Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDrive jakolaatikon nykinä ja sekarengastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 301
    • Pirkkala

    xDrive jakolaatikon nykinä ja sekarengastus

    Laitoin loppukesästä renkaiksi alle eteen 245/40R18 ja taakse 275/35R18 ja 100km sisään alkoi ihmeellinen nykinä kiihdytyksissä. Ei vikakoodeja, mutta nykinä poistui heti, kun irrotti jakolaatikon sulakkeen. Vaihdoin kitkat alle, joissa tasakierros 245/40R18 eikä ole nykinyt kertaakaan nyt kun 5000km ajettu noilla.

    Mikä kesärenkaissa siis vikana? Sekarengastus juu, mutta foorumin kokeneiden mukaan tuo 18" 245/40 + 275/35 setti on toiminut muilla nelikoissa. Rengasliikkeen mukaan vanteet eivät enää täysin suorat olleet, mutta tasapainotus kuitenkin onnistui. Vanteiden leveys edessä 8.5, takana 9.5 ja ET38.

    Voiko rengaspaineilla olla merkitystä ja mitkä olis oikeet paineet tähän sekarengastukseen?

    Vai oisko vika kuitenkin jakolaatikossa? Rasittaako tuo sekarengastus sitä jotenkin enemmän ja alkaa oireilemaan, kun luultavasti jo vähän "kulunut"? Siihen vaihdettu öljyt 30tkm sitten. Autolla ajettu 295tkm ja alkuperäinen jakoloota.
    e61 530xd LCI 3/2007
  • heht
    Bimmer Rookie
    • Sep 2013
    • 63
    • HYVINKÄÄ

    #2
    Tulee mieleen että nuo on eri tuotantoerästä/onko samaa merkkiä? Mittaa etu ja takapyörän halkaisija tai ympärysmitta jos mahdollista?
    530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
    530xd E61 Lci -07 M-Sport
    Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.

    Comment

    • edva
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2018
      • 301
      • Pirkkala

      #3
      Merkki ja malli on sama Nankang Sportnex AS-2+. Ainakin polttopäivä on eri. Mittaanpa nuo seuraavaks.
      Last edited by edva; 24-11-2019, 00:31.
      e61 530xd LCI 3/2007

      Comment

      • bemanderi
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 191
        • Capital West

        #4
        Ei johdu rengaskoosta, kitkat on pehmeämmät ja toimii paremmin jakolaatikon kannalta.

        Syyllinen on jakolaatikko joka alkaa olemaan valmis. Voihan siihen yrittää vielä vaihtaa öljyt toiseen kertaan - ei ole niin kallis operaatio ettei kannattaisi yrittää.
        BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
        Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

        .. plus sitten kaikkea muuta romua.

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Sekarenkailla hyvin tyypillinen tilanne. Tasakokoisilla ajaa hamaan tulevaisuuteen ilman oireita. Se, että onko se jakolaatikon heikkoutta jos se ei kykene nypyttämättä "synkronoimaan" tilannetta niin ei.

          Tämän takia sekarenkaita käytettäessä on syytä varmistaa, että ne ovat alle laitettunakin saman kokoisia akseleiden kesken.

          Tähti merkattu sekarengastus originaali seka vanteilla lienee varmin valinta.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • edva
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2018
            • 301
            • Pirkkala

            #6
            Tuskin riippuu kitkojen pehmeydestäkään, kun wörkki loistavasti aiemmilla kesärenkailla tasasetillä 245/40, kun takarenkaat oli levitetty väkisin noille 9.5 vanteille oli suht pöljän näkönen ja kulu tietenki keskeltä vauhdikkaasti sakolle.

            Taidan testata keväällä vaihtaa jakoboksiin öljyt, testailla sopivat paineet. Sit sormet ja varpaat ristiin, jos vaikka toimis.

            Vinkkejä tietenki otetaan vielä vastaan. Kiitokset jo näistä!
            e61 530xd LCI 3/2007

            Comment

            • edva
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 301
              • Pirkkala

              #7
              Jakoboksiin marmorilta orkkisöljyt (purkissa luki DTF), Castrolin syntraxit vetareihin ja paineet 2,7bar --> nykiminen loppui. Huh

              Öljyt olis varmaanki hyvä vaihtaa vähintään 100tkm välein. Ei ole kovin kummonen jumppa, jos tietää mitä tekee ja työkalut on valmiina.

              Tuosta vielä JKK:n ohjeet:
              e61 530xd LCI 3/2007

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by edva View Post
                Jakoboksiin marmorilta orkkisöljyt (purkissa luki DTF), Castrolin syntraxit vetareihin ja paineet 2,7bar --> nykiminen loppui. Huh

                Öljyt olis varmaanki hyvä vaihtaa vähintään 100tkm välein. Ei ole kovin kummonen jumppa, jos tietää mitä tekee ja työkalut on valmiina.

                Tuosta vielä JKK:n ohjeet:
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...t=jakolaatikko
                Teithän myös sen resetoinnin/kalibroinnin öljyn vaihdon jälkeen?
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2200
                  • Vantaa

                  #9
                  Ja taaksehan kuuluu laittaa enempi painetta.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • edva
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2018
                    • 301
                    • Pirkkala

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Teithän myös sen resetoinnin/kalibroinnin öljyn vaihdon jälkeen?
                    En oo vielä tehny. Mitä toi resetointi tekee niinku oikeesti, ja onko kokemuksia et tulis haittaa, jos sen jättää tekemättä?
                    e61 530xd LCI 3/2007

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by edva View Post
                      En oo vielä tehny. Mitä toi resetointi tekee niinku oikeesti, ja onko kokemuksia et tulis haittaa, jos sen jättää tekemättä?
                      Kyllähän se paremmin toimii kun sen tekee. Laatikko kun seuraa öljyn kuntoa, niin olisi hyvä resetoida kun ne öljyt on vaihdettu. Ihan kuten akun vaihto ilmoitetaan autolle.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎