liene pulttien kanssa mitään ongelmaa.

    EGR:n kiinnitys:
    - Älä missään nimessä vedä niitä pakosarjan pultteja kiinni ja kiinnitä turbon imuputkea ja murehdi loppuja EGR:stä myöhemmin. Tai jos näin teet niin katso ainakin että se EGR todellakin on linjassa niiden 3 muun pultin paikan kanssa (siis niiden joita se ei TIS mainitse )), muuten pääsee irrottamaan tuon imuputken ja löysään sitä pakosarjan liitosta että EGR kääntyy.

    Loppukaneettina voisi mainita: "vittu että vituttaa" sekä "siiselin vittu" ihan överi homma, mutta saipahan harrastaa ja työn sai tehtyäkin. Tärkeimpänä toivottavasti se vesipumpun tiiviste ei nyt falskaa tuon paskan pultin takia . Nestettä on ennenkin vähän kulunut, niin nyt lähinnä arvon että jos/kun sitä kuluu niin mistä voi olla varma että sitä ei kulu ainakaan tuolta vesipumpusta?

    Lisäksi voisi mainita että 250tkm ajetussa autossa vertailin joka irtirevittyä osaa uuteen (INAn kamat) niin todella vaikea oli kyllä eroja bongata eli todennäköisesti "ihan turha homma" ja pelkkien hihnojen vaihto olisi varmaan ollut ihan riittävästi. Dampperi vaikutti myös hyvältä, mutta enhän mä näistä paskoista mitään ymmärrä kuten yllä olevasta humpuloinnista käy ilmi . Hihnatkaan (ovat alkuperäiset) eivät vielä olleet mitenkään kovin pahan näköiset eikä mitään vinkumista tms. kuulunut, ajattelin nyt ennakoivasti huoltaa ettei sen takia jää tien päälle kun räpsähtää poikki (nyt veikkaan että jäädään vuotavan vesipumpun takia ).


    Olisikohan sinne lohkoon kannattanut vain rohkeasti törkätä kierretapilla vai oliko parempi olla tuikkaamatta?
    Last edited by okkraj; 02-09-2019, 18:06.
    E61 530dA LCI 6/2007
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎