BMW e61 Automaaattilaatikossa ei vaihde pysy päällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raven77
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 85
    • Tornio

    BMW e61 Automaaattilaatikossa ei vaihde pysy päällä

    Eli kun laittaa vaikka pakille, niin auto laittaa itse parkin päälle tai D:ltä taas parkille. Muutaman kerran kun rynkyttelee niin nappaa jotain silmään ja matka jatkuu aika nykäsyllä. Kaasua painaessa ei välttämättä heti lähe liikkeelle.


    Sen verran pitäätarkentaa, että vika esiintyy silloin tällöin ja sitten ku pääsee liikeelle niin ei ole ongelmia.


    Muutenki ollu sähkö hieman sekasin ja välillä nolllaa kelloa ja takalasin kytkin sökähtämässä lopullisesti.

    Kulkine siis e 61 525 xD -08.
    Last edited by Raven77; 30-12-2020, 14:21.
  • Pete_93
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 92
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by Raven77 View Post
    Eli kun laittaa vaikka pakille, niin auto laittaa itse parkin päälle tai D:ltä taas parkille. Muutaman kerran kun rynkyttelee niin nappaa jotain silmään ja matka jatkuu aika nykäsyllä. Kaasua painaessa ei välttämättä heti lähe liikkeelle.


    Sen verran pitäätarkentaa, että vika esiintyy silloin tällöin ja sitten ku pääsee liikeelle niin ei ole ongelmia.


    Muutenki ollu sähkö hieman sekasin ja välillä nolllaa kelloa ja takalasin kytkin sökähtämässä lopullisesti.

    Kulkine siis e 61 525 xD -08.

    varmaan kannattais akkukaapelin kuntoa ja vikakoodit vilkasta näin alkuun, tuo parkille heittely saattaa johtua esim. halenneesta mekatroniikan tiivisteestä (osa nr.2) tai vaikka solenoidista jos sähkökepillä.


    e36 ///M3 -97
    e92 335d -07

    Comment

    • Raven77
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 85
      • Tornio

      #3
      Originally posted by Pete_93 View Post
      varmaan kannattais akkukaapelin kuntoa ja vikakoodit vilkasta näin alkuun, tuo parkille heittely saattaa johtua esim. halenneesta mekatroniikan tiivisteestä (osa nr.2) tai vaikka solenoidista jos sähkökepillä.


      https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=24_1047



      kiitos tästä. Tuo akkukaapeli on tarkastettu maahantuojan toimesta kesällä ja käsittäääkseni oli kunnossa. Vikakoodeja en ole vielä lukenut, mutta pitää varmaan ottaa sekin ohjelmaan.


      Mietin vaan, että voiko takaluukun mikrokytkin noin sekoittaa pakkaa? Tuskin, mutta välillä ränklää myös neliveto ja DSC. Näillä varmaan on joku yhteys.

      Comment

      • asse21
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2005
        • 1257
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Raven77 View Post
        kiitos tästä. Tuo akkukaapeli on tarkastettu maahantuojan toimesta kesällä ja käsittäääkseni oli kunnossa. Vikakoodeja en ole vielä lukenut, mutta pitää varmaan ottaa sekin ohjelmaan.


        Mietin vaan, että voiko takaluukun mikrokytkin noin sekoittaa pakkaa? Tuskin, mutta välillä ränklää myös neliveto ja DSC. Näillä varmaan on joku yhteys.
        Vai useampi vika päällekkäin?
        Takaluukun johtosarjavika näissä yleinen. Haulla löydät asiasta lisää.
        Aiheuttaa erinäisiä ongelmia, myös mikrokytkin itsessään voi olla viallinen.
        Mutta ei tuohon vaihteisto tai DSC-ongelmaan liity.
        E39 523i
        i3

        Comment

        • Steff008
          Bimmer Rookie
          • Mar 2020
          • 70
          • Finland

          #5
          Veikkaan että tuossa on sähkökeppi jos automaattisesti vaihtaa D:stä tai pakista P:hen?

          Joka tapauksessa tuli mieleen että oma auto (530xd -08 E61) ei lähde liikkeelle jos ovi on auki, vaan vaihtaa P:hen. En ole muilla ovilla tämän kokeillut, mutta voisin olettaa että pätee kaikkiin oviin ja myös takaluukkuun sekä takalasiin.

          Toki tulee sitten ilmoitus kojelautaan näissä tapauksissa, mutta voisin kuvitella että auto ei välttämättä tiedä/ymmärrä onko takalasi auki vai kiinni jos tuo kytkin on sekaisin. Oletko kokeillut mitä tapahuu jos yrität lähteä liikkeelle kun takalasi on auki?

          Näissähän tahtoo myös mennä nuo takaluukun johtosarjat joka voi aiheuttaa kaikenlaista mielenkiintoista.

          Entäs akun kunto? Huono/huonosti ladattu akku voi myös aiheuttaa vaikka ja mitä.

          T.
          Steff

          Edit: asse21 ehti ensin.

          Edit2: Joka kerta kun akkukaapeli on ollut irti ja sen kytkee takaisin tulee, nollatun kellon lisäksi, herja nelivedosta ja DSC:stä. Herja saa pois kääntämällä ratin molempiin ääriasentoihin. Viittaa kuitenkin siihen että on huono/huonosti ladattu akku tai huono kontakti jossain koska tosiaan kellon nollaus ja 4x4/DSC-herja tulee aina (ainakin mulla) kun akku on ollut irtikytkettynä.
          Last edited by Steff008; 30-12-2020, 22:00.
          BMW E61 530xD -08 LCI

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 457
            • Oulu

            #6
            Aika hyvä tarkistuslista jo tulikin.
            Viallinen jakovaihteiston sähkömoottori voi myös aiheuttaa sähköongelmia. Noitahan on mennyt rikki jonkin verran.
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • Boiga
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 1773
              • Ylöjärvi

              #7
              Viallinen valo moduli tekee myös tuollaista, luulee että ovi auki eikä ilmoita mihinkään. Koeta testata niin että painaa jarrua sen verran että tunnistaa jarrun painalluksen ja sitten vaihde päälle ja koettaa ajaa eteenpäin poltin hennosti painettuna. Jos vaihde pysyy päällä ja pystyy liikkumaan niin aika varmasti frm moduli kaput.
              Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

              Comment

              • Raven77
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 85
                • Tornio

                #8
                Originally posted by Boiga View Post
                Viallinen valo moduli tekee myös tuollaista, luulee että ovi auki eikä ilmoita mihinkään. Koeta testata niin että painaa jarrua sen verran että tunnistaa jarrun painalluksen ja sitten vaihde päälle ja koettaa ajaa eteenpäin poltin hennosti painettuna. Jos vaihde pysyy päällä ja pystyy liikkumaan niin aika varmasti frm moduli kaput.



                Ei varmaan oo tuosta kii, kun jarrupoljin pohjassaki paiskaa takas P:lle?

                Comment

                • Raven77
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 85
                  • Tornio

                  #9
                  Upitaan ja päivitelläänpä pikkasen.


                  Eli Historiasta, vaihteisto aina välillä temppuilee kuten aiemmin sanottu.
                  Jos laittaa R tai D päälle, saattaa vaihteisto sekunnissa pudottaa P:n päälle. Tällöin pitää kaasuttaa ja nostaa kierrokset noin 1500, jotta vaihde menee päälle. Ja tällöin vaihde ottaa kiinni nykästen. Jos taas R:ltä siirtää D:lle saatta tulla pari isoakin loikkaa, jonka jälkeen matka jatkuu kuin ei mitään. Aivan kuin laatikko yrittäisi laittaa P:n päälle väkisin.


                  Nyt myös ilmeni sellainen, että P ei meinannut mennä päälle. Näyttöön heilahti ratas ja sisällä huutomerkki sekä teksti

                  "Transmission faulty"
                  "Transmission position P possibly not available."

                  Ja lopputeksti oli kuten joten tälläinen



                  Vika kuitenkin poistui, kun ajelin metrin ees taas.


                  Alkaa vaan ärsyttämään pikkuhiljaa ja ois kiva tietää paljonko tuon korjaaminen mahdollisesti kustantais.


                  Edit: Ja niin, laatikkoon vaihdetiin öljyt ja suodatin tuossa talvella. Ei ollu oikeestaan ollenkaan metallia magneeteissa. Ihan vähän pientä pölyä vain.
                  Last edited by Raven77; 30-03-2021, 20:04.

                  Comment

                  • Pete_93
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2012
                    • 92
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Raven77 View Post
                    Upitaan ja päivitelläänpä pikkasen.


                    Eli Historiasta, vaihteisto aina välillä temppuilee kuten aiemmin sanottu.
                    Jos laittaa R tai D päälle, saattaa vaihteisto sekunnissa pudottaa P:n päälle. Tällöin pitää kaasuttaa ja nostaa kierrokset noin 1500, jotta vaihde menee päälle. Ja tällöin vaihde ottaa kiinni nykästen. Jos taas R:ltä siirtää D:lle saatta tulla pari isoakin loikkaa, jonka jälkeen matka jatkuu kuin ei mitään. Aivan kuin laatikko yrittäisi laittaa P:n päälle väkisin.


                    Nyt myös ilmeni sellainen, että P ei meinannut mennä päälle. Näyttöön heilahti ratas ja sisällä huutomerkki sekä teksti

                    "Transmission faulty"
                    "Transmission position P possibly not available."

                    Ja lopputeksti oli kuten joten tälläinen



                    Vika kuitenkin poistui, kun ajelin metrin ees taas.


                    Alkaa vaan ärsyttämään pikkuhiljaa ja ois kiva tietää paljonko tuon korjaaminen mahdollisesti kustantais.


                    Edit: Ja niin, laatikkoon vaihdetiin öljyt ja suodatin tuossa talvella. Ei ollu oikeestaan ollenkaan metallia magneeteissa. Ihan vähän pientä pölyä vain.

                    no tarkistitko sitä mekan tiivistettä ku öljyt vaihoit? vaihekepin anturit/piuhatki voi olla paskana, koita vaikka katsoa näytöltä reagoiko auto kepin heilutteluun
                    e36 ///M3 -97
                    e92 335d -07

                    Comment

                    • Raven77
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 85
                      • Tornio

                      #11
                      Lisää kivaa.


                      Pääsiäisenä vetelin sitten kärryä vesisateessa ja yht'äkkiä vaihteisto heitti kiihdyttäessä kai kakkosen silmään ja näyttöön tekstin "Drive moderately..." ja kuvan




                      Kierrokset tapissa ja millään ei meinannu löytyä isompaa vaihdetta, ei edes käsin.


                      No auto alkoi pelaamaan kun käytti sammuksissa ja matka pääsi jatkumaan. Samalla vialla herjas myös ensin cruisea ja sitten löi tuon laatikko vian päälle. Kahdesti teki kyseisen jutun ja huomasin, että kummatkin tapaukset tapahtuivat kiihdyttäessä. Ei ollut kuitenkaan kyse mistään lappu lattiaan kiihdytyksestä, vaan suht rauhallisesta 60:stä sataseen nostosta. Joku sähköhäiriö oli myös kärryn kanssa, koska välillä vilkku vilkutti aivan kuin olisi lamppu palanut.



                      Ja en vaihtanut itse öljyjä eli tuskin tajusivat tarkastaa tiivistettä sekä akku on uusi.


                      Onko Meri-Lapin alueella pätevää huoltajaa tuollaisille laatikoille. Ei haluttas minne vaan viiä kalliisti ronklattavaksi tuota askia.


                      Ja nyt vielä kilahti level control system failure näyttöön ja takapää tontissa...
                      No ei ollu kuiten kompura menny, varmaan vivusto jumissa tai jotain. Kompura ei lopeta pumppaamista vaikka perä niin ylhäällä kuin mahdollista.
                      Last edited by Raven77; 07-04-2021, 19:15.

                      Comment

                      • Raven77
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 85
                        • Tornio

                        #12
                        Päivitetään nyt sen verran, että käytiin sitten marmoritiskin huollossa ja sieltä selvisi seuraavaa:


                        1. Kummaltakin puolelta jousipussit rikki eli uusiksi menee.



                        2. Vaihteiston menevän sähköjohtonipun tiiviste korkannut ja öljyä mennyt plugiin sisään ja aiheuttaa näin häiriötä vaihteiston toiminnassa. :think



                        Nämä menee nyt sitten korjauksiin ja ilmoittelen miten käy...

                        Comment

                        Working...
                        X