Moi kaikille, ensimmäinen viestini foorumille. Allekirjoittaneella on hiljattain hankkimani E61 530d. Hypätään suoraan altaan syvään päähän, eli haasteita on. Toivoisin ehdotuksia mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä haasteen 1) rajaamiseksi ; tai 2) selvittämiseksi.
Taustaa:
- haasteet tuli auton mukana, eli ei ole tietoa miten ne alkoivat.
- myyjä kuitenkin kertoi, että tämä ahtamattomuus tuli vain hieman ennen myyntiä, ja olisi liittynyt "vikatilaan" - jonka nollaamisen jälkeen olisi taas kulkenut normaalisti. Itse en ole tätä havaintoa pystynyt vahvistamaan.
Omat havainnot:
1) Vikakoodit: epäolennaiset / ehkä olennaiset / tulevat heti takaisin nollauksen & auton uudelleenkäynnistyksen jälkeen / tulevat takaisin nollauksen jälkeen ajolenkillä
- 93F4 - airbag module not talking to the in car phone(?)
- DME / DDE:
-- 4212 - glow plug no.1
-- 4222 - glow plug no.2
-- 4232 - glow plug no.3
-- 4242 - glow plug no.4-- 4252 - glow plug no.5
-- 4262 - glow plug no.6
-- 4513 - thermal oil level sensor
-- 483D - throttle actuator
-- 4203 - glow unit error
-- 44E2 - charging fault ( liittynee tyhjentyneeseen akkuun - epäolennainen )
-- 4687 - Throttle valve actuator fault
-- 480A - DPF blocked
-- 481A - increased back pressure
-- 4530 - Charge pressure control deviation
-- 4587 - fuel filter
EHC:
-- D704
CAS:
-- D904
-- A0B2
KOMBI:
-- A4C7
-- A3AA
PDC:
-- 9E34
-- E204
KBM:
-- A46A
KLIMA:
-- E71D
-- 9C78
2) Havainnot ajossa
2.1) moottori käy siististi, ei käyntihäiriöitä tai ylimääräisiä ääniä
2.2) turboon liittyen kuuluu ajossa ja kaasua paikallaan polkien tällainen suhteellisen vaimea turbon vihellys: https://www.youtube.com/watch?v=hVr90pccDSY ( ei video omasta autosta, mutta ääni vastaava )
-- Olen koettanut kuulostella auton ulkopuolelta ja moottoritilasta, en löydä mitään vuotokohtaa tai paikkaa mistä ääni olisi selkeämpi.
2.3) Autolla pystyy ajamaan liikenteen mukana kutakuinkin, pystyy ajamaan motarilla 100km/h tai ehkä 120km/h. Mahdollisesti menee vähän enemmän, mutta hikisesti, en ole testannut huippuja.
-- Tuntumani on, että ei ahda lainkaan, mittaamalla en ole voinut vahvistaa.
-- Kaasu pohjassa pikkukierroksilta : ei ahda
-- Kaasu pohjassa ylemmille kierroksille: ei ahda
-- Kaasupoljinta polkiessa ja nostaessa: ei ahda vähääkään aikaa
-- Kaasupoljin tuntuu reagoi tyyliin vain ehkä 30 - 40% polkimen liikkeestä. Jos painaa tai nostaa kaasua enemmän, sillä ei ole mitään vaikutusta. Voi heilutella jalalla kaasupoljinta miten vain siellä yläpäässä, BMW ei siihen reagoi.
--- Esimerkkinä: Auto kiihtyy vaikkapa motarilla ihan samalla tavalla 30% kaasulla kuin 100% kaasulla.
-- Ei ole ylimääräistä savutusta missään vaiheessa, ei mustaa savua tms. peilistä katsoen.
2.4) Vikakoodien nollauksen jälkeen: Ei kulje yhtään paremmin, edes yhtä kiihdytystä. Aina sama hidas kulku.
2.5) MAF -anturin johdon otin irti : ei vaikutusta (paitsi uusi vikakoodi tulee), ihan samalla tavalla kulkee
2.6) MAP -anturin otin vuorollaan irti: ei vaikutusta (paitsi uusi vikakoodi tulee)
3) Muuta jo tehtyä vian selvittämiseksi
3.1) INPA -softa + kaapelin hankin - ovat asennettuna vanhalla XP -kannettavalla. Haasteena on työasemalla ei ole akkua, toimii vain verkkovirrasta, niin en ajossa voi tarkkailla arvoja tms.
3.2) Purin ilmanputsarikoteloa pois ja vaihdoin samalla uuden ilmansuodattimen. Laitoin kuitenkin takaisin kaikki. Tavoitteena oli havainnoida Wastegate -toimintaa, mutta huomasin noiden purkaminen ei parantanut näkyvyyttä sinne Wastegatelle.
- en ole pystynyt vielä katsomaan toimiiko / liikkuuko wastegate -vipuvarsi. Sormilla koitin ja se ei ainakaan heilu vapaana.
Olisiko vinkkejä mikä konkreettinen tarkistus/toimenpide seuraavaksi, tai miten rajata ongelmaa? Toivoisin ei tarvitse turboa alkaa vielä purkamaan.
Kiitos
Taustaa:
- haasteet tuli auton mukana, eli ei ole tietoa miten ne alkoivat.
- myyjä kuitenkin kertoi, että tämä ahtamattomuus tuli vain hieman ennen myyntiä, ja olisi liittynyt "vikatilaan" - jonka nollaamisen jälkeen olisi taas kulkenut normaalisti. Itse en ole tätä havaintoa pystynyt vahvistamaan.
Omat havainnot:
1) Vikakoodit: epäolennaiset / ehkä olennaiset / tulevat heti takaisin nollauksen & auton uudelleenkäynnistyksen jälkeen / tulevat takaisin nollauksen jälkeen ajolenkillä
- 93F4 - airbag module not talking to the in car phone(?)
- DME / DDE:
-- 4212 - glow plug no.1
-- 4222 - glow plug no.2
-- 4232 - glow plug no.3
-- 4242 - glow plug no.4-- 4252 - glow plug no.5
-- 4262 - glow plug no.6
-- 4513 - thermal oil level sensor
-- 483D - throttle actuator
-- 4203 - glow unit error
-- 44E2 - charging fault ( liittynee tyhjentyneeseen akkuun - epäolennainen )
-- 4687 - Throttle valve actuator fault
-- 480A - DPF blocked
-- 481A - increased back pressure
-- 4530 - Charge pressure control deviation
-- 4587 - fuel filter
EHC:
-- D704
CAS:
-- D904
-- A0B2
KOMBI:
-- A4C7
-- A3AA
PDC:
-- 9E34
-- E204
KBM:
-- A46A
KLIMA:
-- E71D
-- 9C78
2) Havainnot ajossa
2.1) moottori käy siististi, ei käyntihäiriöitä tai ylimääräisiä ääniä
2.2) turboon liittyen kuuluu ajossa ja kaasua paikallaan polkien tällainen suhteellisen vaimea turbon vihellys: https://www.youtube.com/watch?v=hVr90pccDSY ( ei video omasta autosta, mutta ääni vastaava )
-- Olen koettanut kuulostella auton ulkopuolelta ja moottoritilasta, en löydä mitään vuotokohtaa tai paikkaa mistä ääni olisi selkeämpi.
2.3) Autolla pystyy ajamaan liikenteen mukana kutakuinkin, pystyy ajamaan motarilla 100km/h tai ehkä 120km/h. Mahdollisesti menee vähän enemmän, mutta hikisesti, en ole testannut huippuja.
-- Tuntumani on, että ei ahda lainkaan, mittaamalla en ole voinut vahvistaa.
-- Kaasu pohjassa pikkukierroksilta : ei ahda
-- Kaasu pohjassa ylemmille kierroksille: ei ahda
-- Kaasupoljinta polkiessa ja nostaessa: ei ahda vähääkään aikaa
-- Kaasupoljin tuntuu reagoi tyyliin vain ehkä 30 - 40% polkimen liikkeestä. Jos painaa tai nostaa kaasua enemmän, sillä ei ole mitään vaikutusta. Voi heilutella jalalla kaasupoljinta miten vain siellä yläpäässä, BMW ei siihen reagoi.
--- Esimerkkinä: Auto kiihtyy vaikkapa motarilla ihan samalla tavalla 30% kaasulla kuin 100% kaasulla.
-- Ei ole ylimääräistä savutusta missään vaiheessa, ei mustaa savua tms. peilistä katsoen.
2.4) Vikakoodien nollauksen jälkeen: Ei kulje yhtään paremmin, edes yhtä kiihdytystä. Aina sama hidas kulku.
2.5) MAF -anturin johdon otin irti : ei vaikutusta (paitsi uusi vikakoodi tulee), ihan samalla tavalla kulkee
2.6) MAP -anturin otin vuorollaan irti: ei vaikutusta (paitsi uusi vikakoodi tulee)
3) Muuta jo tehtyä vian selvittämiseksi
3.1) INPA -softa + kaapelin hankin - ovat asennettuna vanhalla XP -kannettavalla. Haasteena on työasemalla ei ole akkua, toimii vain verkkovirrasta, niin en ajossa voi tarkkailla arvoja tms.
3.2) Purin ilmanputsarikoteloa pois ja vaihdoin samalla uuden ilmansuodattimen. Laitoin kuitenkin takaisin kaikki. Tavoitteena oli havainnoida Wastegate -toimintaa, mutta huomasin noiden purkaminen ei parantanut näkyvyyttä sinne Wastegatelle.
- en ole pystynyt vielä katsomaan toimiiko / liikkuuko wastegate -vipuvarsi. Sormilla koitin ja se ei ainakaan heilu vapaana.
Olisiko vinkkejä mikä konkreettinen tarkistus/toimenpide seuraavaksi, tai miten rajata ongelmaa? Toivoisin ei tarvitse turboa alkaa vielä purkamaan.
Kiitos
Comment