Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525i 2008 n53b30 ei käynnisty pakkasessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HSuomi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 277
    • mäntsälä

    E61 525i 2008 n53b30 ei käynnisty pakkasessa

    Yllättävä ongelma paljastui tässä talven aikana:
    Auto ei käynnisty jos pakkasta on enemmän kuin n.-16C. Pyörittää hyvin ja vähän yrittää käydä mutta ei niin paljoa että jäisi käyntiin. Aivan kuin ei rikastaisi kylliksi. Saman oloista kuin kaasariautoa käynnistäisi pakkasessa ilman ryyppyä.
    Aina kun pakkasta on ollut vähemmän ni lähtee hyvin käyntiin eikä mitään ongelmaa ja kaikki pelaa. 2 kertaa kun olen yrittäny -16C -20C kelissä ni ei käynnisty. Kerran lähti todella vaivoin rötisemään eikä kestäny yhtään kaasua. Aikansa lämmettyään virkosi ja alkoi toimia normaalisti.

    Mitä lähtisi tutkimaan? INPA ja testO löytyy, kun vain tietäisi mitä muuttujia tutkia. Vaikeaa kun ei osaa saksaa eikä aiempaa kokoemusta noista signaleista.

    Vikakoodit jo nollasin hätäpäissäni mutta siellä oli viimeisimpien joukossa 2A9F ja 2A9E, mutta niistäkin kilometrimäärissä oli parisataa vähemmän kuin nyt. Nyt kun olen pari lenkkiä ajellu ja käynnistelly -10C tuntumassa ni koodeja ei ole tullu lisää ja auto pelaa moitteetta.

    Voin maksaa rahaa sille jonka vihje johtaa vian poistumiseen. Toki vaikea todistaa vian korjautuminen jos ei tule enää kovia pakkasia.
    Netistä googlettelemalla en löydä vastaavaa ongelmaa kenelläkään muulla.

    Tässä logissa käynnistys -10C lämpötilassa. Bensanpaine ja rpm, mutta muut meni vituiksi. Seilaa 140-215bar välimaastossa https://www.dropbox.com/s/86n57twd7k...0-10c.csv?dl=0
    Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
    ~~Sälinkään Moottorikerho~~
  • HSuomi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 277
    • mäntsälä

    #2
    Akkujännite virrat päällä ollessa 11,4V. Voisiko se olla syynä? Pyörittää kumminkin ja jaksaa tehdä sitä pitkään.
    Last edited by HSuomi; 08-02-2021, 22:35.
    Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
    ~~Sälinkään Moottorikerho~~

    Comment

    • HSuomi
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 277
      • mäntsälä

      #3
      No tänään se lähti parin sekunnin starttauksen jälkeen käyntiin vaikka taisi olla -21C.


      Päädyin silti ostamaan tämän online analysointipalvelun kun hinta ei oo ton suolasempi. https://bimmerprofs.com/online-diagnostics-n43n53/
      Katsotaan mitä saavat irti. Kyllähän tuolla näkyy suuria eroja 1 ja 2 lohkojen väilllä.
      Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
      ~~Sälinkään Moottorikerho~~

      Comment

      • radixen
        Bimmer Rookie
        • Sep 2011
        • 99
        • Finland

        #4
        Koodit viittaavat camshaft sensoreihin:

        2A9E - DME: Camshaft sensor, inlet, synchronization
        2A9F - DME: Camshaft sensor, exhaust, synchronization

        Eli räjäytyskuvassa käsittääkseni osa 3:



        On kuitenkin aika epätodennäköistä että molemmat sensorit olisivat kaput. Mutta jos nuo sensorit eivät toimi, venttiilit eivät aukea oikeaan aikaan ja se voi aiheuttaa juurikin noita käynnistyvyys- ja käyntiongelmia.

        Vika voi periaatteessa johtua myös Vanos solenoideista (ne voi puhdistaa kokeeksi) tai venyneestä ketjusta.

        Akun jännite kuulostaa todella alhaiselta. Milloin akku on viimeksi vaihdettu?

        Lähtisin ehkä ensin vaihtamaan akun ja nollaisin koodit. Voi olla että homma ratkeaa jo sillä.
        "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

        Comment

        • HSuomi
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 277
          • mäntsälä

          #5
          Akkua aloin epäillä itsekin ku startissa jännitteet putoaa jopa 10,1V huitteille. Enkä laturillakaan saanut paljoa yli 12V tohon akkuun.
          Nyt on uusi akku ja koitan päivällä ruuvata sen kiinni ja katsoa mitä sanoo.


          Bimmerprofsin äiä arveli että öljynpaine ei noususi riittävän korkeaksi jääkylmällä moottorilla, että annettaisi käynnistyslupa. Mutta minusta se ei ole syy koska se kumminkin yrittää sytyttää mutta ei kylliksi.


          TestO:lla olen logaillu mutta on vaikeaa kun ei tiedä signaleja mikä on oikein ja mikä väärin. Mutta minusta se ainakin suihkuttaa polttoainetta. Että ikäänkuin kipuna uupuisi.
          Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
          ~~Sälinkään Moottorikerho~~

          Comment

          • radixen
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 99
            • Finland

            #6
            Hyvä että hommasit uuden akun. Noin alhainen jännite kielii siitä, että sensorit eivät saa ehkä tarpeeksi jännitettä ja voivat sen takia oikutella eikä kone jaksa käynnistyä. Muista, että akku pitää koodata autoon eli pelkkä paikalleen pudottaminen ei riitä.

            Muuta spekulaatiota:

            Yleinen syy käynnistyvyysongelmiin on viallinen crankshaft sensor (osa 8 kuvassa) mutta toisaalta siitä ei ole tullut koodia joten lienee kunnossa?



            On myös mahdollista, että korkeapainepumppu (HPFP) oireilee etenkin jos bensan paine heittelee kovasti. Käynnistyksen yhteydessä ja välittömästi sen jälkeen paine ei ole heti 200 mutta sen aika pian sen pitäisi vakiintua tuolle tasolle. Voit katsoa INPA:lla ajossa miltä bensan paine näyttää (low pressure pitäisi olla muistaakseni n. 5 ja high pressure 200). Jos heiluu kovasti, kohdistuu epäilyksiä pumppuun. Toisaalta siitäkin luulisi tulevan koodia.
            "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

            Comment

            • HSuomi
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 277
              • mäntsälä

              #7
              Vaihdoin uuden akun, öljyt ja tulpat niin äsken hörähti nätisti -21C lämmöstä.


              Bimmerprofsin äiä sanoi että jos on huonot/vanhat öljyt ni ei nosta mahdollisesti öljyn painetta riittävästi kylmästartissa jolloin ei saa käyntilupaa.
              Noi nyt oli ehkä 10.000km ajetut ja ihan merkki öljyt joten pannaan akun piikkiin. Nyt uudella akulla jännitekään ei putoa niin alas startatessa.


              Uuden akun rekisteröin INPA:lla. Sama kapasiteetti ja AGM joten käsittääkseni muuta ei tartte.
              Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
              ~~Sälinkään Moottorikerho~~

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎