Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 525i LCI homogeneous mode päällä jatkuvasti ja putken päät nokiset.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vilbe1
    Newbiemmer
    • Sep 2020
    • 3
    • ÄÄNEKOSKI

    E60 525i LCI homogeneous mode päällä jatkuvasti ja putken päät nokiset.

    Hei ! Kone on siis N53B30 ja ongelmana on että homogeneous mode ei vaihdu missään vaiheessa stratified-chargeen vaikka kone on jo lämmennyt, katsottu inpalla ja carlyllä. Vikakoodeja ei anna kuin lambda-anturista ennen kattia. Putken päät nokeentuvat myös nopeasti.

    Olisiko kellään neuvoja ?:think
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2732
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Vilbe1 View Post
    Olisiko kellään neuvoja ?:think
    Autoa kannattaa tutkia vähän tarkemmin ja mielellään sellaisen toimesta, joka on näitä ihmetellyt onnistuneesti aiemminkin. Tallentuneet vikakoodit kannattaa luonnollisesti huomioida selvittelyn yhteydessä.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #3
      Usein katsellut 525i mallia jossa aina putken päät pikimustat, tämä taitaa osittain olla normaalia. Mutta jos lambdasta kerran tulee vikailmo ja pp:t normaalia nokisemmat niin rikkalla se käy silloin reilusti. Livedataa tai käytä auto pakokaasutestissä niin selviää kuinka rikkaalla.

      Comment

      • radixen
        Bimmer Rookie
        • Sep 2011
        • 99
        • Finland

        #4
        Jos lambda-anturi on rikki, kone ei saa oikeaa kuvaa polttoaine/ilma-suhteesta, joka sotkee myös laihaseosmoodit. Todennäköisimmin korjaantuu siis lambdan vaihdolla mutta jos ei niin jatka lukemista:

        Auton NOx-sensori valvoo pakokaasuja. Jos pakokaasuissa on liikaa myrkyllistä NOx-yhdistettä, kertoo NOx-anturi auton tietokoneelle, että katalysaattori ei pysty nappaamaan partikkeleja tarpeeksi tehokkaasti jolloin tietokone kytkee laihaseosmoodit pois päältä.

        Jos laihaseosmoodit eivät toimi, on todennäköisesti kyseessä jompi kumpi tai molemmat:

        a) NOX-anturi on rikki
        b) Tietokone on rekisteröinyt vikakoodin 30E9 joka tarkoittaa, että katalysaattori on todettu "end of life" eikä polttoajo käynnisty enää koskaan vaikka nollaisit vikakoodit

        Paras lääke tähän on asentaa NOX-anturin tilalle NOXEM (tällöin pitää muistaa kertoa autolle että sekä NOX-anturi että katalysaattori on vaihdettu), koska NOX-anturi menee helposti uudestaan rikki.

        ^

        Tuota ennen kannattaa toki kokeilla "polttoajoa" eli laita varmuuden vuoksi tankki täyteen ja aja tasaista vähintään 110 km/h. Jossain vaiheessa pitäisi kulutusmittarin alkaa näyttämään normaalia suurempia arvoja, jolloin lambda menee tilaan 0.91 (about) ja pakokaasujen lämmöt menevät sinne 600 C tienoille. Jos on paljon kertymää, voi auto vaatia jopa tunnin+ polttoajon. Tämän pitäisi polttaa NOx-jämät putkesta, jonka pitäisi palauttaa sitten laihaseos-moodit käyttöön jos kaikki komponentit ovat muuten kunnossa.
        Last edited by radixen; 24-09-2020, 20:08.
        "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

        Comment

        • nyyppa
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 43
          • Etelä-suomi

          #5
          Originally posted by radixen View Post
          Tuota ennen kannattaa toki kokeilla "polttoajoa" eli laita varmuuden vuoksi tankki täyteen ja aja tasaista vähintään 110 km/h. Jossain vaiheessa pitäisi kulutusmittarin alkaa näyttämään normaalia suurempia arvoja, jolloin lambda menee tilaan 0.91 (about) ja pakokaasujen lämmöt menevät sinne 600 C tienoille. Jos on paljon kertymää, voi auto vaatia jopa tunnin+ polttoajon. Tämän pitäisi polttaa NOx-jämät putkesta, jonka pitäisi palauttaa sitten laihaseos-moodit käyttöön jos kaikki komponentit ovat muuten kunnossa.

          Minkälaisia ovat "normaalia suuremmat" kulutusarvot?


          Itselläni 325xi N53 moottorilla ja hieman arveluttaa onko kaikki kunnossa vai onko kyse vain siitä, että kun lukee lääkärikirjaa on vakuuttunut olevansa sairas...



          Auto hankittuna käytettynä, mittarissa 110k, nyt mittarissa 170k. Koskaan minkään huollon yhteydessä ei ole mainittu sanaakaan NOx sensoreista tms. Kuitenkin netistä lukiessa saa käsityksen, että nuo sensorit eivät yleensä elä näin vanhaksi.


          Toinen minkä takia hieman arveluttaa on mainitut kulutuslukemat. Ulkomaan foorumeilla on mainittu kulutuslukemia matka-ajossa luokkaa 6l-7l/100km. Talvi varmasti vaikuttaa, mutta itse en tuommoisiin lukemiin pääse, vaan esimerkiksi nyt mennään kyllä jossain päälle kahdeksan litran vaikka kuinka tasaisesti laittaa menemään noin satasta vakiosäädin päällä.


          Onko pääkaupunkiseudulla paikkoja joilla kokemusta bimmerprofsin noxemin asennuksesta? Voisi ehkä olla paikallaan.
          Last edited by nyyppa; 09-03-2021, 09:57. Reason: Vanha signature, älkää siitä välittäkö
          E92 - 325xi N53 - 2008

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎