Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d ei ahtoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhosl
    BTCF Member
    • Mar 2019
    • 7
    • Vantaa

    535d ei ahtoja

    Potilaana on siis vuosimallia e61 535d -05 305tkm ajettu. Auto on ollut mun omistuksessa jo puolisen vuotta ja ongelmia ei ole aikaisemmin ollut. Auto kävi ohjelmoinnissa (Ajtech), jolloin myös dpf ja egr ohjelmoitiin pois(pönttö tyhjätty aiemmin). Tällöin myös sanottiin, että alipaineletkut on kuulemma melko kehnot. Hetki ohjelmoinnin jälkeen autosta lähti tehot oikein kunnolla, joten alipaineletkujen vaihto oli seuraavana edessä. Alipaineletkuja vaihtaessa myös löytyi haljennut alipainetankki, joka vaihdettiin. Operaation jälkeen edelleen sama ongelma ettei autossa ole tehoja. Ongelmana on ettei turbot herää. Tehoa ei siis tosiaan ole juuri ollenkaan 0-100 yli 10s. Vikakoodit luettiin inpalla ja ei valittanut muusta, kuin hehkutulppien aktivoinnista. Livedataa tutkisteltiin siitä juurikaan mitään ymmärtäen(alhaalla linkki videoon, jossa joitain arvoja näkyy, jos niistä mitään iloa edes on). Hetken aikaa ihmeteltiin ja alipaine ei ainakaan hukkaportille asti tullut. Ja myöskään turbon kellon tanko ei käynnistäessä liikkunut? Onko jotain vinkkejä mistä lähtisi tutkimista jatkamaan? Vai piileköhän vika vain alipaineletkujen asennuksessa?

    https://youtu.be/yhW_k3W78Yc (moottorin vikavalo maf anturin ollessa irti ennen videon kuvausta)
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Joo eihän tuo ahda, paikallaankin ahdot jää ~0.8bar pyydetystä, joten varmasti ei tehoa ole. Tuleeko alipaine sinne alipainesäiliölle? Jos tulee tarkistaisin alipaineletkujen asennukset.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 902
      • Kymenlaakso

      #3
      OT: ”Tällöin myös sanottiin, että alipaineletkut on kuulemma melko kehnot.” Joissain paikoissa tuo olisi: ”vaihdettiin samalla huonot alipaineletkut”. Tietämättä nyt, oliko nimenomaan sovittu ettei mitään ylimääräistä saa tehdä.

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by isolohko View Post
        OT: ”Tällöin myös sanottiin, että alipaineletkut on kuulemma melko kehnot.” Joissain paikoissa tuo olisi: ”vaihdettiin samalla huonot alipaineletkut”. Tietämättä nyt, oliko nimenomaan sovittu ettei mitään ylimääräistä saa tehdä.
        Harva korjaamoa alkaa jotain muuta remonttia tekemään, jos pelkästään softauksesta on sovittu. Suurella osalla asiakkaista kun alkaa heti narina, että miten tämä voi maksaa enemmän kuin mistä oli puhe. Lasku ei myöskään saa heittää yli 15% arviosta. Tässäkin rempassa olisi menty heittämällä yli tuon 15% kun alipainesäiliö meni vaihtoon. Tälläkin foorumilla löytyy tästä aiheesta, että korjaamolla x tehdään itsevaltaisesti tarpeettomia korjauksia (vaikka ko. osa oli vaihdettava auton saamiseksi kuntoon). Selvempi kaikkien kannalta ettei mitään ylimääräistä tehdä, ellei ole erikseen sovittu että laitetaan samalla muutkin asiat kuntoon.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 902
          • Kymenlaakso

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Harva korjaamoa alkaa jotain muuta remonttia tekemään, jos pelkästään softauksesta on sovittu. Suurella osalla asiakkaista kun alkaa heti narina, että miten tämä voi maksaa enemmän kuin mistä oli puhe. Lasku ei myöskään saa heittää yli 15% arviosta. Tässäkin rempassa olisi menty heittämällä yli tuon 15% kun alipainesäiliö meni vaihtoon. Tälläkin foorumilla löytyy tästä aiheesta, että korjaamolla x tehdään itsevaltaisesti tarpeettomia korjauksia (vaikka ko. osa oli vaihdettava auton saamiseksi kuntoon). Selvempi kaikkien kannalta ettei mitään ylimääräistä tehdä, ellei ole erikseen sovittu että laitetaan samalla muutkin asiat kuntoon.
          ymmärrettävää yrittäjän kannalta. vähintä olisi ehdottaa, jos asiakas kieltää, niin oma häpeä. mutta jos jo ollaan siellä, ja laitetaan nippuun ja jälkikäteen ohimennen mainitaan, se on huonoa asiakaspalvelua.

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • Jacques
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2008
            • 573
            • pk

            #6
            Kun kerran kaapelit ja laitteet löytyy, niin testolla logita ajossa ahtopaineita - miten toteuma vs pyynti käyttäytyy. En osaa yhtään sanoa miten ahtojen tulisi nousta paikallaan.

            Alipaineletkujen ohella kannattaa vaihtaa myös alipainesäätimet samalla harjoituksella. Minulla aikanaan ne rupesivat oireilemaan ennen alipaineletkujen menemistä.
            G30 540i
            F32 435d

            Comment

            • Juhosl
              BTCF Member
              • Mar 2019
              • 7
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Joo eihän tuo ahda, paikallaankin ahdot jää ~0.8bar pyydetystä, joten varmasti ei tehoa ole. Tuleeko alipaine sinne alipainesäiliölle? Jos tulee tarkistaisin alipaineletkujen asennukset.
              Alipaine tulee säiliölle asti mutta sen tarkemmin ei keritty vielä tutkimaan, että missä kohtaa alipaine katoaa. Tankin jälkeen peliin tuleekin sitten kaiken maailman anturit joita varmaan seuraavaksi tulee tutkia?

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Juhosl View Post
                Alipaine tulee säiliölle asti mutta sen tarkemmin ei keritty vielä tutkimaan, että missä kohtaa alipaine katoaa. Tankin jälkeen peliin tuleekin sitten kaiken maailman anturit joita varmaan seuraavaksi tulee tutkia?
                Turha alkaa antureita ihmettelemään, jos alipainetta ei tule. Tutkimaan letkujen asennukset ja missä vaiheessa alipaine katoaa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Hörhö
                  Bimmer Rookie
                  • May 2013
                  • 71
                  • Lpr

                  #9
                  Istalla ainakin pystyy ajamaan kaikkia alipainekelloja, selviää heti mikä siellä ei liiku.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    #10
                    Se on 15min homma selvittää miksi alipainetta ei ole.
                    Osta 9,90€ maksava paine/alipaine mittari

                    Totea mittarilla, tekeekö pumppu kunnon alipaineen
                    Tutki mihin asti alipaine tulee (huomioi välissä mahdollisesti olevat solenoidiventtiilit)
                    Korjaa letku
                    Yleensä ainaki se t haara hajoaa tai letkut irtoo siitä
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Juhosl
                      BTCF Member
                      • Mar 2019
                      • 7
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Turha alkaa antureita ihmettelemään, jos alipainetta ei tule. Tutkimaan letkujen asennukset ja missä vaiheessa alipaine katoaa.
                      Nyt on tutkittu missä kohtaa katoaa alipaine ja paikaks osottautui kuvan paineenmuunnin. Varmaankin toi vaihtoon vai onko muitaki tekijöitä jotka vaikuttais asiaan?
                      Attached Files

                      Comment

                      • Pete_93
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2012
                        • 92
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Juhosl View Post
                        Nyt on tutkittu missä kohtaa katoaa alipaine ja paikaks osottautui kuvan paineenmuunnin. Varmaankin toi vaihtoon vai onko muitaki tekijöitä jotka vaikuttais asiaan?

                        mitenkä selvittelit että paineet katoaa just tämän kohdalla? ihan vaan tyhjäkäynnillä vai esim. istalla testi ajot päällä?
                        tämmönen käsipumppu on hyvä työkalu alipaine vikojen etsintään kans:

                        Last edited by Pete_93; 06-12-2020, 20:24.
                        e36 ///M3 -97
                        e92 335d -07

                        Comment

                        • Hörhö
                          Bimmer Rookie
                          • May 2013
                          • 71
                          • Lpr

                          #13
                          Eikös ko.solenoidi ole hukkaportille, joka ei normisti kovin usein edes aukea?
                          Joten jos tuosta ei menisikään alipaine eteenpäin, ei se kyllä mielestäni ahtoja pitäisi hukata...?

                          Kyseinen osa kyllä läpivuotaessa hukkaa tehot sekä ahdot, kaverin autossa oli näin.

                          Etkö oikeasti pääse millään softalla ajamaan kelloja, selviäisi solenoidien toiminta sekä mekaaniset jumit samalla?
                          Last edited by Hörhö; 06-12-2020, 20:42.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Juhosl View Post
                            Nyt on tutkittu missä kohtaa katoaa alipaine ja paikaks osottautui kuvan paineenmuunnin. Varmaankin toi vaihtoon vai onko muitaki tekijöitä jotka vaikuttais asiaan?
                            Testaisin toiminnan vielä vaikka ISTA:lla ennen osien vaihtoa. Oliko sulla mittari käytössä vai miten totesit ettei tule alipainetta?
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Jacques
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 573
                              • pk

                              #15
                              Originally posted by Hörhö View Post
                              Eikös ko.solenoidi ole hukkaportille, joka ei normisti kovin usein edes aukea?
                              Joten jos tuosta ei menisikään alipaine eteenpäin, ei se kyllä mielestäni ahtoja pitäisi hukata...?

                              Kyseinen osa kyllä läpivuotaessa hukkaa tehot sekä ahdot, kaverin autossa oli näin.

                              Etkö oikeasti pääse millään softalla ajamaan kelloja, selviäisi solenoidien toiminta sekä mekaaniset jumit samalla?
                              Vai onko toimintaperjaate näissä lähtökohtaisesti se, että alipaineella pidetään hukkaporttia kiinni - ja alipaineen karatessa se on auki.
                              Näin tuntuu että jokainen ahtopuolen läppä/portti on ohjattu, vian sattuessa ahdot eivät pomppaa tavaisiin vaan katoavat.
                              G30 540i
                              F32 435d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎