Noniin!
Täytyy avata uusi keskustelu, kun nyt viimeisimmällä hankinnalla tullut ajeltua noin viikon päivät (520i 2003, moottorikoodi lie M54). Vanteita lukuunottamatta perus pappamalli normaalista käyttöautoajosta, ei purkka, nuoriso, tai teippivirityksiä, joten siltä osin pysynyt ihan kohtalaisessa orkkiskunnossa nämä vuodet.
Muilla saksalaisilla, lähinnä Opeleilla, tullut ajeltua 400tkm ja alkaa niiden neli, ja kuusipyttyiset olla jo sen verran tuttuja että niitä laittelee vaikka silmät kiinni vasemmalla kädellä.
Sen sijaan Bemareista ei juuri aikaisempaa kokemusta ole, ensimmäinen muistikuva joskus vuodelta 1991-1992, kun naapurin sedällä oli siihen aikaan lähes uudesta asti ollut Länsi-Saksan suurlähetystön entinen 1982 E28 520i. Siihen aikaan faijalla ja naapurilla oli yhteisiä rakennusprojekteja, ja muistan vielä kun oltiin menossa talvipakkasilla hakemaan jotain lautakuormaa, ja istuin takapenkillä keskellä. Muistan edelleen kun lämpötilan säädin näytti jotain 24-26c koko matkan, ja lämpöä tuli tupaan vähintään reilusti, ja ukko ei käännä säädintä pienemmälle sitten millään. Paksut talvitakit päällä, ja tuntui että oli kuin pätsissä.
Samasta E28:sta muistikuvia seuraavilta talvilta sen jälkeen, kun lukottomana takavetona pihalta poispääsy oli aina hankalaa. Pihatie laskeutui kadulta pihaan, ja siihen aikaan ei laajemmin vielä matkapuhelimia ollut, ja muistan kun naapurin rouva tuli aina koputtelemaan ovelle, että voisitteko tulla työntämään, kun ei auto nouse mäkeä ylös. Niin sitä sitten äidin ja faijan kanssa yhdessä työnnettiin, ja aina nousi pihalta tielle. Tuo E28 meni kuulemma lopulta täysin palvelleena Oulun suuntaan varaosiksi samanlaiselle vastaavalle, joskus v.2003?
Mutta nämä muisteloista tälläkertaa.
Hakua koitin käyttää parhaani mukaan, osaan auttavasti tietoa löysinkin, mutta kysytään vielä:
- Tänään vaimon ajossa liikennevaloissa oli syttynyt noin sekunniksi öljynpaineen punainen valo, ja idriveen jäänyt ilmoitus "Cannot continue driving, stop!". Valo oli sammunut tosiaan heti, vaimo ajanut levikkeelle, tarkistanut öljyt. Öljytaso tikun yläreunassa. Oli ajanut siitä 30km kotiin, eikä mitään ongelmia tai sivuääniä ollut. Öljyt vaihdettu viimeksi 3v sitten, ei ole ajettu kuin 10tkm sen jälkeen. Öljynvaihto jo varattu 2vk päästä maanantaille. Luin että öljynsuodattimen kannen o-renkaat(?) saattaa aiheuttaa tätä, taikka öljynsuodattimen jalan tiiviste? Öljyn ja suodattimen vaihdolla kuitenkin lienee viisainta aloittaa ennen isompia remontteja.
50tkm sitten myllyyn on tehty 3500€ remontti, diagnoosina ollut matala öljynpaine. Vaihdettu mm:
- Ketju(t), ja kaikki kiristimet
- Öljypumppu
- Molemmat nokat, ja nokkapukit
- Kaikki laakerit
- Kaikki venttiilit
yms. sälää 37 rivin verran.
Syytä olla huolissaan jatkosta? Autolla ajettu nyt 370tkm.
Lie normaalia tälle moottorille, mutta alle 3500 kierroksen ei tapahdu juuri mitään, eli on laiska. Jos en muista väärin 15v taakse, naapurin herran vaihdettua E28:n uudempaan 1988 E34:ään, ja sillä pikku koeajon ajettuani, muistikuvat on että yhtä laiska oli sekin. Lie normaalia BMW:n kutoskoneiden alaväännöttömyyttä.
Disa-venttiili saattaa vaikuttaa alavääntöön, mikäli oikein käsitin. Mistä tuo venttiili löytyy tästä koneesta, ja kannattaako tuo korjata "varmuuden vuoksi", jos varsinaisia oireita ei ole?
Korjaukseen löytyi hyvät ohjeet: https://www.bmwharrastaja.com/2016/1...ohjeet_19.html
Samat lienee pätee tähän.
Kuskin penkin selkänojan säätönappi on aika takkuinen, saa nitkuttaa kunnon voimalla, ennekuin mitään tapahtuu. Onko kytkinviat normaalia, vai jotain muuta mahdollista rikki penkin syövereistä? Siis silloin kun säätyy, niin ei kuulu mitään ääniä mistään, ja kaikki toimii, mutta toiminta vaihtelevaa.
Aikanaan 1.4 16v IV Golfilla talvipakkasilla ajaminen oli jännittävää, kun koskaan ei tiennyt että jäätyykö huohotin vai ei. Kaksi silmää seurasi tietä, ja kolmannen olisi tarvinnut mittarin tiirailuun että milloin öljynpainevalo rävähtää taas ruutuun. Välillä rävähti. Riitti se pelleily.
NO, näyttää se jäätyvän tässäkin:
Tietoa ei ole onko huohottimelle tehty koskaan mitään. Suomi-auto, eli löytyy munuaisiin kaihtimet, jotka toivottavasti vähentää viiman vaikutusta talvella. Suositteleeko arvon raati huohotuksen päivitystä, Motonet ainakin myy valmista sarjaa suoraan varastosta:
Kaikin puolin tyytyväinen hankintaan toistaiseksi. Joo, tiedetään. Näissä malleissa erikoista ja monimutkaista tekniikkaa, vaatii hellää kättä, paksua lompakkoa, ja ymmärrystä moottorityypistä riippumatta.
Kiitos vastauksista jo etukäteen, koitetaan päästä baijerilaisen sielunelämään tutuksi pikkuhiljaa.
Täytyy avata uusi keskustelu, kun nyt viimeisimmällä hankinnalla tullut ajeltua noin viikon päivät (520i 2003, moottorikoodi lie M54). Vanteita lukuunottamatta perus pappamalli normaalista käyttöautoajosta, ei purkka, nuoriso, tai teippivirityksiä, joten siltä osin pysynyt ihan kohtalaisessa orkkiskunnossa nämä vuodet.
Muilla saksalaisilla, lähinnä Opeleilla, tullut ajeltua 400tkm ja alkaa niiden neli, ja kuusipyttyiset olla jo sen verran tuttuja että niitä laittelee vaikka silmät kiinni vasemmalla kädellä.
Sen sijaan Bemareista ei juuri aikaisempaa kokemusta ole, ensimmäinen muistikuva joskus vuodelta 1991-1992, kun naapurin sedällä oli siihen aikaan lähes uudesta asti ollut Länsi-Saksan suurlähetystön entinen 1982 E28 520i. Siihen aikaan faijalla ja naapurilla oli yhteisiä rakennusprojekteja, ja muistan vielä kun oltiin menossa talvipakkasilla hakemaan jotain lautakuormaa, ja istuin takapenkillä keskellä. Muistan edelleen kun lämpötilan säädin näytti jotain 24-26c koko matkan, ja lämpöä tuli tupaan vähintään reilusti, ja ukko ei käännä säädintä pienemmälle sitten millään. Paksut talvitakit päällä, ja tuntui että oli kuin pätsissä.
Samasta E28:sta muistikuvia seuraavilta talvilta sen jälkeen, kun lukottomana takavetona pihalta poispääsy oli aina hankalaa. Pihatie laskeutui kadulta pihaan, ja siihen aikaan ei laajemmin vielä matkapuhelimia ollut, ja muistan kun naapurin rouva tuli aina koputtelemaan ovelle, että voisitteko tulla työntämään, kun ei auto nouse mäkeä ylös. Niin sitä sitten äidin ja faijan kanssa yhdessä työnnettiin, ja aina nousi pihalta tielle. Tuo E28 meni kuulemma lopulta täysin palvelleena Oulun suuntaan varaosiksi samanlaiselle vastaavalle, joskus v.2003?
Mutta nämä muisteloista tälläkertaa.
Hakua koitin käyttää parhaani mukaan, osaan auttavasti tietoa löysinkin, mutta kysytään vielä:
- Tänään vaimon ajossa liikennevaloissa oli syttynyt noin sekunniksi öljynpaineen punainen valo, ja idriveen jäänyt ilmoitus "Cannot continue driving, stop!". Valo oli sammunut tosiaan heti, vaimo ajanut levikkeelle, tarkistanut öljyt. Öljytaso tikun yläreunassa. Oli ajanut siitä 30km kotiin, eikä mitään ongelmia tai sivuääniä ollut. Öljyt vaihdettu viimeksi 3v sitten, ei ole ajettu kuin 10tkm sen jälkeen. Öljynvaihto jo varattu 2vk päästä maanantaille. Luin että öljynsuodattimen kannen o-renkaat(?) saattaa aiheuttaa tätä, taikka öljynsuodattimen jalan tiiviste? Öljyn ja suodattimen vaihdolla kuitenkin lienee viisainta aloittaa ennen isompia remontteja.
50tkm sitten myllyyn on tehty 3500€ remontti, diagnoosina ollut matala öljynpaine. Vaihdettu mm:
- Ketju(t), ja kaikki kiristimet
- Öljypumppu
- Molemmat nokat, ja nokkapukit
- Kaikki laakerit
- Kaikki venttiilit
yms. sälää 37 rivin verran.
Syytä olla huolissaan jatkosta? Autolla ajettu nyt 370tkm.
Lie normaalia tälle moottorille, mutta alle 3500 kierroksen ei tapahdu juuri mitään, eli on laiska. Jos en muista väärin 15v taakse, naapurin herran vaihdettua E28:n uudempaan 1988 E34:ään, ja sillä pikku koeajon ajettuani, muistikuvat on että yhtä laiska oli sekin. Lie normaalia BMW:n kutoskoneiden alaväännöttömyyttä.
Disa-venttiili saattaa vaikuttaa alavääntöön, mikäli oikein käsitin. Mistä tuo venttiili löytyy tästä koneesta, ja kannattaako tuo korjata "varmuuden vuoksi", jos varsinaisia oireita ei ole?
Korjaukseen löytyi hyvät ohjeet: https://www.bmwharrastaja.com/2016/1...ohjeet_19.html
Samat lienee pätee tähän.
Kuskin penkin selkänojan säätönappi on aika takkuinen, saa nitkuttaa kunnon voimalla, ennekuin mitään tapahtuu. Onko kytkinviat normaalia, vai jotain muuta mahdollista rikki penkin syövereistä? Siis silloin kun säätyy, niin ei kuulu mitään ääniä mistään, ja kaikki toimii, mutta toiminta vaihtelevaa.
Aikanaan 1.4 16v IV Golfilla talvipakkasilla ajaminen oli jännittävää, kun koskaan ei tiennyt että jäätyykö huohotin vai ei. Kaksi silmää seurasi tietä, ja kolmannen olisi tarvinnut mittarin tiirailuun että milloin öljynpainevalo rävähtää taas ruutuun. Välillä rävähti. Riitti se pelleily.
NO, näyttää se jäätyvän tässäkin:
Tietoa ei ole onko huohottimelle tehty koskaan mitään. Suomi-auto, eli löytyy munuaisiin kaihtimet, jotka toivottavasti vähentää viiman vaikutusta talvella. Suositteleeko arvon raati huohotuksen päivitystä, Motonet ainakin myy valmista sarjaa suoraan varastosta:
Kaikin puolin tyytyväinen hankintaan toistaiseksi. Joo, tiedetään. Näissä malleissa erikoista ja monimutkaista tekniikkaa, vaatii hellää kättä, paksua lompakkoa, ja ymmärrystä moottorityypistä riippumatta.
Kiitos vastauksista jo etukäteen, koitetaan päästä baijerilaisen sielunelämään tutuksi pikkuhiljaa.
Comment