Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 520i '05 - Täristävää tyhjäkäyntiä sekä airbagin valoa yms.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ranttall
    Newbiemmer
    • Aug 2020
    • 2
    • Lahti

    BMW 520i '05 - Täristävää tyhjäkäyntiä sekä airbagin valoa yms.

    Tulipahan tällekin foorumille vihdoin rekisteröidyttyä. Keväällä tuli tosiaan ostettua otsikon mukainen kulkine automaattivaihteistolla ja mittarissa on tällä hetkellä 276tkm eikä ongelmilta ole vältytty.

    Ostoa seuraavana päivänä syttyi öljynpaineen varoitusvalo, jolloin paineet mitattiin ja kaikki ok, anturi vaihdettiin yms. Vika toistui aina silloin tällöin mutta syytä ei löytynyt ja kerran auto valitti automaattivaihteiston häiriöstä. Muutama viikko sitten vaihdatin autoon akun, minkä jälkeen ei ole kyseisiä häiriöilmoituksia enää tullut.

    Noin kuukausi ostosta aloin havaitsemaan silloin tällöin tasakaasulla ajettaessa noin 50-60km/h vauhdissa kevyitä nykäisyjä. Mututuntumalla erityisesti iltaisin ajaessa ja auto myös selkeästi täristi valoissa aina kun ilmastoinnin nappasi pois päältä. Ilmastointi päällä tärinää ei havainnut. Nyt vika on pahentunut niin, että nykimisiä tulee selkeästi useammin, mutta ei kuitenkaan joka kerta kun autolla ajaa ja valoissa auto täristää lähes poikkeuksetta vaikka ilmastointikin on päällä. Tärinä ja epätasainen käynti tulee myös esiin selkeästi paremmin jos D on päällä, parkilla ollessa sitä ei juurikaan yleensä huomaa. Käyntihäiriön huomaa myös siitä, että pakoputki ikään kuin poksuu/putputtaa, eli sellaisia pieniä katkoksia on käynnissä selkeästi havaittavissa. Näiden lisäksi viikko sitten syttyi airbagin valo, joka palaa nykyään jokaisella käynnistyksellä.

    Tänään kävin vaihdattamassa tulpat. Vanhat olivat todella huonossa kunnossa, mutta vaihdolla ei silti ollut mitään vaikutusta nykimisiin tai käyntihäiriöön. Tulpanvaihdosta ajoin Motonettiin nollauttamaan airbagin valon. Nollauksen jälkeen valo jäi edelleen palamaan ja koneesta tulostettiin seuraavanlainen lista vikakoodeja:

    Järjestelmä: Moottori, M54 MT/AT Siemens MS45
    *27FB Unknown fault code
    *27C3 Unknown fault code

    Järjestelmä: Moottori, N43 MT/AT Siemens MSD812
    *27FB Unknown fault code
    *27C3 Unknown fault code

    Järjestelmä: Moottori, N46 MT/AT Motronic MV1746
    *27FB Unknown fault code *27C3 Unknown fault code

    Järjestelmä: Moottori, N52 MT/AT Siemens MSV70/MSV80
    *27FB Unknown fault code *27C3 Unknown fault code

    Järjestelmä: Moottori, N53 MT/AT Siemens MSD81
    *27FB Unknown fault code *27C3 Unknown fault code

    Järjestelmä: Moottori, N54 MT/AT Siemens MSD81
    *27FB Unknown fault code *27C3 Unknown fault code

    Järjestelmä: Moottori, N62 MT/AT Motronic ME9.2/EK928
    *27FB Unknown fault code *27C3 Unknown fault code

    Järjestelmä: Moottori, S85 MT/AT Siemens MSS65
    *27FB Unknown fault code *27C3 Unknown fault code

    Järjestelmä: Vaihteisto, EGS/SMG (Vaihteisto) Diagnoosi
    *4FB7 Vaihteiston hallinta, sisäinen vika (kirjoittaminen EEPROMiin) 1

    Järjestelmä: Käynnistyksenesto, Ajonestolaite CAS (Auton sisäänpääsyjärjestelmä)
    D90410 Unknown fault code

    Järjestelmä: Rajoittimet, turvatyyny SFZ (SFZ Satelliitti, auton keskiosa)
    9AFF

    Järjestelmä: Jarru, DSC/DXC (Dynaaminen ajovakauden hallinta) Rengaspaineen valvonta Bosch 8.0
    *5EBA Ohjauskulma-anturi, uskottavuus 1

    Järjestelmä: Ilmastointi, Ilmastointi IHKA/IHKR (IHKA/IHKR: Ilmastointi)
    E70410 Unknown fault code

    Järjestelmä: Mittaristo, Instument (Mittaristo) Diagnoosi
    E104 K-CAN-väylän vika Jatkuva

    Järjestelmä: Monitoiminto, Keskirunko THBA (TMFB: Ovimoduuli, oikea puoli)
    *9B8B Peilin säädon potentiometrin syöttöjännite Jatkuva

    Järjestelmä: Monitoiminto, Keskirunko TMFA (TMFA: Ovimoduuli, vasen puoli)
    9B4B1 Unknown fault code

    Järjestelmä: Monitoiminto, Keskirunko SMBF (Istuinmoduuli, matkustaja) E484 Unknown fault code
    *9EC9 Ristiselantuki, venttiili Jatkuva
    *9ECA Ristiselan pumpun kannatin Jatkuva

    Järjestelmä: Monitoiminto, Infotainment CID (Keskustietonäyttö)
    E2C4 Unknown fault code

    Järjestelmä: Monitoiminto. Infotainment CON (iDrive-monitoimiohjain)
    E2C4 Unknown fault code

    Järjestelmä: Monitoiminto, Infotainment M-ASK/CCC-GW (Radio - yhdyskäytävä)
    *E184 Unknown fault code
    *9308 Unknown fault code
    *A18B Unknown fault code

    Järjestelmä: Monitoiminto, Valokeskus LM (Valomoduuli)
    9317 Oikea jarruvalo, avoin piiri Jatkuva
    E50410 Unknown Fault code
    *9CB6 HVAC-kelan pulssitus, ei signaalia tai arvoa katkonainen
    *931A Oikea ulompi takavalo, avoin virtapiiri katkonainen
    *930A Lähivalo vasen, avoin piiri katkonainen
    *930B Lähivalo oikea, avoin piiri katkonainen
    *932C00 Unknown fault code
    *930C Seisontavalo etuvasen, avoin piiri katkonainen
    *931B Vasen sisempi takavalo, avoin virtapiiri katkonainen
    *930D Seisontavalo etuoikea, avoin piiri katkonainen
    *9321Peruutusvalo vasen, avoin piiri katkonainen
    *9316 Vasen jarruvalo, avoin piiri katkonainen

    Järjestelmä: Monitoiminto, Keskirunko PM (Tehomoduuli)
    D9C4 Unknown Fault code

    Järjestelmä: Monitoiminto, Keskirunko KBM (Korin perusmoduuli)
    E5841 Unknown fault code

    Järjestelmä: Monitoiminto, Keskirunko SZM (Kytkinkeskus, keskikonsoli)
    E24410 Unknown fault code

    Järjestelma: Monitoiminto, Keskirunko SMFA (Istuinmoduuli, kuljettaja)
    E444 Unknown fault code

    Järjestelmä: Rengaspaineet, Rengaspaineen valvontajärjestelmä Bosch 8.0 *5EBA Ohjauskulma-anturi, uskottavuus

    Tämän listauksen lisäksi tulpanvaihdon yhteydessä mitattiin vielä seuraavat koodit korjaamon laitteella:

    - Moottorivikakoodi 27FB (Airvalve system)
    - Airbag vikakoodi 9B4B1

    Ideoita otetaan vastaan, mistä vikaa/vikoja kannattaisi lähteä etsimään otetaan vastaan. Myös hyvät ja halvat (mahtui samaan lauseeseen) BMW-korjaamot Lahden alueella kiinnostaa.
    Last edited by Ranttall; 24-08-2020, 18:50. Reason: Kirjoitusvirheitä
  • Sto
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 89
    • Helsinki

    #2
    Suosittelen lukemaan/luetuttamaan koodit Inpalla/Istalla. Nollailee sen jälkeen kaiken ja katsoo mitä tulee takaisin.


    Saat Inpalla tai Istalla selkeät vikakuvaukset näkyville. Alueesi aktiivit varmasti auttavat tässä ongelmassa.
    Last edited by Sto; 24-08-2020, 18:55.
    EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

    Comment

    • radixen
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 99
      • Finland

      #3
      Usein iso läjä sekalaisia vikakoodeja viittaa heikkoon akkuun tai vialliseen päävirtakaapeliin.

      Samoin jos virransyötön kanssa on ongelmia, se voi aiheuttaa sytytykseen ongelmia.

      Jos akku on lähes uusi, katsoisin tuon päävirtakaapelin kunnon ensimmäisenä.

      Vikakoodit kannattaa tosiaan nollata ja katsoa mitkä tulevat takaisin ja lähteä sitä kautta haarukoimaan vikaa.
      "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

      Comment

      • Zeni
        BTCF Member
        • Jul 2020
        • 332
        • Savo

        #4


        Tuolta näkee jos on se akkukaapelikampanja avoimena.

        Itsekin tiedustelin tuota öljynpaineen ilmoitusta aikaisemmassa keskustelussa, ja jos paineet muuten kunnossa, niin ei syytä huoleen..



        Originally Posted by Zeni View Post:
        - Tänään vaimon ajossa liikennevaloissa oli syttynyt noin sekunniksi öljynpaineen punainen valo, ja idriveen jäänyt ilmoitus "Cannot continue driving, stop!". Valo oli sammunut tosiaan heti, vaimo ajanut levikkeelle, tarkistanut öljyt. Öljytaso tikun yläreunassa. Oli ajanut siitä 30km kotiin, eikä mitään ongelmia tai sivuääniä ollut. Öljyt vaihdettu viimeksi 3v sitten, ei ole ajettu kuin 10tkm sen jälkeen. Öljynvaihto jo varattu 2vk päästä maanantaille. Luin että öljynsuodattimen kannen o-renkaat(?) saattaa aiheuttaa tätä, taikka öljynsuodattimen jalan tiiviste? Öljyn ja suodattimen vaihdolla kuitenkin lienee viisainta aloittaa ennen isompia remontteja.

        50tkm sitten myllyyn on tehty 3500€ remontti, diagnoosina ollut matala öljynpaine. Vaihdettu mm:

        - Ketju(t), ja kaikki kiristimet
        - Öljypumppu
        - Molemmat nokat, ja nokkapukit
        - Kaikki laakerit
        - Kaikki venttiilit

        yms. sälää 37 rivin verran.

        Syytä olla huolissaan jatkosta? Autolla ajettu nyt 370tkm



        Ei ole muuten ihan eka, eikä varmaan vika M54 mihin on tehty turhaan laajahko remppa, koska herjaa liian alhaisista öljynpaineista. Syystä tahi toisesta anturi herjaa liian alhaisista öljynpaineista, vaikka siellä paineet kunnossa onkin. Näin on tehnyt useampi kyseisellä koneella oleva auto ja niillä on ajettu + 100 000 km sen jälkeen kun ekan kerran herja on tullut.
        Toiset on vaihtaneet vanhemman mallin anturia tilalle, niin loppuu herjat ja toiset vaan antaneet herjan välillä ilmestyä ja kuitanneet pois.

        Comment

        • Ranttall
          Newbiemmer
          • Aug 2020
          • 2
          • Lahti

          #5
          Noniin, päivitellään tänne tämän keissin ratkaisu.


          Öljynpainevaroitus -> Uusi akku, ei yhtäkään herjaa kahteen kuukauteen


          Airbägin valo korjaantui kun kaveri näytti hiukan kolvia akkukaapelille ja nollasi koodit, ei ole ilmaantunut takaisin


          Täristävä tyhjäkäynti korjaantui kun paikallisella BMW korjaamolla vaihtoivat huohottimen letkut.


          Tänään sai auto vielä taakse uudet jarrulevyt ja -palat kun alkoi paloista herjaamaan. Josko nyt vihdoin pääsisi ainakin hetkeksi nauttimaan loistavasta ajettavuudesta ilman ongelmia.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎