Announcement

Collapse
No announcement yet.

Missä voisi ajaa vaihdelaatikon adaptaatioajon (pääkaupunkiseutu)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radixen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 99
    • Finland

    Missä voisi ajaa vaihdelaatikon adaptaatioajon (pääkaupunkiseutu)?

    Vaikuttaa siltä, että käytössä pitäisi olla lentokenttä, että tällainen setti onnistuisi liikennettä vaarantamatta. Oletteko näitä vaihdelaatikon adaptaatiosyklejä ajaneet ja jos olette, mikä voisi olla hyvä paikka ja ajankohta tämän setin suorittamiseen?

    Jos nyt oikein tulkkasin mailit, niin lootan adaptaatio-ohjelma on seuraava:

    Toista 9 kertaa:
    1. Kiihdytä paikaltaan erittäin kevyellä kaasulla (15-25%) 4. Vaihteelle
    2. Jatka kiihdytystä (20-40%) 6. Vaihteelle
    3. Anna vauhdin hiljentyä itsestään 40 km/h nopeuteen ja sitten pysäytä jarruilla
    4. Pidä jarrut pohjassa paikallaan 10 sekuntia

    Toista 5 kertaa:
    1. Kiihdytä 50 km/h nopeuteen ja vaihda manuaalisesti 3. Vaihde
    2. Aja 3. Vaihteella n. 3 km
    3. Kiihdytä 72 km/h nopeuteen ja vaihda manuaalisesti 5. Vaihde
    4. Kiihdytä 100 km/h nopeuteen ja anna vauhdin tippua 65 km/h nopeuteen jarruttamatta (toista 4 kertaa)
    5. Kiihdytä 90 km/h nopeuteen ja valitse manuaalisesti 6. Vaihde
    6. Kiihdytä kevyesti 105 km/h nopeuteen ja anna hidastua 80 km/h nopeuteen jarruttamatta (toista 4 kertaa)
    7. Valitse manuaalisesti 3. Vaihde ja siirry takaisin kohtaan 2 (toista yhteensä 5 kertaa)

    Toista 4 kertaa:
    1. Paikallaan vaihda N-vaihteelta D-vaihteelle ja odota 5 sekuntia. Sitten vaihda takaisin N-vaihteelle.
    2. Paikallaan vaihda N-vaihteelta R-vaihteelle ja odota 5 sekuntia. Sitten vaihda takaisin N-vaihteelle.

    Ohjeen lähde: https://www.docdroid.net/XQUBsf6/zf-...-1-pdf#page=43
    Last edited by radixen; 25-07-2020, 20:18.
    "The things you own end up owning you." - Tyler Durden
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2225
    • Vantaa

    #2
    Jos adaptaatiot nollattu, niin kyllä se adaptoituu ihan normi seka ajossa.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Tuollainen onnistuu helposti kun sen tekee yöaikaan kehä III ulkopuolella.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Juhnukka
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 604
        • Lohja

        #4
        En ota mitään vastuuta hengenlähdöstä tai kortinlähdöstä.

        Mutta vanha Turuntie on aina loistava jos sinne menee arkiyönä tekemään. Tie 25 myllylammen kohdalta kun lähdet ajamaan Turun suuntaan niin siinä on pitkää suoraa suunnilleen Pusulan risteyksen kohdilla. Joskus ajettiin lauantaiyönä kaverin 535 d adaptaatiot tuolla suoralla ja loppua kohden meillä oli vauhtia reilu 140 kmh 80 kmh alueella. Sinivalot välähti takana ja kiroiltiin että nyt lähti kortti hyllylle, pysähdyttiin ja iskettiin pilli suuhun. Poliisi sitten tuumasi, että oli aika reippaasti vauhtia. Näytin hantin paikalta poliisille läppäriä ja selitin kuinka ajetaan opetusajoa laatikolle ja koko prosessin. Poliisi katsoi meitä hölmönä ja sanoi että heillä ei ollut tutka päällä, pysäytti vain sen takia että oltiin ajettu heidän puhallusratsian läpi nyt jo toista kertaa kaahaamalla pysähtymättä. Toivotti hyvät jatkot ja pyysi varomaan peuroja
        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

        Comment

        • radixen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 99
          • Finland

          #5
          Osaako joku muuten sanoa tuossa vaiheessa 2 eli "toista 5 kertaa" setissä, onko tarkoitus ajaa manuaalimoodilla nuo vaiheet eli esim.

          3. Kiihdytä 72 km/h nopeuteen ja vaihda manuaalisesti 5. Vaihde
          4. Kiihdytä 100 km/h nopeuteen ja anna vauhdin tippua 65 km/h nopeuteen jarruttamatta (toista 4 kertaa)

          Tehdäänkö tuo kohta 4 siis niin, että 5. vaihde on päällä manuaalimoodilla eli 5. vaihde on koko ajan valittuna?

          Vähän epäselvät ohjeet. :|
          "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2724
            • Tampere

            #6
            Originally posted by radixen View Post
            Vähän epäselvät ohjeet. :|
            Olet ymmärtänyt aivan oikein. Ja adaptaatioiden sisäänajoon paikkakunnasta riippumatta aamuyö on muun liikenteen seassa soutaessa hiljaisinta aikaa.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • radixen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 99
              • Finland

              #7
              Adaptaatioajo suoritettu!

              Ajoin Lahden vanhalle tielle (140) ja sitä tietenkin Lahtea kohti. Tie on tähän tarkoitukseen aika passeli, koska se on valtaosin 80 km/h tietä, siellä ei ole nopeusvalvontakameroita ja liikenne on vähäistä, koska käytännössä kaikki ajelevat tuota uudempaa nopeampaa moottoritietä Lahteen päin.

              Vaikka muita autoja olikin muutama, sain syklit ajettua aika kivuttomasti kun jätti tilaa eteen ja taakse. Noloimpia olivat nuo 3 km / 50 km/h pätkät mutta ajoin ihan tien sivussa hätävilkut päällä eikä mitään vaaratilanteita päässyt syntymään. Vain muutama auto ohitti noissa vaiheissa kaiken kaikkiaan liikenteen vähäisyyden vuoksi.

              Tiellä on alkuvaiheessa myös aika monta bussipysäkkiä, jotka ovat käteviä tuon ykkösvaiheen kannalta. Tien reunalle pystyi myös turvallisesti pysähtymään.

              Loppujen lopuksi tuo oli aika simppeli homma ajaa ja kerran kun oli tehnyt yhden iteraation, sen muisti jo ulkoa eikä tarvinnut enää paperista luntata.

              Tiellä ei ole ilmeisesti katuvaloja, joten ajattelin että tämä homma on kuitenkin päiväsaikaan hieman turvallisempi tehdä kuin säkkipimeällä. Toki joskus aamuyöstä auringon nousun aikaan olisi varmasti muun liikenteen kannalta fiksuinta.

              Homma vaati yllättävän pitkän pätkän tietä.
              Last edited by radixen; 27-07-2020, 21:11.
              "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Tapahtuiko laatikon toiminnassa selkeää eroa ennen ja jälkeen adaptaatio ajon?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by radixen View Post
                  Adaptaatioajo suoritettu!

                  Ajoin Lahden vanhalle tielle (140) ja sitä tietenkin Lahtea kohti. Tie on tähän tarkoitukseen aika passeli, koska se on valtaosin 80 km/h tietä, siellä ei ole nopeusvalvontakameroita ja liikenne on vähäistä, koska käytännössä kaikki ajelevat tuota uudempaa nopeampaa moottoritietä Lahteen päin.

                  Vaikka muita autoja olikin muutama, sain syklit ajettua aika kivuttomasti kun jätti tilaa eteen ja taakse. Noloimpia olivat nuo 3 km / 50 km/h pätkät mutta ajoin ihan tien sivussa hätävilkut päällä eikä mitään vaaratilanteita päässyt syntymään. Vain muutama auto ohitti noissa vaiheissa kaiken kaikkiaan liikenteen vähäisyyden vuoksi.

                  Tiellä on alkuvaiheessa myös aika monta bussipysäkkiä, jotka ovat käteviä tuon ykkösvaiheen kannalta. Tien reunalle pystyi myös turvallisesti pysähtymään.

                  Loppujen lopuksi tuo oli aika simppeli homma ajaa ja kerran kun oli tehnyt yhden iteraation, sen muisti jo ulkoa eikä tarvinnut enää paperista luntata.

                  Tiellä ei ole ilmeisesti katuvaloja, joten ajattelin että tämä homma on kuitenkin päiväsaikaan hieman turvallisempi tehdä kuin säkkipimeällä. Toki joskus aamuyöstä auringon nousun aikaan olisi varmasti muun liikenteen kannalta fiksuinta.

                  Homma vaati yllättävän pitkän pätkän tietä.
                  Yöllä tiellä ei ole niitä puolisokeita pappoja/mummoja. Samoin muutkin epävarmat kuskin ei yleensä ole yöllä liikkeellä, joten paljon turvallisempi silloin on ajella tuollaista epänormaalia ajoa. Liikennemäärät on myös todella pienet vrt. päiväaikaan. Kun autossa on vaan valot päällä, niin hyvin se näkyy kun ne puolisokeat ei ole siellä mukana, muut kyllä huomaa auton valoista. Itselle viime viikolla yksi puolisokea volvo pappa vetäisi seisovasta jonosta suoraan eteen. Oli iltapäivä, joten ei voinut valoisuudesta olla kiinni näkeminen. Tuli todettua bemarin jarrujen toimivan kunnolla, kun ei rysähtänyt.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • radixen
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 99
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Tapahtuiko laatikon toiminnassa selkeää eroa ennen ja jälkeen adaptaatio ajon?
                    Loota toimi ihan suht. ok (joskus vähän nykäiseviä vaihtoja ja kummallista toimintaa kiihdytettäessä) ennen öljynvaihtoa enkä huomannut mitään outoa ennen tuota syklin aloitusta. Nyt vaihtaa ihan nätisti - jopa huomaamattomasti. Jos käyttää manuaalimoodia niin välillä vaihdon huomaa selkeästi. Näin oli ennen ja näyttää olevan nytkin mutta toisaalta en oikeastaan koskaan manuaalimoodilla edes ajele. Loota varmaankin hienosäätää noita adaptaatioita vielä pitkään.

                    Kehäteitä kun ajelin takaisin niin kehä/motarin-pätkillä kulutus 4,2 litraa/100 km ajotietokoneen mukaan joten ei ainakaan huonommaksi mennyt sen osalta.
                    Last edited by radixen; 22-01-2021, 20:13.
                    "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                    Comment

                    • radixen
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 99
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Yöllä tiellä ei ole niitä puolisokeita pappoja/mummoja. Samoin muutkin epävarmat kuskin ei yleensä ole yöllä liikkeellä, joten paljon turvallisempi silloin on ajella tuollaista epänormaalia ajoa. Liikennemäärät on myös todella pienet vrt. päiväaikaan. Kun autossa on vaan valot päällä, niin hyvin se näkyy kun ne puolisokeat ei ole siellä mukana, muut kyllä huomaa auton valoista. Itselle viime viikolla yksi puolisokea volvo pappa vetäisi seisovasta jonosta suoraan eteen. Oli iltapäivä, joten ei voinut valoisuudesta olla kiinni näkeminen. Tuli todettua bemarin jarrujen toimivan kunnolla, kun ei rysähtänyt.
                      Totta. Ei lisättävää.
                      "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                      Comment

                      • radixen
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 99
                        • Finland

                        #12
                        Tähän ketjuun vielä follow-uppina että laatikon öljynvaihtohuollon ja sopivan kilometrimäärän jälkeen lootasta on nyt tullut aivan _älyttömän_ hyvä. Vaihtoja ei käytännössä huomaa ollenkaan.

                        Ennen öljynvaihtoa oli usein nykäiseviä vaihtoja ja kummallista laatikon käytöstä vähän reippaammin kiihdyttäessä. Nyt noita ongelmia ei ole enää ollenkaan.

                        Homman teki Tikkurilan Öljypiste ja vaihdettiin siis öljyt huuhtelemalla, suodatin ja tehtiin sisäpesu. Oppimisarvot nollattiin ja tein tuon adaptaatiohomman. Vahva suositus Öljypisteelle!
                        "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎