Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e61 530D -04 ilmastointi häikkää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • W3sber
    Newbiemmer
    • Apr 2018
    • 10
    • Turku

    Bmw e61 530D -04 ilmastointi häikkää

    Alkaa usko loppumaan. Tuossa Reilu viikko takaperin tehtiin Höyrystimen ja paisuntaventtiilin vaihto operaatio. Kylmäaineet sisälle ja kone päälle. Ei tuu kylmää. Muutama vi..u pe....e. Olin jo kaupan pihassa menemässä hakemaan kompuraa mut ihmettelin et hei täähän puhaltaa jotain muuta kun +25. Inpalla kattelin et joo o on se vaan niin et höyrystin näyttäis olevan kylmä joten päätin jättää kompuran kauppaan ja ajattelin selvitä ilman vaihtoa. Joten nyt ongelma onkin seuraavan lainen. Inpalla kun vihdoin ja viimein löysin jotain live dataa niin höyrystin näyttää lämmöksi noin 5 astetta mutta venttiileisä tulee kaikkea väliltä 13-17 astetta. Autoon on vaihdettu ccc tilalle cic ja sieltä oon kattonut että on laitettu kylmälle mutta siinä kun avaan sen climate paneelin ni siinä on vaan driver enkä pysty valitsemaan passenger. Tiiä onko siiinä edes sellaista?
    Onko jotain ehdotuksia mitä tekisin seuraavaksi. Voiko olla että ilman ohjaus läpät on väärässä asennossa että sieltä ns vuotaa kylmän ilman sekaan lämmintä ja siks se ei oo lähempänä höyrystimen lämpötilaa vaan +10 astetta lämpimämpää. voiko ne läpät kalibroida uudelleen. on inpa ja dis käytössä mutta ei tietoa miten. ja sitten viellä mistä löydän sen ilmastoinnin paineen inpasta kun oon ettinyt ja mistään en ole sitä löytänyt. Ulkolämpötila anturi näyttää omasta mielestä jotakuinkin oikein. sisälämpömittari ei paljoa kovinkään äkkiä muutu vaan on siinä 25asteen tietämillä yleensä. Toki en tiedä mitä se sanoo jos on muutenkin kylmä. Järjestelmä vaikuttaa toimivan mutta sisälle ei vaan tule kovin kylmää ilmaa vaikka höyrystin olisi melkein pakkasella inpan mukaan vai kuuluuko venttiileistä tulla + 13-17asteista ilmaa vaikka kaikki on säädetty niin kylmälle kun vaan voi?
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2218
    • Vantaa

    #2
    Kyllä siltä pitäisi tulla sitä 5c ilmaa kun kaikki kylmälle väännetty. Vesi venttiili?
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • W3sber
      Newbiemmer
      • Apr 2018
      • 10
      • Turku

      #3
      Originally posted by VilleP View Post
      Kyllä siltä pitäisi tulla sitä 5c ilmaa kun kaikki kylmälle väännetty. Vesi venttiili?
      Oliskohan tolle joku helppo testaus tapa onko siitä kyse tyyliin letkut pihdeillä lyttyyn tms.

      Comment

      • W3sber
        Newbiemmer
        • Apr 2018
        • 10
        • Turku

        #4
        Click image for larger version

Name:	20200718_215620.jpg
Views:	1
Size:	220.1 KB
ID:	4838277

        Click image for larger version

Name:	20200718_215624.jpg
Views:	1
Size:	212.8 KB
ID:	4838278

        Click image for larger version

Name:	20200718_215630.jpg
Views:	1
Size:	183.5 KB
ID:	4838279

        Click image for larger version

Name:	20200718_215635.jpg
Views:	1
Size:	176.0 KB
ID:	4838280

        Click image for larger version

Name:	20200718_215645.jpg
Views:	1
Size:	202.5 KB
ID:	4838281

        Täs olis muutama kuva mitä inpa kerto. Ja sitte viellä niistä vesiventtiileist. Se itse venttiili/venttiilit on iha helvetin kuumat ni kuuluuko niiden tulla kuumaksi 🤔

        Comment

        • ekaBMW
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 441
          • Oulu

          #5
          Minä en tästä mitään tiedä mutta tuosta driver/passangerista tuli mieleen että perus ilmastoinnissahan on vain yksi lämpötilansäätö.
          Jos tuossa autossa ei ole laajennettua ilmastointia?
          Tai CIC vaihdon myötä jäänyt koodamatta tai vaihtunut vahingoissa? Joku varmaan osaa sanoa onko tuommoinen mahdollista?

          Edit: kuvan mukaan on laajennetun ilmastoinnin nappulat.
          F11 530d xDrive 09/16
          Ex E60 530d xDrive A 10/08
          Ex E60 520dA 09/08 liisari
          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
          Ex Opel Kadett 1.6 -89

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2218
            • Vantaa

            #6
            Vesinettiilin aukiolon ja piirien lämmöt pitäisi nähdä myös. Mutta pystyy kädellä todentamaan laskeeko kennoille kuumaa.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • W3sber
              Newbiemmer
              • Apr 2018
              • 10
              • Turku

              #7
              Originally posted by VilleP View Post
              Vesinettiilin aukiolon ja piirien lämmöt pitäisi nähdä myös. Mutta pystyy kädellä todentamaan laskeeko kennoille kuumaa.
              Estin veden kierron pihdeillä ja nyt ei kierrä lämmin vesi kennossa mutta silti puhaltaa 12 astetta. Miten näen lämmöt osaatko auttaa. Entä onko tietoa miten voisi kalibroida ilman ohjaus moottorit?

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2218
                • Vantaa

                #8
                Ainakin DIS:illä näki kaikki lämmöt kätevästi. Kennot, Vesi venttiili yms.

                Kalibraatiosta en ole varma. Voisi kuvitella että pystyisi.

                Tuli vielä mieleen että pitäskö ihkan säätöpaneelikin vaihtaa tuoreempaan malliin, kun kerran cic paikallaan?
                Last edited by VilleP; 19-07-2020, 14:09.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • W3sber
                  Newbiemmer
                  • Apr 2018
                  • 10
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Ainakin DIS:illä näki kaikki lämmöt kätevästi. Kennot, Vesi venttiili yms.

                  Kalibraatiosta en ole varma. Voisi kuvitella että pystyisi.

                  Tuli vielä mieleen että pitäskö ihkan säätöpaneelikin vaihtaa tuoreempaan malliin, kun kerran cic paikallaan?
                  Osaatko ulkomuistista suurinpiirtein miten pääsen DIS kattomaan lämmöt. Mihin siellä suuntaan. Paneelista en osaa sanoo mut hassulta tuntuu kun vastaa kyllä jos nappuloihin ynnä muihin säätöihin mutta jäätävän kylmää ei suostu puhaltamaan. Mulla oli kyllä kennoasennus operaatiossa muutamia läppämoottoreita irti ja siks epäilen niitä etteivät ole ihan läpät kohdillaan. Tosin kun säädän inpalla vaikka puhaltamaan jalkoihin 100% niin se sieltä myös tulee ja vaikka keskiräppänät kiinni ni niistä ei tule ilmaa. Tuleeko se ilma höyrystinkennolle sen lämmityskennon läpi 🤔

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2218
                    • Vantaa

                    #10
                    Mulla taitaa olla koti koneella pari screenshottia tilanteesta, linkkaan tänne kunhan pääsen kotiin. Aika simppeli juttu se oli. Valitaan vaan ihka ohjainlaite ja sitten vaan valittiin mitä arvoja haluaa seurata.

                    Oisko kylmäläppä mikä ei nyt liiku kuten pitää? Jos säädät idriven valikosta keskisuuttimiem puhallusta lämpimälle, niin toimiiko niin päin?
                    Last edited by VilleP; 19-07-2020, 15:09.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • W3sber
                      Newbiemmer
                      • Apr 2018
                      • 10
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by VilleP View Post
                      Mulla taitaa olla koti koneella pari screenshottia tilanteesta, linkkaan tänne kunhan pääsen kotiin. Aika simppeli juttu se oli. Valitaan vaan ihka ohjainlaite ja sitten vaan valittiin mitä arvoja haluaa seurata.

                      Oisko kylmäläppä mikä ei nyt liiku kuten pitää? Jos säädät idriven valikosta keskisuuttimiem puhallusta lämpimälle, niin toimiiko niin päin?
                      Muistaakseni kun sen sieltä valikosta väntää kuumalle niin tulee kuumaa ilmaa. Vituttaa tälläset romut kun ei ota enään selkoo mikä mättää. Kennoon tuli reikä ja siltä nesteet pihalle ja sen operaation motivaation löytyminen kesti aika kauan. Sain sen sitte vaihdettua ja typellä testi ja kauhee pihinä. Paikansin rikkoutuneen o renkaan ja uus yritys. Nyt pysyy nesteet sisäl ja ilmastointi päälle. Ei toimi. Siitä sitten kompuaa kopisteleen ja sehä hörähti mut tulee lehmän henkäys. olin jo valmis vaihteleen kompuraa mut sitte kattelin et höyrystimen lämpö on noin 5 astetta ni nyt epäilenkin jotain muuta vikaa. Vesiventtiili on tod näk jotankin ainakin rikki kun siinä on putket lämpimänä vaikka ilmastointi on päällä. Letku lyttyyn ja kädellä testaus. Ei läpee mut ilma on edelleen +10 astetta. voi kumpa vaan joku keksin miten ne moottorin läpät sais kalibroituu jos siitä on kyse tai keksis miten vaikka koneella pakotan oikeen venttiilin auki ja kertoo viellä miten et voin testata miten se vaikuttaa.

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2218
                        • Vantaa

                        #12
                        Cold air flap näyttää olevan tossa täysin auki, eli pitäisi kyllä kylmää tulla, ellei ohjaa ilmanvirtaa ostittain ohi lämppärin kennojen kautta(?). Otappa hanskalokero irti, muistaakseni kylmä/sekoitusläpän moottorin ja mekanismin näkee sitä kautta.



                        Sivu loppuun ja nro5.

                        Ja tuossa ohje sen irroitukseen:



                        Yleistä löpinää toimintaperiaatteesta:



                        Liitteenä pari kuvaa DIS:istä kun kylmäaineet oli loppu,
                        Last edited by VilleP; 19-03-2021, 17:12.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • W3sber
                          Newbiemmer
                          • Apr 2018
                          • 10
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by VilleP View Post
                          Cold air flap näyttää olevan tossa täysin auki, eli pitäisi kyllä kylmää tulla, ellei ohjaa ilmanvirtaa ostittain ohi lämppärin kennojen kautta(?). Otappa hanskalokero irti, muistaakseni kylmä/sekoitusläpän moottorin ja mekanismin näkee sitä kautta.



                          Sivu loppuun ja nro5.

                          Ja tuossa ohje sen irroitukseen:



                          Yleistä löpinää toimintaperiaatteesta:



                          Liitteenä pari kuvaa DIS:istä kun kylmäaineet oli loppu,
                          Purkasin tota sen verta et sain sen moottorin käteen ja pyrittelin lämpötilaa ja kyllä tossa moorrori alkaa liikkumaan. Pyörittelin myös sitä läppää käsin mutta en siltikään saanut kylmää tulemaan. Enemmänkin vaikutti siltä että tuleeko sieltä ilmaa ollenkaan vai ei. Tein myös havainnon että keskituulettimista en saa tulemaan lämmit/kuumaa ilmaa ollenkaan. Kuumaa alkaa tulemaan tuulilasille ja jalkoihin mutta ei keskituulettimisa

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2218
                            • Vantaa

                            #14
                            Alkaa olemaan sen verran hämmentävää että oiskohan jäänyt jotain irti/kasattu väärin remontissa?

                            Onko idrivessä vielä manuaali säädöt kuten ccc:ssä?
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • W3sber
                              Newbiemmer
                              • Apr 2018
                              • 10
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by VilleP View Post
                              Alkaa olemaan sen verran hämmentävää että oiskohan jäänyt jotain irti/kasattu väärin remontissa?

                              Onko idrivessä vielä manuaali säädöt kuten ccc:ssä?
                              Kyl sekin mahdollista mut on se kummallista kun numeroisin moottorit ja niiden paikat sitä mukaa kun irroitin. Olis voinu olla fiksu ja antaa vaan olla tai ottanu johdot irti mut kun työtunteja alko olemaan jo jonkun verran takana niin ajatus ei oikee pysy käsien perässä. En pysty muuta säätämään kuin ton kylmän tai kuuman eli en pysty säätämään tuuletusta vaikka jaloille niinkuin ccc kanssa. Typerää tai sit on jotai muutakin hassusti. Talvella viellä keskiräppänöistä tuli lämmintä tai kuumaa niin kyl siel joku on nyt hassusti. Tarvii varmaan vaa repii kojelauta ulos ja alkaa vähä tutkimaan😭 tosin homma on aika tuoreessa muistissa niin jos jotakuta askaruttaa miten irtoo niin täältä saa nopsan selvityksen siitä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎