Announcement

Collapse
No announcement yet.

RATKAISTU ::: E61 530d -04 ei ahda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4cyl turbo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2020
    • 112
    • Vantaa

    RATKAISTU ::: E61 530d -04 ei ahda

    Moi kaikille, ensimmäinen viestini foorumille. Allekirjoittaneella on hiljattain hankkimani E61 530d. Hypätään suoraan altaan syvään päähän, eli haasteita on. Toivoisin ehdotuksia mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä haasteen 1) rajaamiseksi ; tai 2) selvittämiseksi.

    Taustaa:
    - haasteet tuli auton mukana, eli ei ole tietoa miten ne alkoivat.
    - myyjä kuitenkin kertoi, että tämä ahtamattomuus tuli vain hieman ennen myyntiä, ja olisi liittynyt "vikatilaan" - jonka nollaamisen jälkeen olisi taas kulkenut normaalisti. Itse en ole tätä havaintoa pystynyt vahvistamaan.

    Omat havainnot:

    1) Vikakoodit: epäolennaiset / ehkä olennaiset / tulevat heti takaisin nollauksen & auton uudelleenkäynnistyksen jälkeen / tulevat takaisin nollauksen jälkeen ajolenkillä

    - 93F4 - airbag module not talking to the in car phone(?)
    - DME / DDE:
    -- 4212 - glow plug no.1
    -- 4222 - glow plug no.2
    -- 4232 - glow plug no.3
    -- 4242 - glow plug no.4-- 4252 - glow plug no.5
    -- 4262 - glow plug no.6
    -- 4513 - thermal oil level sensor
    -- 483D - throttle actuator
    -- 4203 - glow unit error
    -- 44E2 - charging fault ( liittynee tyhjentyneeseen akkuun - epäolennainen )
    -- 4687 - Throttle valve actuator fault
    -- 480A - DPF blocked
    -- 481A - increased back pressure
    -- 4530 - Charge pressure control deviation
    -- 4587 - fuel filter
    EHC:
    -- D704
    CAS:
    -- D904
    -- A0B2
    KOMBI:
    -- A4C7
    -- A3AA
    PDC:
    -- 9E34
    -- E204
    KBM:
    -- A46A
    KLIMA:
    -- E71D
    -- 9C78

    2) Havainnot ajossa
    2.1) moottori käy siististi, ei käyntihäiriöitä tai ylimääräisiä ääniä
    2.2) turboon liittyen kuuluu ajossa ja kaasua paikallaan polkien tällainen suhteellisen vaimea turbon vihellys: https://www.youtube.com/watch?v=hVr90pccDSY ( ei video omasta autosta, mutta ääni vastaava )
    -- Olen koettanut kuulostella auton ulkopuolelta ja moottoritilasta, en löydä mitään vuotokohtaa tai paikkaa mistä ääni olisi selkeämpi.

    2.3) Autolla pystyy ajamaan liikenteen mukana kutakuinkin, pystyy ajamaan motarilla 100km/h tai ehkä 120km/h. Mahdollisesti menee vähän enemmän, mutta hikisesti, en ole testannut huippuja.
    -- Tuntumani on, että ei ahda lainkaan, mittaamalla en ole voinut vahvistaa.
    -- Kaasu pohjassa pikkukierroksilta : ei ahda
    -- Kaasu pohjassa ylemmille kierroksille: ei ahda
    -- Kaasupoljinta polkiessa ja nostaessa: ei ahda vähääkään aikaa
    -- Kaasupoljin tuntuu reagoi tyyliin vain ehkä 30 - 40% polkimen liikkeestä. Jos painaa tai nostaa kaasua enemmän, sillä ei ole mitään vaikutusta. Voi heilutella jalalla kaasupoljinta miten vain siellä yläpäässä, BMW ei siihen reagoi.
    --- Esimerkkinä: Auto kiihtyy vaikkapa motarilla ihan samalla tavalla 30% kaasulla kuin 100% kaasulla.
    -- Ei ole ylimääräistä savutusta missään vaiheessa, ei mustaa savua tms. peilistä katsoen.
    2.4) Vikakoodien nollauksen jälkeen: Ei kulje yhtään paremmin, edes yhtä kiihdytystä. Aina sama hidas kulku.
    2.5) MAF -anturin johdon otin irti : ei vaikutusta (paitsi uusi vikakoodi tulee), ihan samalla tavalla kulkee
    2.6) MAP -anturin otin vuorollaan irti: ei vaikutusta (paitsi uusi vikakoodi tulee)

    3) Muuta jo tehtyä vian selvittämiseksi
    3.1) INPA -softa + kaapelin hankin - ovat asennettuna vanhalla XP -kannettavalla. Haasteena on työasemalla ei ole akkua, toimii vain verkkovirrasta, niin en ajossa voi tarkkailla arvoja tms.
    3.2) Purin ilmanputsarikoteloa pois ja vaihdoin samalla uuden ilmansuodattimen. Laitoin kuitenkin takaisin kaikki. Tavoitteena oli havainnoida Wastegate -toimintaa, mutta huomasin noiden purkaminen ei parantanut näkyvyyttä sinne Wastegatelle.

    - en ole pystynyt vielä katsomaan toimiiko / liikkuuko wastegate -vipuvarsi. Sormilla koitin ja se ei ainakaan heilu vapaana.

    Olisiko vinkkejä mikä konkreettinen tarkistus/toimenpide seuraavaksi, tai miten rajata ongelmaa? Toivoisin ei tarvitse turboa alkaa vielä purkamaan.

    Kiitos
    Last edited by 4cyl turbo; 23-06-2020, 23:31.
    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #2
    Keskityn vastauksessani olennaisimpaan.

    Autossasi on vikakoodine ja kuvaamiesi oireiden perusteella vialinen kaasuläppä, jonka seurauksena hiukkassuodattimen aktiivista regenerointia ei ole tapahtunut ja suodatin on tästä syystä tukkeutunut. Vaihda kaasuläppä uuteen (suosittelen alkuperäistä eli Pierburgin valmistamaa) ja tämän jälkeen on tarpeen yrittää hiukkassuodattimen pakkopolttoja, josko se pönttö vielä toimisi. Muussa tapauksessa menee hiukkassuodatinkin uusiksi.

    Ahtimen ja/tai suuttimien vikaan en tässä vaiheessa usko, kuten en ilmamassamittarinkaan. EGR:nkin voisi samalla puhdistaa, ettei jumita ja osaltaan ole huonontamassa ahtoja.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • ekaBMW
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 441
      • Oulu

      #3
      Taitaa olla myös hehkuboksi ja/tai sen sähkökaapeli huonolla hapella kun herjaa kaikista hehkuista. Tosin ei vaikuta kulkuihin mutta ensi talvena vaikuttaa starttauksiin (jos tulee pakkasia).
      F11 530d xDrive 09/16
      Ex E60 530d xDrive A 10/08
      Ex E60 520dA 09/08 liisari
      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
      Ex Opel Kadett 1.6 -89

      Comment

      • 4cyl turbo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2020
        • 112
        • Vantaa

        #4
        Kiitos vastauksista ja ehdotuksista mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä.

        Koitan ehdotusten perusteella mennä järjestyksessä:
        # Prioriteetti 1:
        - kaasuläpän vaihto ( ymmärtääkseni tämä sopii ja hintakaan ei ole kovin paha, koetan saada hankittua mahdollisimman pian sopivan osan )
        - koeajo
        - vikakoodien tarkistus
        # Prioriteetti 2:
        - hiukkassuodattimen pakkopoltot
        # Prioriteetti 3:
        - hehkuboksin ja/tai kaapelin tarkistus, mahdollisesti vaihto - ennen pakkasia


        Lisähuomiona, että en enää ole varma olivatko nuo kaasuläpän vikakoodit ( 4687 , 483D) auton ostohetkellä, ostopäivältä mulla muistiinpanoissa on kirjattuna vain turboon liittyviä asioita. No nyt ne kuitenkin löytyvät autosta vikalistalta ja tulevat jatkuvasti takaisin.
        Yksi asia mikä vielä mietityttää, onko jollain tietoa, minkälainen ns. LIMP MODE -vikatila on jolla pääsee ajamaan auton kotiin on BMW:ssä / 530d:ssä? Onko se ajoltaan vastaava kuin edellä kuvaamani?
        2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

        Comment

        • Cunttory
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1772
          • Kuopio

          #5
          Ehdottomasti se hehkujen ohjainboxi samalla kertaa vaihtoon, kun on siinä kaasuläpän vierellä. Sitten näkee montako hehkua on oikeesti kylmiä.
          Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

          Comment

          • 4cyl turbo
            Bimmer Rookie
            • Jun 2020
            • 112
            • Vantaa

            #6
            Laitoin hehkuboxin vaihdon listaan. Kiitos.

            Jos jollain on hehkuboxi + Pierburg -kaasuläppä ylimääräisenä purkuautosta tms., Etelä-Suomesta, laittaisitteko yv tai sitten tässä ketjussa, voisin noutaa?

            Onko mahdollista DPF vie auton vikatilaan, ja auto ei siksi kulje? Saako DPF -pakkopolton päälle INPA:lla? Toisesta ketjusta luin, että 480A -vikakoodia ei saisi olla päällä, mutta voisin koittaa saada auton lämpimäksi ja vikakoodien nollauksen jälkeen tuon pakkopolton?

            # -------------------- lista BEGIN ---------------------
            # Prioriteetti 1:
            - kaasuläpän vaihto ( ymmärtääkseni tämä sopii ja hintakaan ei ole kovin paha, koetan saada hankittua mahdollisimman pian sopivan osan )
            - koeajo
            - vikakoodien tarkistus
            # Prioriteetti 2:
            - hiukkassuodattimen pakkopoltot
            # Prioriteetti 3:
            - hehkuboksin vaihto ja/tai kaapelin tarkistus - ennen pakkasia
            # -------------------- lista END ---------------------
            2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

            Comment

            • nevari
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 257
              • jyväskylä

              #7
              eiköhän se juuri sen dpfn takia ole laiska. ei riitä yksi nollaus koodeista vaan melkein ois ajettava matkavauhtia ja koko ajan nollata jotta alkaa regeneroimaan. inpalla ainakin kätevä poistaa koodeja. ne kun alkuun ilmestyvät muutaman sekunnin välein uudestaan ja se estää regeneroinnin

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Cunttory View Post
                Ehdottomasti se hehkujen ohjainboxi samalla kertaa vaihtoon, kun on siinä kaasuläpän vierellä. Sitten näkee montako hehkua on oikeesti kylmiä.
                Eihän se ole vieressäkään. Näillä projekteilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 441
                  • Oulu

                  #9
                  Tuon läppärin saa varmaankin toimimaan kun hommaa DC -> AC invertterin tupakinsytkäliitännällä. Pääsee ajossakin nollaileen vikakoodeja.
                  Ei tarvi olla mikään hirveän tehokas mutta kanttiaaltosignaali ei välttämättä toimi läppärilla. Eli tehon puolesta ei kauhean kallis laite mutta kohtuullinen siniaaltosignaali voi nostaa hintaa. Olikohan läppäreiden omat virtalähteet 60-80W luokkaa (telakan kautta syöttävät virtalähteet voivat olla jopa 200W mutta suuri osa tehosta on varattu telakkaan kytketyille lisälaitteille eikä pelkästään läppärille).

                  Kannattaa ehkä olla kuski erikseen niin toinen voi keskittyä INPAn käyttöön ja toinen ajamiseen.

                  Edit: sytkärin liitännässä taitaa olla 10A sulake eli max 120W saa ulos. Pitäs riittää perus läppärille.
                  Last edited by ekaBMW; 23-06-2020, 13:49.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • 4cyl turbo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2020
                    • 112
                    • Vantaa

                    #10
                    Kiitos tiedosta. Mulle AC/DC -invertteri oli uusi asia, mutta Biltemasta löytyi google -haulla tällainen. Meinaan hankkia sellaisen.

                    Muokkasin hieman listaa. Perusteena: mulla ei vielä ole tarvittavia osia (kaasuläppä), ja tarvitsen joka tapauksessa tuon laptop:in toimimaan ajossa. Biltema on tässä lähellä, helposti onnistuu testi, siinä ei korkealta tipu. Lisäksi tää on halpa kokeilu.

                    Mulla on tässä kokoajan mielessä, onko tässä kulkupuolen ongelmassa kyse:
                    1) vikatilan tuomasta LIMP -modesta
                    - ja jos on, mikä sen aiheuttaa - kaasuläppä, DPF, vai joku muu
                    2) kaasuläpän vika

                    Vikatilaan auto joka tapauksessa menee. Sen päättelen moottorin merkkivalo - tai miksi kutsutaan - keltaisen värinen moottorinkuva tms. merkkivalo syttyy kojelaudassa.

                    # -------------------- lista BEGIN ---------------------
                    # Prioriteetti 1:
                    - koettaa saada INPA:lla DPF -regenerointi - nollaamalla vikakoodit ajossa

                    # Prioriteetti 2:
                    - kaasuläpän vaihto ( ymmärtääkseni tämä sopii ja hintakaan ei ole kovin paha, koetan saada hankittua mahdollisimman pian sopivan osan )
                    - koeajo
                    - vikakoodien tarkistus
                    # Prioriteetti 3:
                    - hiukkassuodattimen pakkopoltot
                    # Prioriteetti 4:
                    - hehkuboksin vaihto ja/tai kaapelin tarkistus - ennen pakkasia
                    # -------------------- lista END ---------------------
                    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                    Comment

                    • MeisterW
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2017
                      • 306
                      • Uusimaa

                      #11
                      Ahtoilmassa oleva normaali öljy ilm hajottaa noita kaasuläppiä, ja jos siitä on palaava koodi, niin kyllä se varmaan rikki on. Noita luulisi olevan saatavilla schmiedmann, KL, bemariosat, koska ihan tyypillinen hajoava osa.
                      E39 M5 2002
                      E70 X5 3.0sd 2008
                      E83 X3 3.0i 2005
                      G21 330e

                      Comment

                      • Cunttory
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1772
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Eihän se ole vieressäkään. Näillä projekteilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
                        Taisi olla ajatus bensakoneen kaasuläpän sijainnissa. Enkä tässä nyt akuuttia vikaa tarkoittanu sen ohjaimen korjaavan, mutta ihan selvä ohjainboxivika,mahdollisesti hehkujakin, se selvinnee varmasti. Hyvät kelit vaihdella nuo (läppä ja ohjain) vaikka parkkipaikalla.
                        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                        Comment

                        • ekaBMW
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 441
                          • Oulu

                          #13
                          Vikojen nollauksen lisäksi sen polton voi yrittää pakottaa päälle sillä läppärillä ja BMW softalla. Polkua en muista miten se tapahtui.
                          F11 530d xDrive 09/16
                          Ex E60 530d xDrive A 10/08
                          Ex E60 520dA 09/08 liisari
                          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                          Ex Opel Kadett 1.6 -89

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by ekaBMW View Post
                            Vikojen nollauksen lisäksi sen polton voi yrittää pakottaa päälle sillä läppärillä ja BMW softalla. Polkua en muista miten se tapahtui.
                            Ns. "pakkopoltto" on vain ja ainoastaan regenerointipyyntö. Regenerointi ei käynnisty siitä huolimatta, elleivät ehdot sen toteutumiseen täyty.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • 4cyl turbo
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2020
                              • 112
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by nevari View Post
                              ajettava matkavauhtia ja koko ajan nollata jotta alkaa regeneroimaan. inpalla ainakin kätevä poistaa koodeja. ne kun alkuun ilmestyvät muutaman sekunnin välein uudestaan ja se estää regeneroinnin
                              Originally posted by ekaBMW View Post
                              Tuon läppärin saa varmaankin toimimaan kun hommaa DC -> AC invertterin tupakinsytkäliitännällä.

                              Uskomatonta, mutta nämä olivat merkittäviä game-changer:eita. Hain Biltemasta 29,90 euron inverterin jolla sain käytettyä akutonta laptop-työasemaa ajossa, ja luettua INPA:lla dataa ja nollattua koodeja.


                              Alkuun DPF -virhekoodit tuli jatkuvasti, mutta se loppui muutaman kymmenen kilometrin ajon ja virhekoodien nollailujen jälkeen.



                              Sen huomasin, että kun virhekoodit nollasi, auto kulki turbon kera "normaalisti", eli ahtoja tuli, siihen saakka kunnes koodi 480A - DPF blocked lopetti normaalit menohalut.


                              Viimeiset 10-15 kilometriä DPF -koodia ei enää tullut. Pidän mahdollisena DPF on regeneroitunut. Auto siis toimi lopuksi normaalisti, mikä tuntuu melkein epätodelliselta.

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Ns. "pakkopoltto" on vain ja ainoastaan regenerointipyyntö. Regenerointi ei käynnisty siitä huolimatta, elleivät ehdot sen toteutumiseen täyty.

                              Miten tämän saisi tehtyä? INPA:lla onnistuu?


                              Kiitos kaikille
                              2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎