Announcement

Collapse
No announcement yet.

DDE koodi 4501, EGR:n painemuuntaja sökö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • okkraj
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 95
    • Espoo

    DDE koodi 4501, EGR:n painemuuntaja sökö?

    Voiko vika olla oikeasti jossain muualla, itse EGR toki voinee olla sökö, mutta voiko sitä jotenkin oikeasti helposti tarkistaa? Ista sanoo että ota ahtoletku irti ja sitten vielä ehkä kaasuläppäkin, ista ajaa signaalia sitten tuolle muuntimelle. Kaasuläpän tovi sitten vaihdoin ja melkein voisin vannoa että ei EGR:ää silmällä näe jos tuo kaasuläppä on paikallaan kun ei saanut edes letkua pois kokonaan ellei ottanut sitä etupeltiä ensin pois...

    Pitäisikö alipaineletkussa tuntua edes jotain imua jos siihen pistää sormen päälle, ei nimittäin tunnu... Mielestäni viimekuukausina jotain "jumputusta" auto vähän pitänyt mutta ei pidä enää, olisiko tuo ääni voinut tulla tuosta viimeisiä vedelleestä painesäätimestä?

    Muita ideoita mitä tehdä/kokeilla, alipainetyökalut näytti vähän tyyriiltä 70e pintaan, mittarin adapterilla saisi 20e paikkeilla, mutta jos ei sormeen tunnu imua niin mittarilla tuskin tekee mitään...

    Täältä ilmeisesti osa 1 (11 74 7 796 634 )tilaukseen, ei olisi pahan hintainen "sokkovaihto" jos tuolla kuntoon tulee, 50e amazonista kotiin kannettuna.


    Imusarja pitänee ottaa pois, sitä olenkin pari-kolme kertaa ulkoiluttanut, mutta ei mitään muistikuvaa mitä imusarjan alla on... Ilmeisesti osa hyvin helposti vaihdettavissa tuon jälkeen ja sijaitsee jossain kuskin puolella?

    Ajamista tuo koodi ei haitanne mutta estääkö se PDF poltot eli pitäisi korjata mielummin heti kuin joskus ensivuonna?

    Toinen vaihtoehto ilmeisesti lastutus ja koko toiminnon pois kytkentä?Tuossahan saisi nyt lastutuksen 50e "halvemmalla"?
    E61 530dA LCI 6/2007
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 608
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Itse vaihdoin tuon osan juuri saman 4501 vikakoodin takia. Käytin Pierburgin tarvikeosaa - voi hyvin löytyä muiltakin valmistajilta (alkuperäinen on myös Pierburgin, niin oli varmin valinta). Ei lähtenyt satunnainen vika pois tuolla eikä mikään muukaan muuttunut. Ei muuten lähtenyt myöskään EGR-venttiilin vaihdolla eikä alipaineletkujenkaan vaihdolla...edelleen tulee satunnaisesti. (Ehkä voisi vielä joskus kokeilla alipainepumpun vaihtoa, mutta se nyt on hakuammuntaa jo.)

    Hiukkapolttoa ei ole estänyt tuo vikakoodi.

    Toki tuo mainitsemasi ääntely voisi viitata myös alipainepumpun itsensä suuntaan?

    Itse vaihdoin tuon säätimen imusarja paikoillaan. On siis mahdollista, mutta vaatii notkeita käsiä ja menee vähän käsikopelolla. Kuskin puolella imusarjan alla, koneen takaosassa. Yksi M6 mutteri pitää paikallaan lohkossa ja tietysti letkut. Imusarja irrotettuna on erittäin helppo vaihtaa. Vähän makuasia, kummalla tavalla tykkää vaihtaa. Aikaa mennee varmaan about yhtä kauan, kun imusarja irtoaa aika nopeasti kuitenkin.

    Löytyy myös ilmeisen turhaan vaihdettu alkuperäinen säädin Espoosta, jos haluaa kokeilla.

    E

    Comment

    • okkraj
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 95
      • Espoo

      #3
      Tuo oma ”jumputus” kuului mielestäni pääosin just kuskinpuolelta ja takaa eli sieltä missä on se imusarjan läppien vitkutin (läpät tulpattu mutta tuo alipainehimmeli paikallaan) ja ilmeisesti myöskin siis tuo egr painemuunnin samalla suunnalla.

      Mihin muuhun tuota alipainetta tarvitaan eli mikä muu pitäisi oireilla jos ongelma olisi alipainepumpussa? Ajossa ei mielestäni mitään erikoista ole...

      Pierburia amazonissa juurikin oli, mutta ei viittis turhaa tuhlata aika/rahaa jos ei se tuolla korjaannu. Minkäs verran kustantaisi joku softaus sellaisella ”toimivalla” ohjelmalla joka ei rikkoisi mitään ehkä tarpeellisia diagnostiikkoja tulevaisuudessa, noita ”bulkkisoftia” kun tuntuu olevan 20 tusinassa ja oletettavasti kaikki ei ole hyviä, ilmeisesti 300€ paikkeilla voisi saada jotain jostain ja saisi pari hevostakin lisää, mutta mistä? Tietysti jos vika on jossain muualla niin eihän softaus sitä sitten ”korjaa”.
      E61 530dA LCI 6/2007

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 608
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Alipainetta käytetään ainakin:
        - jarrutehostin
        - EGR:n ohjaus
        - imusarjan läppien ohjaus
        - koneen kannakekumit (säätyvät kannakekumit)

        (Yksi-)ahtimisen ohjaus on tämänikäisessä sähköllä. Vanhemmissa malleissa on VNT-ahtimen ohjaus myös alipaineella. Samoin kaksiahtimisessa on alipaineohjausta.

        Joissain moottoreissa alipainepumppu osallistuu myös kampikammiotuuletukseen/huohotukseen, mutta käsittääkseni M57-koneessa näin ei ole.

        Siihen en osaa sanoa, missä noista toiminnoista oikeasti alipainepumpun heikkeneminen tuntuu ensimmäisenä niin, että sen oikeasti huomaisi (ainakaan, kun ei ajele ristiin eri autoilla). Kyllähän näistä alipainepumppujakin joskus hajoaa.

        Newtis:issä (käsittääkseni geneerinen dokumentti eli ei just E61 530d:n, joten siellä voi olla mainittu asioita, jotka eivät valideja):



        E

        Comment

        • okkraj
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 95
          • Espoo

          #5
          Kävin nyt vielä toisen kerran ajamassa (ajatuksen kanssa tällä kertaa, mutta vieläkään en ymmärrä miten ahtoletku irrotettuna pitäisi nähdä jotain jos/kun moottori ei käy eihän egr:ää ilman alipainetta voi liikuttaa, sitten se ehdottaakin pistää koneen tulille ja sitä ennen kaasuläpän takas paikalleen ja katsoon lukemia egr letkusta, samoin se ehdottaa noita lukemia suoraan vacuum testissä) istan tarjoaman testplanin tuolle EGR:n nitkutukselle ja konvertterille. Eikä siinä EGR:n letkussa tunnu minkäänlaista imua sormella kokeiltuna (heh heh) eikä mitään ääntä kuulu mistään.

          Alipainepumpun vikaan en usko ja letkutkin näyttävät ja tuntuvat hyviltä vaikka orkkikset onkin, joten vahvistusharhan siivittämänä loogisin vikapaikka on tuo painemuunnin.

          Autohan pukkaa tuon koodin uusiksi aika nopeasti nollauksen jälkeen kun lähtee ajamaan, jonkun 300 metriä pääsee vauhdin ollessa 30km/h luokkaa. Eli mikään satunnainen vika tuo ei ole, tulee tasaisen tappavasti uusiksi.

          Jos kuitenkin varmuuden vuoksi hakisi IKH:stä 20€:llä mittarin, niin mihin väliin tuo kuuluisi pistää kiinni? Jakoblokista pujottelee/taiteilee jonkun letkun irti ja pistää pätkän omaa tilalle vai heti siitä pumpun lähdöstä (siinä tais olla joku kertakäyttö klemmari eli pitäisi sit tilalle hankkia ruuvattava klemmari niin saa takaisinkin). Vai tuleeko sinne imusarjan päähän jatkuva imu, sieltä saanee helpoiten mitattua tai olisihan siitä varmaan sorminkin voinut koittaa?
          Last edited by okkraj; 28-09-2020, 22:31.
          E61 530dA LCI 6/2007

          Comment

          • okkraj
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 95
            • Espoo

            #6
            Eihän siinä mitään mittaria tarvinnut, imusarjan päähän läppäheiluttimeen tulevasta letkusta tuntee imun selvästi sormella (siihen pääsi juuri ja juuri käsiksi purkamatta yhtään mitään, otti vain jarrutehostajalle menevän alipaineletkun letkun irti kannakkeestaan).

            Eli kun ista testillä ei egr letkussa tunnu imua ja sitä on toisessa letkussa niin vikamahdollisuuksia on vain tuo yksi (tai tietysti voisihan ohjausjohdot olla menneet myöskin poikki, mutta tuskin...).

            Sitten ei enää tarttisi kaiketi kuin päättää että vaihtaako tuon osan vai softaako auton ja samalla ohjelmasta EGR kierto pois?
            E61 530dA LCI 6/2007

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #7
              Juuri se osa pitää vaihtaa, jumputti ja osan vaihtamalla vika katosi.

              Toissa kesänä koko kesä etsittiin vikaa E60 530d LCI vm-2008 ja vika löytyi imusarjan alla, se osa vaihdettiin no: Pressure converter 11 74 7 796 634 tämän osan vaihdolla matala bassomainen jumsutus loppui.

              Samalla vaihdoin E61 525D LCI läpättömän imusarjan, jota hieman suutin putkien kohdalta muovista joutui jursimään karkealla vingulla (josta löytyy havainne kuvia) , tämän vaihto toi tuntuvasti tehoa, ihan kuin sportti vaihde olisi ollut päällä piti oikein kepistä katsoa , että onko sport päällä niin iso muutos tuli imusarjan vaihdolla.




              Originally posted by okkraj View Post
              Voiko vika olla oikeasti jossain muualla, itse EGR toki voinee olla sökö, mutta voiko sitä jotenkin oikeasti helposti tarkistaa? Ista sanoo että ota ahtoletku irti ja sitten vielä ehkä kaasuläppäkin, ista ajaa signaalia sitten tuolle muuntimelle. Kaasuläpän tovi sitten vaihdoin ja melkein voisin vannoa että ei EGR:ää silmällä näe jos tuo kaasuläppä on paikallaan kun ei saanut edes letkua pois kokonaan ellei ottanut sitä etupeltiä ensin pois...

              Pitäisikö alipaineletkussa tuntua edes jotain imua jos siihen pistää sormen päälle, ei nimittäin tunnu... Mielestäni viimekuukausina jotain "jumputusta" auto vähän pitänyt mutta ei pidä enää, olisiko tuo ääni voinut tulla tuosta viimeisiä vedelleestä painesäätimestä?

              Muita ideoita mitä tehdä/kokeilla, alipainetyökalut näytti vähän tyyriiltä 70e pintaan, mittarin adapterilla saisi 20e paikkeilla, mutta jos ei sormeen tunnu imua niin mittarilla tuskin tekee mitään...

              Täältä ilmeisesti osa 1 (11 74 7 796 634 )tilaukseen, ei olisi pahan hintainen "sokkovaihto" jos tuolla kuntoon tulee, 50e amazonista kotiin kannettuna.


              Imusarja pitänee ottaa pois, sitä olenkin pari-kolme kertaa ulkoiluttanut, mutta ei mitään muistikuvaa mitä imusarjan alla on... Ilmeisesti osa hyvin helposti vaihdettavissa tuon jälkeen ja sijaitsee jossain kuskin puolella?

              Ajamista tuo koodi ei haitanne mutta estääkö se PDF poltot eli pitäisi korjata mielummin heti kuin joskus ensivuonna?

              Toinen vaihtoehto ilmeisesti lastutus ja koko toiminnon pois kytkentä?Tuossahan saisi nyt lastutuksen 50e "halvemmalla"?

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎