530xd LCI on koko minulla olonsa ajan kärsinyt turhan usein tapahtuvista hiukkaspoltoista ja putken pää hiukan mustuu. Autossa on ehjä dpf paikallaan ja vakio-ohjelma. Kulutus on normaali (maantiellä alle seiskaa) ja auto kulkee ihan ok vakioksi. Päästömittauksessa tulee nollasavutus eikä muutenkaan näkyvää savua tule ulos.
Kaikenlaista on fiksailtu ajan mittaan ja joillain asioilla ollut enemmän vaikutusta ja joillain sitten vähemmän.
- EGR ja EGR:n ohjain vaihdettu ja alipaineletkuja myös (antoi joskus ja edelleenkin joskus harvoin koodia 004501 Exhaust gas recirculation control, control deviation) uusin Pierburgeihin. Tuo vikakoodi on kaiketi "Negative control deviation / air mass too high" eli EGR ei päästäisi tarpeeksi läpi?
- kaasuläppä vaihdettu uuteen Pierburgiin (koska rupesi tekemään sammuttaessa tärähdyksen ja antoi vikakoodia)
- suuttimien korjausarvot katsottu ja oli ihan kunnossa
- viheltävä ahdin vaihdettu uuteen Garrettiin ja paikalle meni myös pesty dpf ja öljyt putsattiin välijäähdyttimestä ja vaihdoin ahtoputkiin tiivisteitä yms. Vastapaineet näyttää hyviltä. Tämä operaatio nosti polttovälin lähemmäs kahtasataa kilometriä. (hetken oli aiemmin kiinni myös Bosalin ihan uusi tarvike-dpf, mutta se ei vaikuttanut asiaan mitenkään). DPF vaihtokin on kuitattu.
- huohottimeen vaihdettu kansi ja kokeiltu sekä vortexia että "vessapaperirullamallia"; näillä ehkä vaikutusta imupuolen öljymääriin muttei nokeentumiseen. Öljyä sinänsä kuluu jonkin verran (jotain ehkä litra kymppitonnilla), muttei sekään määrä nokeentumista selitä.
Muutama päivä sitten tulin kokeilleeksi, mitäpä jos ottaisi ilmamäärämittarin irti. Auto sinänsä toimi ajossa kuin ennenkin. Kulutus nousi hiukan mutta nokeaminen näyttäisi yllättäen olevan paljon hitaampaa. Lisäksi pakolämmöt (Carlylla katsottuna lämpötila ennen hiukkasuodatinta) on kymmeniä- sata astetta viileämpiä kuin IMM kiinni (motarinopeudessa 430C vs 330 C). Samoin perheen toisessa M57:ssa on myös useitakymmeniä asteita viileämmät lämmöt ajon aikana (poltoissa kuitenkin ihan samat n. 630 C). Noh, kokeilin tuosta toisesta M57:sta (jossa ei ole tällaista ongelmaa, vaan polttaa jotain 400+ km välein) vaihtaa ilmamäärämittarinkin (tosin ilman mitään adaptaatioiden nollauksia), mutta sillä näytti toimivan ihan kuin auton omallakin.
Mistäköhän tässä nyt oikein on kysymys? Tuleeko liikaa polttoainetta ja siksi lämmöt ylhäällä ja nokeaa? Vai päästääkö EGR läpi liian vähän vieläkin ja pakolämmöt jää ylös, mutta miksi siitä ei normaalisti tule koodia? Pitäisikö johdon IMM irrotus vaikuttaa noin paljon pakolämpöihin alentavasti? Näkyviä ahtovuotojakaan ei ole tullut vastaan. Edes imusarjan alla ei ole pahemmin nyt suttua. Läpät on poistettu, mutta kannet on tiivisteliimalla uusiksi tiivistetty vuosi takaperin eikä silläkään tuntunut olevan mitään vaikutusta.
Mitä nyt vielä pitäisi kokeilla? Huohotuksen pienentämiseen löytyisi uudet venttiilikopan tiivisteet vielä. IMM:nkin toki voisi uusia, mutta ei nyt pikakokeilun perusteella sekään vaikuttanut olevan ratkaisu. IMM kiinni ei tule mitään vikakoodeja (paitsi joskus oikein kuumalla ilmalla on käynyt satunnaisesti edelleen tuo 004501).
E
Kaikenlaista on fiksailtu ajan mittaan ja joillain asioilla ollut enemmän vaikutusta ja joillain sitten vähemmän.
- EGR ja EGR:n ohjain vaihdettu ja alipaineletkuja myös (antoi joskus ja edelleenkin joskus harvoin koodia 004501 Exhaust gas recirculation control, control deviation) uusin Pierburgeihin. Tuo vikakoodi on kaiketi "Negative control deviation / air mass too high" eli EGR ei päästäisi tarpeeksi läpi?
- kaasuläppä vaihdettu uuteen Pierburgiin (koska rupesi tekemään sammuttaessa tärähdyksen ja antoi vikakoodia)
- suuttimien korjausarvot katsottu ja oli ihan kunnossa
- viheltävä ahdin vaihdettu uuteen Garrettiin ja paikalle meni myös pesty dpf ja öljyt putsattiin välijäähdyttimestä ja vaihdoin ahtoputkiin tiivisteitä yms. Vastapaineet näyttää hyviltä. Tämä operaatio nosti polttovälin lähemmäs kahtasataa kilometriä. (hetken oli aiemmin kiinni myös Bosalin ihan uusi tarvike-dpf, mutta se ei vaikuttanut asiaan mitenkään). DPF vaihtokin on kuitattu.
- huohottimeen vaihdettu kansi ja kokeiltu sekä vortexia että "vessapaperirullamallia"; näillä ehkä vaikutusta imupuolen öljymääriin muttei nokeentumiseen. Öljyä sinänsä kuluu jonkin verran (jotain ehkä litra kymppitonnilla), muttei sekään määrä nokeentumista selitä.
Muutama päivä sitten tulin kokeilleeksi, mitäpä jos ottaisi ilmamäärämittarin irti. Auto sinänsä toimi ajossa kuin ennenkin. Kulutus nousi hiukan mutta nokeaminen näyttäisi yllättäen olevan paljon hitaampaa. Lisäksi pakolämmöt (Carlylla katsottuna lämpötila ennen hiukkasuodatinta) on kymmeniä- sata astetta viileämpiä kuin IMM kiinni (motarinopeudessa 430C vs 330 C). Samoin perheen toisessa M57:ssa on myös useitakymmeniä asteita viileämmät lämmöt ajon aikana (poltoissa kuitenkin ihan samat n. 630 C). Noh, kokeilin tuosta toisesta M57:sta (jossa ei ole tällaista ongelmaa, vaan polttaa jotain 400+ km välein) vaihtaa ilmamäärämittarinkin (tosin ilman mitään adaptaatioiden nollauksia), mutta sillä näytti toimivan ihan kuin auton omallakin.
Mistäköhän tässä nyt oikein on kysymys? Tuleeko liikaa polttoainetta ja siksi lämmöt ylhäällä ja nokeaa? Vai päästääkö EGR läpi liian vähän vieläkin ja pakolämmöt jää ylös, mutta miksi siitä ei normaalisti tule koodia? Pitäisikö johdon IMM irrotus vaikuttaa noin paljon pakolämpöihin alentavasti? Näkyviä ahtovuotojakaan ei ole tullut vastaan. Edes imusarjan alla ei ole pahemmin nyt suttua. Läpät on poistettu, mutta kannet on tiivisteliimalla uusiksi tiivistetty vuosi takaperin eikä silläkään tuntunut olevan mitään vaikutusta.
Mitä nyt vielä pitäisi kokeilla? Huohotuksen pienentämiseen löytyisi uudet venttiilikopan tiivisteet vielä. IMM:nkin toki voisi uusia, mutta ei nyt pikakokeilun perusteella sekään vaikuttanut olevan ratkaisu. IMM kiinni ei tule mitään vikakoodeja (paitsi joskus oikein kuumalla ilmalla on käynyt satunnaisesti edelleen tuo 004501).
E