Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aloittelijan tyhmät kysymykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zeni
    BTCF Member
    • Jul 2020
    • 332
    • Savo

    Aloittelijan tyhmät kysymykset

    Noniin!

    Täytyy avata uusi keskustelu, kun nyt viimeisimmällä hankinnalla tullut ajeltua noin viikon päivät (520i 2003, moottorikoodi lie M54). Vanteita lukuunottamatta perus pappamalli normaalista käyttöautoajosta, ei purkka, nuoriso, tai teippivirityksiä, joten siltä osin pysynyt ihan kohtalaisessa orkkiskunnossa nämä vuodet.

    Muilla saksalaisilla, lähinnä Opeleilla, tullut ajeltua 400tkm ja alkaa niiden neli, ja kuusipyttyiset olla jo sen verran tuttuja että niitä laittelee vaikka silmät kiinni vasemmalla kädellä.

    Sen sijaan Bemareista ei juuri aikaisempaa kokemusta ole, ensimmäinen muistikuva joskus vuodelta 1991-1992, kun naapurin sedällä oli siihen aikaan lähes uudesta asti ollut Länsi-Saksan suurlähetystön entinen 1982 E28 520i. Siihen aikaan faijalla ja naapurilla oli yhteisiä rakennusprojekteja, ja muistan vielä kun oltiin menossa talvipakkasilla hakemaan jotain lautakuormaa, ja istuin takapenkillä keskellä. Muistan edelleen kun lämpötilan säädin näytti jotain 24-26c koko matkan, ja lämpöä tuli tupaan vähintään reilusti, ja ukko ei käännä säädintä pienemmälle sitten millään. Paksut talvitakit päällä, ja tuntui että oli kuin pätsissä.
    Samasta E28:sta muistikuvia seuraavilta talvilta sen jälkeen, kun lukottomana takavetona pihalta poispääsy oli aina hankalaa. Pihatie laskeutui kadulta pihaan, ja siihen aikaan ei laajemmin vielä matkapuhelimia ollut, ja muistan kun naapurin rouva tuli aina koputtelemaan ovelle, että voisitteko tulla työntämään, kun ei auto nouse mäkeä ylös. Niin sitä sitten äidin ja faijan kanssa yhdessä työnnettiin, ja aina nousi pihalta tielle. Tuo E28 meni kuulemma lopulta täysin palvelleena Oulun suuntaan varaosiksi samanlaiselle vastaavalle, joskus v.2003?

    Mutta nämä muisteloista tälläkertaa.

    Hakua koitin käyttää parhaani mukaan, osaan auttavasti tietoa löysinkin, mutta kysytään vielä:

    - Tänään vaimon ajossa liikennevaloissa oli syttynyt noin sekunniksi öljynpaineen punainen valo, ja idriveen jäänyt ilmoitus "Cannot continue driving, stop!". Valo oli sammunut tosiaan heti, vaimo ajanut levikkeelle, tarkistanut öljyt. Öljytaso tikun yläreunassa. Oli ajanut siitä 30km kotiin, eikä mitään ongelmia tai sivuääniä ollut. Öljyt vaihdettu viimeksi 3v sitten, ei ole ajettu kuin 10tkm sen jälkeen. Öljynvaihto jo varattu 2vk päästä maanantaille. Luin että öljynsuodattimen kannen o-renkaat(?) saattaa aiheuttaa tätä, taikka öljynsuodattimen jalan tiiviste? Öljyn ja suodattimen vaihdolla kuitenkin lienee viisainta aloittaa ennen isompia remontteja.

    50tkm sitten myllyyn on tehty 3500€ remontti, diagnoosina ollut matala öljynpaine. Vaihdettu mm:

    - Ketju(t), ja kaikki kiristimet
    - Öljypumppu
    - Molemmat nokat, ja nokkapukit
    - Kaikki laakerit
    - Kaikki venttiilit

    yms. sälää 37 rivin verran.

    Syytä olla huolissaan jatkosta? Autolla ajettu nyt 370tkm.

    Lie normaalia tälle moottorille, mutta alle 3500 kierroksen ei tapahdu juuri mitään, eli on laiska. Jos en muista väärin 15v taakse, naapurin herran vaihdettua E28:n uudempaan 1988 E34:ään, ja sillä pikku koeajon ajettuani, muistikuvat on että yhtä laiska oli sekin. Lie normaalia BMW:n kutoskoneiden alaväännöttömyyttä.

    Disa-venttiili saattaa vaikuttaa alavääntöön, mikäli oikein käsitin. Mistä tuo venttiili löytyy tästä koneesta, ja kannattaako tuo korjata "varmuuden vuoksi", jos varsinaisia oireita ei ole?

    Korjaukseen löytyi hyvät ohjeet: https://www.bmwharrastaja.com/2016/1...ohjeet_19.html

    Samat lienee pätee tähän.

    Kuskin penkin selkänojan säätönappi on aika takkuinen, saa nitkuttaa kunnon voimalla, ennekuin mitään tapahtuu. Onko kytkinviat normaalia, vai jotain muuta mahdollista rikki penkin syövereistä? Siis silloin kun säätyy, niin ei kuulu mitään ääniä mistään, ja kaikki toimii, mutta toiminta vaihtelevaa.

    Aikanaan 1.4 16v IV Golfilla talvipakkasilla ajaminen oli jännittävää, kun koskaan ei tiennyt että jäätyykö huohotin vai ei. Kaksi silmää seurasi tietä, ja kolmannen olisi tarvinnut mittarin tiirailuun että milloin öljynpainevalo rävähtää taas ruutuun. Välillä rävähti. Riitti se pelleily.

    NO, näyttää se jäätyvän tässäkin:



    Tietoa ei ole onko huohottimelle tehty koskaan mitään. Suomi-auto, eli löytyy munuaisiin kaihtimet, jotka toivottavasti vähentää viiman vaikutusta talvella. Suositteleeko arvon raati huohotuksen päivitystä, Motonet ainakin myy valmista sarjaa suoraan varastosta:




    Kaikin puolin tyytyväinen hankintaan toistaiseksi. Joo, tiedetään. Näissä malleissa erikoista ja monimutkaista tekniikkaa, vaatii hellää kättä, paksua lompakkoa, ja ymmärrystä moottorityypistä riippumatta.

    Kiitos vastauksista jo etukäteen, koitetaan päästä baijerilaisen sielunelämään tutuksi pikkuhiljaa.
  • aae30
    BTCF Member
    • May 2010
    • 2710
    • .fi

    #2
    Originally posted by Zeni View Post
    Jos en muista väärin 15v taakse, naapurin herran vaihdettua E28:n uudempaan 1988 E34:ään, ja sillä pikku koeajon ajettuani, muistikuvat on että yhtä laiska oli sekin. Lie normaalia BMW:n kutoskoneiden alaväännöttömyyttä.
    m20b20 voi toki alaväännötön olla, mutta en nyt kaikkia BMW:n kutoskoneita siitä silti syyttäis
    Eikä ole tyhmiä kysymyksiä, vaikken kysymyksiis nyt vastannutkaan, eli tervetuloa
    Sorry I'm Not Sorry
    E34 540iA 93 sedan
    E34 540iA 93 sedan
    E39 530iA 00 touring

    Comment

    • hencca89
      BTCF Member
      • Sep 2011
      • 619
      • ikaalinen

      #3
      Noilla kilsoilla satavarmasti vanoksen o-renkaat falskaa. Silloin on aika hengetön alhaalta. Ilmamassamittari voi olla myös jo väsynyt vaikkei herjaa tee.
      Toisin sanoen noilla kilsoilla voi olla mitä vaan

      Toki tuo mosa on pienikuutiotilavuuksinen, auto painava ja suht pitkillä vaihteilla.
      Et ei se tuon korin pienimmällä moottorilla mikään voimapesä ole. Mutta toimiessaan kelpo käyttis

      Tervetuloa foorumille!
      BMW E91 320
      MB W108 280SE
      SUZUKI GSX-R
      BMW K100 "cafe"

      Comment

      • Zeni
        BTCF Member
        • Jul 2020
        • 332
        • Savo

        #4
        Originally posted by hencca89 View Post
        Noilla kilsoilla satavarmasti vanoksen o-renkaat falskaa. Silloin on aika hengetön alhaalta. Ilmamassamittari voi olla myös jo väsynyt vaikkei herjaa tee.
        Toisin sanoen noilla kilsoilla voi olla mitä vaan

        Toki tuo mosa on pienikuutiotilavuuksinen, auto painava ja suht pitkillä vaihteilla.
        Et ei se tuon korin pienimmällä moottorilla mikään voimapesä ole. Mutta toimiessaan kelpo käyttis

        Tervetuloa foorumille!
        Joo, ehkä se 400hv 535d, jota pääsin pari kuukautta sitten kokeilemaan, jätti väännöstä hieman eri muistikuvat.

        Seuraillaan mitä kaikkea ilmenee, jos ilmenee, ja kysellään sitten lisää jos ei itsellä tietoa tai osaamista löydy.

        Comment

        • ruupanen
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 5153
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Zeni View Post
          - Tänään vaimon ajossa liikennevaloissa oli syttynyt noin sekunniksi öljynpaineen punainen valo, ja idriveen jäänyt ilmoitus "Cannot continue driving, stop!". Valo oli sammunut tosiaan heti, vaimo ajanut levikkeelle, tarkistanut öljyt. Öljytaso tikun yläreunassa. Oli ajanut siitä 30km kotiin, eikä mitään ongelmia tai sivuääniä ollut. Öljyt vaihdettu viimeksi 3v sitten, ei ole ajettu kuin 10tkm sen jälkeen. Öljynvaihto jo varattu 2vk päästä maanantaille. Luin että öljynsuodattimen kannen o-renkaat(?) saattaa aiheuttaa tätä, taikka öljynsuodattimen jalan tiiviste? Öljyn ja suodattimen vaihdolla kuitenkin lienee viisainta aloittaa ennen isompia remontteja.

          50tkm sitten myllyyn on tehty 3500€ remontti, diagnoosina ollut matala öljynpaine. Vaihdettu mm:

          - Ketju(t), ja kaikki kiristimet
          - Öljypumppu
          - Molemmat nokat, ja nokkapukit
          - Kaikki laakerit
          - Kaikki venttiilit

          yms. sälää 37 rivin verran.

          Syytä olla huolissaan jatkosta? Autolla ajettu nyt 370tkm
          Ei ole muuten ihan eka, eikä varmaan vika M54 mihin on tehty turhaan laajahko remppa, koska herjaa liian alhaisista öljynpaineista. Syystä tahi toisesta anturi herjaa liian alhaisista öljynpaineista, vaikka siellä paineet kunnossa onkin. Näin on tehnyt useampi kyseisellä koneella oleva auto ja niillä on ajettu + 100 000 km sen jälkeen kun ekan kerran herja on tullut.
          Toiset on vaihtaneet vanhemman mallin anturia tilalle, niin loppuu herjat ja toiset vaan antaneet herjan välillä ilmestyä ja kuitanneet pois.
          E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

          Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

          Comment

          • MeisterW
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2017
            • 306
            • Uusimaa

            #6
            Uusilla öljyillä on tosiaan paras aloittaa, ehkä hyvä laittaa 5w-40 öljyt, niin ei ole ainakaan liian litkut. Jos ei tuo auta, niin sitten kannattaisi ne öljynpaineet mitata mittarilla ennen isompia remppoja.

            Disa kannattaa tarkistaa, että läppä tallella ja toimii.

            Vanoksen tiivisteet vaikuttaa alavääntöön, ne uusimalla usein paranee. Tosin vähän sellainen harrastajahomma.

            Huohotin on tukkeutuvaa mallia, siihen käyttäisin ihan Bmw merkkiliikkeestä settiä, ei ole pahanhintainen.
            E39 M5 2002
            E70 X5 3.0sd 2008
            E83 X3 3.0i 2005
            G21 330e

            Comment

            • -challenger-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 2150
              • L a h t i

              #7
              Originally posted by MeisterW View Post
              Uusilla öljyillä on tosiaan paras aloittaa, ehkä hyvä laittaa 5w-40 öljyt, niin ei ole ainakaan liian litkut. Jos ei tuo auta, niin sitten kannattaisi ne öljynpaineet mitata mittarilla ennen isompia remppoja.

              Disa kannattaa tarkistaa, että läppä tallella ja toimii.

              Vanoksen tiivisteet vaikuttaa alavääntöön, ne uusimalla usein paranee. Tosin vähän sellainen harrastajahomma.

              Huohotin on tukkeutuvaa mallia, siihen käyttäisin ihan Bmw merkkiliikkeestä settiä, ei ole pahanhintainen.
              En kyllä laittas liian paksua ei toimi voitelu sitte niinku pitäs, et jos haluaa moottorinsa rikkoa niin siitä vain. Omassa m54 0w-30llä ajettu mitä siihen suositellaankin..

              Comment

              • Ccccc
                Bimmer Rookie
                • Nov 2015
                • 112
                • Valkeakoski

                #8
                Ihan näin sivuhuomiona jos lukijana on joku kuka ei autoista mitään ymmärrä niin sopii tuohon moottoriin laittaa 5w40 ihan siinä missä 0w30. Ei, se ei hajoa tuosta "liian paksusta" öljystä. Näkyy oil selectorit tarjoavan noita molempia viskositeetteja, että ostaa vaan ihan kumpaa haluaa.

                Piti oikein kaivaa että mitä se valmistaja alunperin suosittaa niin löysin 5w30. Jos joku käyttää 0w30 niin toivottavasti ei riko moottoriaan liian lirulla ölpällä "heh heh"
                0w30
                5w30
                5w40
                You name it
                Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                INPA ISTA

                Comment

                • Zeni
                  BTCF Member
                  • Jul 2020
                  • 332
                  • Savo

                  #9
                  No, huolto aikoi laittaa Castrolia, olikohan 0w-40. Sitä kuulemma laittaneet Bemareihin. Itse olisin liruuttanut 5w-30 Dexokset, kun sitä vielä löytyy.. 5w-30 laitettu viime vaihdossa, joskus 0w-30 ja 0w-40 leimojen mukaan, ja tuskin se niin nuukaa on. Pääasia että on tuoreet öljyt. Ei ole tehnyt tuota matalan öljynpaineen varoitusta enää. Öljyä oli tikun puolivälissä, lisäsin ylärajaan. Autocomilla katsoin vikakoodit, ei ollut mitään muistissa.

                  Ilmansuodattimen, raitisilmat, ja ohjaustehostimen öljyt vaihtelin tänään. Tästä näemmä mielipiteitä löytyi, mutta tämän korkissa luki "CHF Only", joten vihreää litkua sinne meni, ja sellaista siellä oli. Keski-Euroopan versioissa taisi olla se punainen ATF.

                  Disa täytyy tarkistella tässä jossain vaiheessa. Veikkaan että jotain sillekin joskus jo tehty näillä metreillä.

                  Vanoksen osalta nostan kädet pystyyn, ei ihan noin isoihin remppohin taivu näillä opeilla.

                  Kiitos jo kaikista tähän saakka tulleista vinkeistä, kysyttävää varmasti tulee, ja mukava että näihin joku viitsii vastatakin!
                  Last edited by Zeni; 15-08-2020, 17:34.

                  Comment

                  • Ccccc
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2015
                    • 112
                    • Valkeakoski

                    #10
                    Originally posted by Zeni View Post
                    Vanoksen osalta nostan kädet pystyyn, ei ihan noin isoihin remppohin taivu näillä opeilla.
                    Joku harrastaja sieltä suunnilta ottaa kopin ja vaihtelee ne sulle sopivaa korvausta vastaan:think
                    Ei noiden o-renkaiden vaihto vanoksiin ole paha rasti varsinkaan jos sen on ennenkin tehnyt.
                    Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                    INPA ISTA

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎