Kulkineessa vähemmän yllättäen peilien rungot päässeet hapettumaan todella huonoon kuntoon ja runkojen purkamiseen (ei ns. taittuvat) en löytänyt oikein mistään kunnollisia ohjeita, joten tässäpä jotain. Jotkut maalanneet purkamatta, mutta siinä nyt ei oo mitään järkeä...
Kuvia:
https://photos.app.goo.gl/zqpHWVgdef5hQV7bA
1. Akunkenkä irti ja ovipahvien irrotus (tähän löytyy hyvin ohjeistusta googlaamalla).
2. Peilit irti, kolme torx-ruuvia. Jos ei tunnu irtoavan, niin kannattaa ennen kannan nylppääntymistä vaihtaa suuntaa ja vääntää pultit suosiolla poikki, niin ei tarvitse paikallaan ruveta porailemaan irti. Itse jouduin katkaisemaan yhden ja lisäksi kehysten ruuveista katkesi 5/10...
3. Irtohilujen purku peileistä; kehykset, kuoret, kääntömoottorit, johdot, johdon moottorille menevästä osasta liitin irti (jotta johto mahtuu saranatapin reiästä läpi) ja lasit. Lasit voi irrottaa toki ensimmäisenä kääntämällä peilien suuntaukset ala-asentoon, mutta totesin lähtevän muovisella sisustan purkuun tarkoitetulla vääntimellä normiasennostakin helposti.
4. Hio esim. vingulla saranatapin alapuolen kanta pois ja kopauta tappi ulos vaikkapa hylsyä apuna käyttäen.
5. Osien hiekkapuhallus, muuten näistä ei hyviä saa.
6. Tee uudet saranatapit. Jotkut on vissiin käyttäneet vanhaa tappia hitsaamalla paikoillaan tapin päähän prikan kasausvaiheessa. Itse tein M12 pulteista ja muttereista sorvaamalla linkin kuvien mukaisen viritelmän (8 mm reikä keskelle riittää, niin johdot mahtuu just läpi).
7. Kaivele mahdolliset katkenneet ruuvit ulos parhaaksi katsomallasi menetelmällä, jonka jälkeen osien pohjamaalaus alumiinille tarkoitetulla maalilla. Tässä kohtaa syytä olla huolellinen, kun esillä oleva hapettunut alumiini nousee herkästi pintaan pintamaalia vedellessä. Jos näkyvissä pinnoissa on kovin kraateria, niin voi tasoitella halutessaan jollain fillerillä tai hioa kraaterit pois, itse en jaksanut tehdä kumpaakaan.
8. Pintamaalaus. Käytin hommassa Bilteman paukkupulloja, alumiinin pohjamaalia ja mattaa vannemaalia. Aika näyttää onko nuo ihan paskaa. Ihan kivoja oli maalata kuitenkin.
9. Maalien kuivuttua kunnolla voi kasata. Kierteet kannattaa avata kierretapilla, jos ei ole suojannut ennen maalausta. Laitoin jotain silikonirasvaa nivelpintoihin ja puristin uudet saranatapit ruuvipuristimella pöytää vasten ja ruuvasin mutterit kiinni lukitteen kera. Ruiskin saranoiden suojaksi vielä synteettistä tervapaskaa, josta tuskin on mitään hyötyä. Lopuissa hommissa ei sitten olekaan mitään erikoista.
Hommaan kului itseltä kymmenisen tuntia kaikkiaan. Hiekkapuhalluskaappi ja sorvi auttoi kovasti tässä hommassa, mutta puhallukset ja koneistukset saanee jostain pikkupajasta pienellä rahalla, ehkä.
Kuvia:
https://photos.app.goo.gl/zqpHWVgdef5hQV7bA
1. Akunkenkä irti ja ovipahvien irrotus (tähän löytyy hyvin ohjeistusta googlaamalla).
2. Peilit irti, kolme torx-ruuvia. Jos ei tunnu irtoavan, niin kannattaa ennen kannan nylppääntymistä vaihtaa suuntaa ja vääntää pultit suosiolla poikki, niin ei tarvitse paikallaan ruveta porailemaan irti. Itse jouduin katkaisemaan yhden ja lisäksi kehysten ruuveista katkesi 5/10...
3. Irtohilujen purku peileistä; kehykset, kuoret, kääntömoottorit, johdot, johdon moottorille menevästä osasta liitin irti (jotta johto mahtuu saranatapin reiästä läpi) ja lasit. Lasit voi irrottaa toki ensimmäisenä kääntämällä peilien suuntaukset ala-asentoon, mutta totesin lähtevän muovisella sisustan purkuun tarkoitetulla vääntimellä normiasennostakin helposti.
4. Hio esim. vingulla saranatapin alapuolen kanta pois ja kopauta tappi ulos vaikkapa hylsyä apuna käyttäen.
5. Osien hiekkapuhallus, muuten näistä ei hyviä saa.
6. Tee uudet saranatapit. Jotkut on vissiin käyttäneet vanhaa tappia hitsaamalla paikoillaan tapin päähän prikan kasausvaiheessa. Itse tein M12 pulteista ja muttereista sorvaamalla linkin kuvien mukaisen viritelmän (8 mm reikä keskelle riittää, niin johdot mahtuu just läpi).
7. Kaivele mahdolliset katkenneet ruuvit ulos parhaaksi katsomallasi menetelmällä, jonka jälkeen osien pohjamaalaus alumiinille tarkoitetulla maalilla. Tässä kohtaa syytä olla huolellinen, kun esillä oleva hapettunut alumiini nousee herkästi pintaan pintamaalia vedellessä. Jos näkyvissä pinnoissa on kovin kraateria, niin voi tasoitella halutessaan jollain fillerillä tai hioa kraaterit pois, itse en jaksanut tehdä kumpaakaan.
8. Pintamaalaus. Käytin hommassa Bilteman paukkupulloja, alumiinin pohjamaalia ja mattaa vannemaalia. Aika näyttää onko nuo ihan paskaa. Ihan kivoja oli maalata kuitenkin.
9. Maalien kuivuttua kunnolla voi kasata. Kierteet kannattaa avata kierretapilla, jos ei ole suojannut ennen maalausta. Laitoin jotain silikonirasvaa nivelpintoihin ja puristin uudet saranatapit ruuvipuristimella pöytää vasten ja ruuvasin mutterit kiinni lukitteen kera. Ruiskin saranoiden suojaksi vielä synteettistä tervapaskaa, josta tuskin on mitään hyötyä. Lopuissa hommissa ei sitten olekaan mitään erikoista.
Hommaan kului itseltä kymmenisen tuntia kaikkiaan. Hiekkapuhalluskaappi ja sorvi auttoi kovasti tässä hommassa, mutta puhallukset ja koneistukset saanee jostain pikkupajasta pienellä rahalla, ehkä.
Comment