Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530D '06 kytkin tärisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trolli666
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 59

    E61 530D '06 kytkin tärisee

    No niin, lisää huolia ja murheita tuosta kulkineesta.


    Tänään ilmeni että kytkimessä taitaa olla jotain häikkää. Pihasta peruutettaessa hieman ylämäkeen ja kytkimellä luistattaessa alkaa täristämään ja pitämään ihme "ta-ta-ta-ta-ta -tärinee - "kolinaa" -"metalli metallia vasten ääntä"



    Vapaalla auto käynnissä asia ilmenee parhaiten kun painaa kytkintä 10-20% pohjaan, ihan pohjaan painattaessa ääni häviää tyystin, samoin tärinän huomaa kun ajaa hiljaa 1-2 vaihteilla vaihtaessa ja kytkintä painaessa. Isommilla vaihteilla ajettaessa ääni häviää taustalle / ei enää tunnu.


    Vaihteet muuten menee päälle hyvin - vaihtuu ja ajettavuus "normaali".


    Joku laakeri, vauhtipyörä ongelma? Ja hintaa tulee melkoisesti?


    Mekaanikontaitoja omaamatta tiedustelen onko tuo sellainen korjaus jonka voi periaatteessa liike kuin liike hoitaa ettei tarvitse erikseen käydä merkkiliikkeessä diagnosoimassa - korjauttamassa. Perheen toinen kulkine hoidetaan VW-autoihin erikoistuneessa puulaakissa (ei merkkikorjaamo) ja tätä oon hoidattanu siellä samalla.


    Meneekö ongelman selvittämisessä kenties useita tunteja?


    Ja mikä tärkeintä, uskaltaako tällä ajaa lyhyitä ajoja ettei rakkine jätä tielle?


    Kiitos kaikista tiedoista.
    Last edited by Trolli666; 15-01-2020, 08:50.
  • Hcet
    BTCF Member
    • Oct 2018
    • 124
    • Tampere

    #2
    Veikkaisin että vauhtipyörä entinen tai levyssä heitto.
    Korjaantuu kytkin rempalla ja semmosen osaa kyllä tehdä paja kuin paja.

    Comment

    • Trolli666
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 59

      #3
      Originally posted by Hcet View Post
      Veikkaisin että vauhtipyörä entinen tai levyssä heitto.
      Korjaantuu kytkin rempalla ja semmosen osaa kyllä tehdä paja kuin paja.

      Kiitos infosta, jotain tällaista odotinkin olevan edessä, eli kannattaa kerralla vaihdattaa sitten kaikki osat tuonne kytkinrempan osastolle. Katsoin pelkän kytkinpaketin olevan jotain 800 euron luokkaa, eli työtunteja tuohon tullee useita 4-7? joten alle tonnilla ei takuulla selvinne remontista?


      Katoin ettei monissa paketeissa tule ns. silmälaakeria ja että sen vaihtamattomuus olisi joillain aiheuttanut ongelmia. Mitään mistään tietämättä tuo kannattaa varmaan samalla vaihdatuttaa. Onko muita osia mitä kannattaa vaihdattaa samalla vaivalla?



      Jossain jopa luki että kannattaa vaihtaa vaihdelaatikon öljyt samalla, mutta eikös niiden pitänyt olla tyyliin "lifetime" Autollani ajettu nyt 190.000 km

      Comment

      • alpine3
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2010
        • 1269
        • Kajjjaani

        #4
        Kytkinpaketti vauhtipyörän kanssa voi maksaa tuon 800 euroa. Jos pelkkä levy, paineasetelma ja painelaakeri niin aika kallis. Se kytkinakselin silmälaakeri ja kampiakselin takimmainen stefa kannattaa vaihtaa samalla.
        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

        Comment

        • Trolli666
          Bimmer Rookie
          • Jun 2008
          • 59

          #5
          Originally posted by alpine3 View Post
          Se kytkinakselin silmälaakeri ja kampiakselin takimmainen stefa kannattaa vaihtaa samalla.

          ---> Tarviiko kampiakselin takimmaisen stefan vaihtamiseen jotain "erikoistyökalua"? Huollosta olivat tätä asiaa tiedustelleet (eivät ole liiemmin BMW-merkkeihin erikoistuneet, mutta oman auton olen aina käyttänyt siellä huollossa) en muista nyt ehkä oikeaa termistöä, mutta siten että "kaikki osat saa kohdistettua oikein" tjsp.



          Onko tuo operaationa kuinka aikaa vievä? Pyysin että tekisivät kytkinrempan yhteydessä ko. toimenpiteen.
          Last edited by Trolli666; 24-01-2020, 12:32.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎