Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Xdrive -2008 porsi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pyjo
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 45
    • Helsinki

    E61 Xdrive -2008 porsi?

    Noin, auto (530 E61 2008) ollut 6 vuotta itsellä ja käytännössä ensimmäisien lumien päällä päässyt ajamaan käytännössä tänä talvena.

    Nyt kuitenkin oli ajonvakautusjärjestelmä (?) poissa päältä ja annoin hieman kaasua paikaltaan lähtiessä ja kuului isompi *poks / pam* ääni mutta ei muuta vaikutusta. Hieman tämän jälkeen sitten kehätiellä alkoi kuulumaan laahaava ääni korreloiden nopeuteen, ja eritoten kun jalan päästi kaasulta niin se voimistui. Vähän samansuuntainen ääni kuin olisi ollut jotain jarrukilven välissä -ääntä oli mahdotonta paikantaa.

    Parkkihallista lähtiessä ääni voimistui ja samaan aikaan kun parkkiin ajoi, niin tuli hieman kengurumainen ajo - joten mihinkään sillä ei enää uskaltanut ajaa. Hinurillahan se sitten lähti BMW:lle tarkastettavaksi.

    Onko valistuneita arvauksia mitä sieltä on voinut mennä rikki? Mitään varoitusvaloja ei ruudulle tullut...Diagnoosiin voi mennä jopa pari viikkoa koska ruuhka, niin ennättää turruttaa mielen jo valmiiksi

    Toki päivitän tätä sitten sen mukaan kun tietoa liikenee, jos vastaisuudessa joku muu hyötyy threadista.
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Etukardaanin ristikkonivel antautui?

    EDIT: Tuolla jotain juttua:


    Jos on tästä kyse niin hyvä tuuri ollut ettei hajottanut muuta.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Pyjo
      Bimmer Rookie
      • Mar 2015
      • 45
      • Helsinki

      #3
      No sehän se oli, etukardaani rikki ja tuuria tosiaan oli, että ei muuta tuhoa aiheuttanut. En tiedä kuinka yleistä tuo on, mutta toivottavasti tästä on apua myös muille jatkoa ajatellen.

      Vielä kertaalleen oireet:

      1. Kuului "poks / PAM" ääni
      2. Ajossa ei vaikutusta
      3. Nopeamassa nopeudessa alkoi kuulua laahaava ääni - korreloitui nopeuteen ja eritoten kun päästä kaasusta irti
      4. Ääni voimistui
      5. Auto alkoi nykyämään / Kengurumaista menoa (onneksi oli kävelynopeus)

      kaikki nämä tapahtuivat n. 10km / 20min ajon aikana.

      Comment

      • edva
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2018
        • 302
        • Pirkkala

        #4
        Etukardaanin ja jakolootan saa pois toiminnasta vetämällä sulakkeen irti:
        hanskalokerossa nro 13, alarivin neljäs vasemmalta 30A.
        Heittää 4x4 failuren näytölle tietenkin.

        Jos ristikoissa on välystä tai napsahtanut melkein irti, kardaani rullailee edelleen kolisten etupyörien pyöriessä vaikka sulakkeen on irrottanu. Tuo ny ei niin kovin vaarallista ole ja autolla voi ajella hiljakseen jonkin matkaa.

        Jos ristikko hajoaa jakolootan päästä, kardaani tipahtaa pohjamuovien/alapellin päälle ja etupyörien pyöriessä pitää aika rajun mekkalan. Tällöin saattaa hajottaa heiluessaan myös jotain. X5:sta ainakin mennyt vaihdelaatikkoja kun kardaani iskenyt kylkeen reiän.

        Jos etuperän puoleinen ristikko hajoaa, etukardaanin ei pitäisi sulakkeen irrottamisen jälkeen pyöriä enää ollenkaan vaan se huilailee pohjamuovien päällä. Tällöin autolla uskaltaa ajaa jonkun matkaa.

        Sulakkeen ja kardaanin irrottamisen jälkeen auto pelaa ihan normaalisti takavetona 4x4 failure näytöllä. Uus kardaani on tarvikkeena jotain 250€ luokkaa, marmorilla ryöstävät reilun tonnin.
        e61 530xd LCI 3/2007

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎