Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d ahtimen asentaminen 525d:hen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    530d ahtimen asentaminen 525d:hen?

    Elikkä olisi ahtimen vaihto ajankohtainen siqun autoon säätimen hajoamisen ja siipien jumittamisen vuoksi, mietin että laittaisin samalla vaivalla 530d ahtimen kun sattuu yhdet joutilaat 35d suuttimetkin olemaan tallilla :think

    Minun auto -05 525d DPF:llä ja ajatus laittaa siihen saman ikäisen DPF:llä varustetun 530d:n ahdin.
    Ahtimet ovat äkkiseltään hyvin saman näköisiä mutta osaisiko joku kertoa minkälaisella vaivalla tuo hieman isompi passaa autooni?
    Onko esim. pakoputken lähtö, imuputken kaula sekä ahtoputken lähtö eri kokoisia?
    Pienet muutostyöt kyllä onnistuvat mutta olisi hyvä tietää ennakkoon mitä joutuu muokkaamaan niin osaisi varautua ja hommata kaikki tarvittavat osat valmiiksi...
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
  • huupi
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 1199
    • Tyrnävä

    #2
    Originally posted by Jube View Post
    Elikkä olisi ahtimen vaihto ajankohtainen siqun autoon säätimen hajoamisen ja siipien jumittamisen vuoksi, mietin että laittaisin samalla vaivalla 530d ahtimen kun sattuu yhdet joutilaat 35d suuttimetkin olemaan tallilla :think

    Minun auto -05 525d DPF:llä ja ajatus laittaa siihen saman ikäisen DPF:llä varustetun 530d:n ahdin.
    Ahtimet ovat äkkiseltään hyvin saman näköisiä mutta osaisiko joku kertoa minkälaisella vaivalla tuo hieman isompi passaa autooni?
    Onko esim. pakoputken lähtö, imuputken kaula sekä ahtoputken lähtö eri kokoisia?
    Pienet muutostyöt kyllä onnistuvat mutta olisi hyvä tietää ennakkoon mitä joutuu muokkaamaan niin osaisi varautua ja hommata kaikki tarvittavat osat valmiiksi...
    Oletan, että M57N kyseessä, jolloin ahtimet sopivat 1:1. M57N2:ssa ainakin pakoputken liitos pannalla, joten ei sovi suorilta. Toki omakohtaista kokemusta ei noista ole tuossa korissa eikä moottorissa, mutta molemmat asentanut pikkulohkon kylkeen.
    I01 i3s 94

    Comment

    • Jube
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 9636
      • ...

      #3
      Joo kyseessä vanhempi M57 eli ahdin on kolmella pultilla kiinni pakosarjassa ja pakoputki kiinnittyy kahdella mutterilla.
      Eli 525d ja 530d ahtimissa on pakoputken lähtö ja imuputken kaula saman kokoisia sekä ahtoputken lähtö samanlainen?
      Mikäli näin niin ei kai se auta kun laittaa GT2260 tilaukseen :think

      Osaako kukaan sanoa minkälainen moottori tuo M57TUB25 on virityksen suhteen, eli kuinka paljon 3.0d konetta vaisummaksi jää esim. hyöty 35d suuttimista 3.0d ahtimen kanssa?
      Näillä mennään:
      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
      MB c124 230CE -90 "Badboy"
      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1199
        • Tyrnävä

        #4
        Originally posted by Jube View Post
        Joo kyseessä vanhempi M57 eli ahdin on kolmella pultilla kiinni pakosarjassa ja pakoputki kiinnittyy kahdella mutterilla.
        Eli 525d ja 530d ahtimissa on pakoputken lähtö ja imuputken kaula saman kokoisia sekä ahtoputken lähtö samanlainen?
        Mikäli näin niin ei kai se auta kun laittaa GT2260 tilaukseen :think

        Osaako kukaan sanoa minkälainen moottori tuo M57TUB25 on virityksen suhteen, eli kuinka paljon 3.0d konetta vaisummaksi jää esim. hyöty 35d suuttimista 3.0d ahtimen kanssa?
        Jep, samanlaisia ovat kaikki suuntiin lähdöt noissa ahtimissa, kunhan ovat tosiaan e6x:stä peräisin. Servokin on täsmälleen sama. Ainoa ero minkä itse huomasin, oli imuputken kaulan ”ahtaus” tai ”lyhyys” 2260:ssa johtuen varmaan suuremmasta kompurapesästä, mistä syystä en saanut ainakaan nelimukiseen asennettuna klemmaria enää pitämään putkea paikoillaan. Voi olla, että ei ole ongelma kuusipyttyisessä, ja eihän niissä alkujaankaan sellaisia ole.

        Eikö noita kakspuolikkaitakin ole jokunen piinattuna tälläkin foorumilla aikojen saatossa, mutta kai siitä nyt se 350 irtoaa, jos kaksilitraisesta saa 300 yhtä helposti kuin kolmilitraisesta 400. Vaatinee tosin jo modattua 2260:aa kaikkiin em. noihin lukemiin päästäkseen.
        I01 i3s 94

        Comment

        • Jube
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 9636
          • ...

          #5
          Suuret kiitokset huupille vastauksista!
          Nyt on pakko antaa mennä pyhien ohi kun autolla pystyy liikkumaan ja alan ensi vuoden puolella sitten rassaamaan :think
          Auto on lopun vanha paska ja paljon ajettu niin en ala mitään hipo systeemejä rakentamaan enkä "isosti isoja" rahoja sijoittamaan koska sen käyttö ikä on minulla maksimissaan 2v tästä eteenpäin, mitenhän lie jos 525d vakio suuttimila ja modaamattoman GT 2260:llä laittaisi Tuikun ohjelman niin onko ahtimen vaihdosta hyötyä vai onko suuttimet ensimmäisenä rajoittava tekijä?
          Jos on niin sitten tottakai sama laittaa ne 35d suuttimet paikalleen koska ne on jo hankittuna....

          Ps. Pitää vielä kokeilla löytyisikö käytettyä ehjää ja sopivaa ahdinta kun kunnostettuihin 530d ahtimiin ei kelpaa panttina 525d ahdin, on se kaikki varsinkin köyhälle moniselkoista, v*ttu
          Last edited by Jube; 14-12-2019, 01:29.
          Näillä mennään:
          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
          MB c124 230CE -90 "Badboy"
          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

          Comment

          • huupi
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 1199
            • Tyrnävä

            #6
            Originally posted by Jube View Post
            Suuret kiitokset huupille vastauksista!
            Nyt on pakko antaa mennä pyhien ohi kun autolla pystyy liikkumaan ja alan ensi vuoden puolella sitten rassaamaan :think
            Auto on lopun vanha paska ja paljon ajettu niin en ala mitään hipo systeemejä rakentamaan enkä "isosti isoja" rahoja sijoittamaan koska sen käyttö ikä on minulla maksimissaan 2v tästä eteenpäin, mitenhän lie jos 525d vakio suuttimila ja modaamattoman GT 2260:llä laittaisi Tuikun ohjelman niin onko ahtimen vaihdosta hyötyä vai onko suuttimet ensimmäisenä rajoittava tekijä?
            Jos on niin sitten tottakai sama laittaa ne 35d suuttimet paikalleen koska ne on jo hankittuna....

            Ps. Pitää vielä kokeilla löytyisikö käytettyä ehjää ja sopivaa ahdinta kun kunnostettuihin 530d ahtimiin ei kelpaa panttina 525d ahdin, on se kaikki varsinkin köyhälle moniselkoista, v*ttu
            Pikkuisen hataralla pohjalla on, mutta muistelisin ilman osanumeroiden vertailuja, että 18d ja 25d suuttimet ovat pienemmät kuin 20d ja 30d, saati 35d. Eli ilman muuta laittaisin ne 35-ruutat, jos sellaiset jo valmiiksi löytyy.
            I01 i3s 94

            Comment

            • Hcet
              BTCF Member
              • Oct 2018
              • 124
              • Tampere

              #7
              .....

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎