Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 N52B25 -06 kylmäkäynnistys sekoilu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • knalle-81
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 47
    • suomi

    E60 N52B25 -06 kylmäkäynnistys sekoilu?

    Auto käy lämpöisenä siististi, vetää normaalin laiskasti ja eikä INPA :lla anna mitään vikakoodeja. Kuitenkin kylmänä, kun moottorin starttaa humppaa tyhjäkäynti muutaman sekunnin helkkaristi. Kerran jopa sammunut kierrosten heilahdellessa. Kuitenkin käynti tasottuu muutamassa sekunnissa, ja tippuu siihen 650kier/min moottorin lämpöjen noustessa. Alla linkki videoon missä kylmäkäynnistys häsmäkkä ilmenee. Onko näkemystä mistä voisi johtua?:think

    Autoon vaihtanut Ilmanmassamittarin, vanos solenoidit, tarkastanut niiden sihdit, uudet puolat, Disa isompi vaihdettu uuteen. Öljykorkkia avatessa ei ole mitään järjetöntä alipainetta koneessa. Hyvin pieni imu ja korkin saa auki helposti. Antaa kyllä ilmamassamittarin häiriön, kun öljykorkin avaa käydessä. Se lienee normaalia?

  • -challenger-
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 2150
    • L a h t i

    #2
    Oisko tyhjäkäyntimoottori ?

    Löyty tällänen katoppas tätä..

    Last edited by -challenger-; 18-10-2020, 19:33.

    Comment

    • knalle-81
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 47
      • suomi

      #3
      Originally posted by -challenger- View Post
      Oisko tyhjäkäyntimoottori ?

      Löyty tällänen katoppas tätä..

      https://www.youtube.com/watch?v=bdLbXoraY8U

      Tuon videon olinkin jo aikasemmin katsonut ja sen pohjalta uusin vanosolkut ja tarkastin sihdit ja niiden takaiskut. Vois kuvitella, että tyhjäkäyntiä ohjaava mööpeli oireilis sitten myös yhtälailla lämpöisellä koneella. Itselläni on vielä selvittämättä millainen systeemi noissa koneissa säätää tyhjäkäynti kierroksia? Olen myös INPA lla koittanut nostaa ja laskee tyhjäkäyntiä ja se toimii hyvin tarkasti pyyntiarvon mukaan. Tarkennuksena vielä tai korjauksena, niin kone ei tarvitse siis olla normi lämmöissään et tää seilaaminen poistuu. Riittää et se käy vaikka yhden minuutin ja sen jälkeen jo, jos starttaa uusiksi tyhjäkäynti ei enään juurikaan oireile.
      Last edited by knalle-81; 19-10-2020, 08:29.

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1327
        • Tornio

        #4
        Originally posted by knalle-81 View Post
        Auto käy lämpöisenä siististi, vetää normaalin laiskasti ja eikä INPA :lla anna mitään vikakoodeja. Kuitenkin kylmänä, kun moottorin starttaa humppaa tyhjäkäynti muutaman sekunnin helkkaristi. Kerran jopa sammunut kierrosten heilahdellessa. Kuitenkin käynti tasottuu muutamassa sekunnissa, ja tippuu siihen 650kier/min moottorin lämpöjen noustessa. Alla linkki videoon missä kylmäkäynnistys häsmäkkä ilmenee. Onko näkemystä mistä voisi johtua?:think

        Autoon vaihtanut Ilmanmassamittarin, vanos solenoidit, tarkastanut niiden sihdit, uudet puolat, Disa isompi vaihdettu uuteen. Öljykorkkia avatessa ei ole mitään järjetöntä alipainetta koneessa. Hyvin pieni imu ja korkin saa auki helposti. Antaa kyllä ilmamassamittarin häiriön, kun öljykorkin avaa käydessä. Se lienee normaalia?

        https://www.youtube.com/watch?v=36IC...annel=Knalle81
        Aikoinaan vastaava tapaus hoitui jäähdytysveden lämpötilananturin vaihdolla.
        Voi kait niissä liitin pinneissäkin olla kosketushäikkää??
        bmw nro anturille 13621433076
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • knalle-81
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 47
          • suomi

          #5
          Originally posted by e46touring View Post
          Aikoinaan vastaava tapaus hoitui jäähdytysveden lämpötilananturin vaihdolla.
          Voi kait niissä liitin pinneissäkin olla kosketushäikkää??
          bmw nro anturille 13621433076
          Kiitos vinkistä. Hyvä se tämäkin on pois sulkea aiheuttajana.

          Comment

          • Mirska
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 110
            • Turku

            #6
            Onko autosta päivitetty moottorin softaa uudemmaksi? Muutamassa eri lähteestä nähnyt väitettävän että noita startti ja tyhjäkäyntioireilua olisi myöhemmillä päivityksillä korjattu.
            F10 528iA

            Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

            Comment

            • knalle-81
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 47
              • suomi

              #7
              Originally posted by Mirska View Post
              Onko autosta päivitetty moottorin softaa uudemmaksi? Muutamassa eri lähteestä nähnyt väitettävän että noita startti ja tyhjäkäyntioireilua olisi myöhemmillä päivityksillä korjattu.

              Ei ainakaan mun omistukseni aikana. Auto ollut itselläni reilut 3-vuotta. Kukahan näitä pystyy tekemään Pirkanmaan alueella?

              Comment

              • knalle-81
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 47
                • suomi

                #8
                Edelleenkään ei ratkaisua löytynyt tilanteeseen. Auto kuitenkin ajossa ja se toimii moitteetta kun on saanut muutaman sekunnin käydä kylmänä päin vittua.

                Mulle on uskoteltu, että kyseisessä moottorissa ei olisi suorannaista/perinteistä tyhjäkäynnin säätömoottoria. Onko se niin, että Valvetronic hoitaisi sen venttiilin nousun säädöllä? Mietin jos näin on, että kanittaako se sähkömoottori jostain syystä aina kylmänä käynnistäessä jonkun sekunnin.

                Koittanut tässä foorumeita selailla, myös ulkomaalaisia. Mitään suoraa ratkaisua ei edelleenkään ole tähän vittumaiseen vaivaan löytynyt 2vko aikana. Alla linkki videoon mistä näkyy varsin selkeesti mikä on homman nimi.

                Comment

                • kooma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1019
                  • Pikis

                  #9
                  Onko imuvuodon mahdollisuus täysin suljettu pois, erityisesti huohottimelta imusarjaan tulevat letkut ja niiden liitokset? Savutesti kertoo tuollaiset hyvin. Toinen keino, joku testeriohjelma seuraamaan seoksen korjausarvoja ja suihkuttelet starttisprayta erityisesti sinne imusarjan alle. Jos korjausarvot hyppää niin on vuoto. Auto korjaa seokset niin nopeasti että ei sitä korvalla kuule että spray vaikuttaa johonkin.
                  Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                  Comment

                  • knalle-81
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2005
                    • 47
                    • suomi

                    #10
                    Originally posted by kooma View Post
                    Onko imuvuodon mahdollisuus täysin suljettu pois, erityisesti huohottimelta imusarjaan tulevat letkut ja niiden liitokset? Savutesti kertoo tuollaiset hyvin. Toinen keino, joku testeriohjelma seuraamaan seoksen korjausarvoja ja suihkuttelet starttisprayta erityisesti sinne imusarjan alle. Jos korjausarvot hyppää niin on vuoto. Auto korjaa seokset niin nopeasti että ei sitä korvalla kuule että spray vaikuttaa johonkin.

                    Voisi kuvitella, jos imuvuoto olisi kyseessä se tekisi sen saman, kun auton käynnistää esim. minuutin päästä uudestaan. Tämä kiukuttelu tulee ainoastaan täysin kylmän moottorin käynnistys tilanteessa. Moottorin käytyä esimerkiksi sen minuutin, voin sen sammuttaa ja käynnistää uusiksi ettei tätä humppaamista tapahdu. Koneessa ei yhdessä minuutissa ulkoisesti vielä mikään muu lämpene kuin pakosarja.

                    Toki voihan sitä suihkuttelua koittaa INPAlla näkee kyllä lambda arvot pysyvätkö haarukassaan. :think

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1019
                      • Pikis

                      #11
                      Originally posted by knalle-81 View Post
                      Voisi kuvitella, jos imuvuoto olisi kyseessä se tekisi sen saman, kun auton käynnistää esim. minuutin päästä uudestaan. Tämä kiukuttelu tulee ainoastaan täysin kylmän moottorin käynnistys tilanteessa. Moottorin käytyä esimerkiksi sen minuutin, voin sen sammuttaa ja käynnistää uusiksi ettei tätä humppaamista tapahdu. Koneessa ei yhdessä minuutissa ulkoisesti vielä mikään muu lämpene kuin pakosarja.

                      Toki voihan sitä suihkuttelua koittaa INPAlla näkee kyllä lambda arvot pysyvätkö haarukassaan. :think
                      Yksi minulla ollut E91 samalla koneella oli hyvin saman oloinen, siinä oli joku huohottimen putkista halki. Ei juuri mitään muuta oiretta kuin kylmänä humppaus. Kuitenkin lämpimänäkin tyhjäkäynnillä oli short term fuel trimmit koholla ja ne notkahti heti kun suihkutteli sprayta imusarjan alle.
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • knalle-81
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 47
                        • suomi

                        #12
                        Originally posted by kooma View Post
                        Yksi minulla ollut E91 samalla koneella oli hyvin saman oloinen, siinä oli joku huohottimen putkista halki. Ei juuri mitään muuta oiretta kuin kylmänä humppaus. Kuitenkin lämpimänäkin tyhjäkäynnillä oli short term fuel trimmit koholla ja ne notkahti heti kun suihkutteli sprayta imusarjan alle.
                        OK kiitos vinkistä kuitenkin.

                        Comment

                        • knalle-81
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 47
                          • suomi

                          #13
                          Originally posted by kooma View Post
                          Onko imuvuodon mahdollisuus täysin suljettu pois, erityisesti huohottimelta imusarjaan tulevat letkut ja niiden liitokset? Savutesti kertoo tuollaiset hyvin. Toinen keino, joku testeriohjelma seuraamaan seoksen korjausarvoja ja suihkuttelet starttisprayta erityisesti sinne imusarjan alle. Jos korjausarvot hyppää niin on vuoto. Auto korjaa seokset niin nopeasti että ei sitä korvalla kuule että spray vaikuttaa johonkin.

                          Tänään aloin tutkimaan vielä niitä imuvuotoja ja olin jo jonkin aikaa suhutellut jarrucliineriä, kun alkoi usko loppumaan. Sitten JackPot! Isomman Disa venttiilin reunasta vetää ilmaa sisään. Huomenna koitan tilkitä tämän ja katsotaan onko ongelmat poistuneet sen jälkeen. Alla videolinkki mistä reaktio näkyy.

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1019
                            • Pikis

                            #14
                            Originally posted by knalle-81 View Post
                            Tänään aloin tutkimaan vielä niitä imuvuotoja ja olin jo jonkin aikaa suhutellut jarrucliineriä, kun alkoi usko loppumaan. Sitten JackPot! Isomman Disa venttiilin reunasta vetää ilmaa sisään. Huomenna koitan tilkitä tämän ja katsotaan onko ongelmat poistuneet sen jälkeen. Alla videolinkki mistä reaktio näkyy.

                            https://www.youtube.com/watch?v=bj32...annel=Knalle81
                            Joo no tuon vaikutuksen kuulee kyllä jo korvallakin
                            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • Petsku333
                              BTCF Member
                              • Jun 2014
                              • 349
                              • Kerava

                              #15


                              Tätä pitäisin itse erittäin todennäköisenä. On varmaan palasina, vaihto on kyllä melkoista askartelua.
                              Seat Cupra 290

                              Ex. F20 118i MHD Stage 2
                              E60 2006 525i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎