memebuy23buy

E60 LCI N53 - Lievä tärinä tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1960
    • Hki

    #16
    Originally posted by onavez View Post
    Silloin kun vaihoin nox anturin niin istalla nox anturin nollaus ja katin vaihdon kuittaus. Sen jälkeen kun adaptioita opettanut uudelleen, niin inpalla nollannut kaikki ja opettanut uudelleen bimmerprofssin ohjeiden mukaan.
    Aina opetus ei onnistu kerralla. Vaihtuuko rough running menussa polaarisuus n. Sekunnin välein per sylinteri? Suuttimien arvoja kannattaa myös tutkia.

    Comment

    • radixen
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 99
      • Finland

      #17
      Tässä video N52-koneesta mutta N53-koneessa on myös nuo non-return valvet, jotka voivat ilmeisesti mennä tukkoon ja vaikuttavat VANOS-toimintaan ja sitä kautta idleen. Tosin alla olevassa videossa root cause oli viallinen CCV mutta toki nuo valvet näyttävät todella törkyisiltä:





      Ei noiden törkyisyyden tarkistamisesta haittaakaan liene.
      "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

      Comment

      • torppa47523
        Bimmer Rookie
        • Feb 2013
        • 69
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by radixen View Post
        Tässä video N52-koneesta mutta N53-koneessa on myös nuo non-return valvet, jotka voivat ilmeisesti mennä tukkoon ja vaikuttavat VANOS-toimintaan ja sitä kautta idleen. Tosin alla olevassa videossa root cause oli viallinen CCV mutta toki nuo valvet näyttävät todella törkyisiltä:





        Ei noiden törkyisyyden tarkistamisesta haittaakaan liene.
        Varaosaerittelyn mukaan tuossa kohtaa N53 konetta on yksi hydraulic valve. Sen toimintaa en tunne.

        Comment

        • radixen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 99
          • Finland

          #19
          Originally posted by torppa47523 View Post
          Varaosaerittelyn mukaan tuossa kohtaa N53 konetta on yksi hydraulic valve. Sen toimintaa en tunne.
          Osa johon viittasin on 11 36 7 541 692 (non-return valve) ja niitä on kyllä kaksi. Käsittääkseni nuo säätelevät öljyn kulkua VANOS-solenoideille eli voivat hyvinkin aiheuttaa idle-oireita ja epätasaista vääntöä jos ovat tukossa. Valvessa on todella pieniä reikiä, joiden läpi öljy menee ja YouTube-videoiden perusteella näyttävät tukkeutuvan melko helposti ainakin osittain. Tässä kuva osasta: https://bemariosat.fi/en/engine-part...n-n53-n54.html
          Last edited by radixen; 07-09-2020, 21:23.
          "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

          Comment

          • torppa47523
            Bimmer Rookie
            • Feb 2013
            • 69
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by radixen View Post
            Osa johon viittasin on 11 36 7 541 692 (non-return valve) ja niitä on kyllä kaksi. Käsittääkseni nuo säätelevät öljyn kulkua VANOS-solenoideille eli voivat hyvinkin aiheuttaa idle-oireita ja epätasaista vääntöä jos ovat tukossa. Valvessa on todella pieniä reikiä, joiden läpi öljy menee ja YouTube-videoiden perusteella näyttävät tukkeutuvan melko helposti ainakin osittain. Tässä kuva osasta: https://bemariosat.fi/en/engine-part...n-n53-n54.html
            Ok, näyttäisikin kuvan mukaan olevan kannen sivussa kaksi takaiskuventtiiliä. Ne sitten pitäisi paineen VANOS ssa ja niissä olisi suodatin ominaisuus? Mutta käsiksi pääseminen näyttäisi edellyttävän sen alu jäähdytyskanavan irrottamista, eli ei nyt sitten aivan helppo homma irti kiertäminen ja tarkastaminen.

            Comment

            • radixen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 99
              • Finland

              #21
              Originally posted by torppa47523 View Post
              Ok, näyttäisikin kuvan mukaan olevan kannen sivussa kaksi takaiskuventtiiliä. Ne sitten pitäisi paineen VANOS ssa ja niissä olisi suodatin ominaisuus? Mutta käsiksi pääseminen näyttäisi edellyttävän sen alu jäähdytyskanavan irrottamista, eli ei nyt sitten aivan helppo homma irti kiertäminen ja tarkastaminen.
              En tiedä soveltuuko tämä kikka E60 LCI-malliin mutta E90:ssä näyttää helpoiten(?) menevän niin, että irrottaa oikean etupyörän ja kaaren muovikoteloinnin niin pääsee käsiksi noihin melko kätevästi.

              "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

              Comment

              • radixen
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 99
                • Finland

                #22
                VANOS-solenoidit ja niiden tiivisteet vaihdettu + adaptaatiot resetoitu. Ei valitettavasti auttanut tuohon tärinään lainkaan, joten meni sitten ennaltaehkäisevän huollon piiriin tuo harjoitus.

                Kone kyllä kiertää ja vetää tosi vahvasti nyt, joten ei ehkä ihan hukkaan mennyt kuitenkaan.

                Tässä on niin monta eri vaihtoehtoa missä vika voi olla että ei taida maksaa vaivaa arvailla enempää.
                "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1424

                  #23
                  Meillä sigun e61 rev 9 suuttimet vaihdettiin +70tkm kohdalla auton oston yhteydessä ja ne kesti vajaat 100tkm. Rev11 suuttimet vaihdettiin n. 170tkm kohdalla ja tärinät loppui. Myös öljyn kulutus pieneni. Saksasta sai tilata orkkikset vähän edukkaammin ja JMW laittoi paikalleen. Viimeisen suutinremontin jälkeen tankattu vain 98e. Auto on moottorin puolesta mielestäni kunnossa.
                  e39 M54B22 manual
                  Polestar2 LRDM -21
                  Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                  Comment

                  • radixen
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 99
                    • Finland

                    #24
                    Mielenkiintoisena detailina vielä pari juttua:

                    - Jos antaa paikallaan ollessa N tai P-vaihde valittuna tasaisen 1000 rpm kierroksia, pysyvät kierrokset tuossa erittäin tarkasti. Ehkä joskus voi aivan aavistuksen muuttua (1/4 neulan leveydestä) mutta muuten pysyy hienosti. Samalla tärinä katoaa kokonaan.

                    Tuon jälkeen kun antaa kierrosten pudota normaali-idleen, voi alkaa melkoinen hierontakone penkin kautta vaikka kierrokset ovat muuten tasaiset. INPA:lla katsoin VANOS-solenoidien vaihdon jälkeen että nyt pysyy solenoidiarvot paikallaan kuin naulattuna (ennen oli jitteriä INPA:n mukaan).

                    - Jos antaa 2000 rpm, pysyy sekin melko hyvin mutta aavistuksen enemmän vaeltelee (välillä n. neulan leveys max) vaikka yrittää pitää polkimen täsmälleen oikeassa kohdassa mutta pääsääntöisesti myös 2000 rpm pysyy siinä mihin neulan polkee.

                    Aika ihme homma kyllä. Onko tuo käyttäytyminen mahdollista jos kyseessä on suutin/puola/tulppa-vika?

                    Lisäksi huomasin, että jos tyhjäkäynnillä käynti äkisti muuttuu (tärinä hieman lisääntyy) niin lambdojen volttiarvot dippaavat selvästi alemmas. Moottori menee ilmeisesti johonkin eri moodiin (ilmeisesti laihalle tai laihalta pois).
                    "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1960
                      • Hki

                      #25
                      Originally posted by radixen View Post
                      Mielenkiintoisena detailina vielä pari juttua:

                      - Jos antaa paikallaan ollessa N tai P-vaihde valittuna tasaisen 1000 rpm kierroksia, pysyvät kierrokset tuossa erittäin tarkasti. Ehkä joskus voi aivan aavistuksen muuttua (1/4 neulan leveydestä) mutta muuten pysyy hienosti. Samalla tärinä katoaa kokonaan.

                      Tuon jälkeen kun antaa kierrosten pudota normaali-idleen, voi alkaa melkoinen hierontakone penkin kautta vaikka kierrokset ovat muuten tasaiset. INPA:lla katsoin VANOS-solenoidien vaihdon jälkeen että nyt pysyy solenoidiarvot paikallaan kuin naulattuna (ennen oli jitteriä INPA:n mukaan).

                      - Jos antaa 2000 rpm, pysyy sekin melko hyvin mutta aavistuksen enemmän vaeltelee (välillä n. neulan leveys max) vaikka yrittää pitää polkimen täsmälleen oikeassa kohdassa mutta pääsääntöisesti myös 2000 rpm pysyy siinä mihin neulan polkee.

                      Aika ihme homma kyllä. Onko tuo käyttäytyminen mahdollista jos kyseessä on suutin/puola/tulppa-vika?

                      Lisäksi huomasin, että jos tyhjäkäynnillä käynti äkisti muuttuu (tärinä hieman lisääntyy) niin lambdojen volttiarvot dippaavat selvästi alemmas. Moottori menee ilmeisesti johonkin eri moodiin (ilmeisesti laihalle tai laihalta pois).
                      Paljonko rough run arvot? Edelleen resettiä tuo kaipaa ja oikeita tyhjäkäyntiarvoja. Jos neula pysyy 1000rpm paikallaan, niin suuttimet kunnossa. Paljonko lambda näyttää?

                      Comment

                      • radixen
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 99
                        • Finland

                        #26
                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Paljonko rough run arvot? Edelleen resettiä tuo kaipaa ja oikeita tyhjäkäyntiarvoja. Jos neula pysyy 1000rpm paikallaan, niin suuttimet kunnossa. Paljonko lambda näyttää?
                        Rough run-arvot ovat heti kylmäkäynnistyksen jälkeen hieman huojuvat kaikissa sylintereissä eli voi olla jotain välillä -0,6 ja +0,6 mutta tasaantuvat melko nopeasti (n. 30-60 s) niin että arvot ovat pikemminkin -0,0x tai +0,0x sen jälkeen. Toki ajoittain menee yli tuonkin mutta aika tasaiselta näyttävät eikä mikään sylinteri heilu muista poikkeavasti.

                        Jos tyhjäkäynnillä idle yhtäkkiä muuttuu, muuttuvat rough run-arvot myös epätasaisemmaksi (max delta n. 0,5) ja mikä tahansa sylinteri voi näyttää vaikka monta "minuslukemaa" putkeen vaikka yleensä sylinterit vaihtelevat vuorotellen + ja -.

                        Tyhjäkäynti käy välillä isolla lambda-arvolla (n. 2) mutta välillä taas homogenous moodissa eli lähellä ykköstä. En ole oikein päässyt jyvälle mikä tuohon vaikuttaa. Edellisessä katsastuksessa katsuri ihmetteli, että päästöjen happiarvot ovat "käsittämättömät" - happea oli siis todella paljon ja katsuri epäili vuotoa jossain mutta ei sitä ainakaan pakoputkesta löytänyt. Sitä edellisellä kerralla ei tullut mitään sanomista vaikka NOXEM oli jo kiinni.

                        Matka-ajossa n. 80 km/h vauhdeissa tasaisella tiellä lambda voi olla parhaimmillaan n. 2,65 kun NOXEM oikein tykittelee. Tämä tärinäongelma on kuitenkin ollut jo yli 100 000 km enemmän tai vähemmän eli paljon ennen kuin asennutin NOXEMia eli syy on kyllä jossain muualla.
                        Last edited by radixen; 18-09-2020, 22:16.
                        "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1960
                          • Hki

                          #27
                          Originally posted by radixen View Post
                          Rough run-arvot ovat heti kylmäkäynnistyksen jälkeen hieman huojuvat kaikissa sylintereissä eli voi olla jotain välillä -0,6 ja +0,6 mutta tasaantuvat melko nopeasti (n. 30-60 s) niin että arvot ovat pikemminkin -0,0x tai +0,0x sen jälkeen. Toki ajoittain menee yli tuonkin mutta aika tasaiselta näyttävät eikä mikään sylinteri heilu muista poikkeavasti.

                          Jos tyhjäkäynnillä idle yhtäkkiä muuttuu, muuttuvat rough run-arvot myös epätasaisemmaksi (max delta n. 0,5) ja mikä tahansa sylinteri voi näyttää vaikka monta "minuslukemaa" putkeen vaikka yleensä sylinterit vaihtelevat vuorotellen + ja -.

                          Tyhjäkäynti käy välillä isolla lambda-arvolla (n. 2) mutta välillä taas homogenous moodissa eli lähellä ykköstä. En ole oikein päässyt jyvälle mikä tuohon vaikuttaa. Edellisessä katsastuksessa katsuri ihmetteli, että päästöjen happiarvot ovat "käsittämättömät" - happea oli siis todella paljon ja katsuri epäili vuotoa jossain mutta ei sitä ainakaan pakoputkesta löytänyt. Sitä edellisellä kerralla ei tullut mitään sanomista vaikka NOXEM oli jo kiinni.

                          Matka-ajossa n. 80 km/h vauhdeissa tasaisella tiellä lambda voi olla parhaimmillaan n. 2,65 kun NOXEM oikein tykittelee. Tämä tärinäongelma on kuitenkin ollut jo yli 100 000 km enemmän tai vähemmän eli paljon ennen kuin asennutin NOXEMia eli syy on kyllä jossain muualla.
                          Lambda arvot ihan oikein. Happiarvot varmaankin juuri oikeat ja katsuri ei oikein ymmärrä n53 moottorista ja laihaseoksesta mitään. Ilmeisesti kyse on lamda arvosta. Ainoa on tuo epätasainen käynti, joka voi parantua resetillä. Kaikki muu pelaa kuten pitääkin.

                          Comment

                          • onavez
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2015
                            • 87
                            • Lappeenranta

                            #28
                            Tänään tuli nyt vihdoin perehyttyä enemmän tähän käyntiongelmaan. Aluksi tutkin kaikki arvot läpi ja huomasin, että rough run ja lambda arvot seilaa jonkin verran eestaas. Tein inpalla ton testin lambda antureille ja se näytti että anturit kunnossa. Siitä sitten adaptioiden nollaus ja uudelleen opetus. Ei mitään hyötyä, edelleen tyhjäkäynti seilaa n.100rpm ja kone tärisee. Sitten otin ilmastoinnin pois päältä ja kas kummaa tyhjäkäynti tasaantui täysin. :think Sitten adaptioiden nollaus ja uudelleenopetus ilmastoinnin ollessa pois päältä ja nyt käy kone tasasemmin kun koskaan. Eli siis taitaa olla ilmastoinnin kompura tiensä päässä. En ehtinyt sen enempää kompuraa alkaa tutkailemaan, mutta pystyykö noita korjaamaan vai onko se ostettava vaan uus tilalle? Ilmastointi kyllä toimii ja puhaltaa kylmää, hieman vaivalloisesti kylläkin.
                            Last edited by onavez; 20-09-2020, 14:44.
                            E60 LCI 530xi -07
                            Ex:
                            E36 325 -91
                            E36 318 -93

                            Comment

                            • radixen
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2011
                              • 99
                              • Finland

                              #29
                              Originally posted by onavez View Post
                              Tänään tuli nyt vihdoin perehyttyä enemmän tähän käyntiongelmaan. Aluksi tutkin kaikki arvot läpi ja huomasin, että rough run ja lambda arvot seilaa jonkin verran eestaas. Tein inpalla ton testin lambda antureille ja se näytti että anturit kunnossa. Siitä sitten adaptioiden nollaus ja uudelleen opetus. Ei mitään hyötyä, edelleen tyhjäkäynti seilaa n.100rpm ja kone tärisee. Sitten otin ilmastoinnin pois päältä ja kas kummaa tyhjäkäynti tasaantui täysin. :think Sitten adaptioiden nollaus ja uudelleenopetus ilmastoinnin ollessa pois päältä ja nyt käy kone tasasemmin kun koskaan. Eli siis taitaa olla ilmastoinnin kompura tiensä päässä. En ehtinyt sen enempää kompuraa alkaa tutkailemaan, mutta pystyykö noita korjaamaan vai onko se ostettava vaan uus tilalle?
                              Mulla toi kikka ei ikävä kyllä auta (tärinään). Ennen kompuran vaihtoa kannattaa katsoa kylmäaineiden taso. Jos kylmäaine on vähissä, on kompressori kovilla ja voi aiheuttaa tuota epätasaisuutta käynnissä.
                              Last edited by radixen; 20-09-2020, 14:50.
                              "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                              Comment

                              • radixen
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2011
                                • 99
                                • Finland

                                #30
                                Tähän keissiin sen verran updatea, että moottorin tukikumien vaihdon jälkeen tärinä väheni 90%. Aivan täydellinen ei ole vielä mutta veikkaisin vaihdelaatikon tukikumien päivityksen poistavan loputkin (vaihdelaatikon kumeja ei siis vielä vaihdettu).

                                Noissa tukikumeissahan on se haaste, että ne eivät mitään vikakoodia anna ja tärinöihin pikku hiljaa tottuu, joten tukikumien vaihdon jälkeen voi olla yllätys miten tärinöittä kone pyörii tyhjäkäynnilläkin.
                                "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                                Comment

                                Working...
                                X