Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47-jakopää rempattu E60 520d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kkorvela
    BTCF Member
    • May 2019
    • 19
    • Raahe

    N47-jakopää rempattu E60 520d

    Taannoin kirjoittelinkin, kun suunnitelmissa oli hoitaa jollain keinoa N47:n jakopää kuntoon. Jo talvella kuulostelin puolilämpimällä koneella, että jonkinlainen hienoinen kihnutus sieltä jakopäästä kuuluu, joten remontti olisi ajankohtainen. Ihan mielenkiinnosta alkoi mielessä kummittelemaan, että otetaanpa jakopää auki ihan itse harrastusmielessä. Loppukesästä sitten tilailin osia ympäri nettiä. Kun itsellä ei tallia ole, niin appiukon kanssa saatiin sovittua talli käyttöön ja olihan tuo appiukko myös remontissa kaverina. Hieman työkalujakin piti toki remonttia varten hommata. Kun osat ja työkalut oli kasassa, niin ei muuta kuin tuumasta toimeen.

    Sunnuntai-iltana purkuhommat alkoi, maanantain aikana nousi motti pois konehuoneesta:




    Maanantaina ja tiistaina jakopää auki (kuvissa vanhat ketjut) ja uudet hilut sisälle (ei kuvaa uusista ketjuista/osista) ja motti takaisin paikalleen:




    Ja tänään keskiviikkona loppujen palasten kokoaminen, lopputulos:



    KUSTANNUKSET:
    - Jakopään laittoon varaosat n. 610 €
    - Muuta laitettua samalla (nesteet, termostaatti) n. 160 €
    - Työkaluja (osaa ilman olisi voinut pärjätä, mutta tulipahan hommattua monenlaista jatkoremonttejakin varten) n. 450 €

    YHTEENSÄ: n. 1220 €

    Tarkemmin listattuna vielä tarpeet:

    Varaosat ja tarvikkeet itse jakopään laittoon:
    - Jakoketjusarja (Febi 102040) (ylä- ja alaketjut, kaikki laahaimet, kiristimet, kampuran takatiiviste, ketjun öljysuutin, nokan ratas, kpp:n ratas) https://partsfinder.bilsteingroup.co...le/febi/102040
    - Öljypumpun ketju Febi
    - Öljypumpun ratas ja pultti (BMW original)
    - Laahainten kiinnityspultit (BMW original)
    - Jakopään kopan tiiviste (Elring)
    - Tiivisteliimat (BMW Drei Bond ja Loctite 5910)
    - Öljypohjan tiiviste (Elring)
    - Imusarjan tiivisteet (Elring)
    - Venttiilikopan tiivisteet (Elring)
    - Diesel-suuttimien pohjaprikat
    - Diesel-suuttimien ylivuotoputkien o-renkaat (Bosch)
    - Jakopään kopan kiinnityspultit (BMW original)
    - Vetolevyn kiinnityspultit (BMW original)
    - DPF<->ahdin kiristyspanta ja tiiviste
    - Erinäisiä postikuluja
    => yhteensä 610 €

    Samassa yhteydessä vaihtuneet muut:
    - Moottoriöljy Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30
    - Öljyn suodatin (Mahle)
    - Jäähdytinneste Comma G48
    - Päätermostaatti ja tiiviste (BMW original)
    => yhteensä 160 €

    Remonttia varten hommatut erikoistyökalut
    - Jakopään ajoitussarja (nokan lukitsin, kampuran ykk lukitsin, korkeapainepumpun rattaan ulosvedin, kampuran pyöritystyökalu)
    - Kampiakselin lukitsin kpp:n ajoitusta varten (BMW nro 2285671)
    - Vetolevyn lukitsin (ei olisi ehkä ollut pakollinen)
    - Diesel-suuttimen ulosvedin
    - Jäähdytysjärjestelmän alipainetäyttölaite
    - Ketjutalja
    => yhteensä 450 €

    Aikaa siis meni su-iltapäivästä ke-iltapäivään tunteina ehkä n. 25.

    Last edited by kkorvela; 02-09-2020, 22:15.
    ----------------------------------
    BMW 520dA E60 vm 2009
  • macman_lahti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2017
    • 290
    • Lahti

    #2
    Miltä se vanha ketju, ohjaimet jne näytti ?
    Paljon oli ajettu ?
    -08 E60 LCI
    -13 F10 3.0 xDrive

    Comment

    • kkorvela
      BTCF Member
      • May 2019
      • 19
      • Raahe

      #3
      Originally posted by macman_lahti View Post
      Miltä se vanha ketju, ohjaimet jne näytti ?
      Paljon oli ajettu ?
      Silmämääräisesti ketjut ja ohjaimet sinänsä näyttivät itse asiassa aika hyviltä, omaan silmään "normaalia" kiillottumista ja ohjaimissa lievät jäljet ketjun kulkukohdilla. Ketjut olivat kireällä ja ohjaimet/laahaimet olivat täysin ehjät. Ketjuista en löytänyt mistään yksittäisistäkään lenkeistä poikkeavalta vaikuttavaa kulumaa.

      Se mikä pisti silmään jakopäätä purkaessa, niin kun laitoin ajoitustyökalut kohdilleen, niin nokan ajoitusraudan ja sylinterikannen väliin (pakonokka-akselin puolelle) jäi muutaman millin (ehkä 2-3, ei tullut mitattu) rako -> tämä viittaisi siihen että jonkin verran jompi kumpi ketju tai molemmat oli venyneet (koska siis nokan ajoitus himpun myöhäisellä siis oli). Jakopäätä kasatessahan nokka ajoitetaan niin, että nokan lukitsin on tasan sylinterikannen pinnan tasalla.

      Jakopäästä kuului selkeimmin puolilämpimällä koneella hento "tsih-tsih-tsih" tyylinen ääni, joka on nyt remontin jälkeen pois. Autolla ajettu 240000km.
      ----------------------------------
      BMW 520dA E60 vm 2009

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎